Tunnelbana till Orminge och Gustavsberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbana till Orminge och Gustavsberg

Inläggav Christian Spår » ons 18 feb, 2015 18:20

För att ge kollektivtrafiken skjuss tycker jag man också bör bygga fler broar. Lännersta över till Fisksätra ger många i villor möjlighet att cykla till Fisksätra station och ta sig in till Slussen. Cykeln kan stå kvar vid Fisksätra. Fisksätra ska ju få två spår för upprustning med tätare trafik. Liknande så borde Trollbäcken/Fornudden få en bro över Drevviken till Skogås. Här kan man nog undvika en öppningsbar bro. Generellt är det nog bättre med öppningsbarhet än höga brospann för broar ämnade gående och cyklande.

Det finns ju lite utspel om linbanor, och jag tror de kan fungera, men det känns som att man komplicerar något som egentligen bör vara en bro.
Christian Spår

Inläggav Some » ons 18 feb, 2015 21:52

Hmmm... Vi kanske ska börja med en resevaneundersökning för att få veta hur många som väljer att knata över isen till Skogås. Der är ju fullt möjligt redan idag.
Some

Inläggav Lars_L » ons 18 feb, 2015 22:44

Some skrev:
Lars_L skrev:
Some skrev:Nu förstår jag inte. En ny gigantisk bussterminal vid Slussen har man fixerat sig vid i 20 år. I första skedet handlade det mycket om att man ville ha pendeltågen dit. Efter förlusten kom prestigen. När menar du att man "räknat på" direktbussarna?

Nu skrev du Katarinaberget. Det kom väldigt sent i planprocessen och är ju orsaken till allt trubbel kring den. Sedan, vad skulle Sl ha för prestige i detta att ha en bussterminal vid Slussen? Får inte ihop det, inte ett dugg faktiskt.

Nej, jag skrev inte Katarinaberget. Det är lögn. Någon annan orsak än prestige har inte funnits på länge. Naturligtvis går inte busstermikalen vid Slussen ihop med något.

Okej, måste ge dig rätt där. Läste lite slarvigt. Men om man talar om en stor bussterminal vid Slussen som måste byggas, så är det ju onekligen konstigt om man inte avser den som planeras? eller hur?

Tror faktiskt det är väldigt lite prestige i det här projektet. Man har ju exempelvis minskat på förslaget om bussterminal vid Slussen eftersom det blivit klart med t-banan.. SL har väl inte varit pådrivande i något av fallen. Utan snarare pekat på kapacitetsbehovet. Från SL:s sida (som ju verkar få stå för kalaset), tror jag inte man skulle ha något emot en billigare lösning.
Lars_L

Inläggav 1 » tor 19 feb, 2015 1:59

"Inget är nytt under solen"

Jag sitter här på nattkvisten och försöker knåpa ihop lite material till det temanummer om Malmköping som skall utgöra MfSS under våren. Jag behövde bakgrund till ett arrangemang som gick av stapeln där den 2 mars 1969. Och då går jag självklart till de inbundna årgångar jag har av världens bästa MfSS allt ifrån starten år 1960.

Att bläddra i denna kvalitetstidning är alltid förenat med att sedan blir det inte så mycket gjort. Mycket riktigt fastnade jag i "Trafiknytt" i nr 1/69. Där fanns ett sammandrag ur en artikel från Svenska Dagbladet. Ni får ursäkta kvaliteten på min scanning, men MfSS stencilerades på den tiden, och någon av de trötta medlemmarna som stod och vevade den eländiga apparaten hade tydligen inte noterat att det behövdes fyllas på med trycksvärta. Ett kopieringsmedel som oftast efter en framställning av tidningen fanns mer på oss själva och i lokalen än på det avsedda papperet.

Bild
Bild

Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: Tunnelbana till Orminge eller Tyresö

Inläggav twr » tor 19 feb, 2015 9:12

Some skrev:Vägnätet i Tyresö sammanstrålar ju vid Lindalen som dessutom ligger närmst Stockholm. Därav förslaget att lägga bussterminalen där istället för i Bollmora. Det minimerar tidsåtgången för resande från Trollbäcken och Vendelsö. Tunnelbanan i sig däremot bör förstås efter Lindalen fortsätta till Bollmora/Tyresö Centrum där flerfamiljshusen och befolkningstyngdpunkten finns.

Angående Värmdöborna torde ett litet fåtal vara intresserade av att åka till Slussen då tunnelbanan till Nacka är klar. Påståenden om motsatsen kan ej härledas från varken restidsberäkningar eller opinionsundersökningar, utan har sin grund i vissas önskan att genomdriva prestigeprojektet, Bussterminal Slussen.

Men hur kan du veta det? Det beror väl på vart man ska? Alla ska inte till City. Om man ska till Medborgarplatsen eller Mariatorget, för att ta några godtyckliga exempel, så lär man väl föredra att göra ett byte framför att göra två?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 19 feb, 2015 9:18

Some skrev:Någon annan orsak än prestige har inte funnits på länge. Naturligtvis går inte busstermikalen vid Slussen ihop med något.

Jag tror att du är betydligt mer intelligent än du låtsas vara. Kollektivtrafiken är ett nät, med många olika överlappande resrelationer. Ja, bussterminalen är dyr. Ja, man kan ifrågasätta varför Värmdöborna ska ha bussar till en så central punkt. Men att hävda att det inte finns något som talar för en bussterminal vid Slussen är bara dumt. Sedan är det en annan fråga om just bergrummet är den bästa lösningen för det. Det tvivlar jag på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » tor 19 feb, 2015 10:24

Har tittat på resande från Trollbäcken. Och som jag ser så torde restiden till Älta respektive Lindalen bli ungefär densamma, varvid det skulle bli någon minuts tidsvinst med Älta. Väljer man Lindalen, måste man ju också ha någon ytterligare lösning för Skrubba-borna - verkar opraktiskt. Km-avståndet är dock något kortare till Lindalen (fast vägen sämre med fler trafikorsningar, rondeller etc). Att inte kunna fånga upp Skrubba-borna, gör dock att restiden blir betydligt sämre där för de boende, alternativt högre driftskostnader för busstrafiken.

Men någon tidsvinst blir det ju oavsett inte för Trollbäcken och Vendelsömalmsborna med t-bana, hur man än gör. Räknar man med 7-minuters körtid till Lindalen respektive Älta från Trollbäckens Centrum. Ifall man då väljer byte vid Älta, så tar resan 14+7= 21 minuter, 23-minuter från Lindalen.

Som sämst tar sträckan Trollbäckens C - Gullmarsplan med buss 23 minuter i morgonrusningen. Men med en satsning på bättre framkomlighet för bussarna - vilket torde vara ett jämförelsealternativ - borde den kunna minskas till "normalkörtid" - alltså ca 20-minuter

Även bortsett från det så blir ju väntetiden på t-banan i genomsnitt 2-minuter längre jämfört med byte vid Gullmarsplan. Så någon tidsvinst mot dagens situation blir det inte. I detta måste medräknas tidsförlust för resenärer som har sin målpunkt längs sträckan in mot, eller vid Gullmarsplan. Där blir ju ett extra byte en stor tidsförlust.

Sedan när det gäller Värmdö. Att bara kritisera och se prestige, blir ju ingen diskussion. Man kan nog kritisera förutsättningar i beräkningar och de alternativ som jämförs med. De har förstås med nödvändighet alltid ett inslag av subjektivitet. Men det blir ju mycket mer konstruktivt om man tittar på de förutsättningarna, än att bara anklaga förvaltningarna för att frisera siffrorna och beräkningarna av prestigeskäl.
Lars_L

Inläggav Some » tor 19 feb, 2015 11:34

Nu är det ju så att man inte lyckas presentera några relevanta siffror alls utan bara vill ha. Då är det svårt att se eller kommentera något annat än den uppenbara prestigen.

Vad du menar med att det är lila långt till Älta som till Lindalen från Trollbäcken förstår jag inte. Lindalen ligger julängs vägen och dessutom vid vägen, i motsats till Älta. Som jag skrev tidigare, det blir en liten tidsvinst och storleken beror på köerna. Du verkar komma fram till ungefär samma resultat. Varför man skulle rigga jämförealternativ med en förutsättning om mindre framtida köer förstår jag inte syftet med. Tvärt om torde de indermåliga vägsatsningarna leda till längre köer, vilket stärker tunnelbanealternativet.
Some

Inläggav Some » tor 19 feb, 2015 11:39

twr skrev:
Some skrev:Vägnätet i Tyresö sammanstrålar ju vid Lindalen som dessutom ligger närmst Stockholm. Därav förslaget att lägga bussterminalen där istället för i Bollmora. Det minimerar tidsåtgången för resande från Trollbäcken och Vendelsö. Tunnelbanan i sig däremot bör förstås efter Lindalen fortsätta till Bollmora/Tyresö Centrum där flerfamiljshusen och befolkningstyngdpunkten finns.

Angående Värmdöborna torde ett litet fåtal vara intresserade av att åka till Slussen då tunnelbanan till Nacka är klar. Påståenden om motsatsen kan ej härledas från varken restidsberäkningar eller opinionsundersökningar, utan har sin grund i vissas önskan att genomdriva prestigeprojektet, Bussterminal Slussen.

Men hur kan du veta det? Det beror väl på vart man ska? Alla ska inte till City. Om man ska till Medborgarplatsen eller Mariatorget, för att ta några godtyckliga exempel, så lär man väl föredra att göra ett byte framför att göra två?

-Ja hur kan jag veta att det vara är fåtalet resenärer från Värmdö som ska till Medborgarplatsen och Mariatorget, det är ju nästan magiskt?

Vi får väl för säkerhets skull lägga till den frågan i resevaneundersökningen beträffande bro över Drevviken.
Some

Inläggav Some » tor 19 feb, 2015 12:15

1 skrev:"Inget är nytt under solen"

Jag sitter här på nattkvisten och försöker knåpa ihop lite material till det temanummer om Malmköping som skall utgöra MfSS under våren. Jag behövde bakgrund till ett arrangemang som gick av stapeln där den 2 mars 1969. Och då går jag självklart till de inbundna årgångar jag har av världens bästa MfSS allt ifrån starten år 1960.

Att bläddra i denna kvalitetstidning är alltid förenat med att sedan blir det inte så mycket gjort. Mycket riktigt fastnade jag i "Trafiknytt" i nr 1/69. Där fanns ett sammandrag ur en artikel från Svenska Dagbladet. Ni får ursäkta kvaliteten på min scanning, men MfSS stencilerades på den tiden, och någon av de trötta medlemmarna som stod och vevade den eländiga apparaten hade tydligen inte noterat att det behövdes fyllas på med trycksvärta. Ett kopieringsmedel som oftast efter en framställning av tidningen fanns mer på oss själva och i lokalen än på det avsedda papperet.

Bild
Bild

Hälsningar / Lena

Intressant läsning, men det är egentligen inte så konstigt att det överränsstämmer. Vad Nackatunnelbanan beträffar har man ju egentligen bara återupptagit arbetet där det slutade på 70-talet. De logiska följdsträckorna blir då dessamma. Skulle vara intressant att även ta del av dåtidens alternativ för Tyresögrenen. Utredningen var samtida.
Some

Inläggav Lars_L » tor 19 feb, 2015 12:40

Some skrev:Nu är det ju så att man inte lyckas presentera några relevanta siffror alls utan bara vill ha. Då är det svårt att se eller kommentera något annat än den uppenbara prestigen.

Vad du menar med att det är lila långt till Älta som till Lindalen från Trollbäcken förstår jag inte. Lindalen ligger julängs vägen och dessutom vid vägen, i motsats till Älta. Som jag skrev tidigare, det blir en liten tidsvinst och storleken beror på köerna. Du verkar komma fram till ungefär samma resultat. Varför man skulle rigga jämförealternativ med en förutsättning om mindre framtida köer förstår jag inte syftet med. Tvärt om torde de indermåliga vägsatsningarna leda till längre köer, vilket stärker tunnelbanealternativet.

Jodå, det finns ganska bra med kartor etc i tidigare utredningsmaterial som pekar på tidsvinst/tidsförlust beroende på var man bor och de olika alternativen. Även om jag inte har någon länk dit just nu (var många år sedan jag laddade ner de dokumenten). Går nog mycket bra att få tag i underlagsberäkningar även för senare uträkningar.

Fast titta på kartan så ser du att Gudöbroleden inte passerar Lindalen. Både psykologiskt och tidsmässigt är det alltså en vinst med Älta (givetvis lite beroende på hur terminaler och andra saker kan ansluta på ett bra sett från motorleden, respektive Bollmoravägen. Här har jag bortsett från att 840 har en körtid på 13-minuter mellan Trollbäcken och Tyresö centrum i morgonrusningen. Vet inte hur kösituationen ser ut, eller om det bara är många påstigande som är problemet. Men det måste undersökas. Skulle det förra vara fallet, förlorar ju Lindalen som alternativ ännu mer. Men det har jag inte ens utgått från här.

Jag riggar inte undersökningsresultatet, utan pekar på att som jämförelsealternativ, skulle det vara ett bättre alternativ samhällsekonomiskt att förbättra busskörfälten, än att bygga tunnelbana. Om man kan ha en körtid med buss från Gullmarsplan till Trollbäcken på 15-minuter i lågtrafik, så är det lika lång restid som det blir till Lindalen med tunnelbana från Gullmarsplan.

Att titta på jämförelsealternativ är inte att "rigga" utan ingår normalt i en analys i samband med tunnelbanebyggnad och även som en del i tänket av "fyrstegsprincipen". Om inte annat, så kommer alltså Trafikverket att kräva att den jämförelsen görs, ifall man ska bidra med pengar från staten. (i alla fall i normalfallet om man inte bakar in det i någon ny överenskommelse, där man bortser från sådant).

Det är alltså ett bättre alternativ samhällsekonomiskt. En av de viktigaste aspekterna av en sådan analys är ju att se var skattepengarna gör störst nytta. Givetvis måste man dock naturligtvis även lyfta in ev. längre körtid för bilister som ett negativt värde i en sådan jämförelse.
Lars_L

Inläggav Some » tor 19 feb, 2015 13:04

Naturligtvis är jämföresealternativet riggat om man hittar på framtidsscenarier som inte har med verkligheten att göra, men som vämder utfallet av jämförelsen.

Lindalen ligger vid Gudöbroleden, jämförelsen ovan med dagens hållplats Sjökyrkokogården ger nog de bästa tidsuppskattningarna vi kan göra enkelt.

Angåenee bevisen i form av utredningar som visar nödvändigheten av Bussterminal Slussen, är det nog svårt att få fram dem ja..
Some

Inläggav Lars_L » tor 19 feb, 2015 13:53

Some skrev:Naturligtvis är jämföresealternativet riggat om man hittar på framtidsscenarier som inte har med verkligheten att göra, men som vämder utfallet av jämförelsen.

Lindalen ligger vid Gudöbroleden, jämförelsen ovan med dagens hållplats Sjökyrkokogården ger nog de bästa tidsuppskattningarna vi kan göra enkelt.

Angåenee bevisen i form av utredningar som visar nödvändigheten av Bussterminal Slussen, är det nog svårt att få fram dem ja..

Hur kan det vara "riggat" att ha olika framtidsscenario att välja bland? Det är väl just det som allt handlar om. Att titta på vilka alternativ man har. Det finns ju ingen t-bana till Tyresö idag heller, så det är ju också ett "riggat" framtidsscenarium i sådana fall. Men det är klart, vill man inte titta på några andra förslag än t-bana för att man vill ha en t-bana, ja då ska man givetvis inte titta på andra förslag. Men då har man ju inte bedömt olika alternativ, utan bestämt sig för ett alternativ, oavsett om det är bra eller dåligt.

Nja, det är nog få som skulle kalla det området för LIndalen, Skrubba är väl mer korrekt om man menar att man ska ha en station där. Men det är ju knappast där man tänkt sig att ha en t-banestation när man talat om Lindalen som förslag. Och menar man det, så får man ju istället problem med en bra förbindelse från Gamla Tyresö. Men visst, att ha en t-bana vid Strandkyrkogården skulle givetvis vara en fördel för resenärer från Trollbäcken.

Undrar dock inte om det inte är bättre att ha t-banan för LIndalen mer öster ut och ha bytet för Trollbäckens resenärer vid Älta ändå. Torde sammanlagt ge bästa resultat - tunnelbanestationen skulle ju hamna väldigt lågt ifrån befolkningskoncentrationen om den läggs där och istället innebära en omväg för resenärer från Gamla Tyresö.

Visst, man kunde lägga en station vid Skrubba, precis där motorvägen delar sig och bebygga området kraftigt för att få ett underlag. Den möjligheten finns förstås. Har man terminalen precis där Tyresövägen och Gudöbroleden delar sig, så blir det förstås en bra bytespunkt. Men kalla det då för Skrubba och inte Lindalen.

Knappast problem att få fram underlag rörande bedömning av restidsvinster från Värmdö. Men visst, all information i världen finns inte direkt åtkomlig på Internet.
Lars_L

Inläggav Some » tor 19 feb, 2015 14:58

Men det torde vara svårare att hitta någon utredning som lyckas visanvad du mfl. påstår att de visar. Enklare då att gömma undan och påstå. Jag har inte sett nåho utredning som verligen lyckas påvisa att Bussterminal Slussen är motiverad. Att någon kanske löst hävdar det är något helt annat.

Ett jämförealternativ kan sägas vara riggat om det bygger på ett framtidsscenario som är verklighetsfrånvänt eller bara orealistiskt.

Som jag tidigare skrev var det vägkorsningen jag syftade på. Det torde också varit det omtådet man menade 1970 när man skrev Lindalen. Stationen var ju tänkt på vägen ut mot Bollmora. Men kalla det Skrubba om du vill. I princip kan resande från gamla Tyresö byta i Bollmora oavsett så den relationen är kanske inte så viktig. Det finns dock en fördel om bussarna från Trollbäcken kan fortsätta inom kommunen och ut mot Bollmora, vilket ytteröigare talar mot Älta.
Some

Inläggav Lars_L » tor 19 feb, 2015 15:49

Men på vilket sätt är det orealistiskt och världsfrånvänt att titta på en förbättring av bussfiler till Gullmarsplan? Det är väl precis vad man gör och är väl med både i SL stomnätsstrategi och framtida planering. Finns ju bussfil nästan hela vägen idag, så det handlar ju inte om att bygga någon ny bussmotorväg direkt, utan en del prioriteringsåtgärder på,vissa ställen etc. marginella kostnader jämfört med t-bana. Därmed inte sagt att man kommer ner till 15-minuter, men väl till 20.

Men det blir en väldig kurvig sträckning för tunnelbanan om man tänkt ha stationen där. Utifrån beskrivna stationer tycker jag det låter rimligare att man tänkt sig betydligt närmare Bollmora, där ju också flerfamiljshusen finns. Även där får man väl dock gå till källorna.

Jag kan nog presentera siffror på restidsförluster för Värmdö, men det tar en stund att leta fram.
Lars_L

Inläggav twr » tor 19 feb, 2015 17:00

Some skrev:
twr skrev:

-Ja hur kan jag veta att det vara är fåtalet resenärer från Värmdö som ska till Medborgarplatsen och Mariatorget, det är ju nästan magiskt?

Vi får väl för säkerhets skull lägga till den frågan i resevaneundersökningen beträffande bro över Drevviken.

Du kör på i din vanliga stil. Avsiktliga vantolkningar, sarkasm, och sammanblandning med andra frågor. Du kan bättre än så, det är jag övertygad om.

Jag tog två exempel, men hela de södra delarna av rörd och grön linje, från Gamla stan och söderut, har nytta av att bussarna fortsätter till Slussen. Det är helt uppenbart, det förstår vem som helst som tänker efter. Hur många de är vet jag inte, säkert mindre än hälften, men rimligen mer än "ett fåtal". Motsvarande gäller förstås Saltsjöbanan. Om du framhärdar i att inte tro på detta finns bara en förklaring: prestige.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 19 feb, 2015 17:02

Some skrev:Naturligtvis är jämföresealternativet riggat om man hittar på framtidsscenarier som inte har med verkligheten att göra, men som vämder utfallet av jämförelsen.

Jag vet inte om någon har hävdat att den är "nödvändig". Du däremot, om jag tolkar dig rätt, verkar hävda att den över huvud taget saknar nytta, att det bara finns nackdelar. Vilket ju är direkt oseriöst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav hgsldf » tor 19 feb, 2015 20:36

Some skrev:Men det torde vara svårare att hitta någon utredning som lyckas visanvad du mfl. påstår att de visar. Enklare då att gömma undan och påstå. Jag har inte sett nåho utredning som verligen lyckas påvisa att Bussterminal Slussen är motiverad. Att någon kanske löst hävdar det är något helt annat.

Ett jämförealternativ kan sägas vara riggat om det bygger på ett framtidsscenario som är verklighetsfrånvänt eller bara orealistiskt.

Som jag tidigare skrev var det vägkorsningen jag syftade på. Det torde också varit det omtådet man menade 1970 när man skrev Lindalen. Stationen var ju tänkt på vägen ut mot Bollmora. Men kalla det Skrubba om du vill. I princip kan resande från gamla Tyresö byta i Bollmora oavsett så den relationen är kanske inte så viktig. Det finns dock en fördel om bussarna från Trollbäcken kan fortsätta inom kommunen och ut mot Bollmora, vilket ytteröigare talar mot Älta.

:arrowu:
hgsldf

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 19 feb, 2015 22:59

twr skrev:
Some skrev:

Du kör på i din vanliga stil. Avsiktliga vantolkningar, sarkasm, och sammanblandning med andra frågor. Du kan bättre än så, det är jag övertygad om.

Jag tog två exempel, men hela de södra delarna av rörd och grön linje, från Gamla stan och söderut, har nytta av att bussarna fortsätter till Slussen. Det är helt uppenbart, det förstår vem som helst som tänker efter. Hur många de är vet jag inte, säkert mindre än hälften, men rimligen mer än "ett fåtal". Motsvarande gäller förstås Saltsjöbanan. Om du framhärdar i att inte tro på detta finns bara en förklaring: prestige.

Ja, men varför envisas du med att tro att det går att föra några vettiga diskussioner med en kverulansparanoiker? Har du glömt hur han skällde dig för lögnare? Jag fattar inte varför du, Lasse och några till ständigt fastnar på hans krokar. Trollen spricker i dagsljuset om man ignorerar dem! Och nej, han kan inte bättre, varför tror du det? Det enda som har skett är att han har klonat sig.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Some » tor 19 feb, 2015 23:03

twr skrev:Men hur kan du veta det? Det beror väl på vart man ska? Alla ska inte till City. Om man ska till Medborgarplatsen eller Mariatorget, för att ta några godtyckliga exempel, så lär man väl föredra att göra ett byte framför att göra två?
Some skrev:-Ja hur kan jag veta att det vara är fåtalet resenärer från Värmdö som ska till Medborgarplatsen och Mariatorget, det är ju nästan magiskt?

twr skrev:Du kör på i din vanliga stil. Avsiktliga vantolkningar, sarkasm, och sammanblandning med andra frågor. Du kan bättre än så, det är jag övertygad om.

I så fall får förmodas att du inte känner till att uttrycket "ett fåtal" är helt synonymt med "mindre än hälften".

Att det är ett fåtal innebär alltså att mindre än hälften av passagerarna blir kvar i bussen efter Nacka. Mer precist kanske runt 10%, max. Hur har du tänkt göra då, köra bussarna med 10% beläggning? -Eller tänker du dig att stuva om passagerarna till rn särskild då blir det nog inte många kvar alls... Och bussterminal vid Söussen behövs definitivt inte.
Some

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik