Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
JohanB skrev:twr skrev:Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats
Där ser man! Tack! Här https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund står det ju faktiskt att det blir en etappstart till flygplatsen 2020!
Betyder det att fler vagnar är på väg att levereras? Och var kommer den nya linjen att vända, är det bestämt?
Inga nya vagnar är beställda ännu, men CAF har väl varit rätt snabba? De två nya A36:orna till 21:an hade väl bara två års leveranstid. Men visst, ett nytt sjok A35:or måste väl beställas rätt snart.
Ändhållplats för nya linjen i södra änden torde kanske styras lite av hur många vagnar man faktiskt har tillgängliga vid trafikstarten.
twr skrev:Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.
BSB101 skrev:twr skrev:Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.
I stort sätt är det rätt ointressant vad en majoritet som ska styra de kommande fyra åren kommer överens i frågan. Så länge man inte förlänger avtalet kommer kommande styren kunna ta vilket beslut som helst.
Veidekke Anläggning har tecknat avtal med Storstockholms Lokaltrafik om att bygga ny spårväg för Kistagrenens första etapp mellan Norra Ulvsunda och Bromma flygplats. Kontraktet är värt cirka 125 miljoner kronor med en option på 31 miljoner kronor. Entreprenaden omfattar cirka 870 meter ny spårväg med arbeten som bland annat etappvis ombyggnad av befintlig spårväg för Solnagrenen samt nybyggnad av Kistagrenen, utbyggnad av teknikhus, ny hållplats på Bromma Blocks på befintlig bro som Veidekke tidigare byggt.
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag skulle i all ödmjukhet vilja föreslå att framtiden för Bromma flygplats lämnas därhän i denna tråd, och att diskussionen i fortsättningen ägnas åt trådens ämne.
Odd skrev:Kommande händelser på Kistagrenen mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen är att man håller på för fullt med bygget av bron över Ulvsundavägen vid Bromma blocks. I vår, ungefär vid påsk, så kommer ett enkelspår att etableras mellan Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen. Det kommer bli lite spårflytt och bygge av ramper samt välbehövliga vändspår på sträckan, därav enkelspåret. Det är inte så stor plats i sidled för både bygge och spårvägstrafik. För att klara av körtiderna och turtäthet så kommer hållplatsen Karlsbodavägen att dras in under hela enkelspåret. Ordinarie busslinjer längs sträckan får serva Karlsbodavägen under tiden. Enkelspåret varar ungefär ett år, varefter provkörningar och övriga tekniska installationer färdigställs så att man kanske kan få igång trafiken till hösten 2020. Det är alltså bara drygt ett och ett halvt år innan Bromma Flygplats äntligen, nära 85 år efter invigning, får högklassig spårburen persontrafik. På tiden, med andra ord
Odd skrev:Kolla mitt inlägg från den 10 januari ovan så ser ni svaret.
Jag är förundrad över att SL faktiskt etablerar ett enkelspår. Det normala, förutom om det är tunnelbanan, verkar ju vara att stänga av helt i 14 månader i stället...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], SW_ och 3 gäster