"Spårväg syd blir verklighet"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav ADDE » sön 20 sep, 2015 2:20

Den bästa sträckan vore ju över Östberga och förbi Stockholmsmässan till Älvsjö. Anlägger man en triangelspår vid Årstafältet så kan man kombinera detta med andra linjemöjligheter sedan.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » sön 20 sep, 2015 17:57

LÅ1 skrev:Om man skall bygga spårväg mellan Globen och Älvsjö vore väl den lämpligaste dragningen vid Enskede gård att lägg spår i Bägerstavägen? För att sedan dra spårvägen mot Årstafältet på något vis. Kanske med en hållplats vid Årsta park-området.
Om man skall köra på dagens T-banespår vid dagens station Enskede gård så hamnar man väl lite i fel riktning, och kanske kan det vara besvärligt att komma bort från spåren innan den punkt där nya T-banan skall kopplas ihop med spåren före Sockenplan. (Vet i och för sig inte var det skall ske.)

Jag menade förstås en ny hållplats som ersättning för dagens tunnelbanestation. Och en dragning i Bägerstavägen vidare mot Årsta park, exakt. Därifrån på något vis mot Älvsjömässan.

Ungefär så här skulle jag se som huvudalternativ: http://kartor.eniro.se/m/dEQV2 Kombinerat med nya bostäder och en mer stadsmässig miljö längs sträckan.

Alternativt kan man tänka sig något sådant här: http://kartor.eniro.se/m/zxSHn eller: http://kartor.eniro.se/m/Bfz9d
Men jag tror att det är krångligare och dyrare alternativ. Däremot tycker jag att Årstafältet/Östbergahöjden borde få en spårväg ändå, men då i riktning mot Liljeholmen.
Senast redigerad av twr sön 20 sep, 2015 18:05, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » sön 20 sep, 2015 18:00

Odd skrev:Det är en ganska bra idé om man har en bra lösning på hur den skall fortsätta senare. Men då borde ett av spåren ha strömskena så att tunnelbanan fortfarande kan göra transporter mellan tub 1 och 3.

Jag har en fundering på en lösning vid Glb som gör att man både kan ha kvar förbindelsen mellan ettan och trean och dessutom få en utmärkt evenemangslösning för tunnelbanan.

Tubens gamla söderspår används som norrspår för evenemang vid Glb. Tunnelbanans gamla norrspår används som söderspår för Tvärbanan. Tvärbanans gamla söderspår används som mellanspår för tex uppställning av evenemangståg.

Om man skall kunna göra något liknande, men ändå kunna köra spårvagn mot Enskede gård, så skulle ett av spåren kunna användas för tunnelbanetransporter och evenemangståg samtidigt som den används för spårvagnstrafik.

tvbglb.png

Notera att denna bild inte avser avgrening mot ex spårväg syd, utan endast ett upplägg för evenemangstrafik när tunnelbanan fått ny sträckning.

Nuvarande tunnelbanespår kommer naturligtvis att rivas upp och marken kommer att bebyggas. Det blir ingen förbindelse mellan Blå och Grön här.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Odd » sön 20 sep, 2015 23:31

Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav LÅ1 » mån 21 sep, 2015 0:17

Odd skrev:Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!

... någon annan stans där grannarna antagligen hellre hade välkomnat fler bostäder än bullrig verksamhet. Och även dessa nya lägenheter hade kommit nära kollektivtrafik.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » mån 21 sep, 2015 6:19

Odd skrev:Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!


LÅ1 skrev:
Odd skrev:Du har troligtvis rätt. Framförhållning och smarta lösningar har inte varit deras gebit på ett bra tag. Se bara på historien med Brommadepån, en flytt som till slut kan visa sig kosta upp mot en och en halv miljard (!) skattekr, bara för att några hundra lägenheter skall ligga lite närmare tunnelbanan. Låt säga att det blir 1000 lägenheter på Brommadepåns område, en rimlig siffra med hus på 4-5 våningar, så kostar det 1,5 miljoner per lägenhet, pengar som Landstinget i praktiken betalar genom att vara tvungen att bygga en ny depåanläggning någon annan stans!

... någon annan stans där grannarna antagligen hellre hade välkomnat fler bostäder än bullrig verksamhet. Och även dessa nya lägenheter hade kommit nära kollektivtrafik.

Vad tycker ni om Spårväg syd då? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav LÅ1 » mån 23 nov, 2015 23:16

twr skrev:Vad tycker ni om Spårväg syd då? :D
Åter till ämnet! Fast inget tyckande från mig just nu! :D

"Lyckat möte om spårväg syd"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » mån 04 apr, 2016 22:12

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav M224 » ons 06 apr, 2016 12:13

Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:
/Daniel
M224
 
Inlägg: 5092
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Liljeholmen - Stockholm

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav TKO » ons 06 apr, 2016 12:50

M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Eftersom av avtalsförslaget innehåller en utfästelse från Huddinge kommun att bygga ett antal bostäder- just nu XXXX st - i anslutning till spårvägen är det mycket troligt att dessa hamnar någonstans mellan Kungens Kurva och Flemmingsberg! Om nu avtalet blir mer än ett förslag...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav TKO » ons 06 apr, 2016 13:00

twr skrev:http://media.forhandling.sverigeforhandlingen.se/2016/02/OBJEKTAVTAL-SPARVAG-SYD-ALVSJO-FLEMINGSBERG.pdf


Förslaget innebär en spårväg mellan Älvsjö och Flemmingsberg via Fruängen och Kungens Kurva, utan anslutning till det befintliga spårvägsnätet. Dock finns följande skrivning i punkt 3.2:
"Spårväg syd är i inte sammankopplad med befintligt tvärbanesystem. En sådan koppling skulle öka resenärsnyttan och ge ökad teknisk effektivitet."

Detta väcker (minst) två frågor:

1) Hur ska spåren dras fram till och vid Älvsjö station? Där pågår nu stora byggprojekt, hur stor hänsyn har tagits till eventuella kommande spårvägssträckningar?

2) Hur ska en eventuell anslutning till det "befintliga tvärbanesystemet" ske? Genom att återuppliva grenen Årstafältet-Älvsjö som fanns i planeringen av den första tvärbanan? Det måste i varje fall vara ett bättre alternativ än "T-bana till Östberga" som KD propagerar för!
Men minns någon hur denna sträckning var tänkt - hur skulle man ta sej genom Östberga t ex? (Jag minns ingenting!)

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » ons 06 apr, 2016 13:02

M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav M224 » ons 06 apr, 2016 15:29

twr skrev:
M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.


Precis, det är bara det att jag inte hört något om att det är aktuellt med några bostäder längs denna sträcka. Vid ex Masmo envisas Huddinge kommun med att ett fult naturreservat i stället för bostäder.
Detta trots att stationen Masmo är förberedd för bostäder på berget. Helt sanslöst! Sträckan längs Glömstavägen består sedan av åkermark och skog.
/Daniel
M224
 
Inlägg: 5092
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Liljeholmen - Stockholm

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav BSB101 » ons 06 apr, 2016 16:10

M224 skrev:
twr skrev:
M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.


Precis, det är bara det att jag inte hört något om att det är aktuellt med några bostäder längs denna sträcka. Vid ex Masmo envisas Huddinge kommun med att ett fult naturreservat i stället för bostäder.
Detta trots att stationen Masmo är förberedd för bostäder på berget. Helt sanslöst! Sträckan längs Glömstavägen består sedan av åkermark och skog.


Masmoberget är en av få ställen i Huddinge kommun med förhöjd radonhalt så det finns en poäng med att bygga på platser med lägre radonhalter.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » ons 06 apr, 2016 20:45

M224 skrev:
twr skrev:
M224 skrev:Finns det några planer på bebyggelse på sträckan Kungens kurva - Flemingsberg? Den biten är ju ren glesbygd idag. :cry:

Det är hela poängen kan man säga.


Precis, det är bara det att jag inte hört något om att det är aktuellt med några bostäder längs denna sträcka. Vid ex Masmo envisas Huddinge kommun med att ett fult naturreservat i stället för bostäder.
Detta trots att stationen Masmo är förberedd för bostäder på berget. Helt sanslöst! Sträckan längs Glömstavägen består sedan av åkermark och skog.

Glömstadalen ska få 20 000 invånare eller nåt. Samma storleksordning som Ursvik, som också försörjs av tvärgående spårväg. Mycket nytt planeras även i Flemingsberg, som ju i första hand försörjs av pendeltåg, förstås. Huddinge talar även om tusentals bostäder i Kungens kurva. Vi får väl se hur realistiskt det är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » ons 06 apr, 2016 21:04

TKO skrev:
twr skrev:http://media.forhandling.sverigeforhandlingen.se/2016/02/OBJEKTAVTAL-SPARVAG-SYD-ALVSJO-FLEMINGSBERG.pdf


Förslaget innebär en spårväg mellan Älvsjö och Flemmingsberg via Fruängen och Kungens Kurva, utan anslutning till det befintliga spårvägsnätet. Dock finns följande skrivning i punkt 3.2:
"Spårväg syd är i inte sammankopplad med befintligt tvärbanesystem. En sådan koppling skulle öka resenärsnyttan och ge ökad teknisk effektivitet."

Detta väcker (minst) två frågor:

1) Hur ska spåren dras fram till och vid Älvsjö station? Där pågår nu stora byggprojekt, hur stor hänsyn har tagits till eventuella kommande spårvägssträckningar?

Hållplatsen planeras vid Magelungsvägen under stambanans bro. Den "pekar" alltså mot en fortsättning genom Mässområdet. Däremot tror jag inte man har tagit hänsyn till den i planeringen.

TKO skrev:2) Hur ska en eventuell anslutning till det "befintliga tvärbanesystemet" ske? Genom att återuppliva grenen Årstafältet-Älvsjö som fanns i planeringen av den första tvärbanan? Det måste i varje fall vara ett bättre alternativ än "T-bana till Östberga" som KD propagerar för!
Men minns någon hur denna sträckning var tänkt - hur skulle man ta sej genom Östberga t ex? (Jag minns ingenting!)

Sträckningen från tidigt 90-tal gick längs gatan Östbergabackarna förbi Östbergatorget, därefter i en stor sväng norr och väster om Liseberg, över järnvägen och därefter under Götalandsviadukten. En ganska snirklig väg.

En annan idé som har dykt upp i samrådssvar bland annat, är att utnyttja tunnelbanans snart överblivna banvall från Globen till Enskede gård, och därifrån fortsätta längs Bägerstavägen, Sockenvägen och Huddingevägen fram till Älvsjö station. Det skulle nog kunna bli en ganska snabb sträckning, och dessutom bli lite plåster på såren för invånarna i Enskede gård.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Inge » ons 06 apr, 2016 21:40

BSB101 skrev:Masmoberget är en av få ställen i Huddinge kommun med förhöjd radonhalt så det finns en poäng med att bygga på platser med lägre radonhalter.


Det finns mängder av platser i Huddinge och för övrigt Stockholm generellt med hög radonhalt. Massmoberget är inte särskilt unikt, svepskäl. Gå på några husvisningar i Fullersta eller Segeltorp mm, så inser du att det kommer upp radongas i mer eller mindre varje kåk.

I just Huddinge är i princip hela berggrunden uranhaltig, vilket ger radongas. Men gasen tränger inte igenom lerlagren där det är gammal åkermark. Inte heller tränger den igenom en ordentligt gjord modern husgrund.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Inge » ons 06 apr, 2016 21:44

twr skrev:Glömstadalen ska få 20 000 invånare eller nåt. Samma storleksordning som Ursvik, som också försörjs av tvärgående spårväg. Mycket nytt planeras även i Flemingsberg, som ju i första hand försörjs av pendeltåg, förstås. Huddinge talar även om tusentals bostäder i Kungens kurva. Vi får väl se hur realistiskt det är.

Ursvik råkar passeras på vägen och får en hållplats. Det var länge oklart om man alls skulle välja denna väg eller gå via Rinkeby. Det är bara kvartersstaden i Ursvik som berörs av hållplatsen. Radhusen och enfamiljshusen får buss.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 06 apr, 2016 23:22

BSB101 skrev:Masmoberget är en av få ställen i Huddinge kommun med förhöjd radonhalt så det finns en poäng med att bygga på platser med lägre radonhalter.


För den som är intresserad av fakta, och inte bara - utan källhänvisning - viftar undan allt som inte passar de egna åsikterna som "svepskäl" så kan man titta på SGU:s kartering av uran och torium
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisar ... 374.424868
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisar ... 374.424868

Båda grundämnena har sönderfallskedjor som producerar radium och därefter radon:
http://radonassistans.se/wp-content/upl ... m_uran.png
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » tor 07 apr, 2016 6:34

Inge skrev:
twr skrev:Glömstadalen ska få 20 000 invånare eller nåt. Samma storleksordning som Ursvik, som också försörjs av tvärgående spårväg. Mycket nytt planeras även i Flemingsberg, som ju i första hand försörjs av pendeltåg, förstås. Huddinge talar även om tusentals bostäder i Kungens kurva. Vi får väl se hur realistiskt det är.

Ursvik råkar passeras på vägen och får en hållplats. Det var länge oklart om man alls skulle välja denna väg eller gå via Rinkeby. Det är bara kvartersstaden i Ursvik som berörs av hållplatsen. Radhusen och enfamiljshusen får buss.

Absolut, jag vet. Det var bara en jämförelse, inget argument av något slag. Personligen är jag ganska tveksam till Spårväg syd, men jag kan ha fel som Kantorn säger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron