"Spårväg syd blir verklighet"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

"Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » ons 20 nov, 2013 16:08

http://studentreportrarna.sh.se/fleming ... ozBhj-QPIg

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting ger klartecken för Spårväg syd, som ska knyta samman och förbättra kommunikationerna mellan Flemningsberg, Kungens kurva, Skärholmen, Fruängen och Älvsjö. Det innebär att SL påbörjar en noggrannare utredning för att bestämma hur den nya spårvägen ska dras. I samråd med kommunerna ska de sedan besluta om projektets finansiering. Spårväg syd är tänkt att skapa förutsättningar för utveckling av bostäder, arbetsplatser och handelsplatser. Den första etappen att anläggas förelås bli sträckan mellan Flemingsberg och Kungens kurva/Skärholmen. Projektet beräknas vara helt färdigställt år 2030.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Christer J » tor 21 nov, 2013 1:28

twr skrev:http://studentreportrarna.sh.se/flemingsberg/Konsument/article9936.ece#.UozBhj-QPIg

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting ger klartecken för Spårväg syd, som ska knyta samman och förbättra kommunikationerna mellan Flemningsberg, Kungens kurva, Skärholmen, Fruängen och Älvsjö. Det innebär att SL påbörjar en noggrannare utredning för att bestämma hur den nya spårvägen ska dras. I samråd med kommunerna ska de sedan besluta om projektets finansiering. Spårväg syd är tänkt att skapa förutsättningar för utveckling av bostäder, arbetsplatser och handelsplatser. Den första etappen att anläggas förelås bli sträckan mellan Flemingsberg och Kungens kurva/Skärholmen. Projektet beräknas vara helt färdigställt år 2030.

Intressant att man tänker börja med den södra delen, när man under utredningstiden arbetat med inriktningen att börja med sträckan Skärholmen - Älvsjö. Men det kanske är lättare/snabbare att planera och bygga den södra delen. Den norra delen kommer påverka fler boende och det innbär att det kan bli långbänkar om vart linjen bör gå (av yimbys) och var den inte bör gå (av nimbys).
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav 1 » tor 21 nov, 2013 2:27

Om nu detta blir verklighet så kommer vi i Stockholm att ha tre (!) olika spårvägssystem med sina egna depåer och vagntyper. Detta utan någon förbindelse med varandra. Kanske också med tre olika operatörer.

Rationellt...?? Nja, men i alla fall ovanligt!

/ Richard
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Lennart Petersen » tor 21 nov, 2013 2:51

1 skrev:Om nu detta blir verklighet så kommer vi i Stockholm att ha tre (!) olika spårvägssystem med sina egna depåer och vagntyper. Detta utan någon förbindelse med varandra. Kanske också med tre olika operatörer.

Rationellt...?? Nja, men i alla fall ovanligt!

/ Richard

Paris har väl några spårvägssystem utspridda ?
Kommer inte på något just nu men det har ju på senare år blivit vanligt för riktigt stora metrosystem att man kompletterar med spårväg (eller kanske ska vi säga Light Rail) ute i periferin där det inte finns underlag för metro.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Inge » tor 21 nov, 2013 7:25

Tre olika spårvägssystem är det redan. För inte så länge sedan var man under en period uppe i fyra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » tor 21 nov, 2013 10:44

Christer J skrev:
twr skrev:http://studentreportrarna.sh.se/flemingsberg/Konsument/article9936.ece#.UozBhj-QPIg

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting ger klartecken för Spårväg syd, som ska knyta samman och förbättra kommunikationerna mellan Flemningsberg, Kungens kurva, Skärholmen, Fruängen och Älvsjö. Det innebär att SL påbörjar en noggrannare utredning för att bestämma hur den nya spårvägen ska dras. I samråd med kommunerna ska de sedan besluta om projektets finansiering. Spårväg syd är tänkt att skapa förutsättningar för utveckling av bostäder, arbetsplatser och handelsplatser. Den första etappen att anläggas förelås bli sträckan mellan Flemingsberg och Kungens kurva/Skärholmen. Projektet beräknas vara helt färdigställt år 2030.

Intressant att man tänker börja med den södra delen, när man under utredningstiden arbetat med inriktningen att börja med sträckan Skärholmen - Älvsjö. Men det kanske är lättare/snabbare att planera och bygga den södra delen. Den norra delen kommer påverka fler boende och det innbär att det kan bli långbänkar om vart linjen bör gå (av yimbys) och var den inte bör gå (av nimbys).

När var det? Åtminstone de senaste åren har väl inriktningen varit att Skärholmen - Flemingsberg är etapp 1? Beslutet i trafiknämnden för ungefär ett år sedan är att det ska byggas med hjälp av kommunal medfinansiering, så detta lär innebära att Huddinge måste bygga bostäder längs sträckan. Och det finns ju gott om byggbar mark.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav gbd » tor 21 nov, 2013 11:06

Byggbar mark förvisso, men är inte en betydande del av den där skogen som ska vara så värdefull? Kommer det verklige att gå igenom? Men bra för Huddinge kommun att just den sträckan byggs
gbd
 
Inlägg: 514
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Christer J » tor 21 nov, 2013 14:33

gbd skrev:Byggbar mark förvisso, men är inte en betydande del av den där skogen som ska vara så värdefull? Kommer det verklige att gå igenom? Men bra för Huddinge kommun att just den sträckan byggs

Den södra sträckan är primärt till för att binda ihop centralorten Huddinge med kommunens (från kommuncentrum) isolerade västra delar mellan Kungens kurva och Masmo. Inte så mycket att bebygga sträckan emellan. Däremot kan det byggas mellan Masmo och Kungens kurva.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » tor 21 nov, 2013 15:01

Christer J skrev:
gbd skrev:Byggbar mark förvisso, men är inte en betydande del av den där skogen som ska vara så värdefull? Kommer det verklige att gå igenom? Men bra för Huddinge kommun att just den sträckan byggs

Den södra sträckan är primärt till för att binda ihop centralorten Huddinge med kommunens (från kommuncentrum) isolerade västra delar mellan Kungens kurva och Masmo. Inte så mycket att bebygga sträckan emellan. Däremot kan det byggas mellan Masmo och Kungens kurva.

Den binder ihop de regionala kärnorna Skärholmen/Kungens kurva med Flemingsberg.

Som jag tolkar trafiknämndens beslut byggs den om man får en rejäl kommunal medfinansiering. Och Huddinge lär inte ha råd om man inte får några intäkter. Följaktligen nya bostäder. Det är min hypotes.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav M_M » tor 21 nov, 2013 23:41

Christer J skrev:Intressant att man tänker börja med den södra delen, när man under utredningstiden arbetat med inriktningen att börja med sträckan Skärholmen - Älvsjö. Men det kanske är lättare/snabbare att planera och bygga den södra delen. Den norra delen kommer påverka fler boende och det innbär att det kan bli långbänkar om vart linjen bör gå (av yimbys) och var den inte bör gå (av nimbys).


Spekulationsklubben funderar på om man först funderade på att börja i norra änden då det ändå verkade vara på gång spårväg Årsta-Älvsjö, men om den sträckan inte byggs (innan en första etapp av Spårväg Syd dras igång) så behöver man ändå egen vagnhall & co från dag ett och då kan man såklart börja med vilken delsträcka man vill, med fördel den där det lämpar sig bäst att bygga (en första) vagnhall & co.

Lennart Petersen skrev:
1 skrev:Om nu detta blir verklighet så kommer vi i Stockholm att ha tre (!) olika spårvägssystem med sina egna depåer och vagntyper. Detta utan någon förbindelse med varandra. Kanske också med tre olika operatörer.

Rationellt...?? Nja, men i alla fall ovanligt!

Paris har väl några spårvägssystem utspridda ?
Kommer inte på något just nu men det har ju på senare år blivit vanligt för riktigt stora metrosystem att man kompletterar med spårväg (eller kanske ska vi säga Light Rail) ute i periferin där det inte finns underlag för metro.


Berlin (inkl de delar av Brandenburg som ingår i Berlin-taxezon C) har totalt fem spårvägssytem. Dels BVG's jättestora nät, dels Potsdam, och sen de tre separata enlinjesystemen öster om Berlin-Brandenburg-gränsen (87,88,89). Alla de fem har egna vagntyper (eller åtminstone egen färgsättning på eventuella likadana eller snarlika vagnar) och egna vagnhallar.

Budapest hade åtminstone 2010 två olika varianter av Tatra T5, moderniserad och ej moderniserad, där den moderniserade kördes på Buda-sidan (=västra) och den ej moderniserade på Pest-sidan (=östra). Ganz-ledvagnarna körs på båda sidorna. TW6000 körs däremot bara på Pest-sidan. Även om flera spårförbindelser finns så trafikeras näten från separata vagnhallar. Jag minns inte vilken sida (kanske båda?) som huserar (de nya) vagnarna på linje 4/6, men i övrigt så är det Buda-vagnhallarna för linjerna på Buda-sidan (inkl "Buda-linjerna" som går över en kort snutt in i centrum på Pest-sidan vid Deák Ferenc tér) och Pest-vagnhallarna för linjerna på Pest-sidan.

För att återgå till Spårväg Syd så undrar jag om det finns något som talar för att man INTE skulle lösa ut någon option på fler A35-vagnar?

Vad gäller separata nät så har jag två frågor:
1: Hur blev det till slut med A35 och frigången för "plankan" vid eventuell transport över tunnelbanenätet?
2: Finns det någon lämplig plats för förbindelse mellan tunnelbanan och Spårväg Syd?

Oavsett om A35 kan eller inte kan transporteras via tunnelbanenätet så torde det ändå vara klart intressant att kunna köra diverse andra vagntyper, t.ex. avisningsvagnar, plogvagnar, diverse underhållsfordon och för oss spårtrafikmuppar så är det väl också trevligt om det också går att få fram museivagnar.

Sidospår: Finns det någon museispårvagn som rent tekniskt inte går att transportera i tunnelbanan?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Christer J » fre 22 nov, 2013 2:45

M_M skrev:Spekulationsklubben funderar på om man först funderade på att börja i norra änden då det ändå verkade vara på gång spårväg Årsta-Älvsjö, men om den sträckan inte byggs (innan en första etapp av Spårväg Syd dras igång) så behöver man ändå egen vagnhall & co från dag ett och då kan man såklart börja med vilken delsträcka man vill, med fördel den där det lämpar sig bäst att bygga (en första) vagnhall & co.

Nej, Att börja bygga norra delen har inget att göra med ett eventuellt byggande av Årsta - Älvsjö. Den grenen dog planeringsmässigt när pengarna för den sträckan flyttades över till nya Årstabron. Sedan dess har SL inte visat något intresse för denna sträckning. Det är nästan bara lokalpolitikerna i Årsta som försökt hålla idén levande. Men som sagt, när tvärspårväg syd introducerades, var denna gren "död".
M_M skrev:För att återgå till Spårväg Syd så undrar jag om det finns något som talar för att man INTE skulle lösa ut någon option på fler A35-vagnar?
Vad gäller separata nät så har jag två frågor:
1: Hur blev det till slut med A35 och frigången för "plankan" vid eventuell transport över tunnelbanenätet?
2: Finns det någon lämplig plats för förbindelse mellan tunnelbanan och Spårväg Syd?

Får man bara bukt med barnsjukdomarna så blir det nog A35 på denna sträcka. Det är en förortsvagn så det finns ingen anledning att ha någon ny typ där.

Det finns inget ställe där man enkelt skulle kunna lösa en anslutning. Man kommer nära tunnelbanan i Skärholmen, men man skulle ändå behöva dels korsa Södertäljevägen korsningsfritt, dels spränga en tunnel till tunnelbanan mellan Skärholmen och Sätra. Idag är det heller inte så viktigt att flytta vagnarna någonstans över tunnelbanan. Det finns ingen centralverkstad utan den mesta underhållet sker i respektive vagnhall. Endast vid hjulsvarvning och större kaross/stomskador kan man behöva flytta vagnen från den egna banan.
M_M skrev:Oavsett om A35 kan eller inte kan transporteras via tunnelbanenätet så torde det ändå vara klart intressant att kunna köra diverse andra vagntyper, t.ex. avisningsvagnar, plogvagnar, diverse underhållsfordon och för oss spårtrafikmuppar så är det väl också trevligt om det också går att få fram museivagnar.
Sidospår: Finns det någon museispårvagn som rent tekniskt inte går att transportera i tunnelbanan?

Verkvagnar kan det bli knepigt med. Men till exempel plogning är inget lämpligt att skötas av en plog på flera banor. Plogning bör oftast ske kontinuerligt och då blir det inget bra att flytta plogen fram och tillbaka mellan banor långt emellan varandra.

Alla nuvarande vagnar passar inom profilen, men alla har inte en hjulprofil som är acceptabel för tunnelbanan. Det är bland annat för smala hjulringar på äldre spårvagnar vilket gör dem urspårningsbenägna.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » fre 22 nov, 2013 8:07

Christer J skrev:Det finns inget ställe där man enkelt skulle kunna lösa en anslutning. Man kommer nära tunnelbanan i Skärholmen, men man skulle ändå behöva dels korsa Södertäljevägen korsningsfritt, dels spränga en tunnel till tunnelbanan mellan Skärholmen och Sätra.

Det planeras en spårvägsbro över E4 mellan Skärholmen och Kungens kurva. Håller med i övrigt om att en anslutning inte är så viktig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav kildor » fre 22 nov, 2013 8:26

twr skrev:http://studentreportrarna.sh.se/flemingsberg/Konsument/article9936.ece#.UozBhj-QPIg

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting ger klartecken för Spårväg syd, som ska knyta samman och förbättra kommunikationerna mellan Flemningsberg, Kungens kurva, Skärholmen, Fruängen och Älvsjö. Det innebär att SL påbörjar en noggrannare utredning för att bestämma hur den nya spårvägen ska dras. I samråd med kommunerna ska de sedan besluta om projektets finansiering. Spårväg syd är tänkt att skapa förutsättningar för utveckling av bostäder, arbetsplatser och handelsplatser. Den första etappen att anläggas förelås bli sträckan mellan Flemingsberg och Kungens kurva/Skärholmen. Projektet beräknas vara helt färdigställt år 2030.

Märklig "nyhet". Artikeln anger flemingsberg.se som källa, och där kan man hitta en artikel från oktober 2012 med samma rubrik.

http://www.flemingsberg.se/sv/Aktuellt/ ... rvag-syd-/

Det är med andra ord inget nytt som hänt i den här frågan nu.

http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=65105

Såvitt jag vet finns ingen fördjupad studie klar. Inte heller någon avsiktsförklaring där "en betydande kommunal medfinansiering är en viktig del".

Är det någon som känner till om det överhuvudtaget hänt något i det här projektet det senaste året?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav R.Lindmark » fre 22 nov, 2013 10:07

kildor skrev:Är det någon som känner till om det överhuvudtaget hänt något i det här projektet det senaste året?


Ja
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav kildor » fre 22 nov, 2013 20:55

R.Lindmark skrev:
kildor skrev:Är det någon som känner till om det överhuvudtaget hänt något i det här projektet det senaste året?


Ja

Vad?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav R.Lindmark » fre 22 nov, 2013 21:47

kildor skrev:
R.Lindmark skrev:
kildor skrev:Är det någon som känner till om det överhuvudtaget hänt något i det här projektet det senaste året?


Ja

Vad?


Bron över E4 har studerats.
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav twr » lör 23 nov, 2013 9:38

R.Lindmark skrev:Bron över E4 har studerats.

Enligt uppgift inleds den fördjupade förstudien nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav R.Lindmark » lör 23 nov, 2013 16:41

twr skrev:
R.Lindmark skrev:Bron över E4 har studerats.

Enligt uppgift inleds den fördjupade förstudien nu.


Det stämmer bra, men bron började studeras innan sommaren.
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Christer J » sön 24 nov, 2013 1:02

twr skrev:
R.Lindmark skrev:Bron över E4 har studerats.

Enligt uppgift inleds den fördjupade förstudien nu.

Varifrån kommer denna uppgift.

Kan vi inte vara överens att ange källan för en uppgift vi finner? Antingen genom en länk eller hänvisning till en person vars trovärdighet är stor? Kan vi inte det så bör vi nämna att uppgiften inte är säker pga ...!
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav R.Lindmark » sön 24 nov, 2013 8:19

Christer J skrev:
twr skrev:
R.Lindmark skrev:Bron över E4 har studerats.

Enligt uppgift inleds den fördjupade förstudien nu.

Varifrån kommer denna uppgift.

Kan vi inte vara överens att ange källan för en uppgift vi finner? Antingen genom en länk eller hänvisning till en person vars trovärdighet är stor? Kan vi inte det så bör vi nämna att uppgiften inte är säker pga ...!


Min trovärdighet är stor :)
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster

cron