Switch to mobile style

Enkelspår på nya banor?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Enkelspår på nya banor?

Inläggav twr » lör 15 feb, 2014 12:56

Om en spårväg byggs i tät stadsmiljö får den antagligen förr eller senare tät trafik. Och kanske har inslag av blandtrafik eller generellt är integrerad i övrig trafik. I en sådan situation framstår dubbelspår som givet, möjligen med något undantag där det är ont om plats, som slingerspåret i Norrköping.

Men en nybyggd bana av mer regional karaktär, på egen banvall, hur ska man tänka där?

* Vilken (framtida) turtäthet gör det motiverat med sammanhängande dubbelspår?

* Och hur mycket finns det egentligen att spara när allt ändå byggs nytt? Är det bara dumsnålt att bygga enkelspår?

Lidingöbanan byggs om nu, men förblir till stora delar enkelspårig. Det blir 10 minuters trafik, delvis tätare under rusningen.
Saltsjöbanan (järnväg) ska få 12 minuters trafik, har huvudsakligen enkelspår.
Roslagsbanan till Arlanda (järnväg) föreslås få enkelspår, men partiella dubbelspår, motsvarande mycket långa mötesstationer. 10 eller 15 minuters trafik.
Kistagrenen ska väl få 5 eller 6 minuters trafik och får dubbelspår hela vägen.
Spårväg syd planeras för dubbelspår så vitt jag vet, men jag vet inte vilken turtäthet som planeras.
I Skåne finns tankar om regionala spårvägar, till exempel Malmö - Skanör, Lund - Dalby, Helsingborg - Höganäs med flera. Antal spår och planerad turtäthet är okända för mig.

En relaterad fråga är förstås fordonslängden. Långa tåg kan ge mer enkelspår och lägre kostnader. Men begränsar resandet och därmed nyttan med banan.
Korta tåg i tätare trafik kan kräva dubbelspår, och både infrastrukturen och trafikeringen blir dyrare. Men banan får större potential att locka nya resande och investeringen kan därmed bli mer motiverad på sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Enkelspår på nya banor?

Inläggav twr » mån 03 mar, 2014 7:51

Ingen reaktion på detta. kanske var det en lite för allmänt ställd fråga.

Jag är ingen anhängare att kortsiktig dumsnålhet, där nya banor behöver byggas om efter bara några år. Samtidigt tycker jag att det är en intressant fråga: Finns det angelägna projekt som inte blir av för att man ställer dubbelspår som ett krav? Där enkelspår faktiskt skulle vara tillräckligt och göra projektet mer genomförbart, antingen av kostnads- eller utrymmesskäl?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Enkelspår på nya banor?

Inläggav Nils Carl Aspenberg » ons 05 mar, 2014 15:56

Karlsruhe, Reims, Angers, Montpellier og Dessau har i alle fall bygd nye strekninger med enkeltspor. Dessau til og med på den ene siden av gaten. Enekltspor er helt greit på ytterstrekninger med liten trafikk.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 1:18
Ort: Oslo

Re: Enkelspår på nya banor?

Inläggav gek » fre 07 mar, 2014 21:44

Nils Carl Aspenberg skrev:Karlsruhe, Reims, Angers, Montpellier og Dessau har i alle fall bygd nye strekninger med enkeltspor. Dessau til og med på den ene siden av gaten. Enekltspor er helt greit på ytterstrekninger med liten trafikk.


Cagliari och Sassari (Sardinien) har också nästan bara enkelspår på sina tämligen nya spårvägar.

Den befintliga sträckan i Cagliari är en gammal enkelspårig järnväg som byggts om, så det har väl inte känts prioriterat att försöka få plats för dubbelspår.

Bild

Det är tätt mellan mötesspåren, som i flera fall inte är kombinerade med hållplats. När jag nyligen åkte några gånger på linjen fungerade trafiken (tiominutersintervall) bra trots enkelspårigheten.

Vagnarna är från Skoda

Bild

En förlängning i Cagliaris förorter skall snart tas i bruk, och den är dubbelspårig. Bilden nedan är tagen vid nuvarande yttre slutstationen San Gottardo, och förlängningen (med böjda kontaktledningsstolpar) syns i bakgrunden

Bild

Sassaris spårväg består av en nybyggd del runt centrala staden samt en nyelektrifierad järnvägssträcka där det även rullar dieseltåg.

Nedan några bilder från stadssträckan. Vid mitt besök häromdagen var det få resenärer, och man räknar inte med någon större tillströmning förrän ytterligare förorts-/regionalsträckor elektrifierats och börjar trafikeras med spårvagnar som fortsätter in i staden istället för att det nu rullar ganska få dieseltåg som stoppar vid den lite perifert belägna järnvägsstationen

Bild

Spårvägen trafikeras med ungefär 15 - 25 minuters intervall, och det är aldrig mer än två vagnar (Sirio) som rullar. Så dubbelspår är knappast nödvändigt

Bilden nedan hade jag lika väl kunnat tagit någonstans vid SNCV landsbygdsspårvägar i Belgien för fyrtio år sedan. Enda påtagliga skillnaden är nog att bilarna är nyare och att SNCV sällan hade avgränsat körfält för spårvagnarna, som istället gärna kom vilt tutande runt ett hörn på direkt kollisionskurs med biltrafiken

Bild

Anordningen upptill på stolpen till vänster är ingen överdimensionerad fågelholk utan tycks ha samband med en matarpunkt

Fler och bättre bilder finns i ett inlägg från Olle 2011 https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=32678&p=262885&hilit=sassari#p262885

Båda de sardiska spårvägarna har enkla och tillsynes välfungerande signalsystem för att reglera trafiken på enkelspårssträckorna och för att indikera att motväxlarna (fjäderväxlar) vid mötesspåren ligger korrekt. ATC-system saknas så vitt jag förstått, däremot finns ett sådant tågskyddssystem på de normalspåriga järnvägssträckorna på Sardinien (samma system som i en annan variant kanske så småningom tas i bruk på SL:s Tvärbana)

En spårvägsanläggning som lite grann påminde om den i Sassari fanns i trafik i Vélez-Málaga i Spanien mellan 2003 och 2006, även där enkelspår och ganska få resenärer.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 783
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Enkelspår på nya banor?

Inläggav Nils Carl Aspenberg » lör 08 mar, 2014 3:17

Sacramento har bygd mye enkeltspor. Den nye grønne linjen har for det meste enkeltspor og den første linjen hadde dobbeltspor bare i sentrum, men etter hvert som trafikken har steget er det blitt bygd mer dobbeltspor. Linje 2 i Murcia har enkeltspor, men strekningen er forberedt for dobbeltspor. Det finnes mange nye strekninger i USA med enkeltspor. Det kan man gjøre mår man kjører 100 meter sporvogn fire ganger i timen.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 1:18
Ort: Oslo

Re: Enkelspår på nya banor?

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 12:42

Skulle det vara meningsfullt att förlänga Roslagsbanan till Rimbo med enkelspår? En sådan investering skulle kräva rejält bostadsbyggande, vilket i sin tur kräver högre kapacitet. Dessutom jobbar Täby för en Arlandakoppling med Roslagsbanan. Om båda förlängningarna ska genomföras behövs dubbelspår åtminstone till Lindholmen.
Enceladus
 
Inlägg: 459
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Enkelspår på nya banor?

Inläggav TKO » tis 26 sep, 2017 12:45

Enceladus skrev:Skulle det vara meningsfullt att förlänga Roslagsbanan till Rimbo med enkelspår? En sådan investering skulle kräva rejält bostadsbyggande, vilket i sin tur kräver högre kapacitet. Dessutom jobbar Täby för en Arlandakoppling med Roslagsbanan. Om båda förlängningarna ska genomföras behövs dubbelspår åtminstone till Lindholmen.


Kort svar:
Nej!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster