(M) satsar på mer tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: (M) satsar på mer tunnelbana

Inläggav Lennart Petersen » lör 06 sep, 2014 23:19

M_M skrev:[q
Fast å andra sidan, eftersom sträckan Västra Skogen - Kungsträdgården ( - Sofia) sätter gränsen för totala mängden tåg på båda grenarna, så ryms givetvis också denna mängd tåg på en gemensam sträcka Barkarby-Flygfältet. Det går alltså rent kapacitetsmässigt att låta valfri mängd av Hjulstagrenens tåg att gå till Häggvik samtidigt som tåg från Akalla kan gå ända till Barkarby. Vissa av dessa skulle kunna gå via Rissne och vända i Hallonbergen om man så vill.

n.

Mmm.. jag tycker alltså det är en intressant idé med Flygfältet-Häggvik. Men trafikering med varannat tåg låter inte helt bra.
Det skulle ju i normaltrafik gen ett tåg var 20:e minut till respektive destination (lite mer i högtrafik) och det tror jag inte duger.
Och det kan ge problem med omloppen om ett tåg blir försenat eller inställt.
Men vad är det för fel med en frekvent lillpendel som trafikering, alltså Barkarby-Flygfältet-Häggvik. Då behöver ingen vänta särskilt länge
Lennart Petersen

Inläggav ADDE » sön 07 sep, 2014 0:31

Jag fick en annan liten idé. Med de nuvarande planerna så skapas det en ögla i norra Stockholm. Man har också planer att förlänga Hagsätra mot Älvsjö. Dessutom yrkar vissa politiker om att skapa en förbindelse Liljeholmen-Fridhemsplan.
Om vi förlänger blå Hagsätragrenen vis Älvsjö mot Fruängen, eller Telefonplan, och gör den grenen blå, och sedan bygger Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan, så har vi en åtta, eller en ringlinje. Med nackagrenen och Fruängslinjen förlängd via Segeltorp mot Kungens Kurva (Som jag föreslog i en annan tråd) samt grenarna mot Jakobsberg resp. Häggvik kan man skapa två sidolinjer utöver ringlinjen. 10 Häggvik-Kungens kurva via Hjulsta-Sundbyberg-Liljeholmen och 11 Jakobsberg-Nacka via Akalla-Solna Centrum-Sofia. (Vilket linjenummer ringlinjen ska ha vet jag inte... 15H och 15V?)
Om man även intergrerar Odenplan-arenastaden genom att låta Liljeholmen-Fridhemsplan korsa nuvarande blå linje och dra till Odenplan (som en snabbförbindelse som hoppar över St Eriksplan pga. dess djupa läge.) och från Arenastaden ansluta till Hallonbergen så kan man göra en annan annorlunda trafikering:
15H & 15V: Barkarbystaden-Hjulsta-Sundbyberg Centrum-Västraskogen-Sofia-Gullmarsplan-Hagsätra-Älvsjö-Telefonplan-Liljeholmen-Odenplan-Arenastaden-Hallonbergen-Akalla-Barkarbystaden
10: Häggvik-Hjulsta-Hallonbergen-Arenastaden-Telefonplan-Fruängen-Kungens kurva
11: Jakobsberg-Akalla-Hallonbergen-Solna Centrum-Västra skogen-Sofia-Nacka
Sedan kan denna ringlinje köras med andra kombinationer...

(Sedan har jag andra utbyggnadsidéer, t.ex. Mörbygrenen förlängs till Täby, Skarpnäck mot Tyresö och att gröna linjen avgrenas i Brommaplan norrut enligt MPs "Orangea linjen"-förslag.)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 11:50

Det blev inte mycket av dessa storslagna planer - ingenting alls faktiskt!

1. Hagsätra–Älvsjö finns med i Stockholms nya översiktsplan, men verkar annars ligga på is.
2. Solna–Täby är inte aktuell på medellång sikt - för dyrt jämfört med andra alternativ.
3. Hjulsta–Barkarby finns med i Stockholms nya översiktsplan, men verkar annars ligga på is.
4. Odenplan–Liljeholmen har ersatts av Fridhemsplan–Älvsjö - den tidigare valde man i princip bort när man bestämde sig för en grund station i Odenplan för gula linjen, alltså innan detta publicerades (detta kan ha kostat Alliansen stadshuset).

För övrigt kan det vara intressant att notera att spårväg linje 4 har försvunnit i den nya översiktsplanen - det är det enda projektet som inte blev av alls i den gamla översiktsplanen.
Enceladus

Föregående

Återgå till Spårtrafik