M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M33?

Inläggav Olof » fre 06 dec, 2019 12:32

Några kryssväxlar finns inte, men annars finns det platser där man kan triangelvända vagnar.
Men det är bara behövligt ifall man inte vill att vagnen ska gå åt samma håll hela tiden och få en onormal förslitning.
Olof
 
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 17:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav LÅ1 » fre 06 dec, 2019 12:45

LÅ1 skrev:Det verkar som om tvåriktningsvagnar bara är på teststadiet. Hade man verkligen bestämt sig för att satsa på sådana så hade man väl valt att enbart köpa in sådana?

Olof skrev:Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.

Jag tänkte inte att tvåriktningsvagnarna var testvagnar som vagnar, utan mer en test av att ha och hantera tvåriktningsvagnar. Tänkte att man kanske på (mycket) lång sikt funderade på att gå över till vändning utan slinga på en eller några linjer. Men så var det tydligen inte tänkt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M33?

Inläggav Olof » fre 06 dec, 2019 14:54

Nja, vända utan slingor tror jag inte. Det har jag inte hört något om.
Men helt klart är att det blir ett test att köra enkelspårsdrift med tvåriktningsvagnar. Så det ska bli intressant att följa.
Frågan är när det blir av?
Olof
 
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 17:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Per Lind » fre 06 dec, 2019 15:28

När man nu har ett modernt system med slingor där det går att vända snabbt utan att behöva gå igenom vagnen och starta om så vore det väl vansinnigt att ta bort dom?
De "moderna" städerna som återfått spårväg börjar med säckvändning men var så säker, dom kommer säkert att bygga slingor så småningom. Hjulet behöver bara uppfinnas på nytt.
Däremot kan ett gäng tvåriktningsvagnar vara bra att ha vid spårarbeten.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2382
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: M33?

Inläggav TKO » fre 06 dec, 2019 15:42

Olof skrev:Några kryssväxlar finns inte, men annars finns det platser där man kan triangelvända vagnar.
Men det är bara behövligt ifall man inte vill att vagnen ska gå åt samma håll hela tiden och få en onormal förslitning.


Men då är det ju inte lättare att använda tvåriktningsvagnar än enriktningsvagnar vid t ex banarabeten eller trafikstörningar?
(Triangelvändning funkar även med enriktningsvagnar…)

Det känns som om det är något som inte stämmer!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav TKO » fre 06 dec, 2019 15:45

Per Lind skrev:När man nu har ett modernt system med slingor där det går att vända snabbt utan att behöva gå igenom vagnen och starta om så vore det väl vansinnigt att ta bort dom?
De "moderna" städerna som återfått spårväg börjar med säckvändning men var så säker, dom kommer säkert att bygga slingor så småningom. Hjulet behöver bara uppfinnas på nytt.
Däremot kan ett gäng tvåriktningsvagnar vara bra att ha vid spårarbeten.


Enriktningsvagnar var modärna mellan 1925 och 1965 ungefär, sedan insåg de flesta att det var ett stickspår inom spårvagnsevolutionen - troligen influerat av de förbränningsmotordrivna bussar som var på modet i samma tidsperiod.

Utan övergångsväxlar har man ingen nytta av tvåriktningsvagnar vid spårarbeten.

/TKO
Senast redigerad av TKO fre 06 dec, 2019 18:39, redigerad totalt 1 gång.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav jesper » fre 06 dec, 2019 16:21

TKO skrev:Utan övergångsväxlar har man ingen nytta av tvåriktningsvagnar vid spårarbeten.

/TKO
[/quote]

Vilken tur att det planeras för ett antal övergångsväxlar då, förhoppningsvis kommer de första på plats under nästa år.
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 157
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inläggav Odd » fre 06 dec, 2019 18:28

Jag har skrivit det förut, men den bästa kombinationen är tvåriktningsvagnar och vändslingor, där man kan ha övergångsväxlar på strategiska ställen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: M33?

