Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hechtwagen skrev:Det är väl bara att utnyttja SLs A35 option så kan man få vagnarna snabbare. Och skippa detdär med offentlig upphandling för det är då man åker på blåsningar som M32!
Henrik Schütz skrev:SL köper alla A35, säljer dem till transitio, GS hyr därifrån, sim salabim inga upphandlingar. Transitios reginor är upphandlade för offentliga medel, helt utan anbudsförfarande, så tydligen går det.
Det är väl ingen som tror att det var lagligt av SL att hyra 10 fyrvagnsreginor till pendeltrafiken, tåg som dessutom skulle byggas åt SL, och med hela finansiella åtagandet garanterat av SL, än idag.
HS
leifd skrev:Jag vill ju påstå, att RR:s bild ovan, föreställer precis en sån här vagn...
Denna typ har ju redan provats på Djurgårdslinjen sommaren 2006, omen i den kortare versionen...
Men de är väl tveksamt om man vill prova fler 2,40-vagnar, man har väl bestämt de ska vara 2, 65..?
Henrik Schütz skrev:SL köper alla A35, säljer dem till transitio, GS hyr därifrån, sim salabim inga upphandlingar. Transitios reginor är upphandlade för offentliga medel, helt utan anbudsförfarande, så tydligen går det.
Det är väl ingen som tror att det var lagligt av SL att hyra 10 fyrvagnsreginor till pendeltrafiken, tåg som dessutom skulle byggas åt SL, och med hela finansiella åtagandet garanterat av SL, än idag.
HS
RR skrev:leifd skrev:Jag vill ju påstå, att RR:s bild ovan, föreställer precis en sån här vagn...
Denna typ har ju redan provats på Djurgårdslinjen sommaren 2006, omen i den kortare versionen...
Men de är väl tveksamt om man vill prova fler 2,40-vagnar, man har väl bestämt de ska vara 2, 65..?
Jovisst var det en STIB-vagn som jag visade under transport! Och naturligtvis talar vi i fallen A37 och M33 om vagnbredd 2,65 m och inte om 2,40 m. Men visst fattade du väl att det var en ploj från min sida att visa bilden på vagntransporten för att lätta upp detta med allvaret i hur vagnupphandlingar bör bedrivas?
Fler och bättre vagnar till dom svenska spårvägarna om jag får be!
/Ragnar Thörnblom
Odd skrev:Som i en del av en offentlig upphandling, är det tillåtet att ordna tex en "skönhetstävling" där tillverkarna får bidra med den vagn dom ämnar leverera för att kunna testas ordentligt innan köp?
Zawaq skrev:Vågar man hoppas på att M33 blir 40-45 meter lång?
Zawaq skrev:Och kan man enkelt bygga om Wavrinskys plats så ~45 metersvagnar får plats?
Harald skrev:Zawaq skrev:Och kan man enkelt bygga om Wavrinskys plats så ~45 metersvagnar får plats?
Vad är enkelt?
Harald skrev:Och varför bara Wavrinkys plats?
RR skrev:Detta med Reginorna till SL är en historia som jag höll mig borta ifrån, vilket jag t.o.m. markerade i en intern skrivelse till mina chefer. Som bekant blev det heller inte något mer när SL fick ny VD (som tyvärr senare tvingades bort från sin post) och som helt var med på min linje att det skulle genomföras en regelrätt offentlig upphandling av nya kommande pendeltåg, vilken också senare genomfördes (X60).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster