Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » fre 02 okt, 2020 12:55

Närmare en halv miljard dyrare än planerat att rusta Roslagsbanan

Roslagsbanans utbyggnad kostar mer än tidigare kalkylerat. Enligt Tamsons har kostnaderna ökat på grund av överklaganden och coronapandemin.

Hur kostnadseffektiv är denna utbyggnad egentligen? I Postvagnen finns det en tråd om ett nybyggt enkelspår som precis ska rivas upp inför ett dubbelspårsbygge. Vid Arninge har det också alldeles nyligen byggts ett enkelspår. Är det inte att kasta pengarna i sjön?
Enceladus
 
Inlägg: 5400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Sio » fre 02 okt, 2020 18:30

Enceladus skrev:Närmare en halv miljard dyrare än planerat att rusta Roslagsbanan

Roslagsbanans utbyggnad kostar mer än tidigare kalkylerat. Enligt Tamsons har kostnaderna ökat på grund av överklaganden och coronapandemin.

Hur kostnadseffektiv är denna utbyggnad egentligen? I Postvagnen finns det en tråd om ett nybyggt enkelspår som precis ska rivas upp inför ett dubbelspårsbygge. Vid Arninge har det också alldeles nyligen byggts ett enkelspår. Är det inte att kasta pengarna i sjön?


Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » lör 03 okt, 2020 9:09

Sio skrev:Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..


För sex år sedan gjorde Trafikförvaltningen en idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn. Studien kom fram till att Modul City kräver ytterligare utbyggnader:

Trafikförvaltningen skrev:Modul City intar en särställning, eftersom resandet ökar så mycket att trafiken behöver utökas med ytterligare en linje i 15-minuterstakt till Arninge. För att klara den trafiken har den kvarvarande enkelspårsluckan Viggbyholm–Hägernäs fyllts igen i modulen.


För tre år sedan beslutades en variant av Modul City, vilken enligt studien kräver dubbelspår hela vägen till Åkersberga (se sidan 285).

Dagens samhälle präglas av bristande långsiktighet. Merkostnaden för att från början bygga dubbla plattformar i Citybanans nya station Odenplan hade varit nästan försumbar. Men varför skulle den tidens beslutsfattare bemöda sig med att lösa framtidens problem? På samma sätt försummar politikerna ständigt klimatfrågan, trots att forskningen är glasklar.

Roslagsbanan har tyvärr blivit ett återkommande exempel på denna bristande långsiktighet. Samma misstag görs bokstavligen om och om igen.
Enceladus
 
Inlägg: 5400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Sio » lör 03 okt, 2020 10:25

Enceladus skrev:
Sio skrev:Man bestämde ju först att upprusta spår och kontaktledning utan att bygga ut mer dubbelspår än Galoppfältet-Viggbyholm. Sedan när man nästan hunnit klart med upprustningen, så bestämde man att man skulle bygga dubbelspår, då var det bara att börja om... Enkelspåret Arninge-Rydbo ska förbli enkelspår enligt gällande planer, så det är inte pengar i sjön förrän planerna eventuellt ändras..


För sex år sedan gjorde Trafikförvaltningen en idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn. Studien kom fram till att Modul City kräver ytterligare utbyggnader:

Trafikförvaltningen skrev:Modul City intar en särställning, eftersom resandet ökar så mycket att trafiken behöver utökas med ytterligare en linje i 15-minuterstakt till Arninge. För att klara den trafiken har den kvarvarande enkelspårsluckan Viggbyholm–Hägernäs fyllts igen i modulen.


För tre år sedan beslutades en variant av Modul City, vilken enligt studien kräver dubbelspår hela vägen till Åkersberga (se sidan 285).


Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.

Enceladus skrev:Dagens samhälle präglas av bristande långsiktighet. Merkostnaden för att från början bygga dubbla plattformar i Citybanans nya station Odenplan hade varit nästan försumbar.


Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » lör 03 okt, 2020 12:23

Sio skrev:Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.


Det finns två enkelspårssträckor mellan Stockholm och Åkersberga, nämligen Viggbyholm-Hägernäs samt Arninge-Rydbo. Den senare sträckan behöver byggas ut i samband med att fordonsparken förnyas under 2020-talet. Modul City kräver däremot dubbelspår hela vägen till Åkersberga, d.v.s. inklusive den tidigare sträckan.

Således är det nybyggda enkelspåret mellan Arninge och Rydbo pengar i sjön. Det måste byggas ut i alla scenarier.

Sio skrev:Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.


Pengarna gick istället till prestigeprojektet Nya Slussen. Men den gigantiska Slussenterminalen är en engångsföreteelse. Bytespunkt Gullmarsplan får inte samma resurser.
Enceladus
 
Inlägg: 5400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Breitspurbahn » lör 03 okt, 2020 13:13

Sio skrev:Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.

Att det är djupt vid Sofia är ju pga Saltsjöns djuphet som möts av Söders höjder. Det finns väl inte så mycket alternativ där?
Hissar från stationer behöver inte vara så omständigt. Jag har besökt Monaco några gånger och där ligger stationen i en ravin med ena uppgången på toppen där man måste ta hiss. Den går ganska fort.

Instämmer helt med övrig kritik. Kortsiktighet är verkligen ett signum för dagens beslutsfattare.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Sio » lör 03 okt, 2020 15:24

Breitspurbahn skrev:
Sio skrev:Nja, någon miljard hade det allt kostat. Liknande kortsynthet syns på Blå linjens utbyggnad, där man lägger banan djupt för att det blir billigare men sämre för resenärerna, bygger för 8-vagnarståg istället för 10-vagnarståg och gör station Sofia 2-spårig emot tidigare erfarenheter från tunnelbanan om hur grenstationer bör utformas.

Att det är djupt vid Sofia är ju pga Saltsjöns djuphet som möts av Söders höjder. Det finns väl inte så mycket alternativ där?


Alternativet hade varit en betongtunnel under vattnet som Citybanans tunnel lite längre västerut över samma förkastning.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Sio » lör 03 okt, 2020 15:37

Enceladus skrev:
Sio skrev:Fast det är olika enkelspårssträckor, det som nu byggs enkelspårigt är anslutningen Arninge-Rydbo. Den enkelspårssträcka som utredningen talar om är ju de 850 metrarna VIggbyholm-Hägernäs, den sträckan upprustades till nuvarande standard 2008, sedan dess har man väl inte gjort något där? Att man lämnat den sträckan beror väl på att man skulle behöva lösa in de fyra villorna längs stranden, det vill man nog i det längsta undvika.


Det finns två enkelspårssträckor mellan Stockholm och Åkersberga, nämligen Viggbyholm-Hägernäs samt Arninge-Rydbo.

Det var väl det jag skrev?

Enceladus skrev:Den senare sträckan behöver byggas ut i samband med att fordonsparken förnyas under 2020-talet.

Nya fordon påverkar inte behovet av dubbelspår. Men du kanske menar något annat, som att du tänker dig tätare trafik? Svaret på det är i så fall att man kan köra den trafik man planerar för med de enkelspårssträckor som blir kvar. Eventuellt ändrade planer ger förstås andra förutsättningar men tills planerna ändrats så gäller de.

Enceladus skrev:Modul City kräver däremot dubbelspår hela vägen till Åkersberga, d.v.s. inklusive den tidigare sträckan.

I det citat som du bifogade för att styrka påståendet nämns bara Viggbyholm-Hägernäs.

Enceladus skrev:Således är det nybyggda enkelspåret mellan Arninge och Rydbo pengar i sjön. Det måste byggas ut i alla scenarier.

Det måste betraktas som din personliga åsikt och inte en objektiv sanning. Det är möjligt, men inte säkert, att framtiden ger dig rätt.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » lör 03 okt, 2020 15:52

Sio skrev:Nya fordon påverkar inte behovet av dubbelspår. Men du kanske menar något annat, som att du tänker dig tätare trafik? Svaret på det är i så fall att man kan köra den trafik man planerar för med de enkelspårssträckor som blir kvar. Eventuellt ändrade planer ger förstås andra förutsättningar men tills planerna ändrats så gäller de.


Nya fordon med bättre prestanda kan visst påverka behovet av dubbelspår:

Trafikförvaltningen skrev:Till år 2030 förväntas hela Roslagsbanans fordonspark bytas ut. För att minimera omfattningen på reinvesteringen ur ett livscykelperspektiv är det lönsamt att i samband med fordonsbytet bygga ett par kvarstående enkelspårsträckor till dubbelspår. De föreslagna dubbelspårsträckorna i samband med reinvesteringen i fordon gör att trafiken kan bedrivas med färre fordon vilket minskar investeringen i fordon, depå och inte minst driftskostnaderna. Av detta skäl är jämförelsealternativet, JA 2030 konstruerat med de tillkommande dubbelspårsträckorna Arninge–Rydbo och Molnby–Molnby norra. Genom att den nya tågens bättre prestanda kan utnyttjas i tidtabellsläggningen för JA 2030 fås ytterligare 3 till 4 minuter kortare restid till de yttre delarna av systemet jämfört med RBU.

Tidtabellsstudierna inom denna utredning har visat att dubbelspår Molnby–Molnby norra och Arninge–Rydbo möjliggör en tidtabell som sparar in två X15p-fordon. I ett livscykelperspektiv blir utbyggnad av dubbelspår på dessa sträckor billigare än investering och drift av ytterligare två fordon. Dubbelspåret Arninge–Rydbo ger dessutom omkring en minut kortare restider mot Åkersberga/Österskär.


Det nya enkelspåret är alltså pengar i sjön.

Sio skrev:I det citat som du bifogade för att styrka påståendet nämns bara Viggbyholm-Hägernäs.


Dubbelspår på sträckan Arninge-Rydbo behövs i alla fall. Modul City kräver dubbelspår på sträckan Viggbyholm-Hägernäs utöver detta, d.v.s. dubbelspår hela vägen till Åkersberga.
Enceladus
 
Inlägg: 5400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav twr » sön 04 okt, 2020 11:55

Enceladus skrev:
Trafikförvaltningen skrev:Till år 2030 förväntas hela Roslagsbanans fordonspark bytas ut. För att minimera omfattningen på reinvesteringen ur ett livscykelperspektiv är det lönsamt att i samband med fordonsbytet bygga ett par kvarstående enkelspårsträckor till dubbelspår. De föreslagna dubbelspårsträckorna i samband med reinvesteringen i fordon gör att trafiken kan bedrivas med färre fordon vilket minskar investeringen i fordon, depå och inte minst driftskostnaderna. Av detta skäl är jämförelsealternativet, JA 2030 konstruerat med de tillkommande dubbelspårsträckorna Arninge–Rydbo och Molnby–Molnby norra. Genom att den nya tågens bättre prestanda kan utnyttjas i tidtabellsläggningen för JA 2030 fås ytterligare 3 till 4 minuter kortare restid till de yttre delarna av systemet jämfört med RBU.

Tidtabellsstudierna inom denna utredning har visat att dubbelspår Molnby–Molnby norra och Arninge–Rydbo möjliggör en tidtabell som sparar in två X15p-fordon. I ett livscykelperspektiv blir utbyggnad av dubbelspår på dessa sträckor billigare än investering och drift av ytterligare två fordon. Dubbelspåret Arninge–Rydbo ger dessutom omkring en minut kortare restider mot Åkersberga/Österskär.


Det nya enkelspåret är alltså pengar i sjön.

Nu drar du en förhastad slutsats. Det nya enkelspåret är helt enkelt ett av två spår i det framtida dubbelspåret. Spåret kommer att ligga kvar, så det är inte en förgävesinvestering.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7976
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron