Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inläggav TKO » ons 23 okt, 2019 16:46

Enceladus skrev:Överklagan försenar nya tunnelbanan i Stockholm

Kristoffer Tamsons (M) skrev:– Detta väcker frågor om ifall dagens lagstiftning är rätt utformad givet att vi alltför ofta ser samhällsviktiga projekt försenas och fördyras på grund av ett överklagandeinstrument som saknar motstycke i vår omvärld. Den utvecklingen är inte rimlig och det borde våra lagstiftare ta tag i.

Hur kan en enskild fastighetsägare försena tunnelbanan med upp till ett och ett halvt år? Det är ju absurt!

Man kan tycka att det är hur absurt som helst - jag förutsätter nog att herr trafikregionrådet känner till gällande lagstiftning och agerar utifrån denna och inte lever i en egen liten värld. Sen kan vi ju alla uppmana våra lagstiftande företrädare att titta på detta! Min grundåsikt är dock att demokrati måste få kosta...det lönar sej i längden.

Sen undrar jag hur varje månads försening kan kosta skattebetalarna upp emot 100 miljoner kronor. Inte ens FUT kan väl ha varit så dumma att de skrivit på entreprenörskontrakt innan alla legala hinder varit undanröjda? Och även om dom gjort det så har jag alltid haft med en klausul i kontraktet undantar beställaren från ansvar på grund av hinder föranledda av myndighetsbeslut, jag undrar om det inte ingår i standardformuläret (AB 04)…

Tyvärr är det lite väl mycket pladder från Tamsons den senaste tiden, känner han sej pressad?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav antaeus » tor 31 okt, 2019 9:35

Som tur är överklagan indragen, enligt dagens SvD!

https://www.svd.se/overklagande-mot-ny- ... s-tillbaka
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
antaeus

Inläggav TKO » tor 31 okt, 2019 20:24

Enligt SVT:s Stockholmsnyheter har fastighetsägaren dragit tillbaka överklagan efter att ha fått 'försäkran om att inga skador på fastigheten skall uppstå'. Jag undrar hur många miljoner denna 'försäkran' innehåller - för inte räckte det med att Tamsons stack fram krattan och sa 'jag lovar...'

/TKO
TKO

Inläggav Sio » tor 31 okt, 2019 21:05

TKO skrev:Enligt SVT:s Stockholmsnyheter har fastighetsägaren dragit tillbaka överklagan efter att ha fått 'försäkran om att inga skador på fastigheten skall uppstå'. Jag undrar hur många miljoner denna 'försäkran' innehåller - för inte räckte det med att Tamsons stack fram krattan och sa 'jag lovar...'

/TKO

Han kan ju också ha blivit kontaktad av en och annan som undrar vad i h-vete han håller på med. Det var ju inte direkt några hurra-rop på stan över just den här demokratiska processen.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav LÅ1 » tor 31 okt, 2019 22:07

TKO skrev:Enligt SVT:s Stockholmsnyheter har fastighetsägaren dragit tillbaka överklagan efter att ha fått 'försäkran om att inga skador på fastigheten skall uppstå'. Jag undrar hur många miljoner denna 'försäkran' innehåller - för inte räckte det med att Tamsons stack fram krattan och sa 'jag lovar...'

/TKO

Det kan väl vara så att fastighetsägaren fått mer detaljerad information hur arbetet ska genomföras och vilka åtgärder som ska vidtas för att det aktuella huset inte ska skadas. Och att vägen fram till fastigheten inte ska stängas av.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav TKO » fre 01 nov, 2019 17:32

LÅ1 skrev:

/TKO

Det kan väl vara så att fastighetsägaren fått mer detaljerad information hur arbetet ska genomföras och vilka åtgärder som ska vidtas för att det aktuella huset inte ska skadas. Och att vägen fram till fastigheten inte ska stängas av.

Visst kan det vara så!
Men då kan jag ju undra varför FUT inte lämnat den informationen tidigare, det är ju en massa samråd och sånt med berörda parter, t ex fastighetsägare. Eller så har man gjort det men fastighetsägaren har antingen inte fattat detta eller litat på detta. Eller så...

Ja det lär vi aldrig få veta!

/TKO
TKO

Föregående

Återgå till Spårtrafik