Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LasseW » tor 12 maj, 2016 21:50

Kommar Kistagrenen endast att anslutas till befintlig tvärbana i riktning mot Alvik? Skall båda linjerna gå till Sickla?

LasseW
LasseW

Inläggav Lars_L » fre 13 maj, 2016 7:32

LasseW skrev:Kommar Kistagrenen endast att anslutas till befintlig tvärbana i riktning mot Alvik? Skall båda linjerna gå till Sickla?

LasseW

Båda grenarna är tänkta att gå till Sickla - så det är inte planerat med någon dragning Kista-Solna. Orsaken är väl egentligen att greningen ligger ganska långt söderut i Ulvsunda - vilket ju gör att resan Kista-Sundbyberg skulle innebära en relativt stor omväg. Och att dra en avgreningssträcka via Bällsta Bro är det väl lite ont om plats för. Men samtidigt blir det ju därmed lite konstigt att Annedalsborna ska åka "baklänges" till Rissne för att komma till tunnelbanan, vilket gör att flertalet ändå kommer ta 113 till Sundbyberg.
Lars_L

Inläggav twr » fre 13 maj, 2016 23:19

Lars_L skrev:
LasseW skrev:Kommar Kistagrenen endast att anslutas till befintlig tvärbana i riktning mot Alvik? Skall båda linjerna gå till Sickla?

LasseW

Båda grenarna är tänkta att gå till Sickla - så det är inte planerat med någon dragning Kista-Solna. Orsaken är väl egentligen att greningen ligger ganska långt söderut i Ulvsunda - vilket ju gör att resan Kista-Sundbyberg skulle innebära en relativt stor omväg. Och att dra en avgreningssträcka via Bällsta Bro är det väl lite ont om plats för. Men samtidigt blir det ju därmed lite konstigt att Annedalsborna ska åka "baklänges" till Rissne för att komma till tunnelbanan, vilket gör att flertalet ändå kommer ta 113 till Sundbyberg.

Däremot kommer nog inte trafiken på båda grenarna gå ändå till Sickla, då skulle utbudet bli för stort. Vändspår för tidigare vändning planeras i Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » lör 14 maj, 2016 1:12

twr skrev:
Lars_L skrev:

LasseW

Däremot kommer nog inte trafiken på båda grenarna gå ändå till Sickla, då skulle utbudet bli för stort. Vändspår för tidigare vändning planeras i Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal.

Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » lör 14 maj, 2016 9:03

Lars_L skrev:Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.

Man bedömer alltså att mängden resenärer till/från KIsta inte blir mer än ca. hälften av mängden resenärer genom de södra förorterna? Jag vet inte, men min känsla säger mig att resandet till Kista kommer att bli stort.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav LasseW » lör 14 maj, 2016 9:43

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.

Man bedömer alltså att mängden resenärer till/från KIsta inte blir mer än ca. hälften av mängden resenärer genom de södra förorterna? Jag vet inte, men min känsla säger mig att resandet till Kista kommer att bli stort.

Hur skall vändspåren se ut resp. placeras? Finns ritningar att hitta någonstans?

Lasse
LasseW

Inläggav twr » lör 14 maj, 2016 12:34

Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » lör 14 maj, 2016 16:42

twr skrev:Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.

Ja, vilken turtäthet kommer operatören att vara skyldig att ha?
daniel_s

Inläggav Lars_L » lör 14 maj, 2016 19:18

twr skrev:Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.

Nu tog jag bara hur jag mindes i huvudet. Men man läser så många olika rapporter och det har nog framkastats olika förslag. Och säkerligen kommer väl bara fordonsinköpen motsvara någon viss tänkt planering i slutändan.
Lars_L

Inläggav Lars_L » lör 14 maj, 2016 19:22

daniel_s skrev:

Ja, vilken turtäthet kommer operatören att vara skyldig att ha?

Bra fråga, I E20 satt man ju ganska hårt reglerade krav. Detta har man ju övergett lite i senare upphandlingar. Kistagrenen berörs ju egentligen inte i avtalet. För Solnadelen har man väl nu ett rent produktionsavtal har jag för mig, så då bestämmer väl SL. Samma sak blir det väl med Kistagrenen, ifall inte resandet uppgår till den nivå som gör det intressant att låta ingå i VBP.
Lars_L

Inläggav twr » sön 15 maj, 2016 7:25

Lars_L skrev:

Nu tog jag bara hur jag mindes i huvudet. Men man läser så många olika rapporter och det har nog framkastats olika förslag. Och säkerligen kommer väl bara fordonsinköpen motsvara någon viss tänkt planering i slutändan.

Det finns säkert olika planeringar i olika horisonter, så jag menar inte att du hade fel. Och oavsett vad som planeras nu kan det ju ändras över tid.

Om Tvärbanan eventuellt dras vidare via Österleden kan det ju också påverka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 15 maj, 2016 9:02

Nåväl. Den redan innan minimala chansen att storstadssatsningarna skulle ha kunnat räddats ur Sverigeförhandlingen när höghastighetsbanorna havererar försvann väl slutligt i och med uppgörelsen med MP i landslaget?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » sön 15 maj, 2016 10:12

Inge skrev:Nåväl. Den redan innan minimala chansen att storstadssatsningarna skulle ha kunnat räddats ur Sverigeförhandlingen när höghastighetsbanorna havererar försvann väl slutligt i och med uppgörelsen med MP i landslaget?

Hur menar du då? Vad finns det för samband?

Jag antar att det är denna uppgörelse du syftar på: https://kalderen.wordpress.com/2016/05/ ... ollektivt/ Har någon hittat en mer officiell länk än denna politikerblogg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » sön 15 maj, 2016 10:38

twr skrev:
Inge skrev:Nåväl. Den redan innan minimala chansen att storstadssatsningarna skulle ha kunnat räddats ur Sverigeförhandlingen när höghastighetsbanorna havererar försvann väl slutligt i och med uppgörelsen med MP i landslaget?

Jag antar att det är denna uppgörelse du syftar på: https://kalderen.wordpress.com/2016/05/ ... ollektivt/ Har någon hittat en mer officiell länk än denna politikerblogg?

Ja, själva uppgörelsen hittar du här - http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_document

Vet däremot inte så mycket vad mp fått ut av uppgörelsen, eller vad de enligt Inge skulle ha förstört (däremot tar de ju ansvar för att vi får en lösning). Enhetstaxa hade ju redan Allianspartierna varit ute kring tidigare. Möjligen då att man ska satsa på ökad trafik på busslinjer med mycket trängsel, fast det vet jag inte ens om man behöver skriva (torde vara ganska självklart).
Lars_L

Inläggav twr » sön 15 maj, 2016 10:48

Lars_L skrev:
twr skrev:

Ja, själva uppgörelsen hittar du här - http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_document

Vet däremot inte så mycket vad mp fått ut av uppgörelsen, eller vad de enligt Inge skulle ha förstört (däremot tar de ju ansvar för att vi får en lösning). Enhetstaxa hade ju redan Allianspartierna varit ute kring tidigare. Möjligen då att man ska satsa på ökad trafik på busslinjer med mycket trängsel, fast det vet jag inte ens om man behöver skriva (torde vara ganska självklart).

Tack!

Mer relevant för denna tråd än möjlig långsökt påverkan på Sverigeförhandlingen är ju att det innebär att det blir byggstart på Kistagrenen 2017! Mycket glädjande.

Pinsamt för övrigt att politikernas skrivhjälpredor inte kan stava till konsensus... :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 15 maj, 2016 12:59

Det är en usel uppgörelse som knappast kan ha annat syfte än att reta upp sosseriet. Om den inte hade varit så dyr och dum hade väl det varit ok. Dock är det förstås ok att det också innebär att skjuter Sverigeförhandlingen i sank, så urspårad som den är.

Men man ska ju inte tro att det samtidigt kommer att bli någon spårväg under Saltsjön eller Roslagsbana till centralen. Det är ju bara dumt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » sön 15 maj, 2016 13:22

Inge skrev:Det är en usel uppgörelse som knappast kan ha annat syfte än att reta upp sosseriet. Om den inte hade varit så dyr och dum hade väl det varit ok. Dock är det förstås ok att det också innebär att skjuter Sverigeförhandlingen i sank, så urspårad som den är.

Men man ska ju inte tro att det samtidigt kommer att bli någon spårväg under Saltsjön eller Roslagsbana till centralen. Det är ju bara dumt.

Egentligen ser jag inte att du kommer med någon konstruktiv kritik som är så mycket att bemöta, eller så har du fått allt om bakfoten.

De saker som nu planeras ingår redan i projekt som påbörjats, för spårväg City handlar ju sträckan till centralen om några hundra miljoner att färdigställa, på Roslagsbanan är det främst depå och vagnar som återstår, samt dubbelspårsutbyggnad till Arninge och på Kårstagrenen. Också det planerat sedan länge. Innebär inte några större kostnader årligen under planeringsperioden. Ungefär ett par miljarder per år (inklusive Kistagrenen) skulle jag tro under byggtiden, på en investeringsbudget som väl ligger på 6-7 miljarder årligen.

Varför skulle investeringar som Staten redan gett bidrag till (undantaget snutten till Sergels torg), påverka Sverigeförhandlingarna?

Det enda anmärkningsvärda i överenskommelsen var väl att man kör över Trafikförvaltningen och räddar direktbussarna, helt i strid mot avtalets uppbyggnad och syfte. Det skulle åtminstone vara värt en kommentar.
Lars_L

Inläggav twr » sön 15 maj, 2016 14:33

Inge skrev:Det är en usel uppgörelse som knappast kan ha annat syfte än att reta upp sosseriet. Om den inte hade varit så dyr och dum hade väl det varit ok. Dock är det förstås ok att det också innebär att skjuter Sverigeförhandlingen i sank, så urspårad som den är.

Som Lars skriver, vad finns det för samband med Sverigeförhandlingen?

Och varför är uppgörelsen så dålig, enligt din mening? Dessutom tror jag politiker drivs mer av att förverkliga sitt eget program än av att reta motståndare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Bo Rengmark » ons 18 maj, 2016 23:52

Lars_L skrev:
twr skrev:
Lars_L skrev:Båda grenarna är tänkta att gå till Sickla - så det är inte planerat med någon dragning Kista-Solna. Orsaken är väl egentligen att greningen ligger ganska långt söderut i Ulvsunda - vilket ju gör att resan Kista-Sundbyberg skulle innebära en relativt stor omväg. Och att dra en avgreningssträcka via Bällsta Bro är det väl lite ont om plats för. Men samtidigt blir det ju därmed lite konstigt att Annedalsborna ska åka "baklänges" till Rissne för att komma till tunnelbanan, vilket gör att flertalet ändå kommer ta 113 till Sundbyberg.

Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.

Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna. Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.
Bo Rengmark

Inläggav Lennart Petersen » tor 19 maj, 2016 1:53

Bo Rengmark skrev:[
Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna. Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.

Det har ju funnits någon tanke på en pendelstation vid Solvalla med omstigning till Tvärbana.
Är den helt avförd från agendan ?
Lennart Petersen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik