Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nils Carl Aspenberg skrev:Karlsruhe, Reims, Angers, Montpellier og Dessau har i alle fall bygd nye strekninger med enkeltspor. Dessau til og med på den ene siden av gaten. Enekltspor er helt greit på ytterstrekninger med liten trafikk.
Enceladus skrev:Skulle det vara meningsfullt att förlänga Roslagsbanan till Rimbo med enkelspår? En sådan investering skulle kräva rejält bostadsbyggande, vilket i sin tur kräver högre kapacitet. Dessutom jobbar Täby för en Arlandakoppling med Roslagsbanan. Om båda förlängningarna ska genomföras behövs dubbelspår åtminstone till Lindholmen.
TKO skrev:Enceladus skrev:Skulle det vara meningsfullt att förlänga Roslagsbanan till Rimbo med enkelspår? En sådan investering skulle kräva rejält bostadsbyggande, vilket i sin tur kräver högre kapacitet. Dessutom jobbar Täby för en Arlandakoppling med Roslagsbanan. Om båda förlängningarna ska genomföras behövs dubbelspår åtminstone till Lindholmen.
Kort svar:
Nej!
/TKO
Enceladus skrev:Skulle det vara meningsfullt att förlänga Roslagsbanan till Rimbo med enkelspår? En sådan investering skulle kräva rejält bostadsbyggande, vilket i sin tur kräver högre kapacitet. Dessutom jobbar Täby för en Arlandakoppling med Roslagsbanan. Om båda förlängningarna ska genomföras behövs dubbelspår åtminstone till Lindholmen.
TKO skrev:Enceladus skrev:Skulle det vara meningsfullt att förlänga Roslagsbanan till Rimbo med enkelspår? En sådan investering skulle kräva rejält bostadsbyggande, vilket i sin tur kräver högre kapacitet. Dessutom jobbar Täby för en Arlandakoppling med Roslagsbanan. Om båda förlängningarna ska genomföras behövs dubbelspår åtminstone till Lindholmen.
Kort svar:
Nej!
/TKO
Odd skrev:Enceladus skrev:Skulle det vara meningsfullt att förlänga Roslagsbanan till Rimbo med enkelspår? En sådan investering skulle kräva rejält bostadsbyggande, vilket i sin tur kräver högre kapacitet. Dessutom jobbar Täby för en Arlandakoppling med Roslagsbanan. Om båda förlängningarna ska genomföras behövs dubbelspår åtminstone till Lindholmen.
Kort svar:
Ja!
/Odd
Kantorn skrev:Förlåt om jag "svär i kyrkan" (skulle naturligtvis aldrig få för mig att göra det bokstavligt...) men kr det inte lite väl mycket nostalgi i talet om att återföra Roslagsbanan till Rimbo?
TKO skrev:Kantorn skrev:Förlåt om jag "svär i kyrkan" (skulle naturligtvis aldrig få för mig att göra det bokstavligt...) men kr det inte lite väl mycket nostalgi i talet om att återföra Roslagsbanan till Rimbo?
Det kan nog ligga en hel del i denna fundering...
För jag har svårt att se att Rimbo hamnar bland topp tio på en lista över orter i Stockholms län som mest behöver spårtrafik. Kanske inte ens topp hundra.
(Det kan ju finnas andra skäl - att det är extremt billigt att återuppbygga bansträckningen till exempel. Eller att man äntligen vill uppfylla Knutte Nilssons löfte om en återuppbyggnad!)
/Thomas
Enceladus skrev:I de senaste överenskommelserna (Stockholms- och Sverigeförhandlingarna) har staten, landstinget och kommunerna tillsammans investerat cirka en kvarts miljon kronor per bostad.
TKO skrev:Enceladus skrev:I de senaste överenskommelserna (Stockholms- och Sverigeförhandlingarna) har staten, landstinget och kommunerna tillsammans investerat cirka en kvarts miljon kronor per bostad.
Tack för upplysningen!
Ligger värdena tämligen samlade kring medelvärdet om vi tittar på de olika delobjekten, eller är variationen stor?
(Jo jag skulle kunna räkna själv - men jag är lite lat idag...)
/TKO
slaeshjag skrev:I underlaget till sverigeförhandlingen tyckte norrtälje kommun att 3100 bostäder skulle kunna byggas mot att roslagsbanan förlängdes till rimbo. 250·3100=775000 tkr, så det är inte så svårt att se varför det inte blev av. Sen skulle det nog ha blivit skapligt tät bebyggelse också, 3100 bostäder lär väl vara en fördubbling mot nu..
Användare som besöker denna kategori: Sio och 4 gäster