Spårväg Vällingby - Ropsten?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav twr » tis 19 feb, 2013 8:29

I stomnätsstrategin pekas en linje ut mellan Vällingby och Ropsten.
Linje E: Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Karolinska - Odenplan - Tekniska högskolan - Ropsten (kallas stomlinje 6 i stomnätsstrategins första etapp).

Citerar från denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=32365
Kantorn skrev:Min tanke är att bussbana kan bli nästan lika dyrt som spårväg, eftersom den kräver större yta än spårväg.
De flesta linjer verkar ok, men om nu bussen som ska gå från Ropsten till Vällingby redan från början har treminuters intervall på högtrafik - kanske skulle det passa med spårbundet på den sträckan?

Förväntas resandet bli så stort att det krävs 3 minuters busstrafik? Eller gäller det bara delar av linjen? Gällande spårväg kan delsträckorna sorteras efter fallande trolighetsgrad:

Bällsta bro - Solna centrum. Ingår i Tvärbanan. Öppnar 2013.
Odenplan - Stadion. Ingår i linje 4. Kan bli spårväg på sikt.
Solna centrum - Odenplan. "Karolinskaspårvägen". Vi har väntat på ett beslut om spårväg eller tunnelbana i några år.
Stadion - Ropsten. Bebyggelsen håller på att växa fram. Stockholms stad har önskat spårväg men (nya) Erik Dahlbergsgatan byggs utan kollektivtrafikkörfält.
Vällingby - Bällsta bro. En ganska lång sträcka där spårväg inte har diskuterats tidigare.

Om Karolinskaspårvägen byggs är ganska stora delar av sträckan redan på plats. Tvärbanan vid Solna centrum och Spårväg City vid Ropsten förbereds dock ej för anslutningar till denna eventuella linje.

Vad tror ni?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6471
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav LÅ1 » tis 19 feb, 2013 17:12

twr skrev:I stomnätsstrategin pekas en linje ut mellan Vällingby och Ropsten.
Linje E: Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Karolinska - Odenplan - Tekniska högskolan - Ropsten (kallas stomlinje 6 i stomnätsstrategins första etapp).

Citerar från denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=32365
Kantorn skrev:Min tanke är att bussbana kan bli nästan lika dyrt som spårväg, eftersom den kräver större yta än spårväg.
De flesta linjer verkar ok, men om nu bussen som ska gå från Ropsten till Vällingby redan från början har treminuters intervall på högtrafik - kanske skulle det passa med spårbundet på den sträckan?

Förväntas resandet bli så stort att det krävs 3 minuters busstrafik? Eller gäller det bara delar av linjen? Gällande spårväg kan delsträckorna sorteras efter fallande trolighetsgrad:

Bällsta bro - Solna centrum. Ingår i Tvärbanan. Öppnar 2013.
Odenplan - Stadion. Ingår i linje 4. Kan bli spårväg på sikt.
Solna centrum - Odenplan. "Karolinskaspårvägen". Vi har väntat på ett beslut om spårväg eller tunnelbana i några år.
Stadion - Ropsten. Bebyggelsen håller på att växa fram. Stockholms stad har önskat spårväg men (nya) Erik Dahlbergsgatan byggs utan kollektivtrafikkörfält.
Vällingby - Bällsta bro. En ganska lång sträcka där spårväg inte har diskuterats tidigare.

Om Karolinskaspårvägen byggs är ganska stora delar av sträckan redan på plats. Tvärbanan vid Solna centrum och Spårväg City vid Ropsten förbereds dock ej för anslutningar till denna eventuella linje.

Vad tror ni?

Sträckan Ropsten - Bällsta bro skulle väl var bäst som spårväg. En sådan spårväg skulle ju kunna gå vidare till Bromma flygplats. (Eller Solvalla, det har ju byggts ett bostadsområde öster om travbanan som kunde få bättre kommunikationer på det viset.)

Jag antar att en av tankarna bakom en sådan linje är att avlasta T-banan väster ut. (Kan ju behövas på lång sikt om man skall grena av en linje till Karolinska. :wink: )
Problemet är att spårväg halva sträckan och byte till buss för resa mot Vällingby, alltså egentligen två linjer, kanske gör att många tar T-banan i alla fall? Men arbetspendlare brukar nog ta reda på bästa (= snabbaste) alternativet.

Hur tänker man sig att linjen skall gå mellan Bällsta bro och Vällingby? Via Islandstorget och sedan parallellt med T-banan?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12257
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Kantorn » tis 19 feb, 2013 18:44

LÅ1 skrev:
twr skrev:I stomnätsstrategin pekas en linje ut mellan Vällingby och Ropsten.
Linje E: Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Karolinska - Odenplan - Tekniska högskolan - Ropsten (kallas stomlinje 6 i stomnätsstrategins första etapp).

Citerar från denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=32365
Kantorn skrev:Min tanke är att bussbana kan bli nästan lika dyrt som spårväg, eftersom den kräver större yta än spårväg.
De flesta linjer verkar ok, men om nu bussen som ska gå från Ropsten till Vällingby redan från början har treminuters intervall på högtrafik - kanske skulle det passa med spårbundet på den sträckan?

Förväntas resandet bli så stort att det krävs 3 minuters busstrafik? Eller gäller det bara delar av linjen? Gällande spårväg kan delsträckorna sorteras efter fallande trolighetsgrad:

Bällsta bro - Solna centrum. Ingår i Tvärbanan. Öppnar 2013.
Odenplan - Stadion. Ingår i linje 4. Kan bli spårväg på sikt.
Solna centrum - Odenplan. "Karolinskaspårvägen". Vi har väntat på ett beslut om spårväg eller tunnelbana i några år.
Stadion - Ropsten. Bebyggelsen håller på att växa fram. Stockholms stad har önskat spårväg men (nya) Erik Dahlbergsgatan byggs utan kollektivtrafikkörfält.
Vällingby - Bällsta bro. En ganska lång sträcka där spårväg inte har diskuterats tidigare.

Om Karolinskaspårvägen byggs är ganska stora delar av sträckan redan på plats. Tvärbanan vid Solna centrum och Spårväg City vid Ropsten förbereds dock ej för anslutningar till denna eventuella linje.

Vad tror ni?

Sträckan Ropsten - Bällsta bro skulle väl var bäst som spårväg. En sådan spårväg skulle ju kunna gå vidare till Bromma flygplats. (Eller Solvalla, det har ju byggts ett bostadsområde öster om travbanan som kunde få bättre kommunikationer på det viset.)

Jag antar att en av tankarna bakom en sådan linje är att avlasta T-banan väster ut. (Kan ju behövas på lång sikt om man skall grena av en linje till Karolinska. :wink: )
Problemet är att spårväg halva sträckan och byte till buss för resa mot Vällingby, alltså egentligen två linjer, kanske gör att många tar T-banan i alla fall? Men arbetspendlare brukar nog ta reda på bästa (= snabbaste) alternativet.

Hur tänker man sig att linjen skall gå mellan Bällsta bro och Vällingby? Via Islandstorget och sedan parallellt med T-banan?

Busslinjen "ska" gå genom Beckomberga på nåt sätt. Se gärna länken på sid två på länken ovan. Typ sid 47 i pdf-filen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav LÅ1 » tis 19 feb, 2013 19:29

Kantorn skrev:Busslinjen "ska" gå genom Beckomberga på nåt sätt. Se gärna länken på sid två på länken ovan. Typ sid 47 i pdf-filen.
Sidan 48! :wink:
Tack för ledtråden till kartan.
Ser ut som om busslinjen är tänkt att bitvis gå på mindre gator i villaområden. Är det så lämpligt? Hastighet max 30 ?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12257
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav C12C3C3C12 » tis 19 feb, 2013 21:01

Problemet är väl att den planeras gå mest genom villabebyggelser (utan att sett kartan) med villa, Volvo samt utflugna ungar mellan Bällsta bro mot Vällingby. I sådana fall är det bättre att dra den förbi gamla Marabou/kabelfabriken genom Duvbo samt Bromsten, vika av mot Spånga, sedan på bästa sätt komma till Vällingby.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Kantorn » tis 19 feb, 2013 21:15

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Busslinjen "ska" gå genom Beckomberga på nåt sätt. Se gärna länken på sid två på länken ovan. Typ sid 47 i pdf-filen.
Sidan 48! :wink:
Tack för ledtråden till kartan.
Ser ut som om busslinjen är tänkt att bitvis gå på mindre gator i villaområden. Är det så lämpligt? Hastighet max 30 ?

Sträckan västerut från Bällstavägen är på helt ny bussgata, norr om villaområdet.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Kantorn » tis 19 feb, 2013 21:28

C12C3C3C12 skrev:Problemet är väl att den planeras gå mest genom villabebyggelser (utan att sett kartan) med villa, Volvo samt utflugna ungar mellan Bällsta bro mot Vällingby. I sådana fall är det bättre att dra den förbi gamla Marabou/kabelfabriken genom Duvbo samt Bromsten, vika av mot Spånga, sedan på bästa sätt komma till Vällingby.

Titta på kartan. Det är lite otydligt, men i texten står det att det är en ny bussgata.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav C12C3C3C12 » tis 19 feb, 2013 21:49

Kantorn skrev:
C12C3C3C12 skrev:Problemet är väl att den planeras gå mest genom villabebyggelser (utan att sett kartan) med villa, Volvo samt utflugna ungar mellan Bällsta bro mot Vällingby. I sådana fall är det bättre att dra den förbi gamla Marabou/kabelfabriken genom Duvbo samt Bromsten, vika av mot Spånga, sedan på bästa sätt komma till Vällingby.

Titta på kartan. Det är lite otydligt, men i texten står det att det är en ny bussgata.


Glömde visst bort att nämna att jag bott i närheten (Grimsta samt Tensta) samt åkt med alla busslinjer i området, det borde väl räcka för hyfsad lokalkännedom där.

Jepp jag lyckades hitta den fulla PDF:en vilken stärkte mina aningar.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Kantorn » tis 19 feb, 2013 22:18

Gäller det platskännedom så har jag bott i Mariehäll och också åkt alla bussar däromkring ett flertal gånger. Och min erfarenhet av Bällstavägen - som då var en av Stockholms "ytterstads" mest trafikerade vägar" - är att den lämpar sig ytterligt för såväl stombuss som spårväg.

Mellan Bällstavägen och lägenheterna vid Vällingby ska bussen INTE gå i villaområdet. Den ska gå på nyanlagd bussgata. Det står i texten i pdf-en, och läser man kartan rätt hamnar busslinjen och bussgatan ungefär så här:
http://kartor.eniro.se/m/nQbei
Vad är svårt att förstå?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav C12C3C3C12 » tis 19 feb, 2013 22:28

Tack för kartan Kantorn, fanns kexsfabriken kvar där man kunde köpa 2:a sorteringens kex billigt då när du bodde i Mariehäll?
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav twr » tis 19 feb, 2013 22:48

Kantorn skrev:Gäller det platskännedom så har jag bott i Mariehäll och också åkt alla bussar däromkring ett flertal gånger. Och min erfarenhet av Bällstavägen - som då var en av Stockholms "ytterstads" mest trafikerade vägar" - är att den lämpar sig ytterligt för såväl stombuss som spårväg.

Mellan Bällstavägen och lägenheterna vid Vällingby ska bussen INTE gå i villaområdet. Den ska gå på nyanlagd bussgata. Det står i texten i pdf-en, och läser man kartan rätt hamnar busslinjen och bussgatan ungefär så här:
http://kartor.eniro.se/m/nQbei
Vad är svårt att förstå?

Det är alltså en bussgata som inte finns nu, men som stomnätsstrategin föreslår ska byggas?

Hur blir det med bytet mellan denna linje och Kistagrenen? Blir det lika obefintligt som bytet mellan Ekerö-stombussarna och Tvärbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6471
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav C12C3C3C12 » tis 19 feb, 2013 23:00

Kollade kartan riktigt noga i förstoring, NIMBY kommer att gå i taket över den planerade bussgatan, som den är ritad kommer den att gå rätt igenom ett villaområde, gissar att den borde följa GC-vägen istället. Stämmer det?
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Kantorn » ons 20 feb, 2013 14:57

C12C3C3C12 skrev:Kollade kartan riktigt noga i förstoring, NIMBY kommer att gå i taket över den planerade bussgatan, som den är ritad kommer den att gå rätt igenom ett villaområde, gissar att den borde följa GC-vägen istället. Stämmer det?

Som den är ritad följer den GC-vägen alldeles utmärkt.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav twr » tis 05 aug, 2014 10:13

http://www.webfinanser.com/nyheter/2525 ... jorthagen/

Precis som inför förra valet kommer nu utspel om spårväg till Norra Hjorthagen/gasverksområdet/Husarviken.

Dock tas ingen hänsyn till detta i planeringen av Ropsten, och gatan genom området, Bobergsgatan, blir smal så att en eventuell spårväg skulle behöva gå i blandtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6471
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Odd » tis 05 aug, 2014 18:01

Det låter väl bra. Ropsten-Gasen-Östra-Odenplan-Karolinska-Solna->? är väl en rimlig förbindelse. Synd bara att man tänker så kortsiktigt genom att plöja ner en massa miljarder på en t-bana mellan Odenplan och "Areanstaden" som egentligen är onödig...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4103
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav twr » fre 29 dec, 2017 11:46

Jag återupplivar denna tråd.

De norra och östra delarna av Hjorthagen, ungefärligen samma som "Gasverksområdet" har det aldrig funnits beslutade spårvägsplaner för. Området kallades Norra Djurgårdsstaden 2006 till 2010, men är nu bara en del av ett mycket större område som kallas så. http://vaxer.stockholm.se/globalassets/ ... 60x600.jpg Man kanske kan tycka att det är onödigt av Stockholms stad att ändra betydelsen, men det blir enklast om vi alla använder ordet på rätt sätt. Det blir därför också mycket förvirrande med tidningsartiklar som kopplars ihop stombuss 6 och Spårväg City, de har väldigt lite med varandra att göra.

Att bygga en snutt spårväg från Ropsten in i Gasverksområdet är inte motiverat. Resandet skulle bli mycket litet. En annan sak är om det byggs spårväg i Bobergsgatan som en del i ett större stråk. En sådan spårväg bör gå åtminstone till Odenplan i väster för att ha någon poäng. Det kan möjligen vara intressant, men det blir i så fall blandtrafik i Bobergsgatan. Och risken är väl att det har lagts ned ledningar i gatan, som i så fall skulle behöva flyttas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6471
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Odd » fre 29 dec, 2017 11:57

twr skrev:Jag återupplivar denna tråd.

De norra och östra delarna av Hjorthagen, ungefärligen samma som "Gasverksområdet" har det aldrig funnits beslutade spårvägsplaner för. Området kallades Norra Djurgårdsstaden 2006 till 2010, men är nu bara en del av ett mycket större område som kallas så. http://vaxer.stockholm.se/globalassets/ ... 60x600.jpg Man kanske kan tycka att det är onödigt av Stockholms stad att ändra betydelsen, men det blir enklast om vi alla använder ordet på rätt sätt. Det blir därför också mycket förvirrande med tidningsartiklar som kopplars ihop stombuss 6 och Spårväg City, de har väldigt lite med varandra att göra.

Att bygga en snutt spårväg från Ropsten in i Gasverksområdet är inte motiverat. Resandet skulle bli mycket litet. En annan sak är om det byggs spårväg i Bobergsgatan som en del i ett större stråk. En sådan spårväg bör gå åtminstone till Odenplan i väster för att ha någon poäng. Det kan möjligen vara intressant, men det blir i så fall blandtrafik i Bobergsgatan. Och risken är väl att det har lagts ned ledningar i gatan, som i så fall skulle behöva flyttas.

Om de varit så korkade att de inte har planerat för ev framtida planer för spårväg, då borde de få betala för ombyggnaden, och inte SL/SLL...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4103
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav twr » fre 29 dec, 2017 12:02

Odd skrev:
twr skrev:Jag återupplivar denna tråd.

De norra och östra delarna av Hjorthagen, ungefärligen samma som "Gasverksområdet" har det aldrig funnits beslutade spårvägsplaner för. Området kallades Norra Djurgårdsstaden 2006 till 2010, men är nu bara en del av ett mycket större område som kallas så. http://vaxer.stockholm.se/globalassets/ ... 60x600.jpg Man kanske kan tycka att det är onödigt av Stockholms stad att ändra betydelsen, men det blir enklast om vi alla använder ordet på rätt sätt. Det blir därför också mycket förvirrande med tidningsartiklar som kopplars ihop stombuss 6 och Spårväg City, de har väldigt lite med varandra att göra.

Att bygga en snutt spårväg från Ropsten in i Gasverksområdet är inte motiverat. Resandet skulle bli mycket litet. En annan sak är om det byggs spårväg i Bobergsgatan som en del i ett större stråk. En sådan spårväg bör gå åtminstone till Odenplan i väster för att ha någon poäng. Det kan möjligen vara intressant, men det blir i så fall blandtrafik i Bobergsgatan. Och risken är väl att det har lagts ned ledningar i gatan, som i så fall skulle behöva flyttas.

Om de varit så korkade att de inte har planerat för ev framtida planer för spårväg, då borde de få betala för ombyggnaden, och inte SL/SLL...

Det står i Stomnätsplanen att Stomlinje 6 sannolikt skulle få ett mindre resande än övriga stomlinjer i innerstaden, och att buss sannolikt skulle räcka. Kollektivtrafiken fick inte eget utrymme heller tyvärr.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6471
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Enceladus » fre 29 dec, 2017 12:03

Jag är lite skeptisk till att denna linje skulle få större resande än linje 179. Det beror förstås på vad som händer med blå linjen, men det känns som att det är en riktig tvärförbindelse som efterfrågas i yttre Västerort snarare än ett annat sätt att resa till Odenplan.
Enceladus
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav TKO » fre 29 dec, 2017 13:33

Odd skrev:
twr skrev:Jag återupplivar denna tråd.

De norra och östra delarna av Hjorthagen, ungefärligen samma som "Gasverksområdet" har det aldrig funnits beslutade spårvägsplaner för. Området kallades Norra Djurgårdsstaden 2006 till 2010, men är nu bara en del av ett mycket större område som kallas så. http://vaxer.stockholm.se/globalassets/ ... 60x600.jpg Man kanske kan tycka att det är onödigt av Stockholms stad att ändra betydelsen, men det blir enklast om vi alla använder ordet på rätt sätt. Det blir därför också mycket förvirrande med tidningsartiklar som kopplars ihop stombuss 6 och Spårväg City, de har väldigt lite med varandra att göra.

Att bygga en snutt spårväg från Ropsten in i Gasverksområdet är inte motiverat. Resandet skulle bli mycket litet. En annan sak är om det byggs spårväg i Bobergsgatan som en del i ett större stråk. En sådan spårväg bör gå åtminstone till Odenplan i väster för att ha någon poäng. Det kan möjligen vara intressant, men det blir i så fall blandtrafik i Bobergsgatan. Och risken är väl att det har lagts ned ledningar i gatan, som i så fall skulle behöva flyttas.

Om de varit så korkade att de inte har planerat för ev framtida planer för spårväg, då borde de få betala för ombyggnaden, och inte SL/SLL...


Eftersom SL/SLL aldrig haft några planer på spårväg i Bobergsgatan är det inte så konstigt att staden inte gjort några förberedelser för en sådan. Det hade väl nästan varit ett slöseri med skattebetalarnas pengar om man gjort det...

(För att undvika de vanliga litaniorna är det kanske bäst att påminna om att under större delen av den tidsperiod vi talar om satt högern vid rodret både i Stadshuset och längre västerut på Hantverkargatan...)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7389
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Lennart Petersen och 5 gäster