Inläggav leifd » fre 06 dec, 2019 20:50

Det är väl inte så svårt att ha nytta av tvåriktningsvagnar...

Om man t.ex som i Warszawa, i stadsdelen Nowodwary bygger en ny linje, i etapper.
Då har man en vändslinga i linjens inre ände, I detta fallet vid en Metrostation.
I yttre änden så bygger man en bit i taget, efter hur bostadsbyggandet fortskrider osv.
För att vända, lägger man bara en växelförbindelse, där tvårikntingsvagnar kan vända och så sätter man ju bara ut just två tvårikntingsvagnar.
Nu har ju Warszawa 56 moderna tvårikntingsvagnar, så det finns ju lite att ta av också...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bilder från Nowodwary, Warszawa. Vagntyp PESA 128N. Foto 2019-07-21 Leif D.
Senast redigerad av leifd fre 06 dec, 2019 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4309
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33?

Inläggav Per Lind » fre 06 dec, 2019 20:59

TKO skrev:
Per Lind skrev:När man nu har ett modernt system med slingor där det går att vända snabbt utan att behöva gå igenom vagnen och starta om så vore det väl vansinnigt att ta bort dom?
De "moderna" städerna som återfått spårväg börjar med säckvändning men var så säker, dom kommer säkert att bygga slingor så småningom. Hjulet behöver bara uppfinnas på nytt.
Däremot kan ett gäng tvåriktningsvagnar vara bra att ha vid spårarbeten.


Enriktningsvagnar var modärna mellan 1925 och 1965 ungefär, sedan insåg de flesta att det var ett stickspår inom spårvagnsevolutionen - troligen influerat av de förbränningsmotordrivna bussar som var på modet i samma tidsperiod.

Utan övergångsväxlar har man ingen nytta av tvåriktningsvagnar vid spårarbeten.

/TKO

Nja, på 1960-talet försvann de flesta spårvägarna och då tappade man all kompetens.
När nytt folk skulle återinföra spårvägen skulle hjulet uppfinnas på nytt.
De gamla spårvägar som överlevde har till största delen vändslingor och enriktningsvagnar än idag.
Mer plats, mindre som skall underhållas och billigare vagnar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2382
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: M33?

Inläggav TKO » fre 06 dec, 2019 22:58

Fast de senaste 20-30 åren har det byggts många nya spårvägar, nästan alla utan vändslingor. Men det är klart att det finns större kunskap i Sverige än i t ex Frankrike - vi är ju så bra på att bygga ut och nytt när det gäller spårvägar.

Eller så är det en massa 'experter' i Sverige som inte hängt med utan inte kan tänka sej något finare än en stockholmsmustang.

Välj själv vilket scenario som är mest sannolikt!

natti natti
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav Stefan Widén » lör 07 dec, 2019 0:36

TKO skrev:Fast de senaste 20-30 åren har det byggts många nya spårvägar, nästan alla utan vändslingor. Men det är klart att det finns större kunskap i Sverige än i t ex Frankrike - vi är ju så bra på att bygga ut och nytt när det gäller spårvägar.

Eller så är det en massa 'experter' i Sverige som inte hängt med utan inte kan tänka sej något finare än en stockholmsmustang.

Välj själv vilket scenario som är mest sannolikt!

natti natti
Thomas K Ohlsson


Det vi kan konstatera är att i många nya system väljer man inte slinga och främt beror det på att man tror man har utrymmesbrist. Även att det projekterade intervallen mellan avgångarna gör att man klarar det med säckar. I städer som alltid haft slingor bygger man vid utbyggnader även slingor för man vet att det går fortare osv. Är lättare för personalen osv.

I GBG har man nu köpt 10 tvåriktnings för att nyttja vid banarbeten osv. Dt är väl väldigt smart. Och saknar man övergångsväxlar kan man klämma dit en klätterväxel.

Mao de vagnarna skapar ännu bättre flexibilitet och man slipper köra bussersättning vid färre tillfällen.

Mycket smart.

Och F ö så är A25 otroligt snygga men idag är det ledvagnar som gäller. Och det finns ju snygga sådana med som ex M33

Gomorgon kanske det blir då....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: M33?

Inläggav LÅ1 » lör 07 dec, 2019 1:55

Det är möjligt att vändslinga är det bästa, men det får mig att undra om 7:an i Stockholm skulle fått någon hållplats T-centralen om linjen skulle trafikerats med enriktningsvagnar.

Ledsen att jag drar in en Stockholmslinje i debatten, men detta är en fråga som jag tycker är intressant i debatten om vändslinga kontra säckspår. Hoppas tråden snart kan gå tillbaka till Göteborg. För jag håller med om att forumet är allt för Stockholmscentrerat.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M33?

Inläggav Per Lind » lör 07 dec, 2019 11:53

TKO skrev:Fast de senaste 20-30 åren har det byggts många nya spårvägar, nästan alla utan vändslingor. Men det är klart att det finns större kunskap i Sverige än i t ex Frankrike - vi är ju så bra på att bygga ut och nytt när det gäller spårvägar.

Eller så är det en massa 'experter' i Sverige som inte hängt med utan inte kan tänka sej något finare än en stockholmsmustang.

Välj själv vilket scenario som är mest sannolikt!

natti natti
Thomas K Ohlsson

Tror inte Du förstod vad jag skrev,
De franska systemen är "nya" och man har ännu inte fått full erfarenhet. Var så säker att man i framtiden kommer på att enriktningsvagnar och slingor fungerar bättre och är billigare. Sparar tid.
Eftersom alla nya system tittar på Frankrike så är det givet att man även tar deras syn på säckvändning till sig.
Det är konstigt att man inte tittar på de riktigt gamla systemen och tar erfarenhet från bägge världarna.

När jag gjorde några studieresor åt SL för några år sedan besökte vi dels några franska system och dels Heidelberg, Basel, Bern och Zürich.
I Basel tittade vi på avancerade spårarbeten med pågående trafik, i Zürich sop-spårvagn och ljudisolation (med tanke på Lidingöbanans passerande av Berwaldhallen).
Efter studerande av trafiken utbrast deltagarna sin förtjusning och förståelse varför trafik med enriktningsvagnar var bättre än med tvåriktningsvagnar. Man fick mer passagerarplats, passagerarna slapp flytta på sig när plötsligt en hållplats var på andra sidan. Tekniskt var det bara hälften så många dörrar som kunde gå sönder och bara en förarhytt. På platsen för den andra hytten hade man sittplatser.

Så, kunskapen är inte större i Sverige än i Frankrike men väl i andra länder som har förstått att ta tillvara erfarenhet och krydda med nya kunskaper.
Frankrike i all ära, men det finns fler länder.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2382
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: M33?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 07 dec, 2019 12:58

Per Lind skrev:
TKO skrev:Fast de senaste 20-30 åren har det byggts många nya spårvägar, nästan alla utan vändslingor. Men det är klart att det finns större kunskap i Sverige än i t ex Frankrike - vi är ju så bra på att bygga ut och nytt när det gäller spårvägar.

Eller så är det en massa 'experter' i Sverige som inte hängt med utan inte kan tänka sej något finare än en stockholmsmustang.

Välj själv vilket scenario som är mest sannolikt!

natti natti
Thomas K Ohlsson

Tror inte Du förstod vad jag skrev,
De franska systemen är "nya" och man har ännu inte fått full erfarenhet. Var så säker att man i framtiden kommer på att enriktningsvagnar och slingor fungerar bättre och är billigare. Sparar tid.
Eftersom alla nya system tittar på Frankrike så är det givet att man även tar deras syn på säckvändning till sig.
Det är konstigt att man inte tittar på de riktigt gamla systemen och tar erfarenhet från bägge världarna.

När jag gjorde några studieresor åt SL för några år sedan besökte vi dels några franska system och dels Heidelberg, Basel, Bern och Zürich.
I Basel tittade vi på avancerade spårarbeten med pågående trafik, i Zürich sop-spårvagn och ljudisolation (med tanke på Lidingöbanans passerande av Berwaldhallen).
Efter studerande av trafiken utbrast deltagarna sin förtjusning och förståelse varför trafik med enriktningsvagnar var bättre än med tvåriktningsvagnar. Man fick mer passagerarplats, passagerarna slapp flytta på sig när plötsligt en hållplats var på andra sidan. Tekniskt var det bara hälften så många dörrar som kunde gå sönder och bara en förarhytt. På platsen för den andra hytten hade man sittplatser.

Så, kunskapen är inte större i Sverige än i Frankrike men väl i andra länder som har förstått att ta tillvara erfarenhet och krydda med nya kunskaper.
Frankrike i all ära, men det finns fler länder.
-Per

Här har vi ytterligare en som tror att det faktum att man inte instämmer i vederbörandes entusiasm beror på att man "inte förstår".

Det är bl.a. sådant här trams som har förstört Tvärbanans Kistagren. "Fördelarna" kokar ned till möjligheten att spara in pengar - till varje pris! Ungefär som det befängda förslaget att dra Tvärbanans Solnagren som gatuspår i Karlsbodavägen (den idén förverkligades tack och lov inte).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: M33?

Inläggav TKO » lör 07 dec, 2019 17:47

Per Lind skrev:---klipp---
Så, kunskapen är inte större i Sverige än i Frankrike men väl i andra länder som har förstått att ta tillvara erfarenhet och krydda med nya kunskaper.
Frankrike i all ära, men det finns fler länder.
-Per


Tyskland till exempel. Återkommer säkert angående detta stora spårvägsland.
Under tiden kan ni alla fundera på hur många enriktningsvagnar som beställts av trafikverken i t ex Köln, Düsseldorf, Dortmund och Bochum/Gelsenkirchen de senaste 40 åren!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav leifd » lör 07 dec, 2019 20:44

TKO skrev:
Per Lind skrev:---klipp---
Så, kunskapen är inte större i Sverige än i Frankrike men väl i andra länder som har förstått att ta tillvara erfarenhet och krydda med nya kunskaper.
Frankrike i all ära, men det finns fler länder.
-Per


Tyskland till exempel. Återkommer säkert angående detta stora spårvägsland.
Under tiden kan ni alla fundera på hur många enriktningsvagnar som beställts av trafikverken i t ex Köln, Düsseldorf, Dortmund och Bochum/Gelsenkirchen de senaste 40 åren!

/TKO


Synd att man bara funderar på stora länder här, finns ju en del små länder också...
Där finns ju småstäder som Budapest och Bryssel.

Och vad har man då där, så i princip bara tvåriktningsvagnar och säckvändning, även om en och annan vändslinga också förekommer.
Man kan ju där uppleva linjer med 4-5 minuterstrafik, som säckvänder och det utan problem, trotts att det är två linjer och moderna vagnar.
Tror faktiskt att säckvändning kan vara nog så effektivt, men sen ska vi ju också ha klart för oss i diskussionerna, att det krävs regleringstid vid ändhållplatser. En kort linje, som SL:s 7:an, kräver ju inte så mycke reglertid, medan linjer som Budapests 4 och 6 nog kräver avsevärt mer. Då ska ändstationerna ha kapacitet för detta.
Tittar man i större städer, med långa linjer, så ser man ju ofta flera vagnar vid ändstationerna. Nu blir det ju oftast så att mest reglertid läggs i ytteränden, där linjen troligen är ensam, annars finns flera spår i vändslingorna/vändplatserna.

Men så kan man ju inte göra i Sverige såklart, de blir ju dyrt ju...
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4309
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33?

Inläggav Stefan Widén » mån 09 dec, 2019 13:30

För att återgå till M33 så tycker jag GBG har valt en smart lösning med att ha ett par vagnar vid situationer när man behöver säckvända. Kanske är det så att fler länder har samma tanke och därmed valt att beställa motsvarande.

Som förare kan jag bara konstatera att slinga är absolut bäst. Ligger man i tid går man ut en sväng och sträcker på sig utan att behöva flytta jacka, termos eller vad man nu har med sig, självklart även slippa aktivera om vagnen. Ibland kan de kanske två min det tar vara tillräckligt för att få en kort paus när det är stressigt.

Ligger man sen är det bara att köra vidare

Skulle vi göra en omröstning bland de förare som erfarenhet från bägge lösningarna tror jag de flesta föredrar slinga.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: M33?

Inläggav Stefan Widén » mån 09 dec, 2019 13:30

För att återgå till M33 så tycker jag GBG har valt en smart lösning med att ha ett par vagnar vid situationer när man behöver säckvända. Kanske är det så att fler länder har samma tanke och därmed valt att beställa motsvarande.

Som förare kan jag bara konstatera att slinga är absolut bäst. Ligger man i tid går man ut en sväng och sträcker på sig utan att behöva flytta jacka, termos eller vad man nu har med sig, självklart även slippa aktivera om vagnen. Ibland kan de kanske två min det tar vara tillräckligt för att få en kort paus när det är stressigt.

Ligger man sen är det bara att köra vidare

Skulle vi göra en omröstning bland de förare som erfarenhet från bägge lösningarna tror jag de flesta föredrar slinga.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: M33?

Inläggav darthjpp » tis 10 dec, 2019 10:58

leifd skrev:
TKO skrev:
Per Lind skrev:---klipp---
Så, kunskapen är inte större i Sverige än i Frankrike men väl i andra länder som har förstått att ta tillvara erfarenhet och krydda med nya kunskaper.
Frankrike i all ära, men det finns fler länder.
-Per


Tyskland till exempel. Återkommer säkert angående detta stora spårvägsland.
Under tiden kan ni alla fundera på hur många enriktningsvagnar som beställts av trafikverken i t ex Köln, Düsseldorf, Dortmund och Bochum/Gelsenkirchen de senaste 40 åren!

/TKO


Synd att man bara funderar på stora länder här, finns ju en del små länder också...
Där finns ju småstäder som Budapest och Bryssel.

Och vad har man då där, så i princip bara tvåriktningsvagnar och säckvändning, även om en och annan vändslinga också förekommer.
Man kan ju där uppleva linjer med 4-5 minuterstrafik, som säckvänder och det utan problem, trotts att det är två linjer och moderna vagnar.
Tror faktiskt att säckvändning kan vara nog så effektivt, men sen ska vi ju också ha klart för oss i diskussionerna, att det krävs regleringstid vid ändhållplatser. En kort linje, som SL:s 7:an, kräver ju inte så mycke reglertid, medan linjer som Budapests 4 och 6 nog kräver avsevärt mer. Då ska ändstationerna ha kapacitet för detta.
Tittar man i större städer, med långa linjer, så ser man ju ofta flera vagnar vid ändstationerna. Nu blir det ju oftast så att mest reglertid läggs i ytteränden, där linjen troligen är ensam, annars finns flera spår i vändslingorna/vändplatserna.

Men så kan man ju inte göra i Sverige såklart, de blir ju dyrt ju...


I Göteborg finns det flera slingor med flera spår för att varje linje skall få sin egen reglertid och inte vara ivägen för vagnar på annan linje.
Exempelvis Angered, Länsmansgården, Bergsjön, Tynnered, Östra Sjukhuset, Mölndal. Lägg därtill ett antal slingor runt om i staden som kan användas för kortvändning eller vid trafikomläggningar.
Utformningen av de olika "Dubbelslingorna" varierar, t.ex. är Angered en trippelslinga med ett förbigångsspår innan slingan, Östra Sjukhuset har två spår med plattform och ett tredje spår för uppställning eller förbigång.
darthjpp
 
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster