Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav AdrianLangemar » tor 09 jul, 2015 13:30

twr skrev:Varför ska reglertiden vara längre senare på dygnet? För att förseningarna har hunnit ackumuleras?

Nej, absolut inte! I så fall har ju man haft på tok för korta reglertider tidigare under dagen!
Det handlar helt enkelt om att variationen i körtid (eller snarare tid för trafikantutbyte på stationerna) är större senare under trafikdygnet.

twr skrev:Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.

Precis, så det kommer aldrig att behövas extra spår i Barkarby eftersom man kan sprida ut reglertiden på andra stationer.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » tor 09 jul, 2015 14:04

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.

Precis, så det kommer aldrig att behövas extra spår i Barkarby eftersom man kan sprida ut reglertiden på andra stationer.

Ja, det var det jag tänkte. Undvika att behöva bygga fler spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » tor 09 jul, 2015 17:16

twr skrev:
AdrianLangemar skrev:
twr skrev:Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.

Precis, så det kommer aldrig att behövas extra spår i Barkarby eftersom man kan sprida ut reglertiden på andra stationer.

Ja, det var det jag tänkte. Undvika att behöva bygga fler spår.

Min slutsats blir att det inte behövs några fler tåg för att koppla samman Blå linje på detta sätt. Men det är inte så troligt att man kan spara in några tåg heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » tis 14 jul, 2015 12:15

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lennart Petersen » sön 19 jul, 2015 16:49

Inge skrev:Barkarby-Ormbacka-Viksjö eller Barkarby-Hjulsta, vilket ger störst nytta?

I Ormbacka finns mark att bygga ett nytt centrum och bostadsområde då flygfältet är färdigutbyggt. Viksjö centrum kan förtätas ordentligt. En förlängning i den riktningen gör alltså mycket mark tillgänglig och förkortar dessutom restiden rejält för många befintliga Viksjöbor.

För mig känns dessa fördelar större än nyttan med att dra linjen tillbaka till Hjulsta, som redan har tunnelbana.


Det kanske inte är helt jämförbart. Förlängning till Viksjö är ett stort projekt med dyra stationer madans ihopknytningen till Hjulsta är relativt enkel om ingen ny station behöver byggas och det är fråga om en relativt kort sträcka.
Förbindelsen syftar nog knappast på att ge just Hjulsta bättre förbindelser (stationen ligger på 90:e plats av 100 stationer i resandestatistiken) utan på att knyta ihop södra och norra Järvafälten med varandra och med Barkarby.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Kantorn » sön 19 jul, 2015 19:25

Jag har sagt det förr och säger det igen, jag tror det är riktigt dumt att skära av möjligheten till förlängning.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7013
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lennart Petersen » sön 19 jul, 2015 19:29

Kantorn skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen, jag tror det är riktigt dumt att skära av möjligheten till förlängning.


Och varför ska man göra det ? Det ena utesluter inte det andra.
Men nu har det utgått direktiv från landstinget att T-Barkarby ska planeras så att en ihopknytning till Hjulsta blir möjlig.
Den ska alltså inte byggas direkt men lämpliga försvarsåtgärder så det blir enkelt att bygga i en framtid.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Kantorn » tis 21 jul, 2015 7:43

Inge skrev:Detta har dock inte tolkats som att en förlängning mot Hjulsta ska bli "möjlig att bygga billig" eller för den delen att bygget ens skall vara "lämpligt" för detta, utan endast som just att det skall finnas en [teoretisk] möjlighet.....

-Det som planeras är som sagt en underjordisk station riktad mot Viksjö.

Personligen tycker jag att det är bra.

Personligen håller jag med dig!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7013
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav roggek » mån 14 sep, 2015 9:25

Befinner du dig vid 59°23'58.2"N 17°52'49.0"E
Har du en liten långsmal damm i närheten?

Om inte, befinner du dig på fel plats...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav roggek » mån 14 sep, 2015 10:39

Koordinaterna jag angav är platsen där den f d arbetstunneln för Järvabanan mynnar (man skall se en igenmurad tunnelmynning) och är den plats som tunnelbanan skulle kunna fortsätta västerut i marknivå till Barkarby.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » mån 14 sep, 2015 12:06

Inge skrev:Jo jag hittade den. Inte många decimeter över den översvämmade Spångaån, men nu var den ju igenmurad. Tack för hjälpen.

De schack jag såg tidigare låg på Hjulstasidan om vägen. Där kunde man tydligt känna vinddraget från ankommande tåg.

Der är förstås inte långt mellan arbetstunneln och Barkarby station. Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Kommer det att bli så? Eller är det en eventualitet du beskriver?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » tor 05 nov, 2015 8:50

Banan ska vara färdig om fem år (låtsas att det är januari 2016 nu). När ska man börja bygga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » tor 17 dec, 2015 23:10

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » fre 21 okt, 2016 7:42

"Ny dragning för tunnelbanan ut till Järfälla".

P4 Stockholm skrev:Utbyggnaden av blåa tunnelbanelinjen med två stationer mellan Akalla och Barkarby station i Järfälla kommun blev för dyr. Nu har ett nytt billigare förslag presenterats där själva tunnelbanestationen flyttats söderut.

Det är problem med markförhållandena, skriver man.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav daniel_s » fre 21 okt, 2016 8:14

Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
daniel_s
 
Inlägg: 11224
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » fre 21 okt, 2016 8:23

daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?


Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2182
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Ute och åker » fre 21 okt, 2016 13:00

Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?
Ute och åker
 
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » fre 21 okt, 2016 13:46

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?


Och även pendeln går ju snabbare till Sundbyberg än t-banan. Så även om tågen bara stannade i Barkarby, skulle det ju vara bättre att vänta på nästa pendeltåg, än på t-banan. Dessutom lär ju gångtiden vara kortare till pendeltåg än från pendeltåg till t-bana.

Det är ju endast de som jobbar/bor vid de andra stationerna längs Hjulstagrenen som gör någon som helst tidsvinst (undantaget då Sundbyberg där penel/reg-tåg stannar.)

Finns förvisso lite arbetsplatser i Rissne - och några i Solna Strand. Men det är väl ungefär dessa. De boende längs grenen som arbetar i Barkarby-Jakosbergsområdet gör förstås också en vinst. Men Stockholm är ju för litet för att t-baneförlängningar på det sättet någonsin ska kunna motiveras ekonomiskt. Underlaget blir helt enkelt för litet. Det enda skälet skulle väl vara att resandet ökar så mycket att man behöver t-banan som avlastning till pendeltågen. Men det lär ju dröja ett tag innan det problemet uppstår (i alla fall så att det är rimligt att motverka trängseln genom ytterligare en förbindelse).

Dessutom byggs ju som sagt Tvärbanan nu, som skapar bra förbindelse till Kista från Rissne, så där försvinner ju tidsvinsten även om man skulle låta t-banan gå som en "halvring" (d.v.s utan byte) mellan Hjulsta- och Akallagrenen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2182
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav M_M » mån 24 okt, 2016 23:16

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?


Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
Trots att det finns mycket större underlag för att bygga Akalla-Barkarby så är det inte självklart att det bygget har högre samhällsekonomisk lönsamhet (räknat på något sätt som passar respektive debattörs åsikter) än att bygga Hjulsta-Barkarby.

Inge skrev:Nu är ju inte den ändrade stationen direkt någon nyhet. Men resultatet blir faktiskt att linjen kommer att peka mer mot Hjulsta, än tidigare tänkt.
Vad "skönt", då kommer ett tunnelalternativ för Hjulsta-Barkarby alltid finnas på agendan och aldrig befinnas vettigt att bygga, men samtidigt så rädsla, osäkerhet och tvivel för en eventuell förlängning i ytläge, så även det alternativet kommer aldrig byggas. Med stationen riktad som jag förstår av citerad text så kommer det dessutom aldrig byggas några förlängningar åt andra håll. Dags att kalla in Wennerholm att upprepa att tunnelbanan är färdigbyggd?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » tor 10 nov, 2016 18:15

"Så vill Järfällaborna ha sin nya tunnelbana".

En synpunkt är att man borde slopa namnet Barkarbystaden. Jag håller med. Bäst vore väl att kolla en gamal karta och hitta något användbart namn för den nya bebyggelsen och då även för T-banestationen. Ett tänkbart, men kanske inte helt bra, namn är förstås Barkarby flygplats.

Det är lite trist att alla nybyggnadsområden skall heta något på -staden. Det kommer säkert att bli en tidsmarkör i framtiden. (Ah, området heter Barkarbystaden. Då måste det vara från 2000-talets första tre decennier, eller något sådant.)

Notera också att man använder begreppet tvärbana för något som förmodligen avser en förortsspårvägslinje. (Om man menat en mindre spårväg med täta hållplatser, hade man kallat den en nockebybana då? :wink: )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster