M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M33?

Inläggav bark » mån 18 apr, 2016 12:38

Från Järnvägsnyheter:

Tilldelningsbeslut i upphandling av nya spårvagnar klart
Göteborgs Spårvägars styrelse har utsett Bombardier Transportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH till vinnande anbudsgivare i upphandlingen av nya spårvagnar, typ M33, i Göteborg. Det skriver Göteborgs Spårvägar på sin webbplats [...]
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 11:22
Ort: Linköping

Re: M33?

Inläggav Niklausson » tis 26 apr, 2016 13:34

Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overprovning-har-begarts-for-upphandlingen-av-nya-sparvagnar/

Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.
Niklausson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 1:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Lars_L » tis 26 apr, 2016 15:47

Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overprovning-har-begarts-for-upphandlingen-av-nya-sparvagnar/

Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.


Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.

Edit: ska inte vara CAF, utan Stadler.
Senast redigerad av Lars_L tis 26 apr, 2016 20:38, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: M33?

Inläggav darthjpp » tis 26 apr, 2016 19:44

Lars_L skrev:
Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overprovning-har-begarts-for-upphandlingen-av-nya-sparvagnar/

Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.


Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.


Skoda var en av åtta tillverkare som klarade prekvalificeringen, och en av sex leverantörer som lämnade anbud i steg två. Om deras anbud underkänts av någon anledning är det inget som kommunicerats utåt officiellt.
Samtidigt kan det ju sägas att de fem som inte fick kontraktet underkändes.
Är det möjligen så att du tänker på Skoda/Transtech (den finska tillverkaren som blev uppköpt av Skoda) då de (Transtech) klagade på prekvalificeringen då de saknade en normalspårig produkt. Även Alstom var missnöjda med en av de första försöken till prekvalificering då de ansåg att aluminium var att anse som korrosionssäker, även om det var definierat i underlaget till prekvalificeringen att stommen skulle vara i rostfritt stål.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M33?

Inläggav Lars_L » tis 26 apr, 2016 20:38

darthjpp skrev:
Lars_L skrev:
Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overprovning-har-begarts-for-upphandlingen-av-nya-sparvagnar/

Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.


Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.


Skoda var en av åtta tillverkare som klarade prekvalificeringen, och en av sex leverantörer som lämnade anbud i steg två. Om deras anbud underkänts av någon anledning är det inget som kommunicerats utåt officiellt.
Samtidigt kan det ju sägas att de fem som inte fick kontraktet underkändes.
Är det möjligen så att du tänker på Skoda/Transtech (den finska tillverkaren som blev uppköpt av Skoda) då de (Transtech) klagade på prekvalificeringen då de saknade en normalspårig produkt. Även Alstom var missnöjda med en av de första försöken till prekvalificering då de ansåg att aluminium var att anse som korrosionssäker, även om det var definierat i underlaget till prekvalificeringen att stommen skulle vara i rostfritt stål.




Såg att jag skrev fel här - det var inte CAF som klarade sig vidare ,utan Stadler förstås.

Solaris klarade ju inte de grundläggande kraven och fick inte lämna anbud. Av de inbjudna var det sedan 6 som lämnade anbud. Men av de obligatoriska krav som ställdes på leverantörerna, så föll CAF, PESA och Skoda bort. Vilka de krav var som man inte uppfyllt har man dock valt att inte redovisa för utåt.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: M33?

Inläggav darthjpp » tis 26 apr, 2016 23:21

Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overprovning-har-begarts-for-upphandlingen-av-nya-sparvagnar/

Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.


Lars_L skrev:
darthjpp skrev:
Lars_L skrev:
Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.


Skoda var en av åtta tillverkare som klarade prekvalificeringen, och en av sex leverantörer som lämnade anbud i steg två. Om deras anbud underkänts av någon anledning är det inget som kommunicerats utåt officiellt.
Samtidigt kan det ju sägas att de fem som inte fick kontraktet underkändes.
Är det möjligen så att du tänker på Skoda/Transtech (den finska tillverkaren som blev uppköpt av Skoda) då de (Transtech) klagade på prekvalificeringen då de saknade en normalspårig produkt. Även Alstom var missnöjda med en av de första försöken till prekvalificering då de ansåg att aluminium var att anse som korrosionssäker, även om det var definierat i underlaget till prekvalificeringen att stommen skulle vara i rostfritt stål.




Såg att jag skrev fel här - det var inte CAF som klarade sig vidare ,utan Stadler förstås.

Solaris klarade ju inte de grundläggande kraven och fick inte lämna anbud. Av de inbjudna var det sedan 6 som lämnade anbud. Men av de obligatoriska krav som ställdes på leverantörerna, så föll CAF, PESA och Skoda bort. Vilka de krav var som man inte uppfyllt har man dock valt att inte redovisa för utåt.


Klippt ur Göteborgs Spårvägar pressmeddelande: Tilldelningsbeslut M33 skrev:
Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en så kallad prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning. Totalt sex leverantörer har lämnat anbud. Dessa är Alstom, Bombardier/Vossloh Kiepe, CAF, PESA, Skoda och Stadler.


Det är alltså dessa sex som lämnat slutanbud, och därmed har rätt att överklaga tilldelningsbeslutet. Att det sedan varit så att några fallit bort under utvärderingen är naturligt, men på vilka grunder de fallit bort har inte kommunicerats utåt, utan det är intern information hos Göteborgs Spårvägar. Vid en förhandling i förvaltningsrätten så kommer de skäl som Skoda anför varför de skall vinna tilldelningen att bli offentliga under förutsättning att de inte begär lykta dörrar. Domen med domskäl kommer att vara offentlig handling.
Det är sällsynt att ett överklagande går igenom om inga fel i upphandlingsmetodiken begåtts, vilket inte torde vara fallet med tanke på att upphandlingen avbrutits och förtydligats. Detta är tredje gången, så GS borde ha torrt på fötterna i upphandlingsmetodiken. Rena sakskäl i bedömningen av de olika produkterna ger i stort sett aldrig en vinst vid ett överklagande av en upphandling.

Förhoppningsvis kan förvaltningsrätten snabbt klara av ärendet, det beror dels på varför Skoda överklagade och dels på de sakskäl de kommer att anföra i sin sak. Normalt är den ungefärliga handläggningstiden 3 månader. Rimligen kan målet vara avgjort i augusti i förvaltningsrätten, sedan kan förlorande part begära prövningstillstånd i Kammarrätten vilket givetvis förlänger processen med något halvår. Sedan finns en liten chans att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen vilket förmodligen innebär att så lång tid förflutit sedan upphandlingen var klar att den behöver starta om....

Då har dessutom GS byggt ytterligare M28/29 av egentillverkade reservdelar....
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M33?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 27 apr, 2016 0:50

darthjpp skrev:
Klippt ur Göteborgs Spårvägar pressmeddelande: Tilldelningsbeslut M33 skrev:
Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en så kallad prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning. Totalt sex leverantörer har lämnat anbud. Dessa är Alstom, Bombardier/Vossloh Kiepe, CAF, PESA, Skoda och Stadler.


Det är alltså dessa sex som lämnat slutanbud, och därmed har rätt att överklaga tilldelningsbeslutet. Att det sedan varit så att några fallit bort under utvärderingen är naturligt, men på vilka grunder de fallit bort har inte kommunicerats utåt, utan det är intern information hos Göteborgs Spårvägar. Vid en förhandling i förvaltningsrätten så kommer de skäl som Skoda anför varför de skall vinna tilldelningen att bli offentliga under förutsättning att de inte begär lykta dörrar. Domen med domskäl kommer att vara offentlig handling.
Det är sällsynt att ett överklagande går igenom om inga fel i upphandlingsmetodiken begåtts, vilket inte torde vara fallet med tanke på att upphandlingen avbrutits och förtydligats. Detta är tredje gången, så GS borde ha torrt på fötterna i upphandlingsmetodiken. Rena sakskäl i bedömningen av de olika produkterna ger i stort sett aldrig en vinst vid ett överklagande av en upphandling.

Förhoppningsvis kan förvaltningsrätten snabbt klara av ärendet, det beror dels på varför Skoda överklagade och dels på de sakskäl de kommer att anföra i sin sak. Normalt är den ungefärliga handläggningstiden 3 månader. Rimligen kan målet vara avgjort i augusti i förvaltningsrätten, sedan kan förlorande part begära prövningstillstånd i Kammarrätten vilket givetvis förlänger processen med något halvår. Sedan finns en liten chans att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen vilket förmodligen innebär att så lång tid förflutit sedan upphandlingen var klar att den behöver starta om....

Då har dessutom GS byggt ytterligare M28/29 av egentillverkade reservdelar....


Såvitt jag förstår kan en förvaltningsdomstol aldrig ändra ett upphandlingsbeslut, enbart upphäva detsamma. En domstol kan alltså aldrig tvinga en upphandlande myndighet att välja en viss leverantör, utan har bara att ta ställning till om upphandlingen har genomförts formellt riktigt eller ej. I det senare fallet dömer domstolen till att upphandlingen måste göras om (helt eller delvis).

Som en viss parallell kan nämnas upphandlingen av t-banekontraktet i Stockholm, där Veolia förlorade, men drev ett överklagande ända upp i Kammarrätten. Men det hade man ingenting för:
http://www.konkurrensverket.se/beslut/_ ... 05_001.pdf
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 720
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: M33?

Inläggav Lars_L » ons 27 apr, 2016 6:23

Det är väl det som gör det märkligt att Skoda överklagar alltså - för de tre som gick vidare - har man ju gjort en utvärdering av anbuden utifrån kvalité - det känns som att det där skulle uppkomma betydligt större frågetecken kring bedömningen av den uppfattade kvalitén, än när det gäller de obligatoriska kraven - vilket måste vara liktydigt med vad man normalt brukar kalla för "skall-krav".

För "skall-kraven" måste det ju vara tämligen enkelt att fastställa ifall dessa har uppfyllts eller inte - medan det måste vara ganska svårt att förstå varför Bombardier får betyget 4 på förarhytt och förarplats, medan Alstom och Stadler får betyg 1 (enligt utvärderingsrapporten). Och än mer gäller ju detta betygen för ex.vis estetisk design, vilket naturligtvis till viss del måste kunna ifrågasättas - då det ändå i slutändan har ett inslag av tycke och smak.

Möjligen skulle väl Skoda då kunna anse att något av "skall-kraven" inte är relevant - och att man därmed stänger ute vissa tillverkare. Men det är ju ganska tveksamt om man får något gehör för det, eller snarare mycket tveksamt.

Hade varit mer naturligt om Alstrom hade överklagat som hade det lägsta anbudet. Särskilt just som många av kvalitetskraven ändå är svåra att mäta mer exakt och att det har haft ett sådant genomslag i utvärderingen.

Men därför tror jag att den här processen kan avklaras relativt lätt och att det nog inte denna gång är risk för att processen förlängs i ytterligare instanser etc.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: M33?

Inläggav Harald » ons 27 apr, 2016 11:08

Lars_L skrev:För "skall-kraven" måste det ju vara tämligen enkelt att fastställa ifall dessa har uppfyllts eller inte - medan det måste vara ganska svårt att förstå varför Bombardier får betyget 4 på förarhytt och förarplats, medan Alstom och Stadler får betyg 1 (enligt utvärderingsrapporten).

Du har alltså läst utvärderingsrapporten. Finns den på nätet eller har du fått den under hand?
Harald
 
Inlägg: 7717
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav Sven Blomberg » ons 27 apr, 2016 15:34

Men om Skoda skulle få "rätt" och vinna på det. Hur skulle förhållandet se ut mellan GS och Skoda då? Att bli "tvingad" att köpa en produkt man egentligen inte ville ha?
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 11:15

Re: M33?

Inläggav darthjpp » ons 27 apr, 2016 16:38

Sven Blomberg skrev:Men om Skoda skulle få "rätt" och vinna på det. Hur skulle förhållandet se ut mellan GS och Skoda då? Att bli "tvingad" att köpa en produkt man egentligen inte ville ha?


Nej, det kan inte förvaltningsrätten göra.

Utfallet kan antingen bli att inget fel begåtts och upphandlingen fortsätter som planerat (vanligast) eller att det begåtts formella fel i någon del och då skall upphandlingen tas om, helt eller i delar.

Det kan vara något kriterium som diskvalificerat Skoda som skall bortses ifrån och då skall GS göra en ny bedömning där Skodas vagn är inkluderad. Att de i ett sådant fall skulle komma till annat resultat än de redan kommit fram till är nog mikroskopiskt.
Alternativt så kommer hela upphandlingen att behöva tas om, och det är nog det som utfallet blir om Skoda lyckas vinna i alla instanser. Det skulle i så fall förskjuta processen med ytterligare två-tre år, och med tanke på vagnsituationen kunna innebära att GS kan bli tvingade att genomföra en förenklad direktupphandling av antingen begagnade vagnar (om sådana står att finna) eller en mindre mängd nya vagnar för att upprätthålla beställd trafik.
Chansen att Skoda vinner detta rättsfall får anses som mycket litet, men en fördröjning på minst 3-4 månader upp till ett år, kanske två kan det bli. Det beror på om Kammarrätten beviljar prövningstillstånd, vilket i stort sett kräver att det är en principiellt viktig fråga som ännu inte är utredd i högsta instans.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M33?

Inläggav Lars_L » ons 27 apr, 2016 18:11

Harald skrev:
Lars_L skrev:För "skall-kraven" måste det ju vara tämligen enkelt att fastställa ifall dessa har uppfyllts eller inte - medan det måste vara ganska svårt att förstå varför Bombardier får betyget 4 på förarhytt och förarplats, medan Alstom och Stadler får betyg 1 (enligt utvärderingsrapporten).

Du har alltså läst utvärderingsrapporten. Finns den på nätet eller har du fått den under hand?


Tyvärr finns den inte på nätet, utan har fått den från GS.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: M33?

Inläggav Niklausson » tor 28 apr, 2016 22:44

Man har inte kommit ut med vilka modeller leverantörerna hade valt att ge anbud på? Eller är det något man bestämmer efterhand? För jag tänkte med det om skoda, kan dem ha överklagat bara för att byta modell på sin vagn? Är detta ens något man skulle få göra?
Niklausson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 1:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Harald » tor 28 apr, 2016 23:00

Det beror på vad domen blir. Om domen skulle bli att GS måste göra om utvärderingen, så är det ju de lagda anbuden om ska värderas på nytt. Men om domen skulle bli att upphandlingen måste göras om, så startar man från noll. Då får alla komma med nya anbud.
Harald
 
Inlägg: 7717
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav Niklausson » tor 28 apr, 2016 23:15

Vad blir domen tror då? Det kanske till och med att börja förhandla om m34 :lol:
Niklausson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 1:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav darthjpp » tor 28 apr, 2016 23:57

Niklausson skrev:Vad blir domen tror då? Det kanske till och med att börja förhandla om m34 :lol:


Outgrundliga äro juridikens irrfärder.... :-)

Stalltipset är att upphandlingen står sig och kan genomföras. Skulle en ny upphandling behöva genomföras blir det fortfarande till vagntyp M33.... Dock kan det vid en ny upphandling finnas anledning för GS att justera antalet vagnar i upphandlingen, dels i första serien, dels i optionsserierna.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M33?

Inläggav AdrianLangemar » fre 29 apr, 2016 0:00

darthjpp skrev:
Niklausson skrev:Vad blir domen tror då? Det kanske till och med att börja förhandla om m34 :lol:


Outgrundliga äro juridikens irrfärder.... :-)

Stalltipset är att upphandlingen står sig och kan genomföras. Skulle en ny upphandling behöva genomföras blir det fortfarande till vagntyp M33.... Dock kan det vid en ny upphandling finnas anledning för GS att justera antalet vagnar i upphandlingen, dels i första serien, dels i optionsserierna.

Tänk vad bra det skulle vara om man då till slut kunde inse att det är 45-metersvagnar som behövs för framtiden, inte ännu fler 30-metersvagnar!
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav darthjpp » fre 29 apr, 2016 10:11

AdrianLangemar skrev:]
Tänk vad bra det skulle vara om man då till slut kunde inse att det är 45-metersvagnar som behövs för framtiden, inte ännu fler 30-metersvagnar!


De vagnar som Bombardier erbjudit kan förlängas om så önskas, samt att optionsserierna kan beställas i 45 meters version från början.
Problemet är att ett stort antal hållplatser behöver byggas om för att 45-metersvagnar skall få plats. Det är relativt enkelt där det är egen banvall, där det ibland snarare handlar om att rusta upp 15-20 meter av hållplatsläget.
Inne i centrum blir det svårare, det finns ett par kritiska ställen där större ombyggnader behövs.
Dock tror jag att det kommer att bli vissa stråk med många resande där 45 meter kommer att bli standard. Förr gick ju 3 M25/28/29 eller 2 M21 på vissa linjer så 45 meter har varit möjligt.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M33?

Inläggav Inge » fre 29 apr, 2016 10:20

darthjpp skrev:
AdrianLangemar skrev:]
Tänk vad bra det skulle vara om man då till slut kunde inse att det är 45-metersvagnar som behövs för framtiden, inte ännu fler 30-metersvagnar!


De vagnar som Bombardier erbjudit kan förlängas om så önskas, samt att optionsserierna kan beställas i 45 meters version från början.
Problemet är att ett stort antal hållplatser behöver byggas om för att 45-metersvagnar skall få plats. Det är relativt enkelt där det är egen banvall, där det ibland snarare handlar om att rusta upp 15-20 meter av hållplatsläget.
Inne i centrum blir det svårare, det finns ett par kritiska ställen där större ombyggnader behövs.
Dock tror jag att det kommer att bli vissa stråk med många resande där 45 meter kommer att bli standard. Förr gick ju 3 M25/28/29 eller 2 M21 på vissa linjer så 45 meter har varit möjligt.

Alla linjer väl? Kanske undantaget Guldheden? Men jag tror att det gick överallt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: M33?

Inläggav darthjpp » fre 29 apr, 2016 11:57

Inge skrev:
darthjpp skrev:
AdrianLangemar skrev:]
Tänk vad bra det skulle vara om man då till slut kunde inse att det är 45-metersvagnar som behövs för framtiden, inte ännu fler 30-metersvagnar!


De vagnar som Bombardier erbjudit kan förlängas om så önskas, samt att optionsserierna kan beställas i 45 meters version från början.
Problemet är att ett stort antal hållplatser behöver byggas om för att 45-metersvagnar skall få plats. Det är relativt enkelt där det är egen banvall, där det ibland snarare handlar om att rusta upp 15-20 meter av hållplatsläget.
Inne i centrum blir det svårare, det finns ett par kritiska ställen där större ombyggnader behövs.
Dock tror jag att det kommer att bli vissa stråk med många resande där 45 meter kommer att bli standard. Förr gick ju 3 M25/28/29 eller 2 M21 på vissa linjer så 45 meter har varit möjligt.

Alla linjer väl? Kanske undantaget Guldheden? Men jag tror att det gick överallt.


Det gick 45 meters tåg på flertalet linjer, dock minns jag inte om de verkligen gick på alla linjer. Trafikeringen till Guldheden gick ju ett tag med tredje vagnen som kopplades av (och till) vid Kapellplatsen på linje 7. Under 80-talet gick linje ett alltid med bara två vagnar, då vändslingan vid Axel Dahlströms Torg inte rymde tre vagnar vid avgångsläget. EDIT: Hmm det kanske den gör, men det var i stort sett aldrig mer än två vagnar, under andra halvan av 80-talet åkte jag ettan i stort sett dagligen.
Även trean brukade bara vara två vagnar till Frölunda Torg, medan tvåan oftast var tre. Åttan till Angered var ju ofta fyra vagnar, även om det efter att den började vända vid Centralen drogs ner till tre. Dessutom var det en hel del avkoppling och tillkoppling av vagnar på förmiddag och eftermiddag samt tidig kväll. Tredje vagnen på tvåan brukade kopplas av vid Slottskogsvallen tidig förkväll, och rangeras ihop till trevagnars tåg som gick till vagnhallen.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Graffeldt och 5 gäster