"Spårväg syd blir verklighet"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Odd » lör 19 sep, 2015 21:00

Det är en ganska bra idé om man har en bra lösning på hur den skall fortsätta senare. Men då borde ett av spåren ha strömskena så att tunnelbanan fortfarande kan göra transporter mellan tub 1 och 3.

Jag har en fundering på en lösning vid Glb som gör att man både kan ha kvar förbindelsen mellan ettan och trean och dessutom få en utmärkt evenemangslösning för tunnelbanan.

Tubens gamla söderspår används som norrspår för evenemang vid Glb. Tunnelbanans gamla norrspår används som söderspår för Tvärbanan. Tvärbanans gamla söderspår används som mellanspår för tex uppställning av evenemangståg.

Om man skall kunna göra något liknande, men ändå kunna köra spårvagn mot Enskede gård, så skulle ett av spåren kunna användas för tunnelbanetransporter och evenemangståg samtidigt som den används för spårvagnstrafik.

tvbglb.png
tvbglb.png (5.95 KiB) Visad 2053 gånger

Notera att denna bild inte avser avgrening mot ex spårväg syd, utan endast ett upplägg för evenemangstrafik när tunnelbanan fått ny sträckning.
Senast redigerad av Odd sön 20 sep, 2015 10:48, redigerad totalt 1 gång.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav ADDE » lör 19 sep, 2015 22:00

Om man bygger ut Högdalsdepån för att serva 2 linjer så kan förbindelsespåret Högdalen-Hökarängen vara väl representivt för transporter mellan 1 & 3. Annars var denna idé en rätt bra lösning. Men det uppstår flera problem med att ha strömskena i kombination med spårvägshållplatser.

Och varför behövs det flera plattformar i Globen när det blir en förgreningsstation? Duger inte det att man har samma arragemang som Östermalmstorg här? dvs. bara 2 spår, och banorna förgrenas direkt söder om plattformen, inkl. korsande tågvägar för tåg mot Enskede respektive från Linde. Jag tycker man inte behöver bygga en järnvägsmässig snabbspårväg här. Jag skulle vilja hålla det simpelt, helt enkelt.

Däremot blir det en helt annan sak om den lilla spårvägshållplatsen däckas över. Då kan jag tänka mig en 3:e spår + plattform, men det skulle nog kosta en hel del att bygga om, tror jag...

EDIT, kollade närmare i ditt inlägg, som nämner uppställningsspår. här får jag nya idéer. Först och främst: 2 plattformar och 4 spår. En södergående plattform och en östgående plattform.
Den befintliga plattformen blir södergående, med spår 1 gemensamt för tåg som förgrenas söderöver. Spår 2 blir ett reservspår. Här kan spårvagnar vända och utgå ifrån vid evegemang bl.a., men man kan dra hit spårvägslinje 4 i framtiden, eller blir det för mycket?
Spår 3 är för tåg från linde & spår 4 från Enskede.
Söder om stationen kommer dessvärre tågvägarna mot Enskede resp. från Linde att korsa varandra. Norr om stationen kan man anlägga ett gäng uppställningsspår. Här kan spårvagnarna gå både till GUP såväl som GLB. Det är inte bara evegemang jag tänker på, även vid trafikstörningar är det bra med backup så man kan vända åt alla håll både vid Gullmarsplan och vid Globen, utan att tåg står i vägen...
Bilagor
GLB 2030.png
OBS! Bryr er inte om växlarna. Ni fattar väl principen ändå?
GLB 2030.png (9.73 KiB) Visad 2032 gånger
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav LÅ1 » lör 19 sep, 2015 22:48

Om man skall bygga spårväg mellan Globen och Älvsjö vore väl den lämpligaste dragningen vid Enskede gård att lägg spår i Bägerstavägen? För att sedan dra spårvägen mot Årstafältet på något vis. Kanske med en hållplats vid Årsta park-området.
Om man skall köra på dagens T-banespår vid dagens station Enskede gård så hamnar man väl lite i fel riktning, och kanske kan det vara besvärligt att komma bort från spåren innan den punkt där nya T-banan skall kopplas ihop med spåren före Sockenplan. (Vet i och för sig inte var det skall ske.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12260
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav ADDE » lör 19 sep, 2015 23:05

Jag tänkte mig att Tvärbanans spår går på T-banans spår förbi Enskede gård, med befintlig hållplatsläge. Där Blå linjens spår dyker upp så viker Spårvägen av och går som gatuspårväg på Palmfeltsvägen. Jag undrar om man kan klämma till en ny hållplats häromkring, Ungefär vid Enskede gårds gymnasium?

Gatuspåret blir tillfälligt egen banvall precis intill Enskedevägen innan det återigen blir gatuspårväg längs med Sockenvägen hela vägen till Årsta park. Här finns det utrymme för egen banvall igen intill vägen i fortsättningen...

Fördel: Knytpunkt vid Sockenplan, Enskede gård finns kvar/Återuppstår.
Nackdel: Omväg, nära Tvärbanans spår vid ett ställe.

En fråga: Gick Örbybanan längs med Sockenvägen? eller hur gick den och vart slutade den någonstans?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Odd » lör 19 sep, 2015 23:24

Det blir en väldig krok. Bättre då längs Bägerstavägen och en ny Enskede Gård hållplats där. Det behövs ingen anslutning vid Sockenplan eftersom bytesmöjlighet redan finns vid Gup.

Men Idén med Tvärbanan från Glb till Älvsjö är bra. Frågan är om den sedan skall gå via Huddingevägen (billigast och enklast) eller via Östberga och villaområderna?

Örbybanan gick, från Stureby, på Sågverksvägen och vände där Örbyskolan ligger.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav ADDE » sön 20 sep, 2015 2:20

Den bästa sträckan vore ju över Östberga och förbi Stockholmsmässan till Älvsjö. Anlägger man en triangelspår vid Årstafältet så kan man kombinera detta med andra linjemöjligheter sedan.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » sön 20 sep, 2015 17:57

LÅ1 skrev:Om man skall bygga spårväg mellan Globen och Älvsjö vore väl den lämpligaste dragningen vid Enskede gård att lägg spår i Bägerstavägen? För att sedan dra spårvägen mot Årstafältet på något vis. Kanske med en hållplats vid Årsta park-området.
Om man skall köra på dagens T-banespår vid dagens station Enskede gård så hamnar man väl lite i fel riktning, och kanske kan det vara besvärligt att komma bort från spåren innan den punkt där nya T-banan skall kopplas ihop med spåren före Sockenplan. (Vet i och för sig inte var det skall ske.)

Jag menade förstås en ny hållplats som ersättning för dagens tunnelbanestation. Och en dragning i Bägerstavägen vidare mot Årsta park, exakt. Därifrån på något vis mot Älvsjömässan.

Ungefär så här skulle jag se som huvudalternativ: http://kartor.eniro.se/m/dEQV2 Kombinerat med nya bostäder och en mer stadsmässig miljö längs sträckan.

Alternativt kan man tänka sig något sådant här: http://kartor.eniro.se/m/zxSHn eller: http://kartor.eniro.se/m/Bfz9d
Men jag tror att det är krångligare och dyrare alternativ. Däremot tycker jag att Årstafältet/Östbergahöjden borde få en spårväg ändå, men då i riktning mot Liljeholmen.
Senast redigerad av twr sön 20 sep, 2015 18:05, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6482
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » sön 20 sep, 2015 18:00

Odd skrev:Det är en ganska bra idé om man har en bra lösning på hur den skall fortsätta senare. Men då borde ett av spåren ha strömskena så att tunnelbanan fortfarande kan göra transporter mellan tub 1 och 3.

Jag har en fundering på en lösning vid Glb som gör att man både kan ha kvar förbindelsen mellan ettan och trean och dessutom få en utmärkt evenemangslösning för tunnelbanan.

Tubens gamla söderspår används som norrspår för evenemang vid Glb. Tunnelbanans gamla norrspår används som söderspår för Tvärbanan. Tvärbanans gamla söderspår används som mellanspår för tex uppställning av evenemangståg.

Om man skall kunna göra något liknande, men ändå kunna köra spårvagn mot Enskede gård, så skulle ett av spåren kunna användas för tunnelbanetransporter och evenemangståg samtidigt som den används för spårvagnstrafik.

tvbglb.png

Notera att denna bild inte avser avgrening mot ex spårväg syd, utan endast ett upplägg för evenemangstrafik när tunnelbanan fått ny sträckning.

Nuvarande tunnelbanespår kommer naturligtvis att rivas upp och marken kommer att bebyggas. Det blir ingen förbindelse mellan Blå och Grön här.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6482
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Odd » sön 20 sep, 2015 23:31

Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav LÅ1 » mån 21 sep, 2015 0:17

Odd skrev:Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!

... någon annan stans där grannarna antagligen hellre hade välkomnat fler bostäder än bullrig verksamhet. Och även dessa nya lägenheter hade kommit nära kollektivtrafik.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12260
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » mån 21 sep, 2015 6:19

Odd skrev:Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!


LÅ1 skrev:
Odd skrev:Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!

... någon annan stans där grannarna antagligen hellre hade välkomnat fler bostäder än bullrig verksamhet. Och även dessa nya lägenheter hade kommit nära kollektivtrafik.

Vad tycker ni om Spårväg syd då? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6482
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav LÅ1 » mån 23 nov, 2015 23:16

twr skrev:Vad tycker ni om Spårväg syd då? :D
Åter till ämnet! Fast inget tyckande från mig just nu! :D

"Lyckat möte om spårväg syd"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12260
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » mån 04 apr, 2016 22:12

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6482
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav M224 » ons 06 apr, 2016 12:13

Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:
/Daniel
M224
 
Inlägg: 5092
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Liljeholmen - Stockholm

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav TKO » ons 06 apr, 2016 12:50

M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Eftersom av avtalsförslaget innehåller en utfästelse från Huddinge kommun att bygga ett antal bostäder- just nu XXXX st - i anslutning till spårvägen är det mycket troligt att dessa hamnar någonstans mellan Kungens Kurva och Flemmingsberg! Om nu avtalet blir mer än ett förslag...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7400
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav TKO » ons 06 apr, 2016 13:00

twr skrev:http://media.forhandling.sverigeforhandlingen.se/2016/02/OBJEKTAVTAL-SPARVAG-SYD-ALVSJO-FLEMINGSBERG.pdf


Förslaget innebär en spårväg mellan Älvsjö och Flemmingsberg via Fruängen och Kungens Kurva, utan anslutning till det befintliga spårvägsnätet. Dock finns följande skrivning i punkt 3.2:
"Spårväg syd är i inte sammankopplad med befintligt tvärbanesystem. En sådan koppling skulle öka resenärsnyttan och ge ökad teknisk effektivitet."

Detta väcker (minst) två frågor:

1) Hur ska spåren dras fram till och vid Älvsjö station? Där pågår nu stora byggprojekt, hur stor hänsyn har tagits till eventuella kommande spårvägssträckningar?

2) Hur ska en eventuell anslutning till det "befintliga tvärbanesystemet" ske? Genom att återuppliva grenen Årstafältet-Älvsjö som fanns i planeringen av den första tvärbanan? Det måste i varje fall vara ett bättre alternativ än "T-bana till Östberga" som KD propagerar för!
Men minns någon hur denna sträckning var tänkt - hur skulle man ta sej genom Östberga t ex? (Jag minns ingenting!)

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7400
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » ons 06 apr, 2016 13:02

M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6482
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav M224 » ons 06 apr, 2016 15:29

twr skrev:
M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.


Precis, det är bara det att jag inte hört något om att det är aktuellt med några bostäder längs denna sträcka. Vid ex Masmo envisas Huddinge kommun med att ett fult naturreservat i stället för bostäder.
Detta trots att stationen Masmo är förberedd för bostäder på berget. Helt sanslöst! Sträckan längs Glömstavägen består sedan av åkermark och skog.
/Daniel
M224
 
Inlägg: 5092
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Liljeholmen - Stockholm

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav BSB101 » ons 06 apr, 2016 16:10

M224 skrev:
twr skrev:
M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.


Precis, det är bara det att jag inte hört något om att det är aktuellt med några bostäder längs denna sträcka. Vid ex Masmo envisas Huddinge kommun med att ett fult naturreservat i stället för bostäder.
Detta trots att stationen Masmo är förberedd för bostäder på berget. Helt sanslöst! Sträckan längs Glömstavägen består sedan av åkermark och skog.


Masmoberget är en av få ställen i Huddinge kommun med förhöjd radonhalt så det finns en poäng med att bygga på platser med lägre radonhalter.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1923
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » ons 06 apr, 2016 20:45

M224 skrev:
twr skrev:
M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.


Precis, det är bara det att jag inte hört något om att det är aktuellt med några bostäder längs denna sträcka. Vid ex Masmo envisas Huddinge kommun med att ett fult naturreservat i stället för bostäder.
Detta trots att stationen Masmo är förberedd för bostäder på berget. Helt sanslöst! Sträckan längs Glömstavägen består sedan av åkermark och skog.

Glömstadalen ska få 20 000 invånare eller nåt. Samma storleksordning som Ursvik, som också försörjs av tvärgående spårväg. Mycket nytt planeras även i Flemingsberg, som ju i första hand försörjs av pendeltåg, förstås. Huddinge talar även om tusentals bostäder i Kungens kurva. Vi får väl se hur realistiskt det är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6482
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 2 gäster