"Spårväg syd blir verklighet"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » ons 06 apr, 2016 21:04

TKO skrev:
twr skrev:http://media.forhandling.sverigeforhandlingen.se/2016/02/OBJEKTAVTAL-SPARVAG-SYD-ALVSJO-FLEMINGSBERG.pdf

Förslaget innebär en spårväg mellan Älvsjö och Flemmingsberg via Fruängen och Kungens Kurva, utan anslutning till det befintliga spårvägsnätet. Dock finns följande skrivning i punkt 3.2:
"Spårväg syd är i inte sammankopplad med befintligt tvärbanesystem. En sådan koppling skulle öka resenärsnyttan och ge ökad teknisk effektivitet."

Detta väcker (minst) två frågor:

1) Hur ska spåren dras fram till och vid Älvsjö station? Där pågår nu stora byggprojekt, hur stor hänsyn har tagits till eventuella kommande spårvägssträckningar?

Hållplatsen planeras vid Magelungsvägen under stambanans bro. Den "pekar" alltså mot en fortsättning genom Mässområdet. Däremot tror jag inte man har tagit hänsyn till den i planeringen.

TKO skrev:2) Hur ska en eventuell anslutning till det "befintliga tvärbanesystemet" ske? Genom att återuppliva grenen Årstafältet-Älvsjö som fanns i planeringen av den första tvärbanan? Det måste i varje fall vara ett bättre alternativ än "T-bana till Östberga" som KD propagerar för!
Men minns någon hur denna sträckning var tänkt - hur skulle man ta sej genom Östberga t ex? (Jag minns ingenting!)

Sträckningen från tidigt 90-tal gick längs gatan Östbergabackarna förbi Östbergatorget, därefter i en stor sväng norr och väster om Liseberg, över järnvägen och därefter under Götalandsviadukten. En ganska snirklig väg.

En annan idé som har dykt upp i samrådssvar bland annat, är att utnyttja tunnelbanans snart överblivna banvall från Globen till Enskede gård, och därifrån fortsätta längs Bägerstavägen, Sockenvägen och Huddingevägen fram till Älvsjö station. Det skulle nog kunna bli en ganska snabb sträckning, och dessutom bli lite plåster på såren för invånarna i Enskede gård.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 06 apr, 2016 23:22

BSB101 skrev:Masmoberget är en av få ställen i Huddinge kommun med förhöjd radonhalt så det finns en poäng med att bygga på platser med lägre radonhalter.

För den som är intresserad av fakta, och inte bara - utan källhänvisning - viftar undan allt som inte passar de egna åsikterna som "svepskäl" så kan man titta på SGU:s kartering av uran och torium
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisar ... 374.424868
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisar ... 374.424868

Båda grundämnena har sönderfallskedjor som producerar radium och därefter radon:
http://radonassistans.se/wp-content/upl ... m_uran.png
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » tor 07 apr, 2016 6:34

Inge skrev:
twr skrev:Glömstadalen ska få 20 000 invånare eller nåt. Samma storleksordning som Ursvik, som också försörjs av tvärgående spårväg. Mycket nytt planeras även i Flemingsberg, som ju i första hand försörjs av pendeltåg, förstås. Huddinge talar även om tusentals bostäder i Kungens kurva. Vi får väl se hur realistiskt det är.

Ursvik råkar passeras på vägen och får en hållplats. Det var länge oklart om man alls skulle välja denna väg eller gå via Rinkeby. Det är bara kvartersstaden i Ursvik som berörs av hållplatsen. Radhusen och enfamiljshusen får buss.

Absolut, jag vet. Det var bara en jämförelse, inget argument av något slag. Personligen är jag ganska tveksam till Spårväg syd, men jag kan ha fel som Kantorn säger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » fre 10 mar, 2017 10:56

Stockholmdirekt: "Snart klart för spårväg från Flemingsberg till Älvsjö".

Ingressen:
Under stort hemlighetsmakeri är staten, landstinget och Huddinge på god väg att skaka hand om pengar till Spårväg syd. Mycket står på spel: Ska Huddinge våga lova att pytsa in mångmiljonbelopp och låta bygga tiotusentals bostäder?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » fre 10 mar, 2017 11:16

Frågetecknet i rubriken är troligen motiverat!

Men jag tycker det ser ganska ljust ut ändå...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav ADDE » fre 10 mar, 2017 12:01

Jag säger bara "Go for it, Heja Huddinge!" :D

//ADDE
Huddingebo!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Ulrik Berggren » sön 12 mar, 2017 14:53

ADDE skrev:Jag säger bara "Go for it, Heja Huddinge!" :D

//ADDE
Huddingebo!

Jag låter min signatur tala för sig... (/Huddingebo 1977-1999)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav ADDE » sön 12 mar, 2017 15:33

Den där signaturen har jag varit nyfiken över ett bra tag, kanske något du kan utveckla?

Med N Botkyrka, vilka områden avser du då? Stora delar av Botkyrka har bebyggelse med relativt bra kollektivtrafikförsörjning i form av Pendeltåg vid Tullinge och Tumba, samt med Tunnelbana mellan Fittja och Norsborg!?

Jag ifrågesätter också "Pengar finns ju"... för jag är i den uppfattnignen att det är brist på pengar.

Sedan undrar jag, behövs verkligen en ny pendeltågsgren med 1-2 stationer som viker av vid Flemingsberg? kan man inte lösa detta på annat sätt?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Ulrik Berggren » sön 12 mar, 2017 16:50

Någon gång ska jag redogöra för den långa historien. Men i all korthet så är det så att den planerade spårvägen rent krasst inte svarar mot ett jättestort resbehov. Hade den istället för att vara en intern förbindelse inom Huddinge istället försörjt Norra Botkyrka (om du inte känner till din RedLine-historia så innefattas i detta geografiska begrepp Fittja, Alby, Hallunda och Norsborg med ingående delområden). Det finns redan idag ett stort resbehov mellan dessa områden och Flemingsberg och vidare mot Huddinge - Vantör. Som linje 172 svarar mot på ett bra sätt. Men denna linje ska ju inte på något sätt spårvägskonverteras om man följer Spv Syd-upplägget...

Pendeltåg till N Botkyrka beskrivs närmare i den så kallade Frodo-planen, som jag med varm hand överlåter till dig att söka mer fakta kring på nätet :wink: Ett skäl som jag anser vara så gott som något är N Borkyrkas aviga belägenhet i förhållande till alla andra "t-baneföroter" (med möjligt undantag för Hässelby).
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav Enceladus » tor 10 aug, 2017 17:18

Ulrik Berggren skrev:Någon gång ska jag redogöra för den långa historien. Men i all korthet så är det så att den planerade spårvägen rent krasst inte svarar mot ett jättestort resbehov. Hade den istället för att vara en intern förbindelse inom Huddinge istället försörjt Norra Botkyrka (om du inte känner till din RedLine-historia så innefattas i detta geografiska begrepp Fittja, Alby, Hallunda och Norsborg med ingående delområden). Det finns redan idag ett stort resbehov mellan dessa områden och Flemingsberg och vidare mot Huddinge - Vantör. Som linje 172 svarar mot på ett bra sätt. Men denna linje ska ju inte på något sätt spårvägskonverteras om man följer Spv Syd-upplägget...

Pendeltåg till N Botkyrka beskrivs närmare i den så kallade Frodo-planen, som jag med varm hand överlåter till dig att söka mer fakta kring på nätet :wink: Ett skäl som jag anser vara så gott som något är N Borkyrkas aviga belägenhet i förhållande till alla andra "t-baneföroter" (med möjligt undantag för Hässelby).

Kanske en klen tröst, men Trafikförvaltningen överväger att införa timmestrafik alla nätter på linje 172. Det borde innebära en rejäl förbättring för resande i den relationen.
Enceladus

Inläggav Ulrik Berggren » tor 10 aug, 2017 21:08

Enceladus skrev:
Ulrik Berggren skrev:Någon gång ska jag redogöra för den långa historien. Men i all korthet så är det så att den planerade spårvägen rent krasst inte svarar mot ett jättestort resbehov. Hade den istället för att vara en intern förbindelse inom Huddinge istället försörjt Norra Botkyrka (om du inte känner till din RedLine-historia så innefattas i detta geografiska begrepp Fittja, Alby, Hallunda och Norsborg med ingående delområden). Det finns redan idag ett stort resbehov mellan dessa områden och Flemingsberg och vidare mot Huddinge - Vantör. Som linje 172 svarar mot på ett bra sätt. Men denna linje ska ju inte på något sätt spårvägskonverteras om man följer Spv Syd-upplägget...

Kanske en klen tröst, men Trafikförvaltningen överväger att införa timmestrafik alla nätter på linje 172. Det borde innebära en rejäl förbättring för resande i den relationen.

Så bra! Alltid något. :D
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:52

Precis. Norra Botkyrka har visserligen 4 tunnelbanestationer. Men särskilt "bra kollektivtrafik" är det ju inte, med tanke på den långa restiden till stan. Områdena ligger på pendeltågsavstånd, men har i stället en extremt lång tunnelbanelinje. Dock "finns det nog inte pengar", som Odd påpekar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav ADDE » ons 20 dec, 2017 23:24

StockholmDirekt: Fruängen och Älvsjö får ny spårväg

"I dag onsdag lämnade Sverigeförhandlingen över sin slutrapport till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Det innebär att alla avtal nu är slutna för att bygga ut infrastrukturen och bostadsbeståndet i landet. Däribland ingår Spårväg syd, en 17 kilometer lång spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö via Fruängen."

Byggstart 2024, Klart 2034. Tar det verkligen 10 år att bygga en spårväg? Fast det kanske är trafikstart på hela linjen år 2034!

Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tor 21 dec, 2017 0:01

Inge skrev:
ADDE skrev:StockholmDirekt: Fruängen och Älvsjö får ny spårväg

"I dag onsdag lämnade Sverigeförhandlingen över sin slutrapport till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Det innebär att alla avtal nu är slutna för att bygga ut infrastrukturen och bostadsbeståndet i landet. Däribland ingår Spårväg syd, en 17 kilometer lång spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö via Fruängen."

Byggstart 2024, Klart 2034. Tar det verkligen 10 år att bygga en spårväg? Fast det kanske är trafikstart på hela linjen år 2034!

Nej den blir inte byggd alls. Inga överenskommelser finns bara ett förhandlingprotokoll

Det är vidriga människor som sitter i regeringen och endast är ute efter att höja en skatt. Då vill man ha ett protokoll att vifta med.

Vad tror du händer med pengarna som kommer från den nya trängselskatten?

För att svara på frågan, så skriver landstinget följande:

SLL skrev:Under förutsättning att trafiknämnden och landstingsfullmäktige fattar genomförandebeslut under våren 2018 bedöms etapp 1 av Spårväg syd kunna börja trafikeras år 2026 och etapp 2 år 2029.

Etapp 1 är alltså mellan Flemingsberg och Skärholmen. De rödgröna ville börja redan i höstas, så det är helt upp till Tamsons om denna tidsplan ska hållas. Förmodligen blir det ett taktiskt spel där partierna (de partier som ännu inte deklarerat - de rödgröna är för en tidigare start och SD är emot) försöker räkna ut vilka projekt som maximerar antalet väljare. Jag vågar inte spekulera än.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tor 21 dec, 2017 0:13

Inge skrev:Någon spårväg blir det hur som helst inte.

Något fyrspår genom Sumpan blir det förstås inte heller?
Enceladus

Inläggav twr » tor 21 dec, 2017 0:23

Projekstart 2024, dvs det är då det börjar utredas. Byggstart kan vara senare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 21 dec, 2017 0:30

Enceladus skrev:
Inge skrev:

Nej den blir inte byggd alls. Inga överenskommelser finns bara ett förhandlingprotokoll

Det är vidriga människor som sitter i regeringen och endast är ute efter att höja en skatt. Då vill man ha ett protokoll att vifta med.

Vad tror du händer med pengarna som kommer från den nya trängselskatten?

För att svara på frågan, så skriver landstinget följande:

SLL skrev:Under förutsättning att trafiknämnden och landstingsfullmäktige fattar genomförandebeslut under våren 2018 bedöms etapp 1 av Spårväg syd kunna börja trafikeras år 2026 och etapp 2 år 2029.

Etapp 1 är alltså mellan Flemingsberg och Skärholmen. De rödgröna ville börja redan i höstas, så det är helt upp till Tamsons om denna tidsplan ska hållas. Förmodligen blir det ett taktiskt spel där partierna (de partier som ännu inte deklarerat - de rödgröna är för en tidigare start och SD är emot) försöker räkna ut vilka projekt som maximerar antalet väljare. Jag vågar inte spekulera än.

Det var värst. I avtalet står ju trafikstart 2034. Blir det tidigare nu? Är det statliga pengar till det? Påverkas tunnelbanan och Roslagsbanan också?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 26 dec, 2017 7:55

twr skrev:Det var värst. I avtalet står ju trafikstart 2034. Blir det tidigare nu? Är det statliga pengar till det? Påverkas tunnelbanan och Roslagsbanan också?

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna förutsäga vad majoriteten i landstinget tänker göra. Ett genomförandebeslut lär dock inte komma förrän de statliga anslagen har fastställts. Enligt avtalet finns i alla fall möjligheten att tidigarelägga alla projektstarter, men då måste landstinget och berörda kommuner komma överens om förskottering.
Enceladus

Inläggav twr » tis 26 dec, 2017 10:24

Enceladus skrev:
twr skrev:Det var värst. I avtalet står ju trafikstart 2034. Blir det tidigare nu? Är det statliga pengar till det? Påverkas tunnelbanan och Roslagsbanan också?

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna förutsäga vad majoriteten i landstinget tänker göra. Ett genomförandebeslut lär dock inte komma förrän de statliga anslagen har fastställts. Enligt avtalet finns i alla fall möjligheten att tidigarelägga alla projektstarter, men då måste landstinget och berörda kommuner komma överens om förskottering.

Just det. Jag tänkte att tidningens artikel byggde på någon nyhet och då undrade jag om de andra objekten var berörda. Men tidningen hade nog bara skrivit fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Föregående

Återgå till Spårtrafik