"Spårväg syd blir verklighet"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav M_M » sön 24 nov, 2013 15:23

Christer J skrev:
M_M skrev:Spekulationsklubben funderar på om man först funderade på att börja i norra änden då det ändå verkade vara på gång spårväg Årsta-Älvsjö, men om den sträckan inte byggs (innan en första etapp av Spårväg Syd dras igång) så behöver man ändå egen vagnhall & co från dag ett och då kan man såklart börja med vilken delsträcka man vill, med fördel den där det lämpar sig bäst att bygga (en första) vagnhall & co.

Nej, Att börja bygga norra delen har inget att göra med ett eventuellt byggande av Årsta - Älvsjö. Den grenen dog planeringsmässigt när pengarna för den sträckan flyttades över till nya Årstabron. Sedan dess har SL inte visat något intresse för denna sträckning. Det är nästan bara lokalpolitikerna i Årsta som försökt hålla idén levande. Men som sagt, när tvärspårväg syd introducerades, var denna gren "död".

Aha! Märkligt att Årstabron liksom ställdes mot denna spårvägssträcka. Fanns det någon hypotetisk tanke på att låta vissa pendeltåg vända söderifrån i Älvsjö och låta resenärerna fortsätta med Tvärbanan, eller vad?

Christer J skrev:
M_M skrev:För att återgå till Spårväg Syd så undrar jag om det finns något som talar för att man INTE skulle lösa ut någon option på fler A35-vagnar?
Vad gäller separata nät så har jag två frågor:
1: Hur blev det till slut med A35 och frigången för "plankan" vid eventuell transport över tunnelbanenätet?
2: Finns det någon lämplig plats för förbindelse mellan tunnelbanan och Spårväg Syd?

Får man bara bukt med barnsjukdomarna så blir det nog A35 på denna sträcka. Det är en förortsvagn så det finns ingen anledning att ha någon ny typ där.

Det finns inget ställe där man enkelt skulle kunna lösa en anslutning. Man kommer nära tunnelbanan i Skärholmen, men man skulle ändå behöva dels korsa Södertäljevägen korsningsfritt, dels spränga en tunnel till tunnelbanan mellan Skärholmen och Sätra.

Hur är det med de snuttar av tunnelbanan som inte går i tunnel? Om man tillåter snävaste "vagnhall-kurvradie" och maximala lutningar o.s.v.?

Christer J skrev:Idag är det heller inte så viktigt att flytta vagnarna någonstans över tunnelbanan. Det finns ingen centralverkstad utan den mesta underhållet sker i respektive vagnhall. Endast vid hjulsvarvning och större kaross/stomskador kan man behöva flytta vagnen från den egna banan.

Aha.

(Är en hjulsvarv särdeles dyr eller är det så sällan man behöver svarva att man därför har relativt få sådana? Det vore väl annars rätt lämpligt att slippa köra runt med hjulplattor?)

Christer J skrev:
M_M skrev:Oavsett om A35 kan eller inte kan transporteras via tunnelbanenätet så torde det ändå vara klart intressant att kunna köra diverse andra vagntyper, t.ex. avisningsvagnar, plogvagnar, diverse underhållsfordon och för oss spårtrafikmuppar så är det väl också trevligt om det också går att få fram museivagnar.
Sidospår: Finns det någon museispårvagn som rent tekniskt inte går att transportera i tunnelbanan?

Verkvagnar kan det bli knepigt med. Men till exempel plogning är inget lämpligt att skötas av en plog på flera banor. Plogning bör oftast ske kontinuerligt och då blir det inget bra att flytta plogen fram och tillbaka mellan banor långt emellan varandra.

Ja, det var väl ett halvdåligt exempel - jag försöker rädda det med att man kanske har en plogvagn per bana och någon extra plogvagn som kan flytta runt mellan banorna styrt av behovet.

Christer J skrev:Alla nuvarande vagnar passar inom profilen, men alla har inte en hjulprofil som är acceptabel för tunnelbanan. Det är bland annat för smala hjulringar på äldre spårvagnar vilket gör dem urspårningsbenägna.

Men visst är det problem med "plankan" v.s. A32?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Kantorn » sön 24 nov, 2013 17:02

R.Lindmark skrev:
Christer J skrev:
twr skrev:Enligt uppgift inleds den fördjupade förstudien nu.

Varifrån kommer denna uppgift.

Kan vi inte vara överens att ange källan för en uppgift vi finner? Antingen genom en länk eller hänvisning till en person vars trovärdighet är stor? Kan vi inte det så bör vi nämna att uppgiften inte är säker pga ...!

Min trovärdighet är stor :)

Jag menar inte att förringa din trovärdighet, men det är väl ändå upp till andra att bedöma :D
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Ulrik Berggren » sön 24 nov, 2013 20:17

Kantorn skrev:
R.Lindmark skrev:
Christer J skrev:Varifrån kommer denna uppgift.

Kan vi inte vara överens att ange källan för en uppgift vi finner? Antingen genom en länk eller hänvisning till en person vars trovärdighet är stor? Kan vi inte det så bör vi nämna att uppgiften inte är säker pga ...!

Min trovärdighet är stor :)

Jag menar inte att förringa din trovärdighet, men det är väl ändå upp till andra att bedöma :D

Jag kan intyga Robins trovärdighet här. Fler upplysningar i frågan kommer när mer finns att meddela.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav twr » sön 24 nov, 2013 21:47

M_M skrev:
Christer J skrev:
M_M skrev:Spekulationsklubben funderar på om man först funderade på att börja i norra änden då det ändå verkade vara på gång spårväg Årsta-Älvsjö, men om den sträckan inte byggs (innan en första etapp av Spårväg Syd dras igång) så behöver man ändå egen vagnhall & co från dag ett och då kan man såklart börja med vilken delsträcka man vill, med fördel den där det lämpar sig bäst att bygga (en första) vagnhall & co.

Nej, Att börja bygga norra delen har inget att göra med ett eventuellt byggande av Årsta - Älvsjö. Den grenen dog planeringsmässigt när pengarna för den sträckan flyttades över till nya Årstabron. Sedan dess har SL inte visat något intresse för denna sträckning. Det är nästan bara lokalpolitikerna i Årsta som försökt hålla idén levande. Men som sagt, när tvärspårväg syd introducerades, var denna gren "död".

Aha! Märkligt att Årstabron liksom ställdes mot denna spårvägssträcka. Fanns det någon hypotetisk tanke på att låta vissa pendeltåg vända söderifrån i Älvsjö och låta resenärerna fortsätta med Tvärbanan, eller vad?

Det är inte det minsta märkligt. Tvärbanan skulle gå via Älvsjö, eller senare som en separat gren till Älvsjö, för att erbjuda byte till pendeltåg. I stället byggdes en ny pendeltågsstation vid Årstaberg, vilket förutsatte fyrspår på sträckan. Överenskommelsen träffades 1997, den nya bron och fyrspår Älvsjö - Södra station stod färdigt 2005 och stationen i Årstaberg öppnade i januari 2006.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » sön 24 nov, 2013 21:55

Aha!
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Christer J » mån 25 nov, 2013 2:13

Ulrik Berggren skrev:
Kantorn skrev:
R.Lindmark skrev:Min trovärdighet är stor :)

Jag kan intyga Robins trovärdighet här. Fler upplysningar i frågan kommer när mer finns att meddela.

Det bästa är väl att gå till källorna - vilket jag borde ha gjort direkt.

Enligt det refererade journalistiska skoopet (skrivet av journaliststuderande på Södertörns Högskola) så har man bara plankat av beslutstexten från SL styrelsmöte den 16/10 2012. Man har därtill läst sidan 57 i förstudien och där funnit att spårvägen föreslås byggas (om det blir av) i två etapper. Del 1 södra delen, del 2 norra delen. Allt enligt regionplanen RUFS 2010.

Beslutet i oktober 2012 innebar att (citat):
•att godkänna förstudien för Spårväg syd
•att ge chefen för trafikförvaltningen i uppdrag att återkomma med en fördjupad utredning gällande Spårväg syd
•att ge förvaltningschefen uppdraget att återkomma med förslag till avsiktsförklaring avseende Spårväg syd. Avsiktsförklaringen utarbetas i samråd med berörda parter där en betydande kommunal medfinansiering är en viktig del.

Frågan diskuterades i detta forum i samband med att förstudien släpptes inför mötet. Samt efter beslutet (som inte följde tjänstemännens förslag).

SL/trafikförvaltningen har alltså enlig ett över ett år gammalt beslut påbörjat en fördjupad förstudie - som innebär att man tar fram mer detaljerad kunskap om det man tänker sig bygga. Däri ingår byggkostnader och mer i detalj hur olika lösningar över banans trassé skall te sig (däribland broar). Att arbetet går olika fort i utredningens delar är inte ovanligt. Att någon tjänsteman släpper något förfluget ord ibland är väl inte heller ovanligt! Det innebär inte att den som har extra stora öron är mer trovärdig. 8)

Så till de som vill te sig trovärdiga bör dels inte tugga om gamla nyheter när de tror att vi har glömt dem från det att de var nya, :shock: dels inte förege sig sitta inne med unika kunskaper som man fått som om det vore kommen från en uppenbarelse som inte kan bekräftas med empiriska fakta (eller hänvisningar).
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav twr » mån 25 nov, 2013 7:25

Christer J skrev:Det bästa är väl att gå till källorna - vilket jag borde ha gjort direkt.

Enligt det refererade journalistiska skoopet (skrivet av journaliststuderande på Södertörns Högskola) så har man bara plankat av beslutstexten från SL styrelsmöte den 16/10 2012. Man har därtill läst sidan 57 i förstudien och där funnit att spårvägen föreslås byggas (om det blir av) i två etapper. Del 1 södra delen, del 2 norra delen. Allt enligt regionplanen RUFS 2010.

•att godkänna förstudien för Spårväg syd
•att ge chefen för trafikförvaltningen i uppdrag att återkomma med en fördjupad utredning gällande Spårväg syd
•att ge förvaltningschefen uppdraget att återkomma med förslag till avsiktsförklaring avseende Spårväg syd. Avsiktsförklaringen utarbetas i samråd med berörda parter där en betydande kommunal medfinansiering är en viktig del.

Frågan diskuterades i detta forum i samband med att förstudien släpptes inför mötet. Samt efter beslutet (som inte följde tjänstemännens förslag).

SL/trafikförvaltningen har alltså enlig ett över ett år gammalt beslut påbörjat en fördjupad förstudie - som innebär att man tar fram mer detaljerad kunskap om det man tänker sig bygga. Däri ingår byggkostnader och mer i detalj hur olika lösningar över banans trassé skall te sig (däribland broar). Att arbetet går olika fort i utredningens delar är inte ovanligt. Att någon tjänsteman släpper något förfluget ord ibland är väl inte heller ovanligt! Det innebär inte att den som har extra stora öron är mer trovärdig. 8)

Så till de som vill te sig trovärdiga bör dels inte tugga om gamla nyheter när de tror att vi har glömt dem från det att de var nya, :shock: dels inte förege sig sitta inne med unika kunskaper som man fått som om det vore kommen från en uppenbarelse som inte kan bekräftas med empiriska fakta (eller hänvisningar).

Men om man faktiskt vet något, men inte vill dela med sig av källan då? Av ett eller annat skäl. Du kan tro vad du vill, men faktum är att den fördjupade förstudien inleds nu.

Om banan nånsin byggs eller ej är väl för tidigt att säga (det här är mer min egen slutsats). Du som verkar vara så engagerad i Spårväg syd borde väl läsa alla relevanta dokument och av beslutet och tjänsteutlåtandet för ett år sedan framgår att landstinget önskar kommunal medfinansiering. Så min bedömning är att banan bara kommer att byggas om Huddinge kommun skjuter till en hel del pengar. Och jag har svårt att se att de skulle ha råd med det utan att exploatera en hel del längs sträckningen. Om någon annan drar en annan slutsats vill jag gärna höra!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Christer J » mån 25 nov, 2013 11:39

twr skrev:
Christer J skrev:Det bästa är väl att gå till källorna - vilket jag borde ha gjort direkt.

Men om man faktiskt vet något, men inte vill dela med sig av källan då? Av ett eller annat skäl. Du kan tro vad du vill, men faktum är att den fördjupade förstudien inleds nu.

Jag tror inte. Jag bara konstaterar att det som i denna debattslinga påstås vara en nyhet egentligen är en över ett år gammal nyhet - om att en fördjupad utredning (även kallad fördjupad förstudie) har inletts. Det är naturligt att man inte märker av detta till en början, då det tar tid att först ta fram underlag för den rapport som kommer i sinom tid. Som jag beskriver i mitt reducerade inlägg ovan är det som anges som (oväntade) nya nyheter egentligen skåpmat.

Även frågan om medfinansiering är skåpmat. Förutom att beslutet togs för ett år sedan, så är det det vanliga sättet idag att finansiera tyngre infrastrukturprojekt. Även om det blev en bussbana så skulle Huddinge få stå för en insats i den.

Den andra delen i frågan är underlaget för trafiken. Huddinge är säkert beredda på att låta fler bostäder komma till - om någon nu vill bygga dem. Det behöver inte innebära att man bygger i Glömstaskogen utan på var sida om den. Berget ovanför station Masmo var tänkt för bostäder en gång i tiden (en av orsakerna till att stationen placerades där), även mellan Msmo och Kungens kurva finns det utrymme att exploatera. Man kan även förtäta en hel del i Flemingsberg (eller intill).
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav twr » mån 25 nov, 2013 12:34

Christer J skrev:
twr skrev:

Jag tror inte. Jag bara konstaterar att det som i denna debattslinga påstås vara en nyhet egentligen är en över ett år gammal nyhet - om att en fördjupad utredning (även kallad fördjupad förstudie) har inletts. Det är naturligt att man inte märker av detta till en början, då det tar tid att först ta fram underlag för den rapport som kommer i sinom tid. Som jag beskriver i mitt reducerade inlägg ovan är det som anges som (oväntade) nya nyheter egentligen skåpmat.

Även frågan om medfinansiering är skåpmat. Förutom att beslutet togs för ett år sedan, så är det det vanliga sättet idag att finansiera tyngre infrastrukturprojekt. Även om det blev en bussbana så skulle Huddinge få stå för en insats i den.

Den andra delen i frågan är underlaget för trafiken. Huddinge är säkert beredda på att låta fler bostäder komma till - om någon nu vill bygga dem. Det behöver inte innebära att man bygger i Glömstaskogen utan på var sida om den. Berget ovanför station Masmo var tänkt för bostäder en gång i tiden (en av orsakerna till att stationen placerades där), även mellan Msmo och Kungens kurva finns det utrymme att exploatera. Man kan även förtäta en hel del i Flemingsberg (eller intill).

Länken syftar måhända på en gammal nyhet, men den fördjupade förstudien inleds nu, inte för ett år sen. Du väljer själv om du tror på mig eller inte, men jag har ju inte direkt någon anledning att ljuga, eller hur?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav gbd » tis 26 nov, 2013 14:40

Men om man bygger etappen mellan flemmingsberg och vårberg först, skulle inte en förlängning ut mot ekerö vara möjlig? (Och sedan mot brommaplan och Kistagrenen)
gbd

Inläggav twr » tis 26 nov, 2013 15:14

gbd skrev:Men om man bygger etappen mellan flemmingsberg och vårberg först, skulle inte en förlängning ut mot ekerö vara möjlig? (Och sedan mot brommaplan och Kistagrenen)

Naturligtvis skulle det vara möjligt. Kanske till och med en bra idé.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » tis 26 nov, 2013 15:15

twr skrev:
gbd skrev:Men om man bygger etappen mellan flemmingsberg och vårberg först, skulle inte en förlängning ut mot ekerö vara möjlig? (Och sedan mot brommaplan och Kistagrenen)

Naturligtvis skulle det vara möjligt. Kanske till och med en bra idé.

Det har jag tyckt länge. Snacka om tvärbana!
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav M_M » fre 29 nov, 2013 0:39

Det vore en utmärkt idé och lämpligt vore väl en bro för spårtrafik samt gång&cykelbana som har bärighet och är bred nog för utryckningsfordon åtminstone av personbilsstorlek (d.v.s. t.ex. ambulans) (inkl att passera gående/cyklister som får pressa ihop sig vid sidan av vägen).

Men prova att föreslå idén. Nu avstår jag för en gångs skull från att förutspå mottagandet av idén utan föreslår att idén föreslås både i nuvarande "Spårväg syd"-område och på Ekerö!
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Kantorn » fre 29 nov, 2013 14:32

M_M skrev:Det vore en utmärkt idé och lämpligt vore väl en bro för spårtrafik samt gång&cykelbana som har bärighet och är bred nog för utryckningsfordon åtminstone av personbilsstorlek (d.v.s. t.ex. ambulans) (inkl att passera gående/cyklister som får pressa ihop sig vid sidan av vägen).

Men prova att föreslå idén. Nu avstår jag för en gångs skull från att förutspå mottagandet av idén utan föreslår att idén föreslås både i nuvarande "Spårväg syd"-område och på Ekerö!

Bred nog för utryckningsfordon, men med pollare som kan styras från desamma. Annars blir det en olycklig smitväg.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » fre 14 feb, 2014 14:34

http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... v1%200.pdf

I det här dokumentet talas om byggstart 2019 och trafikstart 2022. Det antyds också att det skulle kunna vara aktuellt att köra med A36 (40 meters vagnarna) på Spårväg Syd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 15 feb, 2014 12:44

Finns det några tankar om att gå vidare från Flemingsberg, i en eller annan riktning? Hur hamnar hållplatsen i höjdled?

Finns det några tankar om var en depå ska ligga?

Vilken turtäthet får banan? Är det självklart att den ska ha dubbelspår hela vägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ulrik Berggren » sön 23 feb, 2014 23:59

Några snabba svar nedan, som utgår ifrån arbetet med förstudien som jag varit inblandad i.

twr skrev:Finns det några tankar om att gå vidare från Flemingsberg, i en eller annan riktning? Hur hamnar hållplatsen i höjdled?

Tankar har funnits om förlängningar till både F18 och Haninge, eller de har åtminstone funnits med som scenarier vid trafikanalyserna. Nyttan var vad jag minns tyvärr begränsad, särskilt mot Tullinge. Men måhända tar man upp Haningeförlängningen i den pågående åtgärdsvalsstudien för Södertörnsleden?
twr skrev:
Finns det några tankar om var en depå ska ligga?

Tankar finns, men det blir sannolikt Huddinge som får ta hand om den då Stockholm inte anser sig ha plats. Frågan är minst sagt känslig då bl a ett antal naturområden står på spel.
twr skrev:Vilken turtäthet får banan? Är det självklart att den ska ha dubbelspår hela vägen?

10-min och dubbelspår var förutsättningar i förstudien, men det kan ändras, åtminstone turätheten, när vi närmar oss driftsättning.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav C30 » mån 24 feb, 2014 0:27

Ulrik Berggren skrev:Tankar har funnits om förlängningar till både F18 och Haninge, eller de har åtminstone funnits med som scenarier vid trafikanalyserna. Nyttan var vad jag minns tyvärr begränsad, särskilt mot Tullinge. Men måhända tar man upp Haningeförlängningen i den pågående åtgärdsvalsstudien för Södertörnsleden?

Hur seriöst har man tittat på förlängningar från Älvsjö som knyter ihop de tre gröna tunnelbanegrenarna?
C30

Inläggav Odd » mån 24 feb, 2014 1:32

Bara en liten parentes till en del av det som diskuterats här.

Om nu Förbifart Stockholm byggs, skulle man väl ändå kunna passa på att bygga en tunnel för spårvägstrafik? En snabb kollektiv förbindelse mellan Västerort och sydvästra förorterna skulle väl kunna ha ett stort samhällsekonomiskt värde?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav gbd » mån 24 feb, 2014 9:30

Spårväg i förbifarten, varför inte? (men det är nog tyvärr inte planerat för det, den är väl ett gammalt vägverksprojekt och de höll väl inte påmed räls) :( (Skulle man kunna ha n avfart till ekerö från den eller förhindrar djupet det?)
gbd

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik