Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav M_M » fre 28 okt, 2016 23:03

Bo Rengmark skrev:Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna.
Varför verkar man vara så fasligt sugna på att använda den infrastruktur och de fordon man har på ett sådant sätt att man sparar lite personalkostnader på resenärernas bekostnad? Visst kostar det pengar men det ger samtidigt en klar resenärnytta att ha 5-min-trafik överallt. Det skulle innebära ännu högre turtäthet på den korta gemensamma sträckan mellan förgreningen och t.ex. Alviks Strand eller liknande (och man kunde rent av låta vissa vagnar kortvända vid hållplatsen vid vagnhallen som vad jag förstått ska ha spår nog att vända vid).

Bo Rengmark skrev:Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.
Två faktorer tillkommer här. Förstås går det väl fortare för de i norra delen av nya banans del väster om järnvägen att åka norrut för att nå pendeltågen. Men längre söderut längs den nya banan så är det istället närmare till Sundbyberg även om det blir en krumeluromväg. Om vi lägger till problemet med att resenärsnyttan minskar (åtminstone i praktiken, kanske inte i de modeller man för stunden räknar enligt) med låg turtäthet och därför vill öka turtätheten så kan en kopplad linje Kista-Solna Station ha en del poänger.

Inge skrev:Angående tvärbanans trafikering i västerort har jag gjort en liten skiss för mitt Kyrkhamnsprojekt. Ett fruktansvärt jobb, tog motsvarande en och en halv arbetsdag, för en som inte brukar rita kartor...
Oj, oväntat fint och oväntat ognälligt :)

Inge skrev:En idé kunde vara att koppla Nockebybanan med Solnagrenen. Trafikmängden är likartad. Kräver förstås ombyggnationer i och omkring Alvik. Men mot bakgrund av alla bostäder som planeras där vore det ändå väldigt bra att få ner Nockebybanan till tvärbanenivån.
Frågan är om det finns någon poäng att skilja på relativt axiell matarbana och tvärförbindelsebana? Egentligen är ju Tvärbanan mest bara matarbana men med massor av olika inmatningspunkter runt en delcirkel, så det är kanske ändå vettigt att koppla ihop resenärerna. Om SL hade publicerat statistik som faktiskt går att använda till annat än att visa att de kan producera statistik och veta att en hel del reser lite här och var, så hade det varit lätt att kolla var Nockebybanans resenärer har sina andra ändpunkter. Två nackdelar med sammankoppling är givetvis dels kostnaden och dels att de som inte åker med Tvärbanan riskerar att drabbas av sämre tidhållning på Nockebybanan. Dessutom skulle det åtminstone hypotetiskt gå att tänka sig att riva delar av stationshuset i Alvik och bygga ramper ner i marken öster om nuvarande Nockebyplattformar och låta vagnarna gå ner i jorden och göra en böj i berget. Det skulle sannolikt ha ytterst låg nytta, men är ändå värt att utreda översiktligt som ett alternativ för att säkerställa att ingen viktig poäng missas.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LÅ1 » tis 22 nov, 2016 18:44

Stockholm direkt: "Stort steg framåt för tvärbanans Kistagren"
"Idag blev det klart att landstingsstyrelsen har röstat ja till utbyggnaden av tvärbanans Kistagren. Nu återstår endast landstingsfullmäktige innan den omdebatterade miljardsatsningen kan gå från ord till handling."
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LÅ1 » tis 13 dec, 2016 22:29

"Klart: Nu byggs tvärbanans Kistagren".'

"Den nya grenen ska gå mellan Norra Ulvsunda till Helenelund och ska byggas i två etapper. En första sträcka mellan Norra Ulvsunda och Ursvik beräknas starta för trafik år 2021 och Norra Ulvsunda till Helenelund år 2023. En tidsplan som av allt att döma ser ut att hålla, enligt Kristoffer Tamsons."
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » ons 14 dec, 2016 8:48

LÅ1 skrev:"Klart: Nu byggs tvärbanans Kistagren".'

"Den nya grenen ska gå mellan Norra Ulvsunda till Helenelund och ska byggas i två etapper. En första sträcka mellan Norra Ulvsunda och Ursvik beräknas starta för trafik år 2021 och Norra Ulvsunda till Helenelund år 2023. En tidsplan som av allt att döma ser ut att hålla, enligt Kristoffer Tamsons."


Det är ju riktigt bra Tamsons!
(Sen får vi se hur det går med invigningsdatum, erfarenheten visar oss att det finns ett visst "allianstillägg" när det gäller sådant. I extrema fall - Hornsberg t ex - är visst detta tillägg närmast oändligt!)

Reportern verkar ha svalt högerns beskrivning av verkligheten:
"Tvärbanans utbyggnad, som kommer att kosta 4,9 miljarder kronor, kunde till sist bli av genom en blågrön överenskommelse om att höja SL-kortet för att finansiera satsningen."

Nu har jag inte specialstuderat vare sej budgeten eller beslutsunderlaget, men finns det verkligen motsvarande överföringspost från drifts- till investeringsbudgeten?

Men frånsett dessa detaljer så är det ett beslut värt att applådera!

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav ADDE » fre 13 okt, 2017 8:52

Väcker en gammal tråd - som blir nog fortsatt diskussionsämne under bygget och efter invigningen kanske?

Mitti: Tvärbana till Kista börjar byggas vid nyår

Det första spadtaget för en utbyggd tvärbana till Kista kommer förhoppningsvis att tas före nyår.
– Vi ser framför oss att byggstart blir runt årsskiftet, säger Kristoffer Tamsons (M), landstingsråd.


Kul att de sätter igång snart! Hur gick det med brobygget invid bromma blocks?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » fre 13 okt, 2017 9:26

Kristofer Tamsons, spårvägsbyggnadslandstingsråd!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Stefan Widén » fre 13 okt, 2017 20:51

TKO skrev:Kristofer Tamsons, spårvägsbyggnadslandstingsråd!

/TKO



Visst är det tråkigt att man inte kan se andra partier ha samma ambition...ex (S) men de kan ju få besluta om andra sträckningar...finns ju ett par att välja bland. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Enceladus » fre 13 okt, 2017 23:36

I den här tråden har det dryftats en del om en eventuell gren till Brommaplan. Jag har också tänkt tanken, men det känns likväl som att Brommaplan ligger för nära Alvik för att få en bra spridning. Fler skulle nog tjäna på en tvärförbindelse från Vällingby. Jag vill inte utesluta en framtida spårväg till Brommaplan och ett eventuellt centrum i Ekerö, men ibland måste man prioritera. Fortsätter dagens tillväxt behöver man dock inte vänta alltför länge!

Men nog om Brommaplan. I RUFS 2010 beskrivs en förlängning av Kistagrenen till Roslags Näsby. Där föreslås en sträckning via Häggvik, men det är nog överspelat utan en regionaltågsstation. Frågan är om det går att bygga en bro över Edsviken utan att mötas av alltför hårt motstånd. Detta skulle dock vara en viktig länk i ett flerkärnigt Stockholm. Jag tillhör nämligen den skaran som anser att tvärförbindelser kan avlasta de radiella huvudstråken. Eftersom tvärförbindelser inte behöver gå på natten så behöver de inte heller vara tunnelbanor! Tillsammans med en förlängning av Solnagrenen till Universitetet och gula linjen till Danderyds sjukhus (någon av dessa via Bergshamra) borde inget övrigt att önska lämnas i denna del av staden! Låter det som en möjlig plan?
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav ADDE » tis 07 nov, 2017 10:20

Ännu en newsflash, från SVT denna gang: Tvärbana till Kista – ett steg närmare

Stockholms stad återtar mark vid Bromma flygplats till en kostnad av 30 miljoner kronor för att byggplanerna ska kunna förverkligas.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 10:30

ADDE skrev:Ännu en newsflash, från SVT denna gang: Tvärbana till Kista – ett steg närmare

Stockholms stad återtar mark vid Bromma flygplats till en kostnad av 30 miljoner kronor för att byggplanerna ska kunna förverkligas.


Ännu ett bevis på att det rödgröna styret i Stadshuset gör vad de kan för att få fart på spårvägsutbyggnaderna!
Om nu inte bara landstinget vore så saktfärdiga...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav BSB101 » tis 07 nov, 2017 10:49

Gällande utbyggnaden till Helenelund kan man inte precis anklaga styret i landstinget att driva på för att få projektet färdigställt inom rimlig tid, ska bli intressant och se om det kommer finnas någon spårväg i Sollentuna när aktuellt område i Helenelund är färdigbyggt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1872
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 10:54

Inge skrev:
TKO skrev:
ADDE skrev:Ännu en newsflash, från SVT denna gang: Tvärbana till Kista – ett steg närmare

Stockholms stad återtar mark vid Bromma flygplats till en kostnad av 30 miljoner kronor för att byggplanerna ska kunna förverkligas.


Ännu ett bevis på att det rödgröna styret i Stadshuset gör vad de kan för att få fart på spårvägsutbyggnaderna!
Om nu inte bara landstinget vore så saktfärdiga...

/TKO


Eller så kan man lite mer realistiskt konstatera att det röd-gröna "styret" försinkat projektet i tre år, medan man suttit och tjurat över att man inte får lägga ner Bromma flygplats...


Ja för landstinget har ju budgeterat för projektet under alla dessa år?
Kom igen - försök vara lite objektiv för en gångs skull...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Stefan Widén » tis 07 nov, 2017 14:54

Jaa detta är ytterligare ett steg i rätt riktning.... Och Brommaplan.... varför inte...som ett första steg att dra vidare mot Ekerö och sen via nya tunneln och ansluta till spårväg syd. Snacka om tidsbesparande förbindelse..... eller? :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 16:23

Stefan Widén skrev:Jaa detta är ytterligare ett steg i rätt riktning.... Och Brommaplan.... varför inte...som ett första steg att dra vidare mot Ekerö och sen via nya tunneln och ansluta till spårväg syd. Snacka om tidsbesparande förbindelse..... eller? :D


Jag kan väl för en gångs skull tycka att det är en vettig tvärförbindelse!

(Vi har ju nu sett att snacket om snabba bussar /BRT/ på Västerleden bara var just snack. Det var bara ett oblygt försök att få det hela som att även kollektivtrafiken skulle tjäna på dessa 30 miljarder som nu kastas i sjön. Bilistsverige jublar naturligtvis, nu blir det ju ännu mer plats för brum-brum tut-tut!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 16:49

Inge skrev:Nja, man bygger faktiskt särskilda ramper upp till Skärholmen, enbart för busstrafik. De lär nog utnyttjas. Sedan är det förstås upp till Dronjac om han vill ordna en vettig fortsättning till någonstans i Huddinge.


Jaja... vi får väl se. Det kommer säkert att gå nån buss i timmen där. Men någon "Stockholmsbåge" (eller vad det nu skulle heta) lär det inte bli.
Det handlar om att bygga den "personbilsrätta staden" - vilket verkar väldigt modernt!

Brum-brum Tut-tut
från
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LÅ1 » tis 07 nov, 2017 17:36

TKO skrev:Jaja... vi får väl se. Det kommer säkert att gå nån buss i timmen där. Men någon "Stockholmsbåge" (eller vad det nu skulle heta) lär det inte bli.

Synd att bågen inte planerades i en tänkt österled. Då hade man kunnat kalla den ostbågen! :D :oops:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Odd » tis 07 nov, 2017 20:41

Jag är lite nyfiken på hur hållplatsernas placering är tänkta vid flugplatsen. "Bromma Blocks" (ännu ett hopplöst fall av företagsnamn som hållplatsnamn) är väl tänkt att ligga på den nu byggda viadukten, men var skall hållplatsen "Bromma Flygplats" ligga någonstans? Är det tänkt att den skall ligga precis norr om flygplatsentrén? I så fall blir det ju en väldigt bra anslutning till Tvärbanan och säkerligen kommer många att åka till och från flygplatsen just tack vare att Tvärbanan går så pass långt, både nordost och söderut.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4074
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » ons 08 nov, 2017 12:47

Odd skrev:Jag är lite nyfiken på hur hållplatsernas placering är tänkta vid flugplatsen. "Bromma Blocks" (ännu ett hopplöst fall av företagsnamn som hållplatsnamn) är väl tänkt att ligga på den nu byggda viadukten, men var skall hållplatsen "Bromma Flygplats" ligga någonstans? Är det tänkt att den skall ligga precis norr om flygplatsentrén? I så fall blir det ju en väldigt bra anslutning till Tvärbanan och säkerligen kommer många att åka till och från flygplatsen just tack vare att Tvärbanan går så pass långt, både nordost och söderut.


Det finns ett detaljplaneförslag som visar det tänkta hållplatsläget - mellan terminalbyggnaden och Ulvsundavägen.

upplyser
Thomas K Ohlsson

(PS: Jodå - staden körde på med detaljplanearbetet trots att landstinget stoppade Kistagrenen. Förmodligen räknade man med att Tamsons skulle tvingas ta sitt förnuft till fånga! /DS)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Kantorn » ons 08 nov, 2017 13:41

TKO skrev:
Odd skrev:Jag är lite nyfiken på hur hållplatsernas placering är tänkta vid flugplatsen. "Bromma Blocks" (ännu ett hopplöst fall av företagsnamn som hållplatsnamn) är väl tänkt att ligga på den nu byggda viadukten, men var skall hållplatsen "Bromma Flygplats" ligga någonstans? Är det tänkt att den skall ligga precis norr om flygplatsentrén? I så fall blir det ju en väldigt bra anslutning till Tvärbanan och säkerligen kommer många att åka till och från flygplatsen just tack vare att Tvärbanan går så pass långt, både nordost och söderut.


Det finns ett detaljplaneförslag som visar det tänkta hållplatsläget - mellan terminalbyggnaden och Ulvsundavägen.

upplyser
Thomas K Ohlsson

(PS: Jodå - staden körde på med detaljplanearbetet trots att landstinget stoppade Kistagrenen. Förmodligen räknade man med att Tamsons skulle tvingas ta sitt förnuft till fånga! /DS)

Och längst upp till höger, precis till vänster om minikartan, ligger Tegelbergsvägen där jag bodde som tonåring. Både i villa (28) och lägenhet (14 - eller var det 16?).
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 20:19

Det ryktas då och då att sträckan till Bromma flygplats skulle öppna redan 2018 eller 2019. Är det sannolikt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron