M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M33?

Inläggav Inge » fre 29 apr, 2016 11:06

darthjpp skrev:Det gick 45 meters tåg på flertalet linjer, dock minns jag inte om de verkligen gick på alla linjer. Trafikeringen till Guldheden gick ju ett tag med tredje vagnen som kopplades av (och till) vid Kapellplatsen på linje 7. Under 80-talet gick linje ett alltid med bara två vagnar, då vändslingan vid Axel Dahlströms Torg inte rymde tre vagnar vid avgångsläget. EDIT: Hmm det kanske den gör, men det var i stort sett aldrig mer än två vagnar, under andra halvan av 80-talet åkte jag ettan i stort sett dagligen.
Även trean brukade bara vara två vagnar till Frölunda Torg, medan tvåan oftast var tre. Åttan till Angered var ju ofta fyra vagnar, även om det efter att den började vända vid Centralen drogs ner till tre. Dessutom var det en hel del avkoppling och tillkoppling av vagnar på förmiddag och eftermiddag samt tidig kväll. Tredje vagnen på tvåan brukade kopplas av vid Slottskogsvallen tidig förkväll, och rangeras ihop till trevagnars tåg som gick till vagnhallen.


Vagnarna räkte säkert inte till att ha alla linjer med tre vagnar samtidigt. Men tex sommartid brukade man ett tag ge förarna semester genom att va längre tåg i glesare trafik.

En lustig sak jag minns var att man ett tag hade ett AMS-projekt som gick ut på att anställa extra förare och köra med 5-munterstrafik och enkelvagnståg. Linje 5 och någon mer linje tror jag. När det sedan blev maj och lite varmt i luften blev det plötsligt 15-minuterstrafik och trevagnarståg. Till hösten blev det enkelvagnar igen. Kanske inte helt med kunden i fokus!

Menmen :roll:
Senast redigerad av Inge fre 29 apr, 2016 11:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: M33?

Inläggav Harald » fre 29 apr, 2016 11:14

Lite fritt ut minnet och förenklat.

Linje
1, inga trevagnståg
2, i regel trevagnståg till 1989 när den avkortades till Marklandsgatan
3, trevagnståg undantagsvis, t.ex. lördagar i december (julhandeln)
4, trevagnståg på sommaren (Saltholmen)
5, trevagnståg undantagsvis, t.ex. under Gothia cup
6, inga trevagnståg
7, i regel trevagnståg till 1982 när linje 6 tillkom, åter trevagnståg efter förlängening till Tynnered 1989
8, i regel trevagnståg eller två M21, se dock nedan
9, startade med en M21 1993, efter något år blev den huvudlinje till Angered och fick två M21 och åttan en.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav leifd » fre 29 apr, 2016 19:17

Niklausson skrev:Man har inte kommit ut med vilka modeller leverantörerna hade valt att ge anbud på? Eller är det något man bestämmer efterhand? För jag tänkte med det om skoda, kan dem ha överklagat bara för att byta modell på sin vagn? Är detta ens något man skulle få göra?


Finns väl ingen anledning för Skoda att byta vagn.
ForCity är ju en nog så bra vagn, dessutom finns den ju i normalspår och i olika längder, enriktnings och tvåriktnings.
Skodas Transtech Artic finns ju inte i normalspår, bara i en längd och bara som enriktningsvagn. Dessutom är den bara byggd i ett fåtal exemplar hittills. Att den verkar vara lyckad i Helsingfors, är väl iofs bra för dom, men det torde inte uppfylla kravet på vagntypen ska vara i trafik i visst antal städer och exemplar.
Snarare så att Skoda t o m har svårt att uppfylla just detta krav med även med ForCity.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33?

Inläggav Inge » lör 30 apr, 2016 8:30

Harald skrev:Lite fritt ut minnet och förenklat.

Linje
1, inga trevagnståg
2, i regel trevagnståg till 1989 när den avkortades till Marklandsgatan
3, trevagnståg undantagsvis, t.ex. lördagar i december (julhandeln)
4, trevagnståg på sommaren (Saltholmen)
5, trevagnståg undantagsvis, t.ex. under Gothia cup
6, inga trevagnståg
7, i regel trevagnståg till 1982 när linje 6 tillkom, åter trevagnståg efter förlängening till Tynnered 1989
8, i regel trevagnståg eller två M21, se dock nedan
9, startade med en M21 1993, efter något år blev den huvudlinje till Angered och fick två M21 och åttan en.

Intressant, men det handlar ju om många år och säker med tiden olika varianter. Tex är jag som antyds ovan säker på att linje 4 och 5 båda gick med trevanståg hela somrarna ett antal år.

Sedan har vi M21. När den började spridas över nätet var det regelmässigt som dubbelvagnståg, undantaget linje 6. Möjligen också undantaget linje 1.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: M33?

Inläggav AdrianLangemar » mån 02 maj, 2016 13:59

Har gått 2 M21 på linje 6 i Guldheden också vid enstaka tillfällen när vagnarna var nya.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Niklausson » mån 12 sep, 2016 17:16

Någon som hört något nytt om M33?
Niklausson
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav hej » lör 01 okt, 2016 7:50

Škoda har dragit tillbaka sin begäran av överprövning så nu kan man fortsätta beställningen. De första Bombardiervagnarna lär anlända 2018.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 01 okt, 2016 12:28

hej skrev:Škoda har dragit tillbaka sin begäran av överprövning så nu kan man fortsätta beställningen. De första Bombardiervagnarna lär anlända 2018.


Ja, märkligt men Skoda har kanske kommit till insikt om att de har små chanser att vinna målet. Men man har ju i alla fall lyckats kasta lite grus i maskineriet. Här är GS meddelande om detta:
http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... laggs-ner/

Upphandlingen vinner då, om jag förstår meddelandet rätt, laga kraft 11/10 2016.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: M33?

Inläggav alex87 » lör 01 okt, 2016 19:13

dr Cassandra Nojdh skrev:
hej skrev:Škoda har dragit tillbaka sin begäran av överprövning så nu kan man fortsätta beställningen. De första Bombardiervagnarna lär anlända 2018.


Ja, märkligt men Skoda har kanske kommit till insikt om att de har små chanser att vinna målet. Men man har ju i alla fall lyckats kasta lite grus i maskineriet. Här är GS meddelande om detta:
http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... laggs-ner/

Upphandlingen vinner då, om jag förstår meddelandet rätt, laga kraft 11/10 2016.


Ja för nu är det som i början, leverantörer som var med har 10 dagar på sig att överklaga :shock:
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg


Re: M33?

Inläggav Niklausson » tis 11 okt, 2016 14:28

(Dubbelklicka på bilden för att de i fullständig skala) Bild
Tidigt skede men så här ser insidan ut. Här ser vi de tvåriktningsvagnar med dörrar på båda sidorna.
Niklausson
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav M_M » lör 22 okt, 2016 22:50

Ska en rullstol stå med ett hjul i leden och skava fram och tillbaka när vagnen svänger?

Varför är det en grå yta på ena "strykbrädan" men inte den andra?

Måtte detta inte vara små små men ack så irriterande misstag i stil med de hos M32 - där det t.ex. finns vissa platser speciellt anpassade för de som amputerat ena benet och liknande (d.v.s. där det saknas lite benutrymme jämfört med övriga platser).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav 2763 » lör 22 okt, 2016 23:26

hej skrev:Škoda har dragit tillbaka sin begäran av överprövning så nu kan man fortsätta beställningen. De första Bombardiervagnarna lär anlända 2018.

Är det bara jag som funderat på att åtagandet kom efter InnoTrans? Det kanske hade varit ganska fet marknadsföring att kunna peka på en affär om potentiellt 100 vagnar på ett sådant event och det förhindrade Škoda.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M33?

Inläggav Hans Wibacke » sön 23 okt, 2016 0:41

M_M skrev:Ska en rullstol stå med ett hjul i leden och skava fram och tillbaka när vagnen svänger?

Niklausson länkade till http://www.goteborgssparvagar.se/avtale ... -goteborg/ och där, under rubriken "Slutlig utformning står på tur innan tillverkning", står det "Bland annat kommer frontens och akterns utseende att ses över liksom utformning av så kallade funktionsytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar." Så du behöver förmodligen inte oroa dig - inte än i alla fall. :)

M_M skrev:Varför är det en grå yta på ena "strykbrädan" men inte den andra?

Det är baksidan som är grå. De två "strykbrädorna" är vända åt olika håll.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: M33?

Inläggav Niklausson » lör 01 apr, 2017 20:55

Snart så ska E2-class spårvagnarna rulla ut i Melbourne och här tycker jag att Göteborg ska hämta lite inspiration speciellt fronten, som enligt mig, e en av det snyggaste! Den har även bättre synvinklar från förarhytten än den tidigare.

Bild
https://www.good-design.com/wp-content/uploads/2017/02/4-12-1200x806.jpg
Niklausson
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Harald » fre 27 okt, 2017 14:13

Nu kan man se M33 design på gp.se: Tjuvkika på Göteborgs nya spårvagnar

Det ser ut att bli en rätt obekväm vagn med stor andel motsitting med dåligt benutrymme. Det är ju en följd av kosntruktionen med fyra boggier som inte är placerade under lederna så att det av vagnens längd som inte upptas av boggier och leder tas upp av dörrar.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav roggek » fre 27 okt, 2017 23:30

Harald skrev:Nu kan man se M33 design på gp.se: Tjuvkika på Göteborgs nya spårvagnar

Det ser ut att bli en rätt obekväm vagn med stor andel motsitting med dåligt benutrymme. Det är ju en följd av kosntruktionen med fyra boggier som inte är placerade under lederna så att det av vagnens längd som inte upptas av boggier och leder tas upp av dörrar.


En ännu dummare konstruktion är att vagnen inte är designad som tvåriktningsvagn med dörrar på båda sidor och förarhytt i bakändan... :cheesygrin:
Tänk vad praktiskt att bara kunna byta riktning via närmaste "övergångsväxel" när det uppstår trafikstörningar... :roll:

Där har både Oslo och Stockholm kommit längre...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2292
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: M33?

Inläggav Matsen » lör 28 okt, 2017 8:40

10 av dem skall vara tvåriktningsvagnar
Matsen
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 27 maj, 2016 20:58

Re: M33?

Inläggav Martin » lör 28 okt, 2017 9:36

Kommer de första vagnarna (som väntas ankomma Gbg nästa) vår vara en- eller tvåriktningsvagnar?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 22:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: M33?

Inläggav darthjpp » lör 28 okt, 2017 22:38

Martin skrev:Kommer de första vagnarna (som väntas ankomma Gbg nästa) vår vara en- eller tvåriktningsvagnar?


De två första är tänkta som enriktningsvagnar.
darthjpp
 
Inlägg: 581
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster