"Spårväg syd blir verklighet"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav LÅ1 » fre 10 mar, 2017 11:56

Stockholmdirekt: "Snart klart för spårväg från Flemingsberg till Älvsjö".

Ingressen:
Under stort hemlighetsmakeri är staten, landstinget och Huddinge på god väg att skaka hand om pengar till Spårväg syd. Mycket står på spel: Ska Huddinge våga lova att pytsa in mångmiljonbelopp och låta bygga tiotusentals bostäder?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav TKO » fre 10 mar, 2017 12:16

Frågetecknet i rubriken är troligen motiverat!

Men jag tycker det ser ganska ljust ut ändå...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5999
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav ADDE » fre 10 mar, 2017 13:01

Jag säger bara "Go for it, Heja Huddinge!" :D

//ADDE
Huddingebo!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Ulrik Berggren » sön 12 mar, 2017 15:53

ADDE skrev:Jag säger bara "Go for it, Heja Huddinge!" :D

//ADDE
Huddingebo!


Jag låter min signatur tala för sig... (/Huddingebo 1977-1999)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav ADDE » sön 12 mar, 2017 16:33

Den där signaturen har jag varit nyfiken över ett bra tag, kanske något du kan utveckla?

Med N Botkyrka, vilka områden avser du då? Stora delar av Botkyrka har bebyggelse med relativt bra kollektivtrafikförsörjning i form av Pendeltåg vid Tullinge och Tumba, samt med Tunnelbana mellan Fittja och Norsborg!?

Jag ifrågesätter också "Pengar finns ju"... för jag är i den uppfattnignen att det är brist på pengar.

Sedan undrar jag, behövs verkligen en ny pendeltågsgren med 1-2 stationer som viker av vid Flemingsberg? kan man inte lösa detta på annat sätt?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Ulrik Berggren » sön 12 mar, 2017 17:50

Någon gång ska jag redogöra för den långa historien. Men i all korthet så är det så att den planerade spårvägen rent krasst inte svarar mot ett jättestort resbehov. Hade den istället för att vara en intern förbindelse inom Huddinge istället försörjt Norra Botkyrka (om du inte känner till din RedLine-historia så innefattas i detta geografiska begrepp Fittja, Alby, Hallunda och Norsborg med ingående delområden). Det finns redan idag ett stort resbehov mellan dessa områden och Flemingsberg och vidare mot Huddinge - Vantör. Som linje 172 svarar mot på ett bra sätt. Men denna linje ska ju inte på något sätt spårvägskonverteras om man följer Spv Syd-upplägget...

Pendeltåg till N Botkyrka beskrivs närmare i den så kallade Frodo-planen, som jag med varm hand överlåter till dig att söka mer fakta kring på nätet :wink: Ett skäl som jag anser vara så gott som något är N Borkyrkas aviga belägenhet i förhållande till alla andra "t-baneföroter" (med möjligt undantag för Hässelby).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Enceladus » tor 10 aug, 2017 18:18

Ulrik Berggren skrev:Någon gång ska jag redogöra för den långa historien. Men i all korthet så är det så att den planerade spårvägen rent krasst inte svarar mot ett jättestort resbehov. Hade den istället för att vara en intern förbindelse inom Huddinge istället försörjt Norra Botkyrka (om du inte känner till din RedLine-historia så innefattas i detta geografiska begrepp Fittja, Alby, Hallunda och Norsborg med ingående delområden). Det finns redan idag ett stort resbehov mellan dessa områden och Flemingsberg och vidare mot Huddinge - Vantör. Som linje 172 svarar mot på ett bra sätt. Men denna linje ska ju inte på något sätt spårvägskonverteras om man följer Spv Syd-upplägget...

Pendeltåg till N Botkyrka beskrivs närmare i den så kallade Frodo-planen, som jag med varm hand överlåter till dig att söka mer fakta kring på nätet :wink: Ett skäl som jag anser vara så gott som något är N Borkyrkas aviga belägenhet i förhållande till alla andra "t-baneföroter" (med möjligt undantag för Hässelby).


Kanske en klen tröst, men Trafikförvaltningen överväger att införa timmestrafik alla nätter på linje 172. Det borde innebära en rejäl förbättring för resande i den relationen.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Ulrik Berggren » tor 10 aug, 2017 22:08

Enceladus skrev:
Ulrik Berggren skrev:Någon gång ska jag redogöra för den långa historien. Men i all korthet så är det så att den planerade spårvägen rent krasst inte svarar mot ett jättestort resbehov. Hade den istället för att vara en intern förbindelse inom Huddinge istället försörjt Norra Botkyrka (om du inte känner till din RedLine-historia så innefattas i detta geografiska begrepp Fittja, Alby, Hallunda och Norsborg med ingående delområden). Det finns redan idag ett stort resbehov mellan dessa områden och Flemingsberg och vidare mot Huddinge - Vantör. Som linje 172 svarar mot på ett bra sätt. Men denna linje ska ju inte på något sätt spårvägskonverteras om man följer Spv Syd-upplägget...

Pendeltåg till N Botkyrka beskrivs närmare i den så kallade Frodo-planen, som jag med varm hand överlåter till dig att söka mer fakta kring på nätet :wink: Ett skäl som jag anser vara så gott som något är N Borkyrkas aviga belägenhet i förhållande till alla andra "t-baneföroter" (med möjligt undantag för Hässelby).


Kanske en klen tröst, men Trafikförvaltningen överväger att införa timmestrafik alla nätter på linje 172. Det borde innebära en rejäl förbättring för resande i den relationen.


Så bra! Alltid något. :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SpårW och 12 gäster