M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M33?

Inläggav leifd » tis 10 dec, 2019 18:30

darthjpp skrev:
leifd skrev:Synd att man bara funderar på stora länder här, finns ju en del små länder också...
Där finns ju småstäder som Budapest och Bryssel.

Och vad har man då där, så i princip bara tvåriktningsvagnar och säckvändning, även om en och annan vändslinga också förekommer.
Man kan ju där uppleva linjer med 4-5 minuterstrafik, som säckvänder och det utan problem, trotts att det är två linjer och moderna vagnar.
Tror faktiskt att säckvändning kan vara nog så effektivt, men sen ska vi ju också ha klart för oss i diskussionerna, att det krävs regleringstid vid ändhållplatser. En kort linje, som SL:s 7:an, kräver ju inte så mycke reglertid, medan linjer som Budapests 4 och 6 nog kräver avsevärt mer. Då ska ändstationerna ha kapacitet för detta.
Tittar man i större städer, med långa linjer, så ser man ju ofta flera vagnar vid ändstationerna. Nu blir det ju oftast så att mest reglertid läggs i ytteränden, där linjen troligen är ensam, annars finns flera spår i vändslingorna/vändplatserna.

Men så kan man ju inte göra i Sverige såklart, de blir ju dyrt ju...


I Göteborg finns det flera slingor med flera spår för att varje linje skall få sin egen reglertid och inte vara ivägen för vagnar på annan linje.
Exempelvis Angered, Länsmansgården, Bergsjön, Tynnered, Östra Sjukhuset, Mölndal. Lägg därtill ett antal slingor runt om i staden som kan användas för kortvändning eller vid trafikomläggningar.
Utformningen av de olika "Dubbelslingorna" varierar, t.ex. är Angered en trippelslinga med ett förbigångsspår innan slingan, Östra Sjukhuset har två spår med plattform och ett tredje spår för uppställning eller förbigång.


Jo, det känner jag ju naturligtvis till, men verkar ju inte riktigt som den stora mängden skribenter från vår huvudstad, är lika insatta alla gånger.
Att man köper en mindre serie vagnar av tvåriktningstyp, är ju för att man framledes vill ha större möjligheter vid större spårarbeten mm. Att ställa om hela nätet för tvårikningsvagnar är nog inget man ens funderar på.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4309
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33?

Inläggav jesper » fre 13 dec, 2019 11:13

//Jesper
jesper
 
Inlägg: 157
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inläggav jesper » tor 12 mar, 2020 21:06

Sedan en vecka tillbaka finns även vagn 491 på plats i Göteborg, båda de två förserievagnarna är därmed levererade. Nu finns det dessutom möjlighet att få se M33 ute på stan även dagtid, förarutbildning har börjat och idag var 491 ute en tur på eftermiddagen. 490 verkar än så länge användas för de nattliga testerna.
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 157
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inläggav Stefan Widén » fre 13 mar, 2020 14:50

Hur mycket är kvar innan den får sitt fullständiga godkännande?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: M33?

Inläggav TKO » fre 13 mar, 2020 16:15

leifd skrev:Jo, det känner jag ju naturligtvis till, men verkar ju inte riktigt som den stora mängden skribenter från vår huvudstad, är lika insatta alla gånger.
Att man köper en mindre serie vagnar av tvåriktningstyp, är ju för att man framledes vill ha större möjligheter vid större spårarbeten mm. Att ställa om hela nätet för tvårikningsvagnar är nog inget man ens funderar på.


Nu är jag ju stockholmare och begriper därför ingenting, men naturligtvis är det ett stort misstag av göteborgarna att inte enbart köpa tvåriktningsvagnar.
Ett fåtal tvåriktningsvagnar och ett spårsystem utan övergångsväxlar är i stort sett meningslöst.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav /jes » fre 13 mar, 2020 17:09

Om man är stockholmare och läser här regelbundet inser man att tvåriktningsvagnar kan vara bra att ha vid kommande byggprojekt och övergångsväxlar.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 461
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: M33?

Inläggav jesper » fre 13 mar, 2020 19:53

Stefan Widén skrev:Hur mycket är kvar innan den får sitt fullständiga godkännande?

Stefan


Såvitt jag vet (vilket även de nu påbörjade utbildningarna i blandtrafik tyder på) så har M33 hittills fått J4-godkännande, dvs "Godkännande för prov i blandad trafik, prov som genomförs enligt normala trafikeringsregler".

Nästa steg är J5, det antar jag är de 20 000 kilometer i linjetrafik som det tidigare talats om. Efter dessa kilometer väntar då J6, det fullständiga tillståndet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/Godkannande/godkannande-av-sparfordon/
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 157
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inläggav gek » fre 13 mar, 2020 20:52

TKO skrev: Ett fåtal tvåriktningsvagnar och ett spårsystem utan övergångsväxlar är i stort sett meningslöst./TKO


Tror mig ha läst någonstans att det återigen kommer att bli en del övergångsväxlar. Dessutom finns möjligheten att vid spårarbeten under längre tid lägga in klätterväxlar. Men eftersom det också finns gott om vändslingor och andra vändmöjligheter för enriktningsvagnar är det nog rimligt att hålla nere anskaffnings- och underhållskostnader för vagnarna genom att inte helt gå in för tvåriktningsvagnar.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 973
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: M33?

Inläggav TKO » fre 13 mar, 2020 23:13

Man kan ju också tänka framåt - som man gjorde i Stuttgart t ex!
När t o m Norrköping köper moderna spårvagnar är det lite svårbegripligt att Göteborg håller fast vid 'bussar på spår'...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav Harald » lör 14 mar, 2020 10:09

TKO skrev:Man kan ju också tänka framåt - som man gjorde i Stuttgart t ex!
När t o m Norrköping köper moderna spårvagnar är det lite svårbegripligt att Göteborg håller fast vid 'bussar på spår'...

/TKO

Det är inte så konstigt. Det outtalade mottot i Göteborg är "Tänk buss, kör spårvagn".
Harald
 
Inlägg: 8126
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33?

Inläggav Johannes » lör 14 mar, 2020 13:01

Tror att man måste ha i åtanke att alla trafiksystem inte är lika.
Tvåriktningsvagnar är säkert utmärkta i Stockholm och på andra spårsystem som är byggda för det.
Göteborgs spårnät är gammalt och byggt för trafikering med enriktningsvagnar. Jag tror att vi har 26 vändslingor totalt i staden. Kollektivtrafiken är i stort behov av utbyggnad och förbättring. Att då lägga pengar på att bygga om samtliga hållplatser och lägga in ett hundratal övergångsväxlar med tillhörande signalsystem... Bara för att kunna använda våra nya tvåriktningsvagnar som just tvåriktningsvagnar. Försök försvara det för alla skattebetalare som skall stå för notan.
Johannes
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 feb, 2020 11:26

Re: M33?

Inläggav Enceladus » lör 14 mar, 2020 13:21

Harald skrev:
TKO skrev:Man kan ju också tänka framåt - som man gjorde i Stuttgart t ex!
När t o m Norrköping köper moderna spårvagnar är det lite svårbegripligt att Göteborg håller fast vid 'bussar på spår'...

/TKO

Det är inte så konstigt. Det outtalade mottot i Göteborg är "Tänk buss, kör spårvagn".


Metrobussar verkar vara en viktig del av Målbild Koll2035. Kan det bli så att Göteborg får "tunnelbana på gummihjul" och "bussar på spår" samtidigt?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M33?

Inläggav TKO » lör 14 mar, 2020 15:42

Johannes skrev:Tror att man måste ha i åtanke att alla trafiksystem inte är lika.
Tvåriktningsvagnar är säkert utmärkta i Stockholm och på andra spårsystem som är byggda för det.
Göteborgs spårnät är gammalt och byggt för trafikering med enriktningsvagnar. Jag tror att vi har 26 vändslingor totalt i staden. Kollektivtrafiken är i stort behov av utbyggnad och förbättring. Att då lägga pengar på att bygga om samtliga hållplatser och lägga in ett hundratal övergångsväxlar med tillhörande signalsystem... Bara för att kunna använda våra nya tvåriktningsvagnar som just tvåriktningsvagnar. Försök försvara det för alla skattebetalare som skall stå för notan.


Det går utmärkt att köra tvåriktningsvagnar i vändslingor, däremot svårare att använda enriktningsvagnar när det är säckhållplatser.
Tyvärr saknar spårvägen i Göteborg framtidsvisioner - dom försvann nog när Stadsbaneutredningen kastas i papperskorgen.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav M224 » lör 14 mar, 2020 21:27

Om Bryssel och Budapest är småstäder vad är då Norrköping?
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: M33?

Inläggav TKO » lör 14 mar, 2020 22:01

Korrekt svar: Ännu mindre!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav leifd » lör 14 mar, 2020 23:23

M224 skrev:Om Bryssel och Budapest är småstäder vad är då Norrköping?


Nu var ju inte orsaken till att Norrköping köpte tvårikningsvagnar, att man ville ha det av trafikala orsaker, såsom att man absolut ville bygga änstationer av säckmodell, eller man ville kunna vända i vändväxlar osv.

Huvudskälet var att man fick nys om 5 st tvårikningsvagnar till bra pris, ur Frankfurts option på vagnar.
Att man senare köpt fler vagnar (även då ur Frankfurts option) är ju för att man inte vill splittra sig på fler vagntyper i onödan.
Nu är det ju inte längre möjligt att få vagnar på samma specifikation, så därför köpte Norrköpings Kommun stockholmsvagnarna också (man hade ju dessutom första tjing på dem).

Så jag tror inte Norrköping passar in i diskussionen helt. Däremot är min åsikt att vad man köper, beror på tradition och vad man har för avsikter i framtiden.
Bryssel och Budapest köper definitivt tvåriktningsvagnar av tradition, men de har ju strora nät anpassade för detta också.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4309
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33?

Inläggav ADDE » sön 15 mar, 2020 3:17

Ännu en argument som inte tas upp här är att med vagnar som har dörrar på båda sidor (oavsett tvåriktningsvagnar eller enriktningsvagn) så skapas det möjlighet att blanda sidoplattformar med mittplattformar. Med 2-riktningsvagnar så kan man ju ta bort krysset vid Hjällbo och köra högertrafik hela vägen till Angered trots mittplattformarna. Sen kan man blanda mitt- och sidoplattformar vid framtida ut- och ombyggnationer.

Hållplats styrmansgatan i stockholm (Spårväg City) är ett fyndigt exempel på en plattform på "fel sida" längs en gatuspårväg, något som inte hade varit möjligt om SL fortsatte med enkelriktade vagnar i Stockholm. Det finns ju lite fördelar med att börja om från scratch okcså.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1817
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: M33?

Inläggav gek » sön 15 mar, 2020 10:39

ja, det finns många fördelar med tvåriktningsvagnar, vilket förklarar att nästan ingen nytt spårvägssystem som tillkommit de senaste decennierna skaffat enriktningsvagnar. Ett av de få exemplen jag kommer på är Valencia i Spanien, som dock på senare tid anskaffat tvåriktningsvagnar och byggt slutstationer utan vändslinga på nya linjer. Och även om man enbart har tvåriktningsvagnar kan det vara lämpligt att, så långt möjligt, ha vändslingor vid slutstationer med tät spårvagnstrafik.

Någon skrev att det skulle bli jättedyrt att bygga mängder med övergångsväxlar om Göteborg gick in för tvåriktningsvagnar. Dock finns det väl i ett sådant läge ingen anledning att slopa befintliga slingor, tvärtom bör man slå vakt om slingorna eftersom de snabbar upp vändningen. Men om nya sträckor byggs ut kan det ibland vara enklare att få till slutstationer utan slinga. Möjligheten till plattformar mellan spåren på sådana sträckor är också en fördel. Samtidigt får man en situation med minskad flexibilitet i spårvägssystemet om alla vagnar inte kan köra på alla sträckor. Troligen uppvägs detta av den ökade flexibilitet som uppstår när man, vid trafikstörningar eller planerade avstängningar, kan nyttja de nya övergångsväxlar som successivt läggs till på vissa platser. I senaste numret av Ringlinien kunde man t ex läsa om övergångsväxlar som skall byggas vid Korsvägen.

Brussel och Budapest nämndes i några inlägg, jag förstår inte helt vad skribenterna vill ha sagt. I Budapest har man av tradition tvåriktningsvagnar och de flesta slutstationer är säckstationer. Brussel köpte enriktningsvagnar från 1930-talet fram till cirka 1970, bland annat de många PCC-vagnarna som anskaffades från början av 1950-talet och framåt. Sedan har man gått in för att skaffa tvåriktningsvagnar. Antagligen var främsta drivkraften till policyändringen att få större handlingsfrihet när det gäller säckstationer i samband med tunnelsträckor för "pré-métro". Samma utveckling har det varit i exempelvis Västtyskland under denna tid. "Stadtbahn" med säckstationer och mittplattformar på en del hållplatser har trängt undan enriktningsvagnarna. I Essen och kanske på ytterligare någon plats försåg men enriktningsvagnar med dörrar även på vänstersidan för att kunna ordna tunnelhållplatser med enbart mittplattform. Duisburg ställde i samma situation av sina (inte helt nya) enriktningsvagnar, och sålde så småningom en del av dessa vagnar till Norrköping och Dessau.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 973
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: M33?

Inläggav Johannes » sön 15 mar, 2020 11:10

gek skrev:ja, det finns många fördelar med tvåriktningsvagnar, vilket förklarar att nästan ingen nytt spårvägssystem som tillkommit de senaste decennierna skaffat enriktningsvagnar. Ett av de få exemplen jag kommer på är Valencia i Spanien, som dock på senare tid anskaffat tvåriktningsvagnar och byggt slutstationer utan vändslinga på nya linjer. Och även om man enbart har tvåriktningsvagnar kan det vara lämpligt att, så långt möjligt, ha vändslingor vid slutstationer med tät spårvagnstrafik.

Någon skrev att det skulle bli jättedyrt att bygga mängder med övergångsväxlar om Göteborg gick in för tvåriktningsvagnar. Dock finns det väl i ett sådant läge ingen anledning att slopa befintliga slingor, tvärtom bör man slå vakt om slingorna eftersom de snabbar upp vändningen. Men om nya sträckor byggs ut kan det ibland vara enklare att få till slutstationer utan slinga. Möjligheten till plattformar mellan spåren på sådana sträckor är också en fördel. Samtidigt får man en situation med minskad flexibilitet i spårvägssystemet om alla vagnar inte kan köra på alla sträckor. Troligen uppvägs detta av den ökade flexibilitet som uppstår när man, vid trafikstörningar eller planerade avstängningar, kan nyttja de nya övergångsväxlar som successivt läggs till på vissa platser. I senaste numret av Ringlinien kunde man t ex läsa om övergångsväxlar som skall byggas vid Korsvägen.

Brussel och Budapest nämndes i några inlägg, jag förstår inte helt vad skribenterna vill ha sagt. I Budapest har man av tradition tvåriktningsvagnar och de flesta slutstationer är säckstationer. Brussel köpte enriktningsvagnar från 1930-talet fram till cirka 1970, bland annat de många PCC-vagnarna som anskaffades från början av 1950-talet och framåt. Sedan har man gått in för att skaffa tvåriktningsvagnar. Antagligen var främsta drivkraften till policyändringen att få större handlingsfrihet när det gäller säckstationer i samband med tunnelsträckor för "pré-métro". Samma utveckling har det varit i exempelvis Västtyskland under denna tid. "Stadtbahn" med säckstationer och mittplattformar på en del hållplatser har trängt undan enriktningsvagnarna. I Essen och kanske på ytterligare någon plats försåg men enriktningsvagnar med dörrar även på vänstersidan för att kunna ordna tunnelhållplatser med enbart mittplattform. Duisburg ställde i samma situation av sina (inte helt nya) enriktningsvagnar, och sålde så småningom en del av dessa vagnar till Norrköping och Dessau.


Skulle nog säga att det finns både fördelar och nackdelar med båda vagntyperna varav de flesta redan diskuterats här.
De tvåriktningsvagnar som beställts till Göteborg kommer helt klart att göra nytta vid de platser och tillfällen som planeras.
Min fundering gällde snarare varför vi skulle köpa in 100% tvåriktningsvagnar när vi i princip inte har någon användning för dem annat än som enriktningsvagn. All ny spårväg som planeras här projekteras ju dessutom med slingor.
Precis som TKO skrev så är den största fördelen med tvåriknkngsvagnar att de inte behöver slinga för att vända. Men för att på allvar ha användning av den möjligheten i stor skala krävs ju en stor mängd nya växlar. Om vi inte tänkt oss att göra några sådana ombyggnader så varför skall vi köpa en vagntyp vi inte behöver bara för att den anses modern?
Johannes
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 feb, 2020 11:26

Re: M33?

Inläggav jesper » tor 24 sep, 2020 16:00

Då var det dags att gräva fram den här tråden igen - idag kördes M33 för första gången med allmänheten ombord!

Bild
Vagn 490 har precis lämnat depån vid Slottsskogen och rullar här in på hållplats Marklandsgatan. Här går linje 11 inte i vanliga fall, så det var ingen större trängsel och jag kunde i lugn och ro gå ombord på vagnen som första påstigande resenär.

Bild
Vagnen kördes som extratur ut till Saltholmen där den sedan tog över tjänstgöringen från ett ordinarie tåg på linje 11. Här inväntas avgångstid från Saltholmen mot Bergsjön.

Bild
Jag upplever vagnen som tyst, ljus och rymlig.

Bild
Förarplats med allt nödvändigt inom räckhåll.

Bild
Bergsjön nåddes utan problem och här fick 490 visa upp sig tillsammans med en M32. Skillnaden i åkkomfort och ljudnivå mellan de två vagntyperna är enorm!

Bild
Tillbaka ute i Saltholmen igen så gick vagnen över till en extratur på linje 9. Vid Vagnhallen Majorna kördes vagnen in på hallgården för att låta föraren byta körände. Detta för att testa så att alla system i vagnen klarar ett hyttbyte i skarp drift.

Bild
Extraturen på linje 9 hade Centralstationen som ändhållplats, varifrån 490 sedan kördes som extratur via Stenpiren till Botaniska trädgården och därefter tillbaka in i depå.

Med start på måndag morgon skall vagnen gå som en av de ordinarie vagnarna på linje 11, så framöver finns det stora möjligheter att få prova på att åka M33!
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 157
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SpårW och 30 gäster