Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Joakim W » sön 27 sep, 2020 21:08

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Nja, inte ens strategiskt belägna depåer garanterar minimerade tomkörningar. Pendeltågen har sina depåer i Älvsjö, Bro och Södertälje. Likväl är Stockholm City ändstation för kvällens sista tåg samt morgonens första tåg. Detta innebär att en hel del tåg måste tomköras mellan City och depåerna - dessutom i den riktning som de flesta vill åka!


De fordon som står kvar på City behöver väl inte tomköras vare sig därifrån eller dit.


De fordon som övernattar på City tomkörs varken därifrån eller dit, men det är ju en tautologi. Inlägget avser naturligtvis de fordon som inte övernattar på City. Tidiga morgnar går det tre tåg från Brodepån direkt till City (4:24, 4:27 och 4:39) för att innerstadsbor ska kunna ta sig ut till förorterna. Samtidigt måste de många fler förortspendlare åka nattbuss...

Hur många tåg behövs från Bro egentligen? Det går ett i trafik till city vid 4.45 verkar det som, behövs det ett tidigare än så? Eller rättelse, behövs det 4 olika tåg in till city vid den tiden? Räcker det inte med ett? Idag är all personal (lokförare och tågvärdar) är stationerad på Stockholm Central eller i Södertälje hamn. Alla turer ska börja och sluta på samma plats.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 315
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Hechtwagen » sön 27 sep, 2020 21:27

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:En av konsekvenserna blir väl att de sista tågen går från stan istället för mot stan (och tvärtom på morgonen).


Så är det ju redan idag på RB, och har varit så länge jag kan komma ihåg.


Nej, så är det inte. Jag länkade ju alldeles nyligen till samlingstabellen! Sista tåget mot stan avgår från Österskär klockan 0:51 och ankommer till Östra station klockan 1:33. Sista tåget från stan avgår från Östra station klockan 0:35 och ankommer till Österskär klockan 1:17. Roslagsbanans tidtabell är, precis som pendeltågens tidtabell, anpassad till innerstadsbornas behov. Det är bara tunnelbanan som har en tidtabell gjord för förortsbor, trots att det är just tunnelbanan som innerstadsborna brukar använda!


Fast tåget som kommer till Ösk 01:17 kör ju tomt ner till Öst, gör man det av rättviseskäl eller?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2181
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Breitspurbahn » mån 28 sep, 2020 9:23

Anders Hanquist skrev:Naturligtvis är det problematiskt med "udda" spårsystem som inte är hopkopplingsbara och kräver speciella vagnar. Vi har spårväg, tunnelbana och så pendeln på det "nationella" järnvägsnätet. De har samma spårvidd, men är i övrigt olika. Men fyller lite olika behov, så det är OK. Roslagsbanan och Saltsjöbanan däremot "sticker ut" lite. RB naturligtvis mest med sin speciella och unikt svenska spårvidd. Men det känns som att det lite är "kört" nu för de närmaste 50 eller 100 åren. Skulle man ha standardiserat den till någon av de andra typerna skulle det ha gjorts redan när man började rusta banan och skaffa nya vagnar på 80/90-talen. Nu är det nog det enda möjliga att fortsätta med den spårvidd den redan har. Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf

Bra idé.
Dock tycker jag inte man ska överge idén om att "normalisera" (normalspårisera? :) ) Roslagsbanan. Särskilt om man nu vill förlänga den till City, till Arlanda, till Norrtälje. Då vore det ju utmärkt att göra det till normalspår och integrera det i pendeltågsnätet.
Man borde som du säger gjort detta tidigare, men det bör göras likväl.

Hur stor skillnad är detta utöver att lägga nytt spår? Måste tunnlar göras om? Måste man lösa in mark i tätbebyggda områden (t.ex. Danderyd/Djursholm)?
Breitspurbahn
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Odd » mån 28 sep, 2020 9:34

Tyvärr verkar det som att man inte bygger infrastrrukturen för att möjliggöra det i framtiden, men jag håller med om att även om man fortsätter bygga ut med smalspår så bör profiler och konstruktioner göras för att kunna trafikeras med normalspåriga dubbeldäckare. Vi vet ju inte vad som händer i framtiden och dessa konstruktioner är väl i alla fall tänkta att hålla i hundra år.

