Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 19:16

Som gammal järfällabo (inte född men uppvuxen i Kallhäll) och boende i Årsta (som numera ingår i det märkliga konglomeratet "Enskede-Årsta-Vantör") vill jag framföra följande:

Kalla området/stationen "Barkarbyfältet".
(Duger "Enskedefältet" för halvhipsters så...)

Dra tunnelbanan vidare till Jakobsberg via Söderhöjden.

Lägg ner "Handelsplatsen" liksom "Veddesta centrum".

det om detta
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 17 maj, 2017 20:27

Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 17 maj, 2017 22:19

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"

Det finns ett rejält nedgånget centrum på platsen som man tydligen skall riva för äldreboendet/sjukhemmet (kallas sjukhus av tidningen). Det i sin tur slöseri på ett gott läge, vilket jag tror jag kommenterat tidigare.

Antar att det är kommunen som äger marken eller att man skaffat sig avtal om medfinansiering från markägarna. Idag finns kring det nedgång centrumet några bilhallar och ett ganska stort ingenjörskontor för SAAB. Det senare lär väl bli kvar även om man kanske tränger in det bland ny bebyggelse. Sedan finns en obyggd kulle med net-on-net på andra sidan. Den lär väl bli bebyggd.

Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 21 maj, 2017 4:27

LÅ1 skrev:Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.

ELFA och UPS ligger i "Elektronikhöjden", diagonalt på andra sidan korsningen Järfällavägen/Viksjöleden, så det är inte jättenära Veddesta centrum. ELFA har tyvärr lagt ner sin utlämning där, så det finns ingen anledning för kunder att gå dit längre. UPS är nog det enda i det området som finns anledning för privatpersoner att besöka.
Magnus Ahltorp

Inläggav Kantorn » mån 22 maj, 2017 9:54

Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?

Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » mån 26 jun, 2017 19:31

LÅ1

Inläggav darthjpp » tis 27 jun, 2017 9:34

Kantorn skrev:
Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?

Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...

Man skulle kunna tänka sig flera parallella band med successivt högre hastighet. Den relativa hastigheten är liten, men med ett par band i bredd vid stationer så borde mittbandet kunna hålla en hyfsat hög hastighet.
darthjpp

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 22:50

Kommer banan börja byggas 2018?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 29 dec, 2017 8:55

twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?

Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » fre 29 dec, 2017 17:45

Enceladus skrev:
twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?

Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.

Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » fre 29 dec, 2017 18:03

Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt

Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » sön 31 dec, 2017 16:47

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt

Nej det var tunnelbaneprojekten han uttalade sig om.
Lennart Petersen

Inläggav twr » mån 28 maj, 2018 15:33

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:

Nej det var tunnelbaneprojekten han uttalade sig om.

Har det hänt något? Är bygget startat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » ons 15 aug, 2018 12:48

MP: Vi vill ha fler tvärförbindelser i Järva

Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta". Även "superbussar" tas upp. MP får ett stort plus i kanten för att inte ytterligare urvattna BRT-konceptet!
Enceladus

Inläggav twr » ons 15 aug, 2018 13:02

Enceladus skrev:MP: Vi vill ha fler tvärförbindelser i Järva

Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta". Även "superbussar" tas upp. MP får ett stort plus i kanten för att inte ytterligare urvattna BRT-konceptet!

Många utspel från Mp nu! I detta fall tror jag det är en bra idé, att koppla samman de båda grenarna av Blå linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 16 aug, 2018 11:04

twr skrev:

Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta".---klipp---
Många utspel från Mp nu! I detta fall tror jag det är en bra idé, att koppla samman de båda grenarna av Blå linjen.

Jag har inte hunnit studera detta närmare - det är dels många utspel just nu, dels fortfarande lite semesterkänsla i mitt huvud - men jag undrar spontant om inte Hjulsta-Barkarby lider av samma brist som Hagsätra-Älvsjö. Det ser bra ut på kartan, det har diskuterats länge - men hur stor blir egentligen restidsvinsten? Vi kan ha anledning att återkomma till detta!

(När jag tar en snabb titt på [url=http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunnelbanan/files/231.%20Plan-%20och%20profilkarta%2C%20permanenta%20markanspråk.pdf]järnvägsplanen[/url] för tunnelstation Barkarby så framstår det inte som helt självklart att den byggs så att den lätt kan kopplas till en utbyggnad mot Hjulsta - även om det naturligtvis inte är omöjligt. Det är väl snarare en utbyggnad mot Skälby/Hässelby/Vällingby som ser mest naturlig ut... )

/TKO

Nånting gör att länken inte funkar men det orkar jag inte fixa just nu!
TKO

Inläggav twr » tor 16 aug, 2018 13:33

TKO skrev:
twr skrev:

Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta".---klipp---

Jag har inte hunnit studera detta närmare - det är dels många utspel just nu, dels fortfarande lite semesterkänsla i mitt huvud - men jag undrar spontant om inte Hjulsta-Barkarby lider av samma brist som Hagsätra-Älvsjö. Det ser bra ut på kartan, det har diskuterats länge - men hur stor blir egentligen restidsvinsten? Vi kan ha anledning att återkomma till detta!

(När jag tar en snabb titt på [url=http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunnelbanan/files/231.%20Plan-%20och%20profilkarta%2C%20permanenta%20markanspråk.pdf]järnvägsplanen[/url] för tunnelstation Barkarby så framstår det inte som helt självklart att den byggs så att den lätt kan kopplas till en utbyggnad mot Hjulsta - även om det naturligtvis inte är omöjligt. Det är väl snarare en utbyggnad mot Skälby/Hässelby/Vällingby som ser mest naturlig ut... )

/TKO

Nånting gör att länken inte funkar men det orkar jag inte fixa just nu!

Jag förstår din synpunkt, och visst finns det likheter men också skillnader. Till exempel är Barkarby en regionaltågsstation, men inte Älvsjö. Kista har många arbetsplatser, medan det i det andra fallet är långt till Fridhemsplan, dit Hagsätragrenen ändå har direktförbindelse. Det finns arbetsplatser i Liljeholmen, men inte alls lika många, och åtminstone Högdalen har redan direktförbindelse dit.

Det krävs naturligtvis en mycket djupare analys än så här, men det visar i alla fall att det finns en hel del som skiljer de båda fallen åt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 16 aug, 2018 14:04

twr skrev:Jag förstår din synpunkt, och visst finns det likheter men också skillnader. Till exempel är Barkarby en regionaltågsstation, men inte Älvsjö. Kista har många arbetsplatser, medan det i det andra fallet är långt till Fridhemsplan, dit Hagsätragrenen ändå har direktförbindelse. Det finns arbetsplatser i Liljeholmen, men inte alls lika många, och åtminstone Högdalen har redan direktförbindelse dit.

Det krävs naturligtvis en mycket djupare analys än så här, men det visar i alla fall att det finns en hel del som skiljer de båda fallen åt.

Kista? Menar du att genomgående tunneltåg i slinga Södra Järvabanan - Barkarby - Norra Järvabanan kan fungera som tvärförbindelse mellan t ex Tensta och Kista?

Att Barkarby skall bli en regionaltågsstation verkar man inte tagit så stor hänsyn till när skisserna som legat till grund för järnvägsplanen upprättades (av WSP?) men då var det kanske inte beslutat. Jag funderar på om vi inte skall ta en närmare titt på stationsutformningen i Barkarby - nånting säger mej att den kan bli "inte riktigt optimalt" om det inte ges nya direkt för detaljplan och förprojektering!
(Men det kan ju bero på att mitt förtroende för SL/SLL TF i detta avseende är märkvärdigt lågt...)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 16 aug, 2018 14:25

Den största skillnaden mellan Hjulsta–Barkarby och Hagsätra–Älvsjö är nog kostnaden - bara en av förlängningarna kräver en ny station. Frågan är hur restidsvinsterna förhåller sig. De flesta tvärgående bussar går både långsamt och sällan, med undantag för linje 179, så Hagsätra–Älvsjö borde ge större restidsvinster, men till ett högre pris. Kvoten blir kanske ganska lika?

Regionaltågen skulle jag säga är ganska irrelevanta. De har väldigt få resenärer jämfört med SL. Däremot är Barkarby handelsplats en målpunkt i sig. Det är betydligt fler Järvabor som skulle åka dit än regionaltågsresenärer till Järva. Så länge regionaltågen har en egen taxa och inte är genomgående kommer de ju inte att användas för resor inom Stockholms län.
Enceladus

Inläggav twr » tor 16 aug, 2018 14:45

TKO, javisst resor mellan bostäder på södra Järva och arbetsplatser i Kista ser jag som en av de stora poängerna med förslaget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik