Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 28 jan, 2016 10:01

Bo Rengmark skrev:I Kollektivtrafiknämndens protokoll (Landstinget, Uppsala) från i höstas står följande.

Landstinget i Uppsala län och Stockholms läns landsting beräknas ta inriktningsbeslut i december 2015.
Mälabs styrelse beräknas ta beslut under vintern 2016.
Det beslut som fattas kommer att bli vägledande för hur pendel- och regionaltågstrafiken utformas efter Citybanans öppnande 2017 och framåt.



Tidsåtgången underlättas väl inte heller av att det nog är ganska svårt att komma överens inom partierna; med tanke på att om egenintresset styr, beror det för många på var de bor någonstans i länet hur de ställer sig i frågan.

Men det borde onekligen vara dags nu att komma fram til något resultat.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Bo Rengmark » ons 03 feb, 2016 1:52

SL har fått tågläge för tåg 2911 från Kallhäll kl. 7.16 till Tumba från 8 augusti. SJ tåg 781 passerar Kallhäll 3 minuter senare . Detta tåg har inga uppehåll mellan Enköping och Stockholm C och kan riskera att få krypköra bakom 2911 om inte fyrspåret hinner bli färdigt. Tidigare år har det uppstått tvist som utfallit till SJs fördel. Länkar till grafen: http://www.trafikverket.se/contentassets/a83bdb4880b645d7acb0f6f855a9151b/x028.pdf
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » ons 03 feb, 2016 11:37

Bo Rengmark skrev:SL har fått tågläge för tåg 2911 från Kallhäll kl. 7.16 till Tumba från 8 augusti. SJ tåg 781 passerar Kallhäll 3 minuter senare . Detta tåg har inga uppehåll mellan Enköping och Stockholm C och kan riskera att få krypköra bakom 2911 om inte fyrspåret hinner bli färdigt. Tidigare år har det uppstått tvist som utfallit till SJs fördel. Länkar till grafen: http://www.trafikverket.se/contentassets/a83bdb4880b645d7acb0f6f855a9151b/x028.pdf


Och är väl med anledning av det troligt att SL får fortsätta låta tåget utgå från Jakobsberg, till dess fyrspåret är klart om det skulle bli försenat?

Edit - tror förresten att det var det tåget som nu utgår från Upplands Väsby. Men principen densamma.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav kildor » ons 03 feb, 2016 22:55

Lars_L skrev:
Bo Rengmark skrev:SL har fått tågläge för tåg 2911 från Kallhäll kl. 7.16 till Tumba från 8 augusti. SJ tåg 781 passerar Kallhäll 3 minuter senare . Detta tåg har inga uppehåll mellan Enköping och Stockholm C och kan riskera att få krypköra bakom 2911 om inte fyrspåret hinner bli färdigt. Tidigare år har det uppstått tvist som utfallit till SJs fördel. Länkar till grafen: http://www.trafikverket.se/contentassets/a83bdb4880b645d7acb0f6f855a9151b/x028.pdf


Och är väl med anledning av det troligt att SL får fortsätta låta tåget utgå från Jakobsberg, till dess fyrspåret är klart om det skulle bli försenat?

Edit - tror förresten att det var det tåget som nu utgår från Upplands Väsby. Men principen densamma.

Tåget drogs in i samband med besparingarna i höstas. Men återkommer som sagt i höst på Mälarbanan där det ursprungligen låg. Fyrspåret är inte klart i augusti. Däremot är den nya stationen i Kallhäll klar, vilket gör att 2911 kan stå vid plattform medan 781 passerar och sedan smyga ut bakom.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5007
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Hechtwagen » ons 03 feb, 2016 23:55

Detta belyser att tydligt att fyrspåret är av större betydelse för regionaltågens punktlighet än för SL-pendeltågens punktlighet.
Hela tunneln under stan och detta fyrspår kommer endast påverka punktligheten för pendeltågen mariginellt.
2017 ska ju punktligheten för pendeltågen bli nästintil 100% om man ska tro halleluljakörena men de kommer få ett hårt uppvaknande! Men tunneln behövs helt klart, fast den borde varit fyrspårig om man menat allvar!

MTR verkar dock förstå förseningskomplexiteten och kräver kraftigt höjda böter för spårspring! Ett slag i luften om man beaktar att det dömts mindre än en person om året för detta "brott" de senaste tio åren!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » tor 04 feb, 2016 0:15

Men enligt grafen skall ju 781 ligga bakom hela vägen in till stan..?

Angående sp årsringar är en betydligt effektivare lösning än böter att bygga ordentliga och tillräckligt många över och undergångar när man bygger ut till fyrspåret. Något som trafikverket överhuvudtaget inte förstått.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 04 feb, 2016 2:03

Hechtwagen skrev:Detta belyser att tydligt att fyrspåret är av större betydelse för regionaltågens punktlighet än för SL-pendeltågens punktlighet.
Hela tunneln under stan och detta fyrspår kommer endast påverka punktligheten för pendeltågen mariginellt.
2017 ska ju punktligheten för pendeltågen bli nästintil 100% om man ska tro halleluljakörena men de kommer få ett hårt uppvaknande! Men tunneln behövs helt klart, fast den borde varit fyrspårig om man menat allvar!


Helt riktigt. Det är nog snarast så att förseningarna på pendeltågen kommer öka eftersom man kör fler tåg per timme och inte kan använda båda plattformarna på Södra Station samt då att Odenplan blir en betydligt större station än Karlberg är idag. Till detta kommer att man troligen på några ställen måste ha för kort vändmarginal för att det ska fungera (oavsett lösning). 8-minuter får betraktas som ett aboslut minimum (vid fullängdståg är det ungefär så lång tid det brukar ta att vända även när tågen är försenade). För att ha en stabil vändtid och åteställa ett missat tågläge krävs det alltså helst ca 12-minuter. Kör man skip-stop bör vändtiden ligga på minst ca 17-18 minuter. Men sådana vändmarginaler räcker inte spåren till på långa vägar...

Förvisso är det bra att man slipper getingmidjan, men så länge det inte är något fel på banan, så är det ju - just på grund av den höga kapaciteten på sträckan, sällan orsaken till någon större merförsening att man får släppa fram ett fjärr- eller regionaltåg emellan. Den minuten det tar kommer man ganska snart ikapp.

Idag fungerar det ju ofta så söderut att om det är förseningar på pendeltågen och man släpper fram ett regionaltåg emellan pendeltågen, så blir det ungefär 3 minuter mellan pendeltågen. Ungefär det mellanrum som krävs för att det ska fungera vid Årstaberg idag (där det bara finns en plattform).

På pappret ser det ut som det blir väldigt många förseningar vid Centralen, Karlberg och Älvsjö. Men det beror ju på att om det är en mindre försening - alltså under 3-minuter, så blir ju resultatet när pendelgrenarna går ihop att tågen får vänta in ett nytt tågläge, eller att efterföjande tåg blir försenat. Det är ju oftast därför som förseningseffekten uppstår där.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 04 feb, 2016 8:13

kildor skrev:
Lars_L skrev:
Bo Rengmark skrev:SL har fått tågläge för tåg 2911 från Kallhäll kl. 7.16 till Tumba från 8 augusti. SJ tåg 781 passerar Kallhäll 3 minuter senare . Detta tåg har inga uppehåll mellan Enköping och Stockholm C och kan riskera att få krypköra bakom 2911 om inte fyrspåret hinner bli färdigt. Tidigare år har det uppstått tvist som utfallit till SJs fördel. Länkar till grafen: http://www.trafikverket.se/contentassets/a83bdb4880b645d7acb0f6f855a9151b/x028.pdf


Och är väl med anledning av det troligt att SL får fortsätta låta tåget utgå från Jakobsberg, till dess fyrspåret är klart om det skulle bli försenat?

Edit - tror förresten att det var det tåget som nu utgår från Upplands Väsby. Men principen densamma.

Tåget drogs in i samband med besparingarna i höstas. Men återkommer som sagt i höst på Mälarbanan där det ursprungligen låg. Fyrspåret är inte klart i augusti. Däremot är den nya stationen i Kallhäll klar, vilket gör att 2911 kan stå vid plattform medan 781 passerar och sedan smyga ut bakom.


Åren går så fort att man knappt har koll på de olika tågplanerna tydligen. För jag har för mig att det var på grund av konflikten som man inte fick tågläget.

För egentligen borde väl inte SL ha fått det här tågläget eftersom det uppenbarligen är en konflikt, då direkttåget från Västerås kommer att ligga och krypa bakom pendeltåget i princip från Kallhäll till Tomteboda. Men kanske har SJ valt att komma överens med Stockholmståg om detta denna gång. Det är ju ändå samma ägare...
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Bo Rengmark » tor 04 feb, 2016 11:38

Jag länkar till Trafikverkets beslut från förra året då sträckan Jakobsberg-Stockholm C förklarades överbelastad.
http://www.trafikverket.se/contentassets/71f976651a4b42daad5b831b7605eb01/kapacitetsanalys_jakobsberg_stockholm_c_t15_komplett1.pdf
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 04 feb, 2016 12:45

Bo Rengmark skrev:Jag länkar till Trafikverkets beslut från förra året då sträckan Jakobsberg-Stockholm C förklarades överbelastad.
http://www.trafikverket.se/contentassets/71f976651a4b42daad5b831b7605eb01/kapacitetsanalys_jakobsberg_stockholm_c_t15_komplett1.pdf


Intressant att man inte ser något problem med att SJ:s tåg får ligga och krypa bakom pendeltåget. Vad hade hänt om SJ krävt att tåget skulle vara framme 7.38 och vägrat jämka sig? Har trafikverket då möjlighet att besluta om ett jämkningsförslag, eller måste man fatta beslut till förmån för någon av parterna i sådana fall?

Tänker mig att Sj kanske inte kommer vara lika kompromissvilliga när det gäller att jämka sig avseende gångtiden, när man inte längre har SLL som kund.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » tor 04 feb, 2016 17:44

Nu har man riggat hela systemet med "prioriteringskriterier" för att gynna SJ och på så vis genomföra "avreglering" på låtsas. Därför blir det kanske svårt att samtidigt få in tidstillägg.

Men ur en samhällsekonomisk synvinkel är det självklart att man låter det snabbare tåget bromsa någon minut för att öka kapaciteten.

Tänk dig själv att den snabbaste bilen alltid skulle ha företräde på motorvägen och alla andra fick stanna hemma. Gisses hur många motorvägar och filer man skulle "behöva" då....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 04 feb, 2016 18:04

Inge skrev:Nu har man riggat hela systemet med "prioriteringskriterier" för att gynna SJ och på så vis genomföra "avreglering" på låtsas. Därför blir det kanske svårt att samtidigt få in tidstillägg.

Men ur en samhällsekonomisk synvinkel är det självklart att man låter det snabbare tåget bromsa någon minut för att öka kapaciteten.

Tänk dig själv att den snabbaste bilen alltid skulle ha företräde på motorvägen och alla andra fick stanna hemma. Gisses hur många motorvägar och filer man skulle "behöva" då....


Jo, fast det är ju inte riktigt så Trafikverkets kriterier ser ut som sagt. Snarare brukar man ju tycka snabbtåg är rätt viktiga. Man tycks ju vara livrädda för det när det gäller höghastighetsbanorna - alltså att regionaltågen ska ta tåglägen innan hela banan är klar och man funderar ju fram och tillbaka hur man ska kunna göra så att höghastighetstågen prioriteras och om man därför kan förbjuda regionaltåg etc.

Men hela systemet med hur tåglägen ges tycker jag personligen är rätt misslyckad och främjar ju en hög grad av godtycke och just ett ineffektivt system som inte tar så stor hänsyn till hur kapaciteten totalt utnyttjas, som ju borde vara ett kriterium kan man tycka.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav kildor » fre 05 feb, 2016 0:56

Lars_L skrev:Åren går så fort att man knappt har koll på de olika tågplanerna tydligen. För jag har för mig att det var på grund av konflikten som man inte fick tågläget.

För egentligen borde väl inte SL ha fått det här tågläget eftersom det uppenbarligen är en konflikt, då direkttåget från Västerås kommer att ligga och krypa bakom pendeltåget i princip från Kallhäll till Tomteboda. Men kanske har SJ valt att komma överens med Stockholmståg om detta denna gång. Det är ju ändå samma ägare...

Först gick det från Jakobsberg. Sen blev det konflikt, och därför flyttat att gå från Upplands Väsby. Sedan indraget pga besparingar. Och i augusti återuppstånden, men från Kallhäll.

Och jag får korrigera mig själv: 2911 går ut bakom 711, men före 781.

Möjligheten för pendeln att stå vid plattform medan regionaltåget passerar är en ny möjlighet som inte funnits tidigare.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5007
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » tor 09 jun, 2016 21:00

Nu har trafikverkets grafer för fyrspåret presenterats (och för citybanan). Maken till dåligt utnyttjade miljarder, som de för fyrspåret på Mälarbanan får man leta efter. Man kommer knappt upp i en handfull förbigångar per dygn !

Möjligheter som finns utnyttjas inte heller. Tex avgår inte ett enda pendeltåg mot Mälarbanan mellan 16.28 och 16.43 från centralen/city. Dvs mitt i rusningen blir det inget insatståg. Istället vinglar SJs regionaltåg 798 mot Västerås på i lite långsam mak. Till synes över två spår samtidigt eftersom inget pendeltåg har fått plats.

Finesser som nya upplägg lyser helt med sin frånvaro.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 10 jun, 2016 9:06

Inge skrev:Nu har trafikverkets grafer för fyrspåret presenterats (och för citybanan). Maken till dåligt utnyttjade miljarder, som de för fyrspåret på Mälarbanan får man leta efter. Man kommer knappt upp i en handfull förbigångar per dygn !

Möjligheter som finns utnyttjas inte heller. Tex avgår inte ett enda pendeltåg mot Mälarbanan mellan 16.28 och 16.43 från centralen/city. Dvs mitt i rusningen blir det inget insatståg. Istället vinglar SJs regionaltåg 798 mot Västerås på i lite långsam mak. Till synes över två spår samtidigt eftersom inget pendeltåg har fått plats.

Finesser som nya upplägg lyser helt med sin frånvaro.


Om det ens är en handfull förbigångar - tycker mer det verkar röra sig om specialtåg (och alltså inte tåg som avgår samma dagar), men det var ju inte att vänta heller.

Har ens SL sökt tågläge för ett insatståg där? Men visst får ett tåg plats om 798 istället avgår 16.40 från Stockholm C. Nu har man ju valt att köra på som tidigare och avvakta med förändringarna till omläggningen inför T18. Men en orsak är väl också att man inte kommer ha tåg att köra med; ska man ha bra med tågreserv och alla nya 60B inte levererats, så blir det nog så att det är svårt att upprätthålla ens en grundtrafik med 7,5-minuterstrafik i högtrafik på de centrala sträckorna.

Det förslag med skip-stop som presenterats - innebär ju - trots 3-minuterstrafiken på det gemensamma stråket, egentligen bara ca 3-4 tåg mer än grundtrafik i högtrafik med 7,5-minuterstrafik - på grund av att insatstågen mellan Tumba och Upplands Väsby i förslaget bara kan gå med korta tåg och att man väl räknar med att spara in något/några omlopp på att alla tåg inte stannar vid alla stationer (obeaktat att det förstås är vanskligt att räkna så).

Eftersom slutleverans inte ska vara klar av 60B från 2018, kommer det alltså inte att finnas tillräckligt med tåg, då X10 inte längre kan användas.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav C12C3C3C12 » fre 10 jun, 2016 14:28

Varför tittade man inte framåt när man byggde dubbelspåret Kalhäll-Kungsängen till 4-spår, nu blir man snart där igen med proppen Kalhäll.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 10 jun, 2016 16:03

När man inte ens har lust att använda de spår man byggt för flera miljarder, känns inte foröstat utbyggnad som det mest akuta....

Lars redogör nog hyggligt för hur man resonerar. Problemet är förstås att det inte är hållbart. Stämmer det att det bara är enstaka dagar man alls tillämpar förbigångar är det naturligtvis ännu värre än jag trodde först.

Att inte ens bry sig om att skrapa ihop vagnar till en avgång 16.35 tyder förstås på att hela utbyggnaden var onödig.

Och varför avgår egentligen SJ:tåget just då och sedan så sakta. Har man helt enkelt olämpligt matriell? - Tex ett långt tåg med 80-talsvagnar?

Det borde i så fall inte vara tillåtet. Kan inte SJ skrapa ihop X40 till Mälarbanan, varför skall då X60 slösas bort på Gnestapendeln?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 10 jun, 2016 16:46

Inge skrev:När man inte ens har lust att använda de spår man byggt för flera miljarder, känns inte foröstat utbyggnad som det mest akuta....

Lars redogör nog hyggligt för hur man resonerar. Problemet är förstås att det inte är hållbart. Stämmer det att det bara är enstaka dagar man alls tillämpar förbigångar är det naturligtvis ännu värre än jag trodde först.

Att inte ens bry sig om att skrapa ihop vagnar till en avgång 16.35 tyder förstås på att hela utbyggnaden var onödig.

Och varför avgår egentligen SJ:tåget just då och sedan så sakta. Har man helt enkelt olämpligt matriell? - Tex ett långt tåg med 80-talsvagnar?

Det borde i så fall inte vara tillåtet. Kan inte SJ skrapa ihop X40 till Mälarbanan, varför skall då X60 slösas bort på Gnestapendeln?


Nu rör det här sig om ett halvår i och för sig - (ja, jag vet att fyrspåret är klart redan till T17 - men att man avvaktar med full styrka på pendeltågen ett halvår är väl knappast att kasta investeringen i sjön?). Och ja, det enda av de förbigångar som faktiskt verkar finnas i tåglistan är 8060, och det går ju bara lördag-söndag när 12368 inte går. De andra är nog bara mer tillfälliga tåglägen av ett eller annat slag, möjligen något till som är oklart (som finns med i listan för grafern, men inte i excellfilen).

Att 798 inte går fortare beror ju på att 12846 ligger före till Bålsta och att man måste räkna med 4-minuterslucka som avstånd mellan tågen. Och det utgår ju från vad signalsystem klarar, så det är nog rätt rimligt. På den här sträckan har det ju - på grund av de gemensamma spåren vid Sundbyberg och efter Kungsängen inte hastigheten så stor betydelse. Men det kommer ju också vara arbeten mellan Spånga och Barkarby för utbyggnad av fyrspår. Arbetena är ju inte klara på banan bara för att etapp 1 är det.

När det gäller Gnestapendeln har ju Trafikverket ett rätt bra argument, eftersom det är så få som reser; på Mälarbanan är ju förhållandet mer jämt mellan Västeråstågen och pendeltågen (båda typerna klassificeras som storpendel, även om givetvis fler åker pendeltågen).

Vi kommer nog få se mer än nog med problem när man sedan ska försöka köra pendeltågen tätare och ev. blanda korta och långa tåg, att vi nog ska vara glada att inte förbigång därtill kommer orsaka en massa problem.

Det som begränsar ett bra upplägg på pendeltågen här är ju lika mycket pendeltågen på de andra grenarna som kapacitetsbristen på Mälarbanan. För den senare är det ju mer gångtiden som blir lidande.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 10 jun, 2016 17:28

Trafikverket har väl aldrig några bra argument? Och inte är det större skillnad på ett X2000 och en Gnestapendel än ett pendeltåg och ett regionaltåg.

För övrigt är det i ett och ett halvt, inte ett halvt år, som man inte har lust att nyttja fyrspåret. Hittills....

För övrigt duger inte argumentet för 798. Om man använder ett snabbare tåg kan man starta senare och ändå nå Bålsta vid samma tidpunkt. Det är det som har betydelse. Dvs att regionaltåget inte skulle behöva vara vid Sundbyberg exakt samtidigt som pendeltåget.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 10 jun, 2016 18:05

Inge skrev:Trafikverket har väl aldrig några bra argument? Och inte är det större skillnad på ett X2000 och en Gnestapendel än ett pendeltåg och ett regionaltåg.

För övrigt är det i ett och ett halvt, inte ett halvt år, som man inte har lust att nyttja fyrspåret. Hittills....

För övrigt duger inte argumentet för 798. Om man använder ett snabbare tåg kan man starta senare och ändå nå Bålsta vid samma tidpunkt. Det är det som har betydelse. Dvs att regionaltåget inte skulle behöva vara vid Sundbyberg exakt samtidigt som pendeltåget.


Trafikverkets beräkningar utgår ju från antalet resaende; och att väldigt få åker Gnestapendeln. Det är ju det som är väsentligt inte tågets teoretiska kapacitet.

Jo, men SL har mig veterligen inte sökt tågläget (vilket man förstås får ha åsikter om). Bör som sagt inte varit något problem att få plats med en avgång 16.35 till Kallhäll, om SJ.s direkttåg avgick ca 16.40 från Stockholm C, kan knappast ha någon betydelse om det är lokdraget tåg, eller dubbeldäckare. Antagligen är inte heller 798:s ankomsttid till Väserås kritisk. Vissa tider avgår det dock enligt tåglistan 16.38 från CST. Fråga mig inte varför, men det kanske är någon annan konflikt som ställer till det.

Jag kan nog försäkra dig om att man kommer nyttja fyrspåret, så snart det blir klart. Bara det kommer ju i praktiken skapa en stabilare trafik, i och med att det blir grönt mycket tidigare när ett regionaltåg svänger av till de yttre spåren, än det tar om man måste vänta på att tåget passerar nästa signalledningssektion på gemensamt spår.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lars_L och 12 gäster