Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Inge » tor 19 maj, 2016 4:36

Lennart Petersen skrev:
Bo Rengmark skrev:[
Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna. Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.

Det har ju funnits någon tanke på en pendelstation vid Solvalla med omstigning till Tvärbana.
Är den helt avförd från agendan ?

Från agendan kanske. Men förberedelser för stationen finns med i järnvägsplaneförslaget och detaljplaneförslaget för spårvägen. Detaljplaneförslaget för järnvägen har jag inte kontrollerat.

Ett av problemen är dock att det med nuvarande förslag inte blir särskilt bra omstigning. Sedan sölar det ju ner pendeltågen på en sträcka där de idag kör riktigt fort.

Angående bussen så skall väl både nya 502 och 540 ersätta på så vis att man med dessa från olika delar av Ursvik och Hallonbergen kan ta sig till Spånga. Från Enköpingsvägen och Rissne och kan man också ta 157 och i det senare fallet även 512 till Spånga. Från Rissne går dessutom både 512 och tunnelbanan och till Sundbyberg.

Annedal har med lite vilja 112 till Spånga och 113 mfl. till Sundbyberg.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kristofer » fre 20 maj, 2016 9:57

Bo Rengmark skrev:Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen.

Som gotlänning med lokalkontoret placerat i Arenastaden skulle jag ju naturligtvis gärna se en direktförbindelse Bromma flygplats - Solna station. Men jag antar att jag inte utgör ett bärande underlag för en sådan förbindelse...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Lennart Petersen » fre 20 maj, 2016 15:23

Kristofer skrev:
Bo Rengmark skrev:Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen.

Som gotlänning med lokalkontoret placerat i Arenastaden skulle jag ju naturligtvis gärna se en direktförbindelse Bromma flygplats - Solna station. Men jag antar att jag inte utgör ett bärande underlag för en sådan förbindelse...

Det är ju en inte alltför lång gångsträcka till flygplatsen från Tvärbanan.
Och ovanpå det har du ju direktförbindelse till Arlanda flygplats.
Lennart Petersen

Inläggav Kristofer » mån 23 maj, 2016 9:37

Lennart Petersen skrev:

Jodå visst överlever jag det, jag går ner till spårvagnen eller tar 110 eller 152 och byter. Och jag kommer naturligtvis att åka spårvagn hela vägen med byte N Ulvsunda när den dagen kommer. Men både promenader och byten tar tid.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav twr » mån 23 maj, 2016 10:12

Kristofer skrev:
Lennart Petersen skrev:

Jodå visst överlever jag det, jag går ner till spårvagnen eller tar 110 eller 152 och byter. Och jag kommer naturligtvis att åka spårvagn hela vägen med byte N Ulvsunda när den dagen kommer. Men både promenader och byten tar tid.

Nu talar väl det mesta för att flygplatsen läggs ned 2038? Det är väl tiden efter det vi ska planera för?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » mån 23 maj, 2016 10:21

twr skrev:
Kristofer skrev:
Lennart Petersen skrev:

Nu talar väl det mesta för att flygplatsen läggs ned 2038? Det är väl tiden efter det vi ska planera för?

Vad skulle tala för det menar du?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » mån 23 maj, 2016 10:24

Inge skrev:
twr skrev:Nu talar väl det mesta för att flygplatsen läggs ned 2038? Det är väl tiden efter det vi ska planera för?

Den utredning som nyligen har presenterats. Men det kanske är en pamflett enligt dig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » mån 23 maj, 2016 10:26

twr skrev:
Inge skrev:
twr skrev:Nu talar väl det mesta för att flygplatsen läggs ned 2038? Det är väl tiden efter det vi ska planera för?

Den utredning som nyligen har presenterats. Men det kanske är en pamflett enligt dig.

Jag har faktiskt inte läst den. Det av den enkla anledning att jag inte tror att den har någon betydelse.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tis 24 maj, 2016 8:46

twr skrev:
Inge skrev:

Nu bestäms inte Bromma flygplats framtid av någon utredning utan av vilka som sitter vid makten i Stockholms kommun och i Riksdagen den dagen avtalet ska förhandlas om. Vilka dessa är och vad dessa vill med Bromma är det ingen som vet idag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » ons 25 maj, 2016 15:35

Angående tvärbanans trafikering i västerort har jag gjort en liten skiss för mitt Kyrkhamnsprojekt. Ett fruktansvärt jobb, tog motsvarande en och en halv arbetsdag, för en som inte brukar rita kartor...

Bild

En idé kunde vara att koppla Nockebybanan med Solnagrenen. Trafikmängden är likartad. Kräver förstås ombyggnationer i och omkring Alvik. Men mot bakgrund av alla bostäder som planeras där vore det ändå väldigt bra att få ner Nockebybanan till tvärbanenivån. Då behövs inte heller något utdragsspår för tunnelbanan utan man kunde anlägga ett tredje spår mellan plattformarna.

Den ljusa linjen från Kyrkhamn till Solna betecknar en framtida utbyggnad som skall sättas i relation till tunnelbanans utbyggnad mot Täby. Också markerat i ljus färg. Denna linje kräver förstås att man kan svänga mellan de båda linjerna vid Bromma Blocks.

I övrigt beskriver kartan resultatet av Stockholmsförhandlingen kompletterat med Kyrkhamnsgrenen. På tvärbanan har varje linje egen färg. I övrigt en färg per bana.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » ons 25 maj, 2016 15:44

Inge skrev:Angående tvärbanans trafikering i västerort har jag gjort en liten skiss för mitt Kyrkhamnsprojekt. Ett fruktansvärt jobb, tog motsvarande en och en halv arbetsdag, för en som inte brukar rita kartor...

En idé kunde vara att koppla Nockebybanan med Solnagrenen. Trafikmängden är likartad. Kräver förstås ombyggnationer i och omkring Alvik. Men mot bakgrund av alla bostäder som planeras där vore det ändå väldigt bra att få ner Nockebybanan till tvärbanenivån. Då behövs inte heller något utdragsspår för tunnelbanan utan man kunde anlägga ett tredje spår mellan plattformarna.

Den ljusa linjen från Kyrkhamn till Solna betecknar en framtida utbyggnad som skall sättas i relation till tunnelbanans utbyggnad mot Täby. Också markerat i ljus färg. Denna linje kräver förstås att man kan svänga mellan de båda linjerna vid Bromma Blocks.

I övrigt beskriver kartan resultatet av Stockholmsförhandlingen kompletterat med Kyrkhamnsgrenen. På tvärbanan har varje linje egen färg. I övrigt en färg per bana.

Snygg karta! Tänk att du är så begåvad i vissa delar av Stockholm! Jag är generellt helt för spårväg, men måste ändå fråga: Du tycker alltså att det är väl använda pengar att bygga spårväg från Kyrkhamn till Täby centrum, men inte att förbättra kollektivtrafiken i stora delar av Nordostsektorn genom att dra Roslagsbanan till T-Centralen? Du verkar räkna pengar på olika sätt i olika sammanhang.

Solnagrenen till Danderyds sjukhus, med byte till tunnelbana och omlagd Roslagsbana är jag dock helt för.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » ons 25 maj, 2016 15:55

Kartan är kanske otydlig. Min tanke var att när Arenastadslinjen (tunnelbanan) förlängs till Mörby och sammanflätas med Mörbygrenens Täbyförlängning. Då ökar behovet av att fler spårvägslinjer trafikerar Solna station.

Förstår att det inte var så tydligt formulerat och kopplingen är inte heller absolut. Man kan ju tänka sig en direktlinje Kyrkhamn-Solna utan förlängd tunnelbana också.

Kyrkhamnsgrenen i sig ser jag också som ganska oberoende av detta. Som huvudlinjer dit tänker jag mig den orangea (från Sickla) och lila (från Helenelund).
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » ons 25 maj, 2016 18:34

Jag har också haft tankar på att knyta ihop Nockebybanan med Tvärbanan. Men att spränga en tunnel för en sådan liten bana... är det värt det?
Min plan var dock att lägga om det så pass så Alléparken försvinner helt och hållet. Problemet är dock Nockebybanans plattformslängd som är 30m. Det räcker för udnerlaget men är inte praktiskt om man ser till helheten. Det kommer ju köras blandat 30m-tåg och 60m-tåg i spårvägssystemet.

Ett förslag kan vara att köra Odenplan-Hagastaden-Solna Centrum-Alvik-Nockeby med 30m-vagnar, för jag tänkte att innerstaden bara har 30m-tåg (eller åtminstånde att de har "sjöstadslösningen", som jag kallar det för, med en hög och en låg plattform för bussar)

Jag antar att kyrkhamn i ditt exempel är den där lövstabanan du tog upp om i eget tråd?

Tips! Jag använder mig av detta till att göra mina linjekartor: http://beno.org.uk/metromapcreator/
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Odd » ons 25 maj, 2016 20:16

Du missade den uppenbara förbindelsen Ropsten-Gasverket-Östra Station-Odenplan.. :-) Annars verkar den intressant.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav ADDE » ons 25 maj, 2016 21:56

Odd skrev:Du missade den uppenbara förbindelsen Ropsten-Gasverket-Östra Station-Odenplan.. :-) Annars verkar den intressant.

Hakberget-Östra station-Odenplan tror jag på som spårvägslinje 4! Från Ropsten och Gasverksområdet så föreslår jag en tvärbana till Universitetet-Bergshamra-Solna Station! (Den föreslog jag redan innan politikerna tog upp Tvärbanan med Österleden som förslag på sistonde. Båda kombinerat skapar då en häftig ringlinje!)

Men ditt förslag är också intressant. Speciellt förlängningen till Tekniska.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » tor 26 maj, 2016 8:44

ADDE skrev:Jag har också haft tankar på att knyta ihop Nockebybanan med Tvärbanan. Men att spränga en tunnel för en sådan liten bana... är det värt det?
Min plan var dock att lägga om det så pass så Alléparken försvinner helt och hållet. Problemet är dock Nockebybanans plattformslängd som är 30m. Det räcker för udnerlaget men är inte praktiskt om man ser till helheten. Det kommer ju köras blandat 30m-tåg och 60m-tåg i spårvägssystemet.

Ett förslag kan vara att köra Odenplan-Hagastaden-Solna Centrum-Alvik-Nockeby med 30m-vagnar, för jag tänkte att innerstaden bara har 30m-tåg (eller åtminstånde att de har "sjöstadslösningen", som jag kallar det för, med en hög och en låg plattform för bussar)

Jag antar att kyrkhamn i ditt exempel är den där lövstabanan du tog upp om i eget tråd?

Tips! Jag använder mig av detta till att göra mina linjekartor: http://beno.org.uk/metromapcreator/

Nej, det är knappast rimligt med en ny tunnel vid Alvik. Gatuspår och spår vid sidan av gatan duger gott.

Ja, Kyrkhamnsområdet är den yttersta tredjedelen av ett idag nästan oanvänt område Riddersvik-Lövsta-Kyrkhamn. Bara denna tredjedel är ungefär lika stor som Bromma flygplats. Undrar hur många bostäder MP anser att det finns utrymme för vid Kyrkhamn.....

Det bör kanske tilläggas att idén om naturreservat är i strid med gällande ÖP då den ambitionen ströks 2010.

http://www.svd.se/dragkamp-om-tyst-omrade
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav carltram » ons 26 okt, 2016 15:21

Nu tar landstingets investeringsberedning ställning till tvärbanans Kistagren. Trafikstart 2021:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -20/p2.pdf
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram

Inläggav BSB101 » ons 26 okt, 2016 17:01

Tydligen två trafikstarter, år 2021 till Norra Ursvik och år 2023 till Helenelund. Den som lever får se, hinner rinna mycket vatten i bäckarna innan dess.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav M_M » fre 28 okt, 2016 23:03

Bo Rengmark skrev:Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna.
Varför verkar man vara så fasligt sugna på att använda den infrastruktur och de fordon man har på ett sådant sätt att man sparar lite personalkostnader på resenärernas bekostnad? Visst kostar det pengar men det ger samtidigt en klar resenärnytta att ha 5-min-trafik överallt. Det skulle innebära ännu högre turtäthet på den korta gemensamma sträckan mellan förgreningen och t.ex. Alviks Strand eller liknande (och man kunde rent av låta vissa vagnar kortvända vid hållplatsen vid vagnhallen som vad jag förstått ska ha spår nog att vända vid).

Bo Rengmark skrev:Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.
Två faktorer tillkommer här. Förstås går det väl fortare för de i norra delen av nya banans del väster om järnvägen att åka norrut för att nå pendeltågen. Men längre söderut längs den nya banan så är det istället närmare till Sundbyberg även om det blir en krumeluromväg. Om vi lägger till problemet med att resenärsnyttan minskar (åtminstone i praktiken, kanske inte i de modeller man för stunden räknar enligt) med låg turtäthet och därför vill öka turtätheten så kan en kopplad linje Kista-Solna Station ha en del poänger.

Inge skrev:Angående tvärbanans trafikering i västerort har jag gjort en liten skiss för mitt Kyrkhamnsprojekt. Ett fruktansvärt jobb, tog motsvarande en och en halv arbetsdag, för en som inte brukar rita kartor...
Oj, oväntat fint och oväntat ognälligt :)

Inge skrev:En idé kunde vara att koppla Nockebybanan med Solnagrenen. Trafikmängden är likartad. Kräver förstås ombyggnationer i och omkring Alvik. Men mot bakgrund av alla bostäder som planeras där vore det ändå väldigt bra att få ner Nockebybanan till tvärbanenivån.
Frågan är om det finns någon poäng att skilja på relativt axiell matarbana och tvärförbindelsebana? Egentligen är ju Tvärbanan mest bara matarbana men med massor av olika inmatningspunkter runt en delcirkel, så det är kanske ändå vettigt att koppla ihop resenärerna. Om SL hade publicerat statistik som faktiskt går att använda till annat än att visa att de kan producera statistik och veta att en hel del reser lite här och var, så hade det varit lätt att kolla var Nockebybanans resenärer har sina andra ändpunkter. Två nackdelar med sammankoppling är givetvis dels kostnaden och dels att de som inte åker med Tvärbanan riskerar att drabbas av sämre tidhållning på Nockebybanan. Dessutom skulle det åtminstone hypotetiskt gå att tänka sig att riva delar av stationshuset i Alvik och bygga ramper ner i marken öster om nuvarande Nockebyplattformar och låta vagnarna gå ner i jorden och göra en böj i berget. Det skulle sannolikt ha ytterst låg nytta, men är ändå värt att utreda översiktligt som ett alternativ för att säkerställa att ingen viktig poäng missas.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » tis 22 nov, 2016 18:44

Stockholm direkt: "Stort steg framåt för tvärbanans Kistagren"
"Idag blev det klart att landstingsstyrelsen har röstat ja till utbyggnaden av tvärbanans Kistagren. Nu återstår endast landstingsfullmäktige innan den omdebatterade miljardsatsningen kan gå från ord till handling."
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik