Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 19:16

Som gammal järfällabo (inte född men uppvuxen i Kallhäll) och boende i Årsta (som numera ingår i det märkliga konglomeratet "Enskede-Årsta-Vantör") vill jag framföra följande:

Kalla området/stationen "Barkarbyfältet".
(Duger "Enskedefältet" för halvhipsters så...)

Dra tunnelbanan vidare till Jakobsberg via Söderhöjden.

Lägg ner "Handelsplatsen" liksom "Veddesta centrum".

det om detta
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6843
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » ons 17 maj, 2017 20:27

Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » ons 17 maj, 2017 22:19

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"

Det finns ett rejält nedgånget centrum på platsen som man tydligen skall riva för äldreboendet/sjukhemmet (kallas sjukhus av tidningen). Det i sin tur slöseri på ett gott läge, vilket jag tror jag kommenterat tidigare.

Antar att det är kommunen som äger marken eller att man skaffat sig avtal om medfinansiering från markägarna. Idag finns kring det nedgång centrumet några bilhallar och ett ganska stort ingenjörskontor för SAAB. Det senare lär väl bli kvar även om man kanske tränger in det bland ny bebyggelse. Sedan finns en obyggd kulle med net-on-net på andra sidan. Den lär väl bli bebyggd.

Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 21 maj, 2017 4:27

LÅ1 skrev:Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.

ELFA och UPS ligger i "Elektronikhöjden", diagonalt på andra sidan korsningen Järfällavägen/Viksjöleden, så det är inte jättenära Veddesta centrum. ELFA har tyvärr lagt ner sin utlämning där, så det finns ingen anledning för kunder att gå dit längre. UPS är nog det enda i det området som finns anledning för privatpersoner att besöka.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 348
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Kantorn » mån 22 maj, 2017 9:54

Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?

Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7013
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » mån 26 jun, 2017 19:31

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav darthjpp » tis 27 jun, 2017 9:34

Kantorn skrev:
Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?

Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...


Man skulle kunna tänka sig flera parallella band med successivt högre hastighet. Den relativa hastigheten är liten, men med ett par band i bredd vid stationer så borde mittbandet kunna hålla en hyfsat hög hastighet.
darthjpp
 
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 22:50

Kommer banan börja byggas 2018?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5912
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Enceladus » fre 29 dec, 2017 8:55

twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?


Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.
Enceladus
 
Inlägg: 1329
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lennart Petersen » fre 29 dec, 2017 17:45

Enceladus skrev:
twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?


Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.


Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » fre 29 dec, 2017 18:03

Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt

Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11982
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lennart Petersen » sön 31 dec, 2017 16:47

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt

Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?


Nej det var tunnelbaneprojekten han uttalade sig om.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster