Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LasseW » ons 05 jun, 2019 8:22

Tack för fina bilder!
LasseW
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LasseW » mån 09 sep, 2019 8:45

Vad händer med utbyggnaden mot Bromma flygplats nu! Hittar inte mycket information om progressen
LasseW
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Roy M » mån 09 sep, 2019 11:32

SL har ett Instagramkonto specifikt för pågående projekt, där det då och då kommer lite bilder och info om bygget.

https://www.instagram.com/slvaxer/
Användarvisningsbild
Roy M
 
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LasseW » mån 09 sep, 2019 15:37

Det kände jag inte till, tack!
LasseW
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Odd » mån 09 sep, 2019 19:04

Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Lennart Petersen » tis 10 sep, 2019 1:39

Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.

Nus och Kov ?
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2145
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav twr » tis 10 sep, 2019 8:05

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.

Nus och Kov ?

Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7647
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Lennart Petersen » tis 10 sep, 2019 16:32

twr skrev:
Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.

Nus och Kov ?

Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen.

Tack !
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2145
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LÅ1 » lör 21 sep, 2019 11:06

Mitt i skriver om de nya hållplatserna. "Här är tvärbanans nya stationer".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav gek » mån 04 nov, 2019 0:10

Utbyggnaden fortskrider och så här såg det ut vid avgreningen nära Norra Ulvsunda i slutet av september:
Bild
Somliga har klagat på att Kistagrenen görs alltför "gullig", på bekostnad av möjligheten att köra snabbt. Den nya kontaktledningsbryggan i bakgrunden är dock tämligen ogullig.

I september kunde jag inte se att några arbeten påbörjats mellan Bromma flygplats och Solvalla, men det kanske har kommit igång nu? I Rissne arbetas det i varje fall. Några bilder från ett besök där häromdagen; jag rörde mig i riktning från Solvalla och tog alla tre bilderna i riktning mot Ursvik.

En bit bakom min rygg när jag tog denna bild börjar arbetsområdet:
Bild

Själva centrumområdet är uppgrävt till stor del och busshållplatserna har provisorisk placering:
Bild

Bortom avstängningen med det vita skynket i fonden kunde jag inte se några pågående arbeten. Tydligen är det blivande hållplatsområdet i Rissne något som kräver stora insatser med ledningsomläggningar mm; anslutande sträckor bygger man senare:
Bild
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 915
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » mån 04 nov, 2019 11:52

Den del som bilderna ovan visar är definitivt inte "gullig" - dels eftersom den detaljprojekterades innan "gullighetsnormen" slog igenom, dels eftersom det är omöjligt att få till något "gulligt" i Ulvsunda/Brommas handels- och industriområden!

Men vänta till man kommer fram till Solvalla...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 04 nov, 2019 14:15

Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1261
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav TKO » mån 04 nov, 2019 14:22

dr Cassandra Nojdh skrev:Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....


Är det inte en "hel balk" - fyrkantsrör eller "VKR" som konstruktörer brukar säga - vid Alviks Strand? Här är det åtminstone fackverk...

Hur det blir på resten av Tvärbanans Kistagren återstår att se - men jag rekommenderar att doktorn tar med sej både luktsalt och valium vid ett kommande studiebesök, utifall att!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav gek » mån 04 nov, 2019 21:23

Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 915
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav daniel_s » mån 04 nov, 2019 22:17

gek skrev:Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.


Ja så är det. Den där morabryggan vid Nus som du råkat få på bild är ju i själva verket en av de minst fula kontaktledningsdetaljerna på den sträckan; hela vägen har man annars kört med de fula rörstolparna som är typ det fulaste som existerar och som pga växlar och kurvor står extremt tätt just här. Till och med den extra kraftiga modellen av fackverksstolpar som SB nu har fått skulle vara snyggare!
daniel_s
 
Inlägg: 12084
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 05 nov, 2019 11:06

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....


Är det inte en "hel balk" - fyrkantsrör eller "VKR" som konstruktörer brukar säga - vid Alviks Strand? Här är det åtminstone fackverk...

Hur det blir på resten av Tvärbanans Kistagren återstår att se - men jag rekommenderar att doktorn tar med sej både luktsalt och valium vid ett kommande studiebesök, utifall att!

/TKO

Inte längre än till Bromma flygplats!

Det var nog så att bryggan i Alviks strand var utförd med hel balk - försöker hitta någon gammal bild, men lyckas inte med det. Å andra sidan skrev jag "liknande", inte "samma". Nu har ju Daniel S introducerat begreppet "morabrygga", och vad är nu det, undrar den järnvägstekniskt okunnige. Som tur är hittade jag denna sida http://www.jarnvag.net/banguide/kontaktledning (här finns en del redogörelser för strömmatningen på statens spåranläggningar också, men det kan man bortse från). Här finns en bild på morabryggor, på bilden givetvis också monterade i Mora (med kyrkan i bakgrunden och allt - annat var det förr, jag är gammal nog att ha åkt Siljansbanan med rälsbuss innan banan elektrifierades).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tis 05 nov, 2019 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1261
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 05 nov, 2019 11:24

daniel_s skrev:
gek skrev:Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.


Ja så är det. Den där morabryggan vid Nus som du råkat få på bild är ju i själva verket en av de minst fula kontaktledningsdetaljerna på den sträckan; hela vägen har man annars kört med de fula rörstolparna som är typ det fulaste som existerar och som pga växlar och kurvor står extremt tätt just här. Till och med den extra kraftiga modellen av fackverksstolpar som SB nu har fått skulle vara snyggare!

Det finns ju flera typer av upphängning i gatuspår, inte bara Måtensdal - Sickla (Udde) utan även ex.vis Bällsta Bro - Sundbyberg.

På egen banvall blir det (förhoppningsvis) den standard med indirekt upphängning som beskrivs i Thomas Johanssons Tvärbanebok sid. 78 och framåt. Rörstolparna är fula, men det är ju den standard man valt, tyvärr. Annars kunde man tycka av från avgreningen mot Kista kunde man ha gått över till fackverksstolpar istället (men står det inte en sådan invid morabryggan, till vänster i Gunnars bild?). Men rörstolpar kanske är billigare, vad vet jag. Enligt nyss nämnda Tvärbanebok är en kontaktledningsanläggning i detta utförande godkänd för sth. 90 km/tim.

Saltsjöbanans stolpar nämns också här. Här är några av mina gamla bilder från Sickla station, för jämförande studier:
viewtopic.php?f=2&t=35666&start=280

Stolpar av liknande (eller samma?) skymtar också förbi på AB SS linjefilm från Lidingöbanan:

Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1261
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Lars Stegenius » tis 05 nov, 2019 17:01

Alldeles oavsett kontaktledningsstolparna är det här en intressant video. Jag har inte åkt banan efter upprustningen men har tidigare i livet åkt den stående bredvid föraren på både SSLidJ 5 och 202 ( = SS A12 342). Dessutom stående i den öppna hyttdörren bakom föraren på A30B 321. Då var känslan förortsspårväg fast banan då var klassad som järnväg. Nu blev känslan järnväg fast banan nu är klassad som spårväg. Funderar lite över placeringen av baliser men det är OT.

EDIT: Det bör väl tilläggas att vagnarna inte gick i trafik (vilket ju är uppenbart när det gäller plogloket 202).
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster