Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

mån 27 jan, 2014 9:07

De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

mån 27 jan, 2014 10:27

Angående stationsuppgångar: för Hammarby kanal känns det naturligt med en uppgång på Södermalm, och en på Hammarbysidan. Vid Sickla så kan det på västra sidan bli dels en inne i själva köpkvarteret, dels en vid Saltsjöbanan och Alphyddan. Kanske väljer man även att lägga en uppgång på östra sidan av köpkvarteret.

Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö. Och sedan Nacka Centrum - en koppling till bussterminalen såklart, och en i själva Forum. Beroende på linjesträckningen kanske det också är värt att lägga en uppgång i Nacka strand - det är iaf vad kommunen önskar.

Detta är alltså mina tankar, baserade på Trafikförvaltningen och Nackas egna förhoppningar. :wink:

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

mån 27 jan, 2014 14:51

Den fria mannen skrev:Angående stationsuppgångar: för Hammarby kanal känns det naturligt med en uppgång på Södermalm, och en på Hammarbysidan.

Gärna med ett bra byte till Tvärbanan vid Luma.

Den fria mannen skrev:Vid Sickla så kan det på västra sidan bli dels en inne i själva köpkvarteret, dels en vid Saltsjöbanan och Alphyddan. Kanske väljer man även att lägga en uppgång på östra sidan av köpkvarteret.

Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö. Och sedan Nacka Centrum - en koppling till bussterminalen såklart, och en i själva Forum.

Låter vettigt.

Den fria mannen skrev:Beroende på linjesträckningen kanske det också är värt att lägga en uppgång i Nacka strand - det är iaf vad kommunen önskar.

Detta är alltså mina tankar, baserade på Trafikförvaltningen och Nackas egna förhoppningar. :wink:

Det är ju 700 meter eller mer mellan centrum och Nacka strand. Är detta verkligen realistiskt?

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

mån 27 jan, 2014 15:42

Hur är det vid Sickla köpcentrum, är det inte där Atlas Copcos provgruva finns? Kan man byga helt fritt där? (Skulle inte förresten tunneln gå rätt djupt just där?)

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

mån 27 jan, 2014 16:53

twr skrev:Det är ju 700 meter eller mer mellan centrum och Nacka strand. Är detta verkligen realistiskt?

Borde väl som sagt bero på hur stationen placeras - om det blir (ungefär) under Värmdöleden är det nog möjligt.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

mån 27 jan, 2014 20:58

Är det någon som vet när förstudien blir tillgänglig att läsa för allmänheten? Den borde ju vara klar för remiss vid det här laget, finns det en chans att den tas upp på februari månads trafiknämndssammanträde, eller får man vänta tills den nya tunnelbaneförvaltningen startar i mars?

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

tis 28 jan, 2014 18:16

"Nya t-stationen blir rekorddjup". Näst djupast i världen, så det blir bara Stockholmsrekord, eller skall vi säga Sverigerekord. Eller vi kan t.o.m. säga Västeuroparekord. Går man sex meter djupare än nu planerat så skulle det bli världsrekord.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

tis 28 jan, 2014 22:46

twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!


För stationen vid Hammarby kanal, som väl föreslagits få uppgångar på bägge sidorna om kanalen skulle det ju vara trevligt om man kunde fixa så att det blev möjlighet till en gångpassage utan att passera via perrongen (och spärrlinjen). Som jag tror föreslagits i någon annan tråd.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

ons 29 jan, 2014 6:57

Marcus L skrev:
twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!


För stationen vid Hammarby kanal, som väl föreslagits få uppgångar på bägge sidorna om kanalen skulle det ju vara trevligt om man kunde fixa så att det blev möjlighet till en gångpassage utan att passera via perrongen (och spärrlinjen). Som jag tror föreslagits i någon annan tråd.

Det blir ännu mer uppenbart att det är dyrt med slutna spärrlinjer.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

tis 01 apr, 2014 8:08

Förstudien är nu klar. Det mesta fanns väl med i underhandsrapporten, men intressant läsning är det ändå.
Bilagor
LS 1403-0406-3.pdf
Förstudie tunnelbana Nacka
(3.64 MiB) Nerladdad 390 gånger

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

fre 11 apr, 2014 20:05

Den fria mannen skrev:Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö.


Är endast en uppgång okej idag ur utrymningssynpunkt?

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

fre 11 apr, 2014 20:11

M_M skrev:
Den fria mannen skrev:Med tanke på Järlas relativt låga framtida utnyttjande blir det nog bara en uppgång, stragegiskt placerad mellan höghusen vid Järlaleden, Saltsjö-Järla station, och Järla sjö.


Är endast en uppgång okej idag ur utrymningssynpunkt?

Det behövs nog åtminstone en nödutgång i den perrongände som inte har en vanlig utgång. Men det är förmodligen inget krav på att det skall gå att gå ner där, eller vara tillåtet att passera ut där, i normalfallet.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

fre 11 apr, 2014 22:56

Sant.

Det torde väl å andra sidan vara halvsvårt att samhällsekonomiskt motivera att bygga en nödutgång utan att utrusta den som en komplett utgång. (Däremot går det säkert bra att motivera det driftsekonomiskt efteråt när allt är byggt, så det gäller att ställa kravet redan från början).

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

ons 08 jul, 2015 15:54

Något nytt?

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

tor 09 jul, 2015 19:57

twr skrev:Något nytt?

Åtminstone något: "Kamp om konsten i t-banan"

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

sön 09 aug, 2015 22:30

Det blir väldigt mycket knutpunkter. Hammarby kanal får en uppgång mot Luma (Tvärbanan). Sickla får en uppgång mot stationen med samma namn (Tvärbanan igen, och Saltsjöbanan), och en uppgång mot stationen med det något förvånande namnet Nacka (Saltsjöbanan igen). Järla får en uppgång mot Saltsjö-Järla (Saltsjöbanan igen).

Alltså 2 bytespunkter mot Tvärbanan och 3 bytespunkter mot Saltsjöbanan. Hur ska hela helheten samverka frågar man sig? Var kommer bytena utannonseras? Hur kan tidtabellerna samordnas?

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

mån 10 aug, 2015 1:12

Jag tror att den ideala bytespunkten är Sickla. Det är nog här "alla" byter mellan de olika trafikslagen och med buss i stora mängder. I saltsjö-Järla är det nog några vinkelbyten, men det kan lika gärna vara vinkelbyte med buss, samt att det går bussar mellan Fisksätra och Nacka Strand. För Hammarby Kanal är det inte många då den lätt blir utkonkurrerad av Gullmarsplan. Antagligen är väl den grupp som ogillar djupa stationer med endast hiss som lär söka sig hit istället, samt de som tycker att T-banan är snabbare än Tvärbanan och har sitt mål i Nacka Forum i alla fall. Fördelen är ju att om de som kommer från saltis och vill in till stan kan byta i Järla och få en bra sittplats innan den stora stationen "Sickla" kommer. Jag tror att Sickla, Nacka Forum och Gullmarsplan nedre blir rätt lyckade T-stationer pga. knytespunkterna de relaterar till.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

tor 26 nov, 2015 20:14

Alla är inte så förtjusta över att få en T-baneuppgång i grannskapet!
Stockholm direkt skriver "Gnället från Södermalm: Nya tunnelbanan förstör känslan i Sofo".

Ett citat: "En tunnelbanestation kommer förstöra hela denna delen av Södermalm! Miljön och stadsbilden försämras när man förstör det historiska området kring Sofia kyrka"

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

tor 26 nov, 2015 21:55

Passande rubriksättning

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

tor 26 nov, 2015 23:34

LÅ1 skrev:Gnället från Södermalm: Nya tunnelbanan förstör känslan i Sofo[/url]".


Låter som ett perfekt inslag i någon humorserie...
Besvara