Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » tor 17 dec, 2015 23:10

Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12631
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » fre 21 okt, 2016 7:42

"Ny dragning för tunnelbanan ut till Järfälla".

P4 Stockholm skrev:Utbyggnaden av blåa tunnelbanelinjen med två stationer mellan Akalla och Barkarby station i Järfälla kommun blev för dyr. Nu har ett nytt billigare förslag presenterats där själva tunnelbanestationen flyttats söderut.

Det är problem med markförhållandena, skriver man.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12631
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav daniel_s » fre 21 okt, 2016 8:14

Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
daniel_s
 
Inlägg: 11577
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » fre 21 okt, 2016 8:23

daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?


Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Ute och åker » fre 21 okt, 2016 13:00

Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?
Ute och åker
 
Inlägg: 620
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » fre 21 okt, 2016 13:46

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.

Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?


Och även pendeln går ju snabbare till Sundbyberg än t-banan. Så även om tågen bara stannade i Barkarby, skulle det ju vara bättre att vänta på nästa pendeltåg, än på t-banan. Dessutom lär ju gångtiden vara kortare till pendeltåg än från pendeltåg till t-bana.

Det är ju endast de som jobbar/bor vid de andra stationerna längs Hjulstagrenen som gör någon som helst tidsvinst (undantaget då Sundbyberg där penel/reg-tåg stannar.)

Finns förvisso lite arbetsplatser i Rissne - och några i Solna Strand. Men det är väl ungefär dessa. De boende längs grenen som arbetar i Barkarby-Jakosbergsområdet gör förstås också en vinst. Men Stockholm är ju för litet för att t-baneförlängningar på det sättet någonsin ska kunna motiveras ekonomiskt. Underlaget blir helt enkelt för litet. Det enda skälet skulle väl vara att resandet ökar så mycket att man behöver t-banan som avlastning till pendeltågen. Men det lär ju dröja ett tag innan det problemet uppstår (i alla fall så att det är rimligt att motverka trängseln genom ytterligare en förbindelse).

Dessutom byggs ju som sagt Tvärbanan nu, som skapar bra förbindelse till Kista från Rissne, så där försvinner ju tidsvinsten även om man skulle låta t-banan gå som en "halvring" (d.v.s utan byte) mellan Hjulsta- och Akallagrenen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav M_M » mån 24 okt, 2016 23:16

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?


Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
Trots att det finns mycket större underlag för att bygga Akalla-Barkarby så är det inte självklart att det bygget har högre samhällsekonomisk lönsamhet (räknat på något sätt som passar respektive debattörs åsikter) än att bygga Hjulsta-Barkarby.

Inge skrev:Nu är ju inte den ändrade stationen direkt någon nyhet. Men resultatet blir faktiskt att linjen kommer att peka mer mot Hjulsta, än tidigare tänkt.
Vad "skönt", då kommer ett tunnelalternativ för Hjulsta-Barkarby alltid finnas på agendan och aldrig befinnas vettigt att bygga, men samtidigt så rädsla, osäkerhet och tvivel för en eventuell förlängning i ytläge, så även det alternativet kommer aldrig byggas. Med stationen riktad som jag förstår av citerad text så kommer det dessutom aldrig byggas några förlängningar åt andra håll. Dags att kalla in Wennerholm att upprepa att tunnelbanan är färdigbyggd?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » tor 10 nov, 2016 18:15

"Så vill Järfällaborna ha sin nya tunnelbana".

En synpunkt är att man borde slopa namnet Barkarbystaden. Jag håller med. Bäst vore väl att kolla en gamal karta och hitta något användbart namn för den nya bebyggelsen och då även för T-banestationen. Ett tänkbart, men kanske inte helt bra, namn är förstås Barkarby flygplats.

Det är lite trist att alla nybyggnadsområden skall heta något på -staden. Det kommer säkert att bli en tidsmarkör i framtiden. (Ah, området heter Barkarbystaden. Då måste det vara från 2000-talets första tre decennier, eller något sådant.)

Notera också att man använder begreppet tvärbana för något som förmodligen avser en förortsspårvägslinje. (Om man menat en mindre spårväg med täta hållplatser, hade man kallat den en nockebybana då? :wink: )
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12631
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 19:16

Som gammal järfällabo (inte född men uppvuxen i Kallhäll) och boende i Årsta (som numera ingår i det märkliga konglomeratet "Enskede-Årsta-Vantör") vill jag framföra följande:

Kalla området/stationen "Barkarbyfältet".
(Duger "Enskedefältet" för halvhipsters så...)

Dra tunnelbanan vidare till Jakobsberg via Söderhöjden.

Lägg ner "Handelsplatsen" liksom "Veddesta centrum".

det om detta
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7904
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » ons 17 maj, 2017 20:27

Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12631
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » ons 17 maj, 2017 22:19

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"

Det finns ett rejält nedgånget centrum på platsen som man tydligen skall riva för äldreboendet/sjukhemmet (kallas sjukhus av tidningen). Det i sin tur slöseri på ett gott läge, vilket jag tror jag kommenterat tidigare.

Antar att det är kommunen som äger marken eller att man skaffat sig avtal om medfinansiering från markägarna. Idag finns kring det nedgång centrumet några bilhallar och ett ganska stort ingenjörskontor för SAAB. Det senare lär väl bli kvar även om man kanske tränger in det bland ny bebyggelse. Sedan finns en obyggd kulle med net-on-net på andra sidan. Den lär väl bli bebyggd.

Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12631
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 21 maj, 2017 4:27

LÅ1 skrev:Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.

ELFA och UPS ligger i "Elektronikhöjden", diagonalt på andra sidan korsningen Järfällavägen/Viksjöleden, så det är inte jättenära Veddesta centrum. ELFA har tyvärr lagt ner sin utlämning där, så det finns ingen anledning för kunder att gå dit längre. UPS är nog det enda i det området som finns anledning för privatpersoner att besöka.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 379
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Kantorn » mån 22 maj, 2017 9:54

Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?

Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7125
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » mån 26 jun, 2017 19:31

Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12631
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav darthjpp » tis 27 jun, 2017 9:34

Kantorn skrev:
Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?

Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...


Man skulle kunna tänka sig flera parallella band med successivt högre hastighet. Den relativa hastigheten är liten, men med ett par band i bredd vid stationer så borde mittbandet kunna hålla en hyfsat hög hastighet.
darthjpp
 
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 22:50

Kommer banan börja byggas 2018?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6976
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Enceladus » fre 29 dec, 2017 8:55

twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?


Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.
Enceladus
 
Inlägg: 2671
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lennart Petersen » fre 29 dec, 2017 17:45

Enceladus skrev:
twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?


Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.


Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » fre 29 dec, 2017 18:03

Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt

Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12631
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lennart Petersen » sön 31 dec, 2017 16:47

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt

Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?


Nej det var tunnelbaneprojekten han uttalade sig om.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster