Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 10 jun, 2016 18:11

Lars_L skrev:
Inge skrev:Trafikverket har väl aldrig några bra argument? Och inte är det större skillnad på ett X2000 och en Gnestapendel än ett pendeltåg och ett regionaltåg.

För övrigt är det i ett och ett halvt, inte ett halvt år, som man inte har lust att nyttja fyrspåret. Hittills....

För övrigt duger inte argumentet för 798. Om man använder ett snabbare tåg kan man starta senare och ändå nå Bålsta vid samma tidpunkt. Det är det som har betydelse. Dvs att regionaltåget inte skulle behöva vara vid Sundbyberg exakt samtidigt som pendeltåget.


Trafikverkets beräkningar utgår ju från antalet resaende; och att väldigt få åker Gnestapendeln. Det är ju det som är väsentligt inte tågets teoretiska kapacitet.

Jo, men SL har mig veterligen inte sökt tågläget (vilket man förstås får ha åsikter om). Bör som sagt inte varit något problem att få plats med en avgång 16.35 till Kallhäll, om SJ.s direkttåg avgick ca 16.40 från Stockholm C, kan knappast ha någon betydelse om det är lokdraget tåg, eller dubbeldäckare. Antagligen är inte heller 798:s ankomsttid till Väserås kritisk. Vissa tider avgår det dock enligt tåglistan 16.38 från CST. Fråga mig inte varför, men det kanske är någon annan konflikt som ställer till det.

Jag kan nog försäkra dig om att man kommer nyttja fyrspåret, så snart det blir klart. Bara det kommer ju i praktiken skapa en stabilare trafik, i och med att det blir grönt mycket tidigare när ett regionaltåg svänger av till de yttre spåren, än det tar om man måste vänta på att tåget passerar nästa signalledningssektion på gemensamt spår.

Det är ju klart om några veckor. Men ingen verkar vilja använda det före 2018 åtminstone.

Det är väldigt få som åker med SJs X2000 och Västerståg också. Jag tror inte att kvoten är sämre för Gnestapendeln mot X2000 än för Västeråståget mot Bålstapendeln.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 10 jun, 2016 18:25

Inge skrev:Det är ju klart om några veckor. Men ingen verkar vilja använda det före 2018 åtminstone.

Det är väldigt få som åker med SJs X2000 och Västerståg också. Jag tror inte att kvoten är sämre för Gnestapendeln mot X2000 än för Västeråståget mot Bålstapendeln.


Några veckor är väl att ta i. November har man väl den sista stora avstängningen för denna del.
Det är nog bra resande till Järna - men dit är det ju heller inget problem, då det finns fyrspår. Nu var väl inte heller Trafikverkets önskemål något ultimatum om att köra x60 där, utan hade väl mer formen av en överenskommelse.

För att återgå till Mälarbanan gjorde man ju i kapacitetsutredningen (tror den varit länkad i denna nu rätt långa tråd), och där tittade man ju på antalet resenärer per avgång, för pendeltågen också före och efter den som varit aktuell för konflikten, för att få en bra bild av resandeunderlag.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav kildor » ons 15 jun, 2016 21:49

Barkarby-Kallhäll är ju bara en första etapp. Arbetet går ju vidare i många år till, och det är först när hela sträckan är klar som man kan dra nytta av fyrspåret fullt ut. Och även om det inte blir några planerade förbigångar på ett bra tag så kommer det kunna utnyttjas som en möjlighet vid störningar. Störningskänsligheten minskar också då SL:s insatståg och SJ:s regionaltåg kan planeras och köras lite mer oberoende av varandra. Dessutom får Barkarby och Kallhäll fler avgångar i rusningstrafiken. Men visst, nyttan blir inte så stor förrän det är fyrspår åtminstone ner till Spånga.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Kantorn » tor 16 jun, 2016 11:30

Nu, några dagar försent, har jag kollat skillnad på tåg mellan regionaltåg Stockholm C och Bålsta och pendeltåg dito. Det är ca 10 minuters skillnad.
Om man då tittar på tåg 798, som tidigare tagits upp, varför går det inte att köra det med C60, och stanna på varenda SL-station? Typ som uppsalapendeln? 798 går ju faktiskt långsammare än tåget en dryg timme innan, trots att det kör förbi fler stationer. Man borde kunna göra så med fler tåg på sträckan - inte alla självklart, men kanske med dem som går enbart Västerås - Stockholm?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » tor 16 jun, 2016 21:16

kildor skrev:Barkarby-Kallhäll är ju bara en första etapp. Arbetet går ju vidare i många år till, och det är först när hela sträckan är klar som man kan dra nytta av fyrspåret fullt ut. Och även om det inte blir några planerade förbigångar på ett bra tag så kommer det kunna utnyttjas som en möjlighet vid störningar. Störningskänsligheten minskar också då SL:s insatståg och SJ:s regionaltåg kan planeras och köras lite mer oberoende av varandra. Dessutom får Barkarby och Kallhäll fler avgångar i rusningstrafiken. Men visst, nyttan blir inte så stor förrän det är fyrspår åtminstone ner till Spånga.

Fast det där är ju sol redan tagits upp tidigare i tråden inte sant.

Trafikverket har när man begärt pengar redovisat att TVÅ regionaltåg skulle hinna förbi på sträckan Spånga - Kallhäll. Visst, det är falska människor och visst ljuger man kroniskt. Men det är ändå ingen tvekan om att ETT regionaltåg skulle kunna hinna förbi på sträckan Barkarby-Kallhäll.

Min det blev INGET, inte på hela dagen, inte på hela året. Naturligtvis borde de inte få anslag till fler etapper. Moment ett borde ju vara att inkompetenssamlingen på trafikverket visade att de kunde använda den etapp de redan byggt.

Nyttan med en utbyggnad Barkarby-Spånga är naturligtvis fullständigt obefintlig. Hur skulle ett behov av att köra förbi samma pendeltåg med två regionaltåg kunna finnas när det inte ens anses finnas något behov för att medge ett tåg förbigång?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav kildor » tor 16 jun, 2016 22:52

Inge skrev:
kildor skrev:Barkarby-Kallhäll är ju bara en första etapp. Arbetet går ju vidare i många år till, och det är först när hela sträckan är klar som man kan dra nytta av fyrspåret fullt ut. Och även om det inte blir några planerade förbigångar på ett bra tag så kommer det kunna utnyttjas som en möjlighet vid störningar. Störningskänsligheten minskar också då SL:s insatståg och SJ:s regionaltåg kan planeras och köras lite mer oberoende av varandra. Dessutom får Barkarby och Kallhäll fler avgångar i rusningstrafiken. Men visst, nyttan blir inte så stor förrän det är fyrspår åtminstone ner till Spånga.

Fast det där är ju sol redan tagits upp tidigare i tråden inte sant.

Ja. Men uppenbarligen fanns det ett behov av att repetera det.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Bo Rengmark » fre 17 jun, 2016 0:07

Något ovanligt händer i Spånga. Trafikverket förbereder att öppna en provisorisk utgång från norra delen av plattformen under banarbetsperioden i sommar. Det kommer att bli en gångväg rakt över spåren till ersättningsbussarna. En stoppbock är redan utplacerad på uppspåret strax efter plattformens slut. Lite synd att man inte begrep att påbörja detta arbete tidigare. Då hade man kunnat minska på det kaos som rått denna veckan.
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Odd » fre 17 jun, 2016 0:23

Vad jag kunde se så var kaoset inte människorna, utan trafiken. Men en utgång på norra sidan, fast permanent sådan, kanske inte vore så dumt.

Såg du något anslag eller något som visade att man faktiskt skulle bygga en temporär utgång där? Det kommer ju i så fall att vara minst lika långt till den nybyggda ersättningsbusshållplatsen som det är från den södra utgången.

spånga-temp1.png
spånga-temp1.png (975.24 KiB) Visad 1622 gånger
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Bo Rengmark » fre 17 jun, 2016 1:51

Odd skrev:Vad jag kunde se så var kaoset inte människorna, utan trafiken. Men en utgång på norra sidan, fast permanent sådan, kanske inte vore så dumt.

Såg du något anslag eller något som visade att man faktiskt skulle bygga en temporär utgång där? Det kommer ju i så fall att vara minst lika långt till den nybyggda ersättningsbusshållplatsen som det är från den södra utgången.

Nej jag har inte sett något anslag. Men man ser tydligt från plattformen gångvägens sträckning redan nu, ungefär som du skissat. Man har rivit upp spåret närmast Bromstensvägen och det är där man lagt gångvägen. Man behöver också sätta upp ett nytt staket mellan gångväg och befintliga spår.
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 17 jun, 2016 6:55

Odd skrev:Vad jag kunde se så var kaoset inte människorna, utan trafiken. Men en utgång på norra sidan, fast permanent sådan, kanske inte vore så dumt.

Såg du något anslag eller något som visade att man faktiskt skulle bygga en temporär utgång där? Det kommer ju i så fall att vara minst lika långt till den nybyggda ersättningsbusshållplatsen som det är från den södra utgången.



Kan ju vara smart som sagt - problemet är väl trängseln för de som ska med tåget. Blir ju rätt frustrerande om några hundra personer är på väg ut och man missar tåget eftersom man inte kommer in genom spärrarna.

Men i sådana fall får man väl flytta ersättningshållplatserna norrut. Det blev ju inte någon riktigt bra lösning nu, eftersom det är trångt och svårt för bussarna att komma förbi. Kräver att förarna är noga med hur de ställer bussarna vid framförallt hållplatsen för 35D. Däremot är det ju en klar förbättring mot föregående år.

Sedan har ju det lilla utrymmet gjort att man väl bara valt att ha två linjer från Spånga formellt - I praktiken har man ju också kört en 35J. Lösningen borde ju vara att istället för extrabuss som bara går till Jakobsberg, ha en sådan som går direkt, som man ju också valt att köra ibland.

Sedan finns det ju en hel del annat att säga om lösningarna kring avstängningen, men det är väl det här egentligen fel tråd för.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 17 jun, 2016 7:31

Man har ingen ny detaljplan ännu, så allt man gör sker inom befintligt järnvägsområde. Det begränsar naturligtvis möjligheterna en hel del.

SL önskade sig för övrigt någon konstig gångväg till Spångaviadukten (ganska långt) som permanent lösning för omstigning till 179, vilken skulle slippa att åka ner till stationen.

Att vara med på en behövlig nordlig uppgång, där en ny behövlig bro, som även skulle kunna medföra en smidig omstigning till lokalbussar kunde man inte tänka sig.....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav twr » fre 17 jun, 2016 10:16

Mycket snack om etapputbuggnaden här. Det fulla värdet kommer väl när Sundbyberg är klart. Men man kan inte göra allt på en gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 17 jun, 2016 10:59

För Sundbybergs kringboende, ja naturligtvis. Men för alla andra kringboende är nyttan negativ och för järnvägen som sådan, försumbar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 17 jun, 2016 11:05

Ska man tala något om "etapputbyggnaden", så är väl kanske det mest anmärkningsvärda ändå att diskussionen kring detta kom mycket sent. Det verkade ju nästan som att man vaknade i elfte timmen och konstaterade att citybanan i sig löser ganska lite av problemen för pendeltågen, utan att det är nästan lika viktigt att infrastrukturen byggs ut på andra håll.

Kvar är ju exempelvis också utbyggnaden av stationen i Upplands Väsby, som ju blir minst lika viktig för att få till en bra trafik och att man bestämmer sig för att köpa in ytterligare vagnar. De ca 10 fullängdståg extra som kommer finnas med X60B-leveransen, räcker ju inte så värst långt. I princip till 10-minuterstrafik och 5 på vissa delsträckor. Som det är nu går ju inte 60B att multipelkoppla med X60/X60A, vilket gör att man också antagligen måste ha ett antal tåg avställda för att åtgärda det, eller får en mycket sämre utnyttjande av vagnkapaciteten.

Även Märsta, Södertälje C och Västerhaninge är ju rätt begränsande för kapaciteten. Problemet med pendeltågen är ju att de är ganska långa och tar rätt lång tid extra att köra in/ut på uppställningsspår. När spår 1 eller 3 är upptaget av tåg till/från Nynäshamn, så finns ju bara spår 2 att ställa upp vändande tåg på, ifall man inte ska använda uppställningsspåren. Men då ska man ha ett upplägg för det också och det tar vändtid i anspråk som ändå kräver fler vagnar för att klara trafiken etc. I Märsta finns ju problemen med korsande tågvägar och SJ-tågen till Uppsala.

Citybanan löser ju alltså bara en del av kapacitetsbristen och det är ju märkligt att man inte kommit längre med att lösa de andra problemen för att klara en tät trafik.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 17 jun, 2016 11:11

Det är ingen som har vaknat. Utbyggnaden av Mälarbanan behövs inte. Däremot ställdes en sådan utbyggnad av Mälarbanan som ultimatum för att Mälardalskommunerna skulle medfinansiera "Citybanan". Egentligen medfinansierar de alltså Mälarbanan, då det efter kostnaderna för de vilkorde utbyggnaderna av Mälarbanan, blir ett negativt bidrag kvar till Citybanan....

Men politiskt var det viktigt att låtsas som om Citybanan fått medfinansiering och att man lyckats med sin omförhandling.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 17 jun, 2016 11:42

Behövs är givetvis alltid ett relativt begrepp. Naturligtvis kan man säga att vanligt dubbelspår räcker till 20-tåg i timmen - och att man inte behöver se det som ett problem att det tar 70 minuter att åka tåg till Västerås.

Men därför är det väl också ganska rimligt att Mälardalskommunerna är med och finansierar för att kunna få en kollektivtrafik som är attraktiv och som fungerar.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 17 jun, 2016 11:48

Fast nu tar det bara 55 minuter och de förseningar som blir följden av själva utbyggnadsperioden kommer inte att kunna tas igen under överskådlig framtid genom att korta restiden ytterligare några minuter.

Dessutom skär banan genom mycket tätbebyggt område och de störningar som uppstår av högre hastighet kompenseras inte av nyttan med restidsförkortningen.

Slutligen kostar utbyggnaden väldigt många miljarder.

Detta är ett projekt som bidrar till negativ samhällsnytta på alla punkter.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » fre 17 jun, 2016 11:57

Inge skrev:Fast nu tar det bara 55 minuter och de förseningar som blir följden av själva utbyggnadsperioden kommer inte att kunna tas igen under överskådlig framtid genom att korta restiden ytterligare några minuter.

Dessutom skär banan genom mycket tätbebyggt område och de störningar som uppstår av högre hastighet kompenseras inte av nyttan med restidsförkortningen.

Slutligen kostar utbyggnaden väldigt många miljarder.

Detta är ett projekt som bidrar till negativ samhällsnytta på alla punkter.


Kan du kvantifiera den "negativa samhällsnyttan"?

undrar nyfiket
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 17 jun, 2016 12:02

TKO skrev:
Inge skrev:Fast nu tar det bara 55 minuter och de förseningar som blir följden av själva utbyggnadsperioden kommer inte att kunna tas igen under överskådlig framtid genom att korta restiden ytterligare några minuter.

Dessutom skär banan genom mycket tätbebyggt område och de störningar som uppstår av högre hastighet kompenseras inte av nyttan med restidsförkortningen.

Slutligen kostar utbyggnaden väldigt många miljarder.

Detta är ett projekt som bidrar till negativ samhällsnytta på alla punkter.


Kan du kvantifiera den "negativa samhällsnyttan"?

undrar nyfiket
Thomas K Ohlsson


I sammanhanget blir den direkta kapitalkostnaden avgörande. Det är uppseendeväckande att driver igenom ett projekt utan kvantifierbara nettonyttor. Men dessa netto förluster är trots allt små jämfört med kapitalkostnaden.

Hur stor kapitalkostnaderna blir (väsentligen samhällets nettoförlust) har trafikverket ännu inte kvantifierat. Men att det rör sig om tvåsiffrigt miljardbelopp är klart.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 17 jun, 2016 12:19

Inge skrev:Fast nu tar det bara 55 minuter och de förseningar som blir följden av själva utbyggnadsperioden kommer inte att kunna tas igen under överskådlig framtid genom att korta restiden ytterligare några minuter.

Dessutom skär banan genom mycket tätbebyggt område och de störningar som uppstår av högre hastighet kompenseras inte av nyttan med restidsförkortningen.

Slutligen kostar utbyggnaden väldigt många miljarder.

Detta är ett projekt som bidrar till negativ samhällsnytta på alla punkter.


Jo, men som sagt det blir ju 70-minuter när väl tågen måste ligga bakom pendeltågen hela vägen. Så länge pendeltågen bara går varje kvart och tätare bara till Jakobsberg när tågläget krockar med Västeråståg är det ju inget problem. Men fullt utnyttjad kapacitet på pendeln, gör ju att Västeråstågen får upp till 70-minuters gångtid.

Skulle vi nöja oss med 8 tåg i timmen på pendeltågen och varje kvart på regionaltågen, så skulle vi ju inte bygga citybanan alls. Så där är ju ändå Mälarbanan en liten del av den stora konkursen.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], IngvarH, Martin Bernandersson och 7 gäster