M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M33?

Inläggav M_M » lör 04 okt, 2014 8:04

Körs service mer eller mindre dygnet runt eller skulle det vara möjligt att utöka med någon slags nattskift?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav hej » lör 04 okt, 2014 8:27

Jag tror att man använder verkstäderna maximalt. Egentligen finns det väl bara ett alternativ och.det är att göra som Harald skrev. Man måste räkna på hur många vagnar man har och hur många omlopp som är möjliga att få ut och sedan köra trafik utifrån det.
hej
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav M_M » lör 04 okt, 2014 9:19

Fast egentligen vore det väl bättre att ha ett roterande schema där man kör bussersättning på olika linjer olika dagar på de linjer som går att bussersätta utan större omak.

Man kan visserligen tycka att södra Guldheden lättast kan klara sig utan spårvagnar, men det är ju inte speciellt schysst att den stadsdelen "alltid" ska drabbas av varje indragning.


Värt att komma ihåg är att halva poängen med kringen var att avlasta det befintliga nätet. (Den andra delen med Kringen var givetvis att skapa nya resemöjligheter). Av det borde man kunna dra slutsatsen att det vore bättre att dra in "Kringen"-linjer än att göra någon allmän minskning.

Om vagnarna inte räcker till för att köra önskad (och infrastrukturmässigt möjlig) trafikmängd så kan man kanske lägga om linje 8 via snabbspåret-Centralen-Valand, ev. direkt upp mot Chalmers, istället för via Redbergsplatsen-Korsvägen-Chalmerstunneln.

I princip skulle man också kunna dra in linje 3 öster om centralen, och hänvisa resenärerna till att trängas på linje 1 eller 5.


Fast det bästa vore väl kanske om man tillfälligt plockar bort trängselskatten för framförallt inom-Göteborg-resor till vagnsituationen är löst.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav hej » lör 04 okt, 2014 11:10

Chalmerstunneln används av väldigt många och är svår att ersätta med buss.
Det absolut viktigaste i kollektivtrafik är kontinuitet och då är det bäst att bara en linje drabbas än att få folk hålla reda på vilken linje som idagär bussersatt.
Att avskaffa trängselskatten ger inte fler vagnar men minskar resurser för att köpa nya.
hej
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Harald » lör 04 okt, 2014 15:00

Man bär väl försöka få största möjliga nyttoeffekt med minsta möjliga nackdel. Det var syftet med mina mina förslag. Vad syftet med M_M:s förslag är, är lite svårt att genomskåda. De har ganska liten eller ingen nyttoeffekt men en hel del nackdelar.

Bäst effekt har att gå tillbaka till 10-minuterstrafik. Det sparar man cirka 15 omlopp på. Det har alltså nackdelen att beläggningen ökar med 11 %. Dock uppfyller det ju M_M:s önskar att det drabbar alla. Dessutom har det fördelen att det minskar vagnköerna vid de centrala hållplatserna.

Det är bara linje 10 på sträckan Södra Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen som "utan omak" kan ersättas med buss. Om man gör det och samtidigt förlänger linje 13 till Väderilsgatan, så sparar man sex omlopp. Eftersom bussar kan komma till samma hållplats som spårvagnarna på hela den sträckning som är gemensam med andra linjer utom Frihamnen, så begränsas effekten för resenärerna till att resor mellan hållplatser på sträckan Väderilsgatan-Vågmästarplatsen och Vasaplatsen, Kapellplatsen, Dr Fries torg resp. Dr Sydows gata kommer att kräva ett byte samt att Wieselgrensplatsen, Vågmästarplatsen och Frihamnen får tre linjer i.st.f fyra. Det får nog sägas vara en ganska begränsad nackdel och att få åka i moderna bussar med lågt insteg i stället för de gamla och för rörelsehindrade otillgängliga skrothögar som nu sköter det mesta av trafiken på linje 10 kan väl inte kallas att "drabbas".

Alla andra linjer har hållplatser gemensamma med andra linjer som inte kan trafikeras med bussar och i vissa fall är det långt till busshållplatsen. Det gör att det är en mycket stor nackdel för resenärerna om man kör buss på en av de linjer som trafikerar sträckan.

M_M skrev:Värt att komma ihåg är att halva poängen med kringen var att avlasta det befintliga nätet. (Den andra delen med Kringen var givetvis att skapa nya resemöjligheter). Av det borde man kunna dra slutsatsen att det vore bättre att dra in "Kringen"-linjer än att göra någon allmän minskning.

Det var en märklig slutsats. Man ska väl försöka se till så att nödvändiga indragningar påverkar resemöjligheterna så lite som möjligt, inte så mycket mycket som möjligt.

M_M skrev:Om vagnarna inte räcker till för att köra önskad (och infrastrukturmässigt möjlig) trafikmängd så kan man kanske lägga om linje 8 via snabbspåret-Centralen-Valand, ev. direkt upp mot Chalmers, istället för via Redbergsplatsen-Korsvägen-Chalmerstunneln.

Det var nog det sämsta förslaget av alla och jag har svårt att förstå motiven för det, om det inte är en allmänt avog inställning till Kringen (vilket det föregående citatet kan ge intryck av). Det skulle ge sämre trafik på Kringen inklusive Chalmerstunneln. Det skulle öka trängseln i centrum och det har ingen effekt på vagnsåtgången.

M_M skrev:I princip skulle man också kunna dra in linje 3 öster om centralen, och hänvisa resenärerna till att trängas på linje 1 eller 5.

Det är väl det enda som möjligen skulle vara genomförbart, men det har inte så stor effekt på vagnsåtgången. Man sparar tre omlopp på det.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav hej » lör 04 okt, 2014 15:21

Vid ombyggnaden av spårvägen vid Kungssten i våras så fungerade bussersättningen faktiskt väldigt bra, det blev inte längre restid och busshållplatsena mellan Kungssten och Saltholmen ligger i nära anslutning till spårvagnshållplatserna. Man skulle kunna bussersätta linje 11 från Järntorget eller Centralstationen. Det skulle kunna spara in många omlopp.
hej
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav M_M » lör 04 okt, 2014 15:28

En beläggningsökning om 11% per tur drabbar inte alls alla jämnt, eftersom varje tur/linje inte har lika hög belastning.

Jag har inget emot Kringen. Som resenär tycker jag till exempel att det är rätt behagligt att ibland kunna välja en "Kringlinje", det är rätt skönt att åka i en halvtom vagn.

Vagnarna på linje 6 mellan Kortedala och åtminstone Sahlgrenska har klart färre resenärer än linje 7 på motsvarande sträcka.

Om man ska göra någon besparing så skulle man kunna lägga in enkelvagnar på linje 6 Kortedala-Linnéplatsen. Eftersom man ändå vill ha full kapacitet Linnéplatsen-Hisingen så skulle man kunna byta linjer mellan 6 och 2 vid Linnéplatsen, så att enkelvagnar går Kortedala-Korsvägen-Linnéplatsen-Annedal-Centralen(-Mölndal, eller indraget?) och full längd körs Hisingen-Järntorget-Högsbo. (Om man låter "Kortedala-Linnéplatsen-Centralen" fortsätta till Mölndal får man ett pedagogiskt problem som kräver omskyltning längs linjen, men det ska väl de elektroniska skyltarna klara?


Om man skulle ersätta linje 11 så borde man väl ändå köra spårvagn på de turer som ansluter till båtarna?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav hej » lör 04 okt, 2014 15:43

Min erfarenhet i rusningstid är att sexan är en hyfsat fullsatt vagn och mellan Korsvägen och Chalmers ganska så överfull vagn. Det är i rusningstid man behöver mer vagnskapacitet och det är då sexan utnyttjas maximalt.

På normala vardagar är det bekvämmare för båtresenärer att byta till buss vid Saltholmen än till spårvagn. På helger, framförallt när det är behagligt varmt ute och under sommaren så behövs spårvagnarnas kapacitet men vanliga vardagar är det bekvämmare med buss vid Saltholmen eftersom spårvagnshållplatsen ligger en bit bort...
hej
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Martin » ons 08 okt, 2014 19:27

Tydlighet måste vara A och O om man ska dra in vagnar eller ersätta linjer med buss. Jag är benägen att hålla med Harald att byta pedalvagn mot låggolvsbuss på L10 inte kan ses som något nerköp. Att börja laborera med ändrade körvägar och ersätta vissa turer på en linje med buss skapar bara förvirring och problem med reglertider etc.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 22:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: M33?

Inläggav spårsnoken » tor 09 okt, 2014 5:02

2763 skrev:
M_M skrev:En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32... :wink:


Nej. Det allra bästa hade varit att få M32 i trafik så att man hellre kunde ställa av M28 permanent. Var annars kör man runt med något som är av 1950-talsdesign som missanpassats genom nya krav över tid?

/T

----------------
Det bästa får inte bli det godas fiende var det någon som sade. Det finns f.ö. många städer som kör 'veteranspårvagnar' i daglig trafik. På kortare linjer kan det vara fullt acceptabelt om man har vagnar med låggolv också i trafik. Självklart bör man få ut så många M32 som möjligt i trafik också.

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1651
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 8:01

Re: M33?

Inläggav Harald » tor 09 okt, 2014 14:44

Den enda linje som det kan vara acceptabelt att köra med M28/M29 är linje 13.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav M_M » tor 16 okt, 2014 19:11

Även linje 7 körs fullt ut på sträckor som också trafikeras av andra linjer.

(Hade pedalerna kunnat/fått köra på Angeredsbanan så hade även linje 9 kunnat köras med pedaler)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav 2763 » tor 16 okt, 2014 20:12

Det finns förmodligen fler avväganden i Haralds uttalande om att endast linje 13 är acceptabel.

Linjer som i hela sin längd har andra kompisar är 1, 2, 4, 7, 8, 9 och 13

3 är ensam mellan godhem och markland
5 mellan korsvägen och torp
6 på Aprilgatan
10 mellan Wavrinskys och Dr Sydow
11 i ekedal och utanför kungssten.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9767
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M33?

Inläggav M_M » tor 16 okt, 2014 21:12

2 är väl ändå ensam mellan Vasa Viktoriagatan och Olivedalsgatan?

1 är ensam om det nordvästra triangelbenet där 1, 3, och 5 kör i varsitt ben vid Munkebäcktorget. Det må framstå som en petitess men det innebär att en resa längs 1's sträckning men med andra linjer inte bara innebär extra byten utan också en omväg med byte via Solrosgatan (eller vad nu hållplatsen heter). Eller har jag missat hur det ser ut nu när allt är färdigt på den platsen?

Om det alltså är som jag minns, så innebär det att 1 inte är så lämplig för pedalvagnkörning.

Förutom Aprilgatan så torde triangelbenet Linnéplatsen-Sahlgrenska vara ett värre problem om linje 6 inte körs med låggolvsvagnar.

(4, 8 och 9 faller som sagt bort på grund av att pedalvagnar inte bör/får köra på Angeredsbanan).


Om man växlar de västra delarna av linje 9 och 11 så skulle "västra 9, östra 11" kunna köras med pedaler. Det vore kanske bättre än linje 7 eftersom linje 11 verkar ha något färre resenärer (åtminstone mätt med amatörmässigt uppskattande av egna resor i trakten av Brunnsparken).

13 är också ensam om ett triangelben, men extratiden att vända via Brunnsparken (eller i vissa fall att åka buss) blir inte så lång som vid de andra "ensam om triangelben"-fallen.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Johan » fre 17 okt, 2014 9:40

Som reflektion på de senaste två inläggen, så visst skulle man kunna dra in linje 3 helt och ersätta med pendelbuss Godhemsgatan-Marklandsgatan, Jag gissar att effekten, på bussträckan, blir mindre än vid bussersättning av södra Guldheden.
Dessutom är det redan idag mest pedaler på L3. I alla fall inte mindre än 50-50.

Om man inte tullar på L10 och L13 utan förstärker och förlänger till Länsmansgården kan man lägga om L5 till en ringlinje Kålltorp-Centralstationen-Valand-Kosvägen-Torp (-Östra sjukhuset).
Johan
 
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:37
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Harald » fre 17 okt, 2014 10:13

Johan skrev:Som reflektion på de senaste två inläggen, så visst skulle man kunna dra in linje 3 helt och ersätta med pendelbuss Godhemsgatan-Marklandsgatan, Jag gissar att effekten, på bussträckan, blir mindre än vid bussersättning av södra Guldheden.
Dessutom är det redan idag mest pedaler på L3. I alla fall inte mindre än 50-50.

Om man inte tullar på L10 och L13 utan förstärker och förlänger till Länsmansgården kan man lägga om L5 till en ringlinje Kålltorp-Centralstationen-Valand-Kosvägen-Torp (-Östra sjukhuset).

Nej, det skulle man inte kunna utan stora negativa konsekvenser. Det skulle ge mindre kapacitet genom Majorna. Linje 9 inrättades bl.a. för att det behövdes mera kapacitet där efter återuppbyggnaden av Hängmattan. Det skulle ta bort möjligheten till direktresa mellan Majorna och Valand. Det skulle ge ett extra byte och därmed förlängd restid vid resa mellan Frölunda och Majorna.

Att ersätta linje 10 med buss enligt mitt förslag har däremot mycket små negativa konsekvenser. Troligen överväger de positiva konsekvenserna i form av bekvämare fordon och tätare trafik.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav Johan » fre 17 okt, 2014 11:35

Det har väl funnits, och finns, flera större områden än Hängmattan som byggts ut utan att de fått egen spårvagnslinje.
Men eftersom det talas för här att L11 kan bussersättas i väster kan den få gå över Majorna. Ersättningsbussen står ändå och väntar vid Godhemsgatan i mitt förslag.

Jag har hört flera i Majorna som helst inte åker med L3 om de inte absolut måste till Vasaplatsen eller Valand. Den lilla skillnad i restid för att komma in till centrum upplevs som mycket längre än vad den är och då väntar man hellre på nästa nia (eller elva).
Samma resonemang om trean brukar jag höra i öster. Man väljer ettan eller femman om man kan. Att det inte är så stor skillnad i verkligheten är en annan sak.

Ett problem med att dra in en sträcka på egen banvall är att man antagligen måste underhålla banan lika mycket ändå. Jämför med Trafikverkets järnvägar. Den dagen M33 äntligen kommer är kanske banan så förfallen att den måste rustas upp motsvarande nyanläggning.
Om det kostnadsmässigt blir dyrare att köra buss när samtidigt spårunderhållet är kvar är det kanske bättre att utnyttja spåren maximalt och lappa utifrån det. Det kanske är så man tänker?
Johan
 
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:37
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Harald » fre 17 okt, 2014 11:54

Dina förslag medför att många ska byta mellan spårvagn och ersättningsbuss någonstans. Det är dålig service. Om man däremot ersätter en hel linje eller i varje fall från ändstation till centrum, så blir det inte många som behöver byta.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav hej » fre 17 okt, 2014 13:37

Om man behöver dra in en linje pga vagns- eller personalbrist så är det klokast att göra det med så små förändringar av linjenätet som möjligt och att passagerarna får så få extra byten som möjligt. Linje 10 är den linje som är väl mest lämpad och där skadan blir minst.

Skulle det behövas dras in mer trafik så tror jag på att ersätta linje 11 med buss från Centralen mot Saltholmen. Då bör man överväga om inte vissa ersättningsbussar skall gå som snabbussar från Kungsten in mot staden. Men detta bör bara göras om situationen blir ohållbar.
hej
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Harald » fre 17 okt, 2014 13:53

Mitt förslag var inte att dra in linje 10, utan att vissa tider trafikera den med buss förutom sträckan Hjalmar Brantingsplatsen-Väderilsgatan där den stället skulle ersättas av en förlängd linje 13.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron