Sida 2 av 2

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

InläggPostat: mån 02 jun, 2014 3:40
av spårsnoken
Vilken tur att det inte var maglev man planerade i Västlänken....

mvh/spårsnoken

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

InläggPostat: mån 02 jun, 2014 9:05
av Harald
Inge skrev:Men ett steg på vägen vore förstås att tvinga trafikverket att definiera hur man tänker lösa problemet och samtidigt definiera åt trafikverket hur de skall räkna. Hur lång samanlagd tid får 0,4 µT överskridas på ett år? Hur frekventa får överskridandena vara? osv.

Det skulle ju kräva att det funnes någon myndighet som vore beredd att ta ansvar för några absoluta krav. Att döma av hur man hittills har formulerat sig, finns ingen sådan, vilket är förståeligt, med tanke på hur osäker kunskapen på området fortfarande är.

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

InläggPostat: sön 17 sep, 2017 9:48
av Leif Steen
Diskussionen handlar om elektroMAGNETISKA fält. All form av eldistribution genererar dessa fält liksom WiFi-nät, mobiltelefoni, rundradioutsändning, elektriska motorer och transformatorer, mm.

Det är inte tyvärr vetenskapligt påvisat hur dessa fält påverkar biologin och människor. Utredningar pekar än hit, än dit vad avser biologisk påverkan på kort och lång sikt. Det gränsvärde som myndigheter idag utgår från är oviktigt att diskutera, det ligger över min horisont att bedöma, men man tillämpar Försiktighetsprincipen. Det man känner till genom observationer är att vissa cancerformerna ser ut att vara förhöjt förekommande i vissa områden och nära områden med högre EM-fält.
All form av biologiskt liv på jorden har anpassat sig till strålning, EM och joniserande. Det är stråldosen (exponeringen över tid) som verkar vara den springande punkten, och där vet inte vetenskapen så mycket om EM-fält ännu, det är mest forskat om joniserande strålning och radioaktivitet.

Vi accepterar som moderna människor en, i princip, mikrovågsugn vid örat och accepterar även annan lika stor eller större exponering där vi inte förstår att den finns!
Skulle dessa gränsvärden även gälla trafik-och kommunikationssystemen, blev det ingen elektrisk tågdrift, spårväg och tunnelbana. Vem kan bo intill Nacka masterna med ett antal av radiosändare med effekter runt megawatt, på vilket avstånd, 1 eller 5 km? Vem kan åka i en vanlig järnvägsvagn av 80-tals modell med påkopplad tågvärme, vem kan åka med tunnelbanan? Hur ska vi kunna kommunicera?

All form av strålning bör minimeras, men i vissa fall finns det ingen praktisk lösning. Visst alla järnvägsvagnar, lok, spårvagnar, tunnelbanevagnar kan byggas om till Faradays bur, men då måste vi också förbjuda mobiltelefonin i logikens namn.

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

InläggPostat: lör 21 okt, 2017 11:52
av Enceladus
Inge skrev:Det blir inga bostäder på järnvägen i Sundbyberg.

Iställer har man planerat om och flyttar bostäderna till gamla torget. Vilket förvisso irriterar någon det också.

https://mitti.se/nyheter/planerna-delar ... sundbyberg


Ja, Sundbybergs stadsplanering upphör inte att imponera! Det är ju tur att Kistatunneln inte blev av...

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

InläggPostat: lör 21 okt, 2017 12:13
av Enceladus
Inge skrev:I det tysta hoppas man nog på att hela projektet havererar.


Om projektet havererar, hur blir det då med Lövstabanan? Det är något naivt att tro att Ekerö ställer upp med 100 000 bostäder...

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

InläggPostat: lör 21 okt, 2017 12:47
av Enceladus
Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:I det tysta hoppas man nog på att hela projektet havererar.


Om projektet havererar, hur blir det då med Lövstabanan? Det är något naivt att tro att Ekerö ställer upp med 100 000 bostäder...


Jag tror inte att ett haveri påverkar Lövstabanans framtid...


Du får bestämma dig om du vill ha järnväg eller spårväg. Det tidigare skulle påverkas av ett haveri. Men det är klart att idén är så orealistisk att det kanske går på ett ut.

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

InläggPostat: fre 10 nov, 2017 16:21
av Memius
Inge skrev:Solna har i varje fall begripit.

https://mitti.se/nyheter/trafik/minska- ... -huvudsta/


Västlänkens tunneltak kommer ligga några meter under markytan (eller djupare) förutom vid en kortare passage vid Operan. I Solna-fallet verkar det handla om att skapa en tunnel delvis ovanför markytan och sedan dikt an kapsla in den med bostäder.