Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Inge » mån 14 sep, 2015 8:28

Eftersom jag har en ledig dag idag har jag tagit mig till Hjulsta för att utforska terrängen. Främst exakt hur det ser ut där tunnelbanan slutar.

Just nu befinner jag mig vid ett igenbommat trapphus och ventilschackt precis vid Hjulstakorset. Jag uppfattar detta som slutet, men har hört påståendet att banan skulle nå marknivå.

Har expertisen någon uppfattning om huruvida detta stämmer och om det i så fall finns någon fortsättning. Vid Hjulstakorset når den i varje fall aldrig marknivå och på andra sidan vägen, i förlängningen, kommer en ny bergknalle.

-Snabba upplysningar uppskattas mer än långsamma!
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » mån 14 sep, 2015 9:25

Befinner du dig vid 59°23'58.2"N 17°52'49.0"E
Har du en liten långsmal damm i närheten?

Om inte, befinner du dig på fel plats...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » mån 14 sep, 2015 9:56

Tack !

Just nu befinner jag mig på promenad längs gamla häradsvägen mellan Hjulstakorset (i en äldre skepnad) och Järfälla kyrka. Skall ej förväxlas med gamla Enköpingsvägen som går söder om kyrkan. Häradsvägen går naturligt nog norr om eftersom den lika naturligt fortsatte mot häradskyrkan i Sollentuna.

Intressant i sig ev. kommer någon bild.

Dina koordinater refererar till en plats på andra sidan ovan nämnda bergknalle (den som förbifarten skall landa i) och där det brukar finnas ett zigenarläger, om jag förstår det rätt. Skall gå förbi där på vägen tillbaka.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » mån 14 sep, 2015 10:39

Koordinaterna jag angav är platsen där den f d arbetstunneln för Järvabanan mynnar (man skall se en igenmurad tunnelmynning) och är den plats som tunnelbanan skulle kunna fortsätta västerut i marknivå till Barkarby.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » mån 14 sep, 2015 11:07

Jo jag hittade den. Inte många decimeter över den översvämmade Spångaån, men nu var den ju igenmurad. Tack för hjälpen.

De schack jag såg tidigare låg på Hjulstasidan om vägen. Där kunde man tydligt känna vinddraget från ankommande tåg.

Der är förstås inte långt mellan arbetstunneln och Barkarby station. Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » mån 14 sep, 2015 12:06

Inge skrev:Jo jag hittade den. Inte många decimeter över den översvämmade Spångaån, men nu var den ju igenmurad. Tack för hjälpen.

De schack jag såg tidigare låg på Hjulstasidan om vägen. Där kunde man tydligt känna vinddraget från ankommande tåg.

Der är förstås inte långt mellan arbetstunneln och Barkarby station. Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Kommer det att bli så? Eller är det en eventualitet du beskriver?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » mån 14 sep, 2015 12:14

Det kräver förstås att Barkarby lyckas etablera sig som regionaltågsstation. Så det får väl beskrivas som en eventuallitet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » tor 05 nov, 2015 8:50

Banan ska vara färdig om fem år (låtsas att det är januari 2016 nu). När ska man börja bygga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » tor 17 dec, 2015 23:10

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav LÅ1 » fre 21 okt, 2016 7:42

"Ny dragning för tunnelbanan ut till Järfälla".

P4 Stockholm skrev:Utbyggnaden av blåa tunnelbanelinjen med två stationer mellan Akalla och Barkarby station i Järfälla kommun blev för dyr. Nu har ett nytt billigare förslag presenterats där själva tunnelbanestationen flyttats söderut.

Det är problem med markförhållandena, skriver man.
LÅ1

Inläggav daniel_s » fre 21 okt, 2016 8:14

Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
daniel_s

Inläggav Lars_L » fre 21 okt, 2016 8:23

daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?

Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
Lars_L

Inläggav Inge » fre 21 okt, 2016 9:19

Nu är ju inte den ändrade stationen direkt någon nyhet. Men resultatet blir faktiskt att linjen kommer att peka mer mot Hjulsta, än tidigare tänkt.

Det som drabbas är den planerade högskolan mm. på norra sidan E18, vilka mister sin uppgång. Ett sjukhem som redan fått markanvisning med tunnelbaneuppgång utlovad, blev flyttat till uppgången på södra sidan. Bekvämt för kommunen, men en prioritering som väl är lite sådär.

Om jag förstått det rätt så har man också en möjlighet att öppna en utgång till Veddesta centrum, vilket kanske skulle kunna blåsa liv i detta. Men avvaktar. (På pengar från fastighetsägaren kan man misstänka, även om det inte sägs explicit.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ute och åker » fre 21 okt, 2016 13:00

Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?
Ute och åker

Inläggav Lars_L » fre 21 okt, 2016 13:46

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?

Och även pendeln går ju snabbare till Sundbyberg än t-banan. Så även om tågen bara stannade i Barkarby, skulle det ju vara bättre att vänta på nästa pendeltåg, än på t-banan. Dessutom lär ju gångtiden vara kortare till pendeltåg än från pendeltåg till t-bana.

Det är ju endast de som jobbar/bor vid de andra stationerna längs Hjulstagrenen som gör någon som helst tidsvinst (undantaget då Sundbyberg där penel/reg-tåg stannar.)

Finns förvisso lite arbetsplatser i Rissne - och några i Solna Strand. Men det är väl ungefär dessa. De boende längs grenen som arbetar i Barkarby-Jakosbergsområdet gör förstås också en vinst. Men Stockholm är ju för litet för att t-baneförlängningar på det sättet någonsin ska kunna motiveras ekonomiskt. Underlaget blir helt enkelt för litet. Det enda skälet skulle väl vara att resandet ökar så mycket att man behöver t-banan som avlastning till pendeltågen. Men det lär ju dröja ett tag innan det problemet uppstår (i alla fall så att det är rimligt att motverka trängseln genom ytterligare en förbindelse).

Dessutom byggs ju som sagt Tvärbanan nu, som skapar bra förbindelse till Kista från Rissne, så där försvinner ju tidsvinsten även om man skulle låta t-banan gå som en "halvring" (d.v.s utan byte) mellan Hjulsta- och Akallagrenen.
Lars_L

Inläggav Inge » lör 22 okt, 2016 14:56

Jo, visst är det så. Jag tror inte heller att det kommer att inträffa att regionaltågen stannar i Barkarby, men inte Sundbyberg.

Om man ser till var resenärer väster ifrån kommer att byta så bör det bli ungefär:

Blå linje: Barkarby-Solna C - byte vid Barkarby
Blå linje: Hjulsta-Stadshagen - byte vid Sundbyberg (Dock kommer resenärer till Tensta/Hjulsta troligen hellre ta buss eller gå från Spånga.)
Blå linje: Rådhuset-Nacka/Hagsätra - byte vid T-centralen.
(Resenärer till Fridhemsplan lär hellre ta Grön linje från Odenplan. Vissa resenärer till stationer längst Söderut på Hagsätragrenen kommer också att välja buss från Älvsjö.)

Grön linje: Arenastaden/Hässelby - Hötorget - byte vid Odenplan (Dock kommer buss från Spånga att väljas för vissa stationer längs Hässelbygrenen och pendeltåg för delar av Arenastaden.)
Grön linje: Gamla stan -Nacka / ca Gubbängen - byte vid T-centralen.(Men många till Medborgarplatsen kommer att gå från Södra station.)
Grön linje: ca Hökarängen - Farsta - Byte vid Farsta strand.

Röd linje: Hela linjen - byte vid T-centralen (Många till Tekniska Högskolan och Universitetet Kommer dock att välja buss från Odenplan. Många mot Mariatorget kommer att gå från Södra station.)

Tvärbanan: Solna Business Park-Stora Essingen - byte vid Sundbyberg. (Resenärer till Solna S, Sona C och Alvik kommer i första hand att välja byte till pendeltåg och tunnelbana vid Odenplan och Barkarby.)
Tvärbanan: Gröndal-Sickla - byte vid Årstaberg. (Resenärer till Liljeholmen, Globen och Gullmarsplan kommer dock i första hand att välja tunnelbanan via byte vid T-centralen.)

Tack vare att de flesta stationerna mellan Barkarby och Farsta kommer att ha förbindelse med annan spårtrafik blir interaktionen generellt god. Resenärer som skall byta till Blå och Grön linje samt tvärbanan att spridas ut över flera stationer och pendeltågen kommer att avlasta dessa linjer. Interaktionen med Röd linje blir inte lika god och där återstår en del att lösa vid T-centralen.

För regionaltåg, som inte stannar vid Odenplan och Farsta mm. blir förstås inte spridningen lika stor, men ändå väsentlig för blå linje.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav M_M » mån 24 okt, 2016 23:16

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?

Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
Trots att det finns mycket större underlag för att bygga Akalla-Barkarby så är det inte självklart att det bygget har högre samhällsekonomisk lönsamhet (räknat på något sätt som passar respektive debattörs åsikter) än att bygga Hjulsta-Barkarby.

Inge skrev:Nu är ju inte den ändrade stationen direkt någon nyhet. Men resultatet blir faktiskt att linjen kommer att peka mer mot Hjulsta, än tidigare tänkt.
Vad "skönt", då kommer ett tunnelalternativ för Hjulsta-Barkarby alltid finnas på agendan och aldrig befinnas vettigt att bygga, men samtidigt så rädsla, osäkerhet och tvivel för en eventuell förlängning i ytläge, så även det alternativet kommer aldrig byggas. Med stationen riktad som jag förstår av citerad text så kommer det dessutom aldrig byggas några förlängningar åt andra håll. Dags att kalla in Wennerholm att upprepa att tunnelbanan är färdigbyggd?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » tor 10 nov, 2016 18:15

"Så vill Järfällaborna ha sin nya tunnelbana".

En synpunkt är att man borde slopa namnet Barkarbystaden. Jag håller med. Bäst vore väl att kolla en gamal karta och hitta något användbart namn för den nya bebyggelsen och då även för T-banestationen. Ett tänkbart, men kanske inte helt bra, namn är förstås Barkarby flygplats.

Det är lite trist att alla nybyggnadsområden skall heta något på -staden. Det kommer säkert att bli en tidsmarkör i framtiden. (Ah, området heter Barkarbystaden. Då måste det vara från 2000-talets första tre decennier, eller något sådant.)

Notera också att man använder begreppet tvärbana för något som förmodligen avser en förortsspårvägslinje. (Om man menat en mindre spårväg med täta hållplatser, hade man kallat den en nockebybana då? :wink: )
LÅ1

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 19:16

Som gammal järfällabo (inte född men uppvuxen i Kallhäll) och boende i Årsta (som numera ingår i det märkliga konglomeratet "Enskede-Årsta-Vantör") vill jag framföra följande:

Kalla området/stationen "Barkarbyfältet".
(Duger "Enskedefältet" för halvhipsters så...)

Dra tunnelbanan vidare till Jakobsberg via Söderhöjden.

Lägg ner "Handelsplatsen" liksom "Veddesta centrum".

det om detta
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 17 maj, 2017 20:27

Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik