Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Odd skrev:Bra.
Nu fattas det bara att fixa in RB till Odenplan, en framtida mycket viktig och stor knutpunkt.
twr skrev:
Jag har aldrig fattat vad en t-banesnutt till Täby centrum skulle vara bra för.
Mick Dundee skrev:twr skrev:
Det kan säga mer om din uppfattningsförmåga än något annat ... Jag tror att fler invånare i Stockholms län aldrig har fattat varför man skulle bygga en spårvägssnutt för 100-tals miljoner på Hamngatan, när det finns skriande behov av utbyggd kollektivtrafik annorstädes.
Tjipp,
Mick Dundee skrev:twr skrev:
Det kan säga mer om din uppfattningsförmåga än något annat ... Jag tror att fler invånare i Stockholms län aldrig har fattat varför man skulle bygga en spårvägssnutt för 100-tals miljoner på Hamngatan, när det finns skriande behov av utbyggd kollektivtrafik annorstädes.
Tjipp,
spårsnoken skrev:Mick Dundee skrev:twr skrev:
Tjipp,
--------------------
T-banesnutten till Täby Centrum är motiverad. Av följande skäl:
1. Den är relativt billig att bygga
2. Om man bara har två mellanstationer (Danderydsberg och Roslags Näsby) blir restiden från Mörby Centrum under 10 minuter.
3. En del av busstrafiken från nordost kan ges slutstation i Täby C
4. Resandet till Täby C är såpass stort att denna enkla förlängning av T-banan definitivt gör nytta.
5. Visst blir T-banan välfylld men man klarar en förlängning till Täby C
mvh/spårsnoken
spårlasse skrev:
5. Visst alla kommer få plats, men jag är alltid förundrad över när personer som i andra sammanhang verkar framstå som miljövänner och att man vill öka kollektivresandet, ändå vill att folk ska få stå 20-minuter in till stan på morgonen. Vi måste bygga en kollektivtrafikstandard som gör det attraktivt att åka kollektivt. Det var man medvetna om redan på 1960-talet - men tyvärr har det hänt väldigt lite på det området sedan dess. Jag tycker SL:s standard är på gränsen för vad som är acceptabelt. Och Bankverket kom fram till i sina analyser att man inte skulle kunna klara SL:s standard enkom med en förlängning av tunnelbanan till Täby.
Jag har inget emot tunnelbana, men att folk ska stå 15-20-minuter i stor trängsel är ingen bra lösning för framtiden.
twr skrev:
Jag erkänner att jag kanske uttryckte mig lite fåordigt, men din argumentationsteknik med personangrepp tillför inte så mycket även om du låtsas vara en charmig australiensare! Jag brukar faktiskt hålla med om en stor del av det du skriver, när du håller dig till sakliga argument!
spårsnoken skrev:T-banesnutten till Täby Centrum är motiverad. Av följande skäl:
1. Den är relativt billig att bygga
2. Om man bara har två mellanstationer (Danderydsberg och Roslags Näsby) blir restiden från Mörby Centrum under 10 minuter.
3. En del av busstrafiken från nordost kan ges slutstation i Täby C
4. Resandet till Täby C är såpass stort att denna enkla förlängning av T-banan definitivt gör nytta.
5. Visst blir T-banan välfylld men man klarar en förlängning till Täby C
mvh/spårsnoken
Hechtwagen skrev:Självklar ska vi ha BÅDE tunnelbana till Täby C och RB till Odenplan. Och beträffande spårvagnarnas popularitet så är dom väldigt populära bland dom som åker med dom och inte bara bland nostalgikerna från -67. Och räknar man in besparingen för SL att inte behöva betala för 47:an så blir merkostnaden för 7:an inte så stor och resandet har ju ökat stort jämfört med bussarna. Det ÄR bekvämare att åka spårvagn!
BSB101 skrev:Hechtwagen skrev:Självklar ska vi ha BÅDE tunnelbana till Täby C och RB till Odenplan. Och beträffande spårvagnarnas popularitet så är dom väldigt populära bland dom som åker med dom och inte bara bland nostalgikerna från -67. Och räknar man in besparingen för SL att inte behöva betala för 47:an så blir merkostnaden för 7:an inte så stor och resandet har ju ökat stort jämfört med bussarna. Det ÄR bekvämare att åka spårvagn!
Har man kollat vad ökningen består i? Åker fler totalt sätt till Djurgården? Väljer folk sjuan istället för färjan? Väljer folk sjuan istället för att gå/cykla?Det sistnämnda får väl nästan ses som ett förlust rent samhällsekonomiskt och hälsomässigt, för det är inte gångtrafikanter och cyklister som främst ska lockas att åka kollektivt.
Mick Dundee skrev:spårlasse skrev:
5. Visst alla kommer få plats, men jag är alltid förundrad över när personer som i andra sammanhang verkar framstå som miljövänner och att man vill öka kollektivresandet, ändå vill att folk ska få stå 20-minuter in till stan på morgonen. Vi måste bygga en kollektivtrafikstandard som gör det attraktivt att åka kollektivt. Det var man medvetna om redan på 1960-talet - men tyvärr har det hänt väldigt lite på det området sedan dess. Jag tycker SL:s standard är på gränsen för vad som är acceptabelt. Och Bankverket kom fram till i sina analyser att man inte skulle kunna klara SL:s standard enkom med en förlängning av tunnelbanan till Täby.
Jag har inget emot tunnelbana, men att folk ska stå 15-20-minuter i stor trängsel är ingen bra lösning för framtiden.
Ursäkta, men du vet inte vad du snackar om - norrortsbussarna är överfyllda innan de når Danderyds kommungräns norrifrån. En tub skulle givetvis komma tillrätta med detta.
Cheers,
darthjpp skrev:Efter att ha läst planerna för en utbyggnad av Roslagsbanan så uppstår en liten undran.
Varför konverterar man inte hela banan till normalspår?
Det skulle ge stora samordningsvinster, och man skulle kunna välja om trafikeringen skulle ske med spårvagn - då kopplad till övriga spårvagnsnät i och omkring Stockholm, eller med pendeltåg - då kopplat till trafikverkets spår och möjlighet att använda t.ex. X60 eller vilket annat pendeltåg som helst. Båda lösningarna ger som sagt samordningsvinster, framför allt på fordonssidan, men även infrastrukturen vinner på detta. Eventuella ytterligare utbyggnader blir mer attraktiva om infrastrukturen stämmer med resten av spårsystemen, fordon blir lättare att köpa in, reservfordon kan täcka upp för fler sträckningar.
Även trafikeringsmönster kan utvecklas genom spåranslutning till de andra spårnäten.
spårlasse skrev:Jag skulle nog alltså vilja att Roslagsbanan förlängdes lite längre än till Odenplan
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 30 gäster