Någon som vet hur det är tänkt att tunnlarna för Roslagsbanan till T-centralen kommer utformas, kommer de klara en framtida utspikning?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » mån 28 sep, 2020 10:29

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:De fordon som övernattar på City tomkörs varken därifrån eller dit, men det är ju en tautologi. Inlägget avser naturligtvis de fordon som inte övernattar på City. Tidiga morgnar går det tre tåg från Brodepån direkt till City (4:24, 4:27 och 4:39) för att innerstadsbor ska kunna ta sig ut till förorterna. Samtidigt måste de många fler förortspendlare åka nattbuss...

Hur många tåg behövs från Bro egentligen? Det går ett i trafik till city vid 4.45 verkar det som, behövs det ett tidigare än så? Eller rättelse, behövs det 4 olika tåg in till city vid den tiden? Räcker det inte med ett? Idag är all personal (lokförare och tågvärdar) är stationerad på Stockholm Central eller i Södertälje hamn. Alla turer ska börja och sluta på samma plats.


Vad menas egentligen med "behövs"? Låt oss titta på tidtabellen för linje 43 (se sidorna 1-2). På morgonkvisten går det tre tåg från Stockholm City till Västerhaninge/Nynäshamn. Från Bro skulle dessa tåg gå 4:00, 4:15 och 4:30, vilket ungefär motsvarar tomkörningarna. Tidiga morgnar är resandet mot stan betydligt större än resandet från stan (och omvänt sena kvällar). Samtliga tre tåg hade haft fler resenärer mellan Bro och City än mellan City och Västerhaninge. Om de senare kan motiveras så borde de tidigare också kunna göra det!

Dagens trafikupplägg där tåg börjar och slutar i City saknar någon som helst koppling till hur resandet ser ut i verkligheten. Det är bara med avbrottsfri trafik som upplägget skulle vara meningsfullt. Nu blir det istället tomkörningar i den riktning som verkligen efterfrågas. I stort sett har pendeltågen samma resmönster som tunnelbanan. Inga tåg börjar och slutar i T-centralen. Det hade varit vansinnigt.

Det är i och för sig inte samma personer som planerar trafiken på Roslagsbanan, men det finns alltså ingen garanti för att den nya depån i Molnby ska medföra ett trafikupplägg som är bättre anpassat till det faktiska resandet.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Stefan Isaksson » mån 28 sep, 2020 11:17

Det finns en skillnad mellan Roslagsbanan och Pendeltågen:
På Roslagsbanan är det nästan gratis att ändra ett tidigt/sent tomtåg till resandetåg. Gångtiden blir något längre för uppehållens skull, men det påverkar bara arbetstiden för tågets förare och konduktör och möjligen depå- och tågklarerarpersonal.
För pendeltågen tillkommer förlängd arbetstid för spärrvakterna. Hur mycket det kostar att göra tomtåg till resandetåg i det läget får man väl räkna på i varje specifikt fall, men nästan gratis är det nog inte längre.

Sedan håller jag med om att prioriteringen att första tåg utgår från Stockholm C är underlig. Det kan för all del att ha att göra med att depåerna inte ligger vid pendeltrafikens samtliga ändstationer: ändrar man så att de första tomtågen blir resandetåg påverkar det grenarna från Bro och Södertälje. För Märsta/Uppsala och Nynäshamn blir det de facto ingen skillnad, vilket betyder att trafiken kommer igång en kanske två timmar senare på de grenarna.
Någon som tror att en sådan skillnad skulle vålla klagomål från de boende utefter sagda linjer?
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 521
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav CS » mån 28 sep, 2020 12:10

Breitspurbahn skrev:
Anders Hanquist skrev:Naturligtvis är det problematiskt med "udda" spårsystem som inte är hopkopplingsbara och kräver speciella vagnar. Vi har spårväg, tunnelbana och så pendeln på det "nationella" järnvägsnätet. De har samma spårvidd, men är i övrigt olika. Men fyller lite olika behov, så det är OK. Roslagsbanan och Saltsjöbanan däremot "sticker ut" lite. RB naturligtvis mest med sin speciella och unikt svenska spårvidd. Men det känns som att det lite är "kört" nu för de närmaste 50 eller 100 åren. Skulle man ha standardiserat den till någon av de andra typerna skulle det ha gjorts redan när man började rusta banan och skaffa nya vagnar på 80/90-talen. Nu är det nog det enda möjliga att fortsätta med den spårvidd den redan har. Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf

Bra idé.
Dock tycker jag inte man ska överge idén om att "normalisera" (normalspårisera? :) ) Roslagsbanan. Särskilt om man nu vill förlänga den till City, till Arlanda, till Norrtälje. Då vore det ju utmärkt att göra det till normalspår och integrera det i pendeltågsnätet.
Man borde som du säger gjort detta tidigare, men det bör göras likväl.

Hur stor skillnad är detta utöver att lägga nytt spår? Måste tunnlar göras om? Måste man lösa in mark i tätbebyggda områden (t.ex. Danderyd/Djursholm)?


Problemet är väl bara att pendeltågssystemet inte har kapacitet att ta emot ca 24 tåg/h från nordöstra pendeltågsgrenen (=RB). Det leder i sin tur till att det behövs ytterligare en spårtunnel. Då kan den spårtunneln lika gärna ha en annan tekniklösning än Trv:s järnvägsstandard eftersom integration med pendeltågsnätet i alla fall av kapacitetsskäl inte är aktuellt.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 643
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Breitspurbahn » mån 28 sep, 2020 13:20

CS skrev:
Breitspurbahn skrev:
Anders Hanquist skrev:Naturligtvis är det problematiskt med "udda" spårsystem som inte är hopkopplingsbara och kräver speciella vagnar. Vi har spårväg, tunnelbana och så pendeln på det "nationella" järnvägsnätet. De har samma spårvidd, men är i övrigt olika. Men fyller lite olika behov, så det är OK. Roslagsbanan och Saltsjöbanan däremot "sticker ut" lite. RB naturligtvis mest med sin speciella och unikt svenska spårvidd. Men det känns som att det lite är "kört" nu för de närmaste 50 eller 100 åren. Skulle man ha standardiserat den till någon av de andra typerna skulle det ha gjorts redan när man började rusta banan och skaffa nya vagnar på 80/90-talen. Nu är det nog det enda möjliga att fortsätta med den spårvidd den redan har. Möjligen kan man "spika om" (eller i vart fall bredda) Näsbyparksgrenen och köra spårvagn där, när och om det byggs en ny spårväg på tvären från Täby mot Sollentuna-Kista som kommunen låtit Norconsult utreda. Då ökas kapaciteten för fler tåg på RB:s stamsträcka innanför Ösby.

https://www.taby.se/globalassets/3.-dok ... rmning.pdf

Bra idé.
Dock tycker jag inte man ska överge idén om att "normalisera" (normalspårisera? :) ) Roslagsbanan. Särskilt om man nu vill förlänga den till City, till Arlanda, till Norrtälje. Då vore det ju utmärkt att göra det till normalspår och integrera det i pendeltågsnätet.
Man borde som du säger gjort detta tidigare, men det bör göras likväl.

Hur stor skillnad är detta utöver att lägga nytt spår? Måste tunnlar göras om? Måste man lösa in mark i tätbebyggda områden (t.ex. Danderyd/Djursholm)?


Problemet är väl bara att pendeltågssystemet inte har kapacitet att ta emot ca 24 tåg/h från nordöstra pendeltågsgrenen (=RB). Det leder i sin tur till att det behövs ytterligare en spårtunnel. Då kan den spårtunneln lika gärna ha en annan tekniklösning än Trv:s järnvägsstandard eftersom integration med pendeltågsnätet i alla fall av kapacitetsskäl inte är aktuellt.

Vilket är varför den borde byggas ihop med Saltsjöbanan.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » mån 28 sep, 2020 13:46

Breitspurbahn skrev:
CS skrev:
Breitspurbahn skrev:Bra idé.
Dock tycker jag inte man ska överge idén om att "normalisera" (normalspårisera? :) ) Roslagsbanan. Särskilt om man nu vill förlänga den till City, till Arlanda, till Norrtälje. Då vore det ju utmärkt att göra det till normalspår och integrera det i pendeltågsnätet.
Man borde som du säger gjort detta tidigare, men det bör göras likväl.

Hur stor skillnad är detta utöver att lägga nytt spår? Måste tunnlar göras om? Måste man lösa in mark i tätbebyggda områden (t.ex. Danderyd/Djursholm)?


Problemet är väl bara att pendeltågssystemet inte har kapacitet att ta emot ca 24 tåg/h från nordöstra pendeltågsgrenen (=RB). Det leder i sin tur till att det behövs ytterligare en spårtunnel. Då kan den spårtunneln lika gärna ha en annan tekniklösning än Trv:s järnvägsstandard eftersom integration med pendeltågsnätet i alla fall av kapacitetsskäl inte är aktuellt.

Vilket är varför den borde byggas ihop med Saltsjöbanan.


Saltsjöbanan är enkelspårig mellan Slussen och Nacka, vilket innebär att det skulle behövas en ny dubbelspårig bana på den sträckan. Vidare är det extremt dyrt att bygga en ny förbindelse mellan T-centralen och Slussen, vilket innebär att Slussen troligtvis skulle hoppas över och att Nacka skulle förlora sin direktförbindelse till Slussen.

Vad är egentligen syftet med att bygga ihop dessa två vitt skilda banor? Saltsjöbanan skulle i princip behöva ersättas med en helt ny bana. Varför inte bygga denna bana och samtidigt behålla Saltsjöbanan?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » mån 28 sep, 2020 14:10

Stefan Isaksson skrev:Sedan håller jag med om att prioriteringen att första tåg utgår från Stockholm C är underlig. Det kan för all del att ha att göra med att depåerna inte ligger vid pendeltrafikens samtliga ändstationer: ändrar man så att de första tomtågen blir resandetåg påverkar det grenarna från Bro och Södertälje. För Märsta/Uppsala och Nynäshamn blir det de facto ingen skillnad, vilket betyder att trafiken kommer igång en kanske två timmar senare på de grenarna.
Någon som tror att en sådan skillnad skulle vålla klagomål från de boende utefter sagda linjer?


Det brukar bli så när den som planerar trafiken själv inte använder trafiken. Detta problem är särskilt utbrett i USA, men Stockholms pendeltågstrafik har alltid varit drabbad av innerstadsbornas apati. Tidigare när punktligheten var usel kunde skulden kastas på Trafikverket, men nu är den enda lösningen att helt enkelt strunta i den låga kundnöjdheten.

Visserligen har Roslagsbanan en mycket högre kundnöjdhet än pendeltågen, men samtidigt har kollektivtrafiken en lägre marknadsandel i de kommuner där Roslagsbanan går. Den del av befolkningen som ställer rimliga krav på trafiken väljer uppenbarligen att färdas på andra sätt.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Joakim W » mån 28 sep, 2020 15:38

Enceladus skrev:
Stefan Isaksson skrev:Sedan håller jag med om att prioriteringen att första tåg utgår från Stockholm C är underlig. Det kan för all del att ha att göra med att depåerna inte ligger vid pendeltrafikens samtliga ändstationer: ändrar man så att de första tomtågen blir resandetåg påverkar det grenarna från Bro och Södertälje. För Märsta/Uppsala och Nynäshamn blir det de facto ingen skillnad, vilket betyder att trafiken kommer igång en kanske två timmar senare på de grenarna.
Någon som tror att en sådan skillnad skulle vålla klagomål från de boende utefter sagda linjer?


Det brukar bli så när den som planerar trafiken själv inte använder trafiken. Detta problem är särskilt utbrett i USA, men Stockholms pendeltågstrafik har alltid varit drabbad av innerstadsbornas apati. Tidigare när punktligheten var usel kunde skulden kastas på Trafikverket, men nu är den enda lösningen att helt enkelt strunta i den låga kundnöjdheten.

Visserligen har Roslagsbanan en mycket högre kundnöjdhet än pendeltågen, men samtidigt har kollektivtrafiken en lägre marknadsandel i de kommuner där Roslagsbanan går. Den del av befolkningen som ställer rimliga krav på trafiken väljer uppenbarligen att färdas på andra sätt.

Kundnöjdheten på pendeln ökar väl ändå? Så nåt rätt görs ju... Men nu handlade tråden om Roslagsbanan. Jag föreslår att du fortsätter din diskussion om pendeltågens tidtabell i nån annan av alla trådar du gjort.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 315
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Hechtwagen » mån 28 sep, 2020 16:15

Enceladus skrev:
Stefan Isaksson skrev:Sedan håller jag med om att prioriteringen att första tåg utgår från Stockholm C är underlig. Det kan för all del att ha att göra med att depåerna inte ligger vid pendeltrafikens samtliga ändstationer: ändrar man så att de första tomtågen blir resandetåg påverkar det grenarna från Bro och Södertälje. För Märsta/Uppsala och Nynäshamn blir det de facto ingen skillnad, vilket betyder att trafiken kommer igång en kanske två timmar senare på de grenarna.
Någon som tror att en sådan skillnad skulle vålla klagomål från de boende utefter sagda linjer?


Det brukar bli så när den som planerar trafiken själv inte använder trafiken. Detta problem är särskilt utbrett i USA, men Stockholms pendeltågstrafik har alltid varit drabbad av innerstadsbornas apati. Tidigare när punktligheten var usel kunde skulden kastas på Trafikverket, men nu är den enda lösningen att helt enkelt strunta i den låga kundnöjdheten.

Visserligen har Roslagsbanan en mycket högre kundnöjdhet än pendeltågen, men samtidigt har kollektivtrafiken en lägre marknadsandel i de kommuner där Roslagsbanan går. Den del av befolkningen som ställer rimliga krav på trafiken väljer uppenbarligen att färdas på andra sätt.


Citat angående kundnöjdheten bland pendeltågens resenärer.

"Att 79 procent var nöjda med pendeltågen i januari är en historisk siffra i sig. Fler och nöjdare resenärer är en fantastisk inledning på 2020 "

Du vet alltså inte vad du skriver om.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2181
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Breitspurbahn » mån 28 sep, 2020 23:04

Enceladus skrev:Saltsjöbanan är enkelspårig mellan Slussen och Nacka, vilket innebär att det skulle behövas en ny dubbelspårig bana på den sträckan. Vidare är det extremt dyrt att bygga en ny förbindelse mellan T-centralen och Slussen, vilket innebär att Slussen troligtvis skulle hoppas över och att Nacka skulle förlora sin direktförbindelse till Slussen.

Vad är egentligen syftet med att bygga ihop dessa två vitt skilda banor? Saltsjöbanan skulle i princip behöva ersättas med en helt ny bana. Varför inte bygga denna bana och samtidigt behålla Saltsjöbanan?

Hur skulle du dra en ny bana till Värmdö som inte skulle inkludera Saltsjöbanan?
Jag skulle säga att Saltsjöbanan är redo för att göras som pendeltåg nu när tbanan öppnar till Nacka. Flera av de västra stationerna kan stängas då de tjänas av blå linje.
Förutom att det känns självklart att utgå ifrån Saltsjöbanan då den är början på den naturliga Nacka/Värmdö-sträckan (Värmdöbornas första anhalt när de närmar sig stan är Sickla/Hammarby Sjöstad/Forum Nacka) så kan Saltsjöbanan byggas ut till Tyresö med en förlängning efter Saltsjö-Duvnäs förbi/under Nackareservatet.

Den byggs ihop med en koppling mellan Citybanan och dagens slussen. Man skulle kanske tom kunna göra om den utsprängda bussterminalen till en ny station.
Vi pratar något i runda slängor 1 kilometer tågtunnel.
https://kartor.eniro.se/m/iqISa
Breitspurbahn
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav ADDE » tis 29 sep, 2020 0:46

Jag tror absolut det finns trafikunderlag för en pendeltågslinje ut till värmdö, men ställer mig tveksam till om det är aktuellt till Saltsjöbaden? Saltsjöbanan passar bättre som spårväg. Med fler dubbelspår så möjliggör detta 5-minuterstrafik mellan Slussen och Igelboda, vilket kompenserar väl för det faktum att tågen blir kortare.

CS skrev:Problemet är väl bara att pendeltågssystemet inte har kapacitet att ta emot ca 24 tåg/h från nordöstra pendeltågsgrenen (=RB). Det leder i sin tur till att det behövs ytterligare en spårtunnel. Då kan den spårtunneln lika gärna ha en annan tekniklösning än Trv:s järnvägsstandard eftersom integration med pendeltågsnätet i alla fall av kapacitetsskäl inte är aktuellt.


Om man kör pendeltåg till nordost, behövs det då 24 tåg/h till Roslags Näsby? Vidare så planeras det ju att tågen får egna spår hela vägen till T-C. Dessa kan man ju behålla även efter breddningen, vilket ger extra kapacitet. Sedan kan man välja vilka linjer och/eller avgångar som vänder vid T-C och vilka som fortsätter mot Södertälje & Nynäshamn. Det blir en bra början iaf.

Kombinerar man det med mitt förslag att ersätta tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan med en andra pendeltågstunnel så har vi löst flaskhalsen över Saltsjö-mälarsnittet.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1817
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » tis 29 sep, 2020 8:42

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:Saltsjöbanan är enkelspårig mellan Slussen och Nacka, vilket innebär att det skulle behövas en ny dubbelspårig bana på den sträckan. Vidare är det extremt dyrt att bygga en ny förbindelse mellan T-centralen och Slussen, vilket innebär att Slussen troligtvis skulle hoppas över och att Nacka skulle förlora sin direktförbindelse till Slussen.

Vad är egentligen syftet med att bygga ihop dessa två vitt skilda banor? Saltsjöbanan skulle i princip behöva ersättas med en helt ny bana. Varför inte bygga denna bana och samtidigt behålla Saltsjöbanan?

Hur skulle du dra en ny bana till Värmdö som inte skulle inkludera Saltsjöbanan?
Jag skulle säga att Saltsjöbanan är redo för att göras som pendeltåg nu när tbanan öppnar till Nacka. Flera av de västra stationerna kan stängas då de tjänas av blå linje.
Förutom att det känns självklart att utgå ifrån Saltsjöbanan då den är början på den naturliga Nacka/Värmdö-sträckan (Värmdöbornas första anhalt när de närmar sig stan är Sickla/Hammarby Sjöstad/Forum Nacka) så kan Saltsjöbanan byggas ut till Tyresö med en förlängning efter Saltsjö-Duvnäs förbi/under Nackareservatet.

Den byggs ihop med en koppling mellan Citybanan och dagens slussen. Man skulle kanske tom kunna göra om den utsprängda bussterminalen till en ny station.
Vi pratar något i runda slängor 1 kilometer tågtunnel.
https://kartor.eniro.se/m/iqISa


Den enkelspåriga biten mellan Slussen och Nacka passerar flera tunnlar som inte kan breddas på ett kostnadseffektivt sätt. Den är inte alls "redo för att göras som pendeltåg". Dessutom är det nästintill omöjligt att ansluta Saltsjöbanan från det grunda stationsläget i Slussen till en djup underjordisk station i Centralen. Skribenten föreslår i princip en helt ny bana, och då återstår min fråga: Varför inte behålla Saltsjöbanan?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Breitspurbahn » tis 29 sep, 2020 9:44

Enceladus skrev:Den enkelspåriga biten mellan Slussen och Nacka passerar flera tunnlar som inte kan breddas på ett kostnadseffektivt sätt. Den är inte alls "redo för att göras som pendeltåg". Dessutom är det nästintill omöjligt att ansluta Saltsjöbanan från det grunda stationsläget i Slussen till en djup underjordisk station i Centralen. Skribenten föreslår i princip en helt ny bana, och då återstår min fråga: Varför inte behålla Saltsjöbanan?

Nu är denna tråd om Roslagsbanan så detta får bli mitt avslutande inlägg om Saltsjöbanan/Värmdötåg, men jag ser ingen annan väg ut till Värmdö som inte inkluderar Saltsjöbanan. Var i Järla/Forum Nacka ska en järnväg dras ut som inte kommer korsa Saltsjöbanan? Ska den gå söder om Järlasjön genom Hellas? Knappast.
Den kommer behöva gå på Järlaön (allt mellan Danvikstull och Skurusundet) och jag har svårt att se hur några dubblerade tunnlar och uträtade svängar på Saltsjöbanan skulle vara mindre kostnadseffektivt än att dra helt ny pendeltågslinje genom området och vidare.
Här är hur jag tänker mig en utbyggd saltsjöbana; ihopknåpat lite snabbt i Eniro: Utgå från Saltsjöbanan och nämnd koppling till Citybanan. Därefter dra en gren mot Ektorp/Skuru (drar den söderut då jag tror mig hört att man tänker att en dag förlänga blåa linjen till Orminge), över till Boo, tunnel under viken bort till Gustavsberg & Mörtnäs. Sen en gren söderut efter Saltsjö-Duvnäs till Tyresö. Får gå i ytläge/överdäckad tunnel genom Nackareservatet. Ansluter till Bollmora och Tyresö. En förlängning av gröna linjen från Skarpnäck till Bollmora via Älta hade gett goda bytesmöjligheter.
https://kartor.eniro.se/m/aS8ss
Breitspurbahn
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » tis 29 sep, 2020 10:54

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:Den enkelspåriga biten mellan Slussen och Nacka passerar flera tunnlar som inte kan breddas på ett kostnadseffektivt sätt. Den är inte alls "redo för att göras som pendeltåg". Dessutom är det nästintill omöjligt att ansluta Saltsjöbanan från det grunda stationsläget i Slussen till en djup underjordisk station i Centralen. Skribenten föreslår i princip en helt ny bana, och då återstår min fråga: Varför inte behålla Saltsjöbanan?

Nu är denna tråd om Roslagsbanan så detta får bli mitt avslutande inlägg om Saltsjöbanan/Värmdötåg, men jag ser ingen annan väg ut till Värmdö som inte inkluderar Saltsjöbanan. Var i Järla/Forum Nacka ska en järnväg dras ut som inte kommer korsa Saltsjöbanan? Ska den gå söder om Järlasjön genom Hellas? Knappast.
Den kommer behöva gå på Järlaön (allt mellan Danvikstull och Skurusundet) och jag har svårt att se hur några dubblerade tunnlar och uträtade svängar på Saltsjöbanan skulle vara mindre kostnadseffektivt än att dra helt ny pendeltågslinje genom området och vidare.
Här är hur jag tänker mig en utbyggd saltsjöbana; ihopknåpat lite snabbt i Eniro: Utgå från Saltsjöbanan och nämnd koppling till Citybanan. Därefter dra en gren mot Ektorp/Skuru (drar den söderut då jag tror mig hört att man tänker att en dag förlänga blåa linjen till Orminge), över till Boo, tunnel under viken bort till Gustavsberg & Mörtnäs. Sen en gren söderut efter Saltsjö-Duvnäs till Tyresö. Får gå i ytläge/överdäckad tunnel genom Nackareservatet. Ansluter till Bollmora och Tyresö. En förlängning av gröna linjen från Skarpnäck till Bollmora via Älta hade gett goda bytesmöjligheter.
https://kartor.eniro.se/m/aS8ss


Stockholm Citys plattformar ligger drygt 40 meter under gatunivå. Det går inte att skapa en koppling mellan Citybanan och Saltsjöbanans grunda stationsläge i Slussen. Sedan finns det ju inte kapacitet för fler linjer genom Citybanan. Dessutom är två pendeltågsgrenar till Ostsektorn för mycket. En pendeltågsgren kräver cirka 100 000 resenärer per dag.

Roslagsbanans underjordiska station i T-centralen kommer också att ligga väldigt djupt. Således behöver en förlängning av Roslagsbanan gå i tunnel en ganska lång bit. Notera att tunnelbanan till Nacka går i tunnel hela vägen. Jag tycker att skribentens två grenar till Värmdö och Tyresö har bra sträckningar, men som grenar på Roslagsbanan. Då blir resandeunderlaget ungefär lika stort på bägge sidor av stan, vilket är önskvärt.

ADDE skrev:Jag tror absolut det finns trafikunderlag för en pendeltågslinje ut till värmdö, men ställer mig tveksam till om det är aktuellt till Saltsjöbaden? Saltsjöbanan passar bättre som spårväg. Med fler dubbelspår så möjliggör detta 5-minuterstrafik mellan Slussen och Igelboda, vilket kompenserar väl för det faktum att tågen blir kortare.


Det är väldigt dyrt att bygga fler dubbelspår på Saltsjöbanan. Med dubbelspåriga stationer i Slussen, Fisksätra och Tattby kan banan ha 12-minuterstrafik. Det är en acceptabel turtäthet om den upprätthålls under större delen av dygnet genom att anpassa tåglängden. Saltsjöbanan har trots allt inte lika många resenärer som en pendeltågsgren, och tågen har en ganska hög kapacitet med maximal längd.

Saltsjöbanans kapacitet borde vara tillräcklig för Fisksätra och Saltsjöbaden under överskådlig tid. Så här kommer framtidens Slussen att se ut. Saltsjöbanan får ett riktigt attraktivt stationsläge i Slussen. Således finns det ingen anledning att förstöra något som fungerar bra. Den resandeökning som sker i Nacka hanteras bäst genom att bygga nya banor, t.ex. Roslagsbanan. Kostnadsmässigt går det ändå nästan på ett ut.

Saltsjöbanan är dubbelspårig mellan Nacka och Järla samt mellan Storängen och Duvnäs. Annars är den enkelspårig. Att koppla denna bana till Citybanan eller Roslagsbanan skapar onödiga problem. Det korta dubbelspåret mellan Nacka och Järla kan dock merutnyttjas av Tvärbanan utan att störningskänsligheten blir alltför stor.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Breitspurbahn » tis 29 sep, 2020 11:23

Enceladus skrev:Stockholm Citys plattformar ligger drygt 40 meter under gatunivå. Det går inte att skapa en koppling mellan Citybanan och Saltsjöbanans grunda stationsläge i Slussen. Sedan finns det ju inte kapacitet för fler linjer genom Citybanan. Dessutom är två pendeltågsgrenar till Ostsektorn för mycket. En pendeltågsgren kräver cirka 100 000 resenärer per dag.

Roslagsbanans underjordiska station i T-centralen kommer också att ligga väldigt djupt. Således behöver en förlängning av Roslagsbanan gå i tunnel en ganska lång bit. Notera att tunnelbanan till Nacka går i tunnel hela vägen. Jag tycker att skribentens två grenar till Värmdö och Tyresö har bra sträckningar, men som grenar på Roslagsbanan. Då blir resandeunderlaget ungefär lika stort på bägge sidor av stan, vilket är önskvärt.

Jag klistrade in mitt inlägg med lite tillägg i Saltsjöbanetråden jag startade i vintras så kan denna återgå till Roslagsbanan.
viewtopic.php?f=2&t=42058&p=393627#p393627

Några punkter dock; citybanan må ligga 40 meter under jord i Station City, men därefter stiger ju spåren markant då de ansluter till Södra Stations spår som ju ligger en bit över havsytan. Så om de kan ansluta till den så borde en anslutning till Slussen inte vara omöjlig?

Hur kan kapaciteten inte finnas när Centralbrons järnvägstunnel kunde hantera pendeltåg, fjärrtåg och godståg på två spår?
Nog för att Citybanan borde gjorts med större kapacitet, men att den skulle kollapsa av detta verkar orimligt.

Slutligen; hur skulle Roslagsbanan ansluta till Saltsjöbanan från City? Den hade ju behövt en helt ny tunnel då den har ett eget spår. Hur skulle det vara billigare än att koppla på existerande normalspårstunnlar?
Breitspurbahn
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » tis 29 sep, 2020 11:53

Breitspurbahn skrev:Några punkter dock; citybanan må ligga 40 meter under jord i Station City, men därefter stiger ju spåren markant då de ansluter till Södra Stations spår som ju ligger en bit över havsytan. Så om de kan ansluta till den så borde en anslutning till Slussen inte vara omöjlig?

Hur kan kapaciteten inte finnas när Centralbrons järnvägstunnel kunde hantera pendeltåg, fjärrtåg och godståg på två spår?
Nog för att Citybanan borde gjorts med större kapacitet, men att den skulle kollapsa av detta verkar orimligt.

Slutligen; hur skulle Roslagsbanan ansluta till Saltsjöbanan från City? Den hade ju behövt en helt ny tunnel då den har ett eget spår. Hur skulle det vara billigare än att koppla på existerande normalspårstunnlar?


Så här går Citybanan:

Bild

Källa: Wikimedia Commons
Licens: Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic


Notera att Citybanan inte korsar Söderledstunneln. Det skulle behövas en ny tunnel längre österut, vilket är i princip samma sak som att förlänga Roslagsbanan.

Citybanans största flaskhals är stationerna. Citybanan etapp 2 går ut på att göra samtliga stationer fyrspåriga. Då borde det gå att köra 30 tåg/h. Citybanan etapp 2 har emellertid nästintill inget politiskt stöd, vilket ju krävs för att förverkligas. Nästa år ska Citybanans signalsystem trimmas, vilket borde öka kapaciteten till 20 tåg/h.

Denna utökade kapacitet är dock redan intecknad av befintliga pendeltågsgrenar som egentligen behöver ännu fler tåg. Förra året hade pendeltågen högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan, och dessutom på mycket längre sträckor, vilket är oacceptabelt.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fortsatt utbyggnad av Roslagsbanan

Inläggav Breitspurbahn » tis 29 sep, 2020 12:43

Enceladus skrev:Notera att Citybanan inte korsar Söderledstunneln. Det skulle behövas en ny tunnel längre österut, vilket är i princip samma sak som att förlänga Roslagsbanan.

Citybanans största flaskhals är stationerna. Citybanan etapp 2 går ut på att göra samtliga stationer fyrspåriga. Då borde det gå att köra 30 tåg/h. Citybanan etapp 2 har emellertid nästintill inget politiskt stöd, vilket ju krävs för att förverkligas. Nästa år ska Citybanans signalsystem trimmas, vilket borde öka kapaciteten till 20 tåg/h.

Denna utökade kapacitet är dock redan intecknad av befintliga pendeltågsgrenar som egentligen behöver ännu fler tåg. Förra året hade pendeltågen högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan, och dessutom på mycket längre sträckor, vilket är oacceptabelt.

Javisst, jag har hela tiden talat om en gren som avviker under Söderström.
Här ser du en genomskärning av existerande tunnel. Som du ser så går den stadigt närmare och närmare ytan när den närmar sig Södermalm för att återansluta till Södra Station.
Att en gren skulle kunna göra samma sak fast österut (under Centralbron och tunnelbanebron) och ansluta till Slussen ser jag inte vari det omöjliga ligger.
Hur denna enkilometersgren skulle vara dyrare än en helt ny roslagsbanetunnel söderut förstår jag inte.
Bild
Breitspurbahn
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster