lör 23 jan, 2016 13:11
Lars_L skrev:Trafikverket håller ju på att bygga en stor station vid Kallhäll, med bra vändkapacitet då det finns två spår som kan användas på ett bra sätt för att vända. Med ett skip-stoptågs-upplägg är ju dock Kallhäll en station som är tänkt att hoppas över. Det gör att - förutom då ett år framåt från i höst då man kan använda Kallhäll som vändpunkt, så kommer den då inte att användas på många år. Varför har man satasat på något nu där - som inte kommer bli aktuellt att använda kanske någonsin senare?
Lars_L skrev:Gjorde en skiss på hur vändning med skip-stop skulle kunna fungera vid Kungsängen. I exemplet är det ändå ganska "tursammt" för hur det kan bli i realiteten, när hänsyn måste tas till andra än mer kritiska ställen. Men så här skulle en sådan skiss se ut:
Minuttal spår........................minuttal spår
ank. Kungsängen från city........Avgång Kungsängen mot city
05....spår 2...uppställning....... 27....spår 2
.....................fr. Bålsta....... 12....spår2
10... spår 3..........................22... spår 3
20... spår 2......till Bålsta.....................
25... spår 3......................... 37... spår 3
35... spår 2......uppställning.... 57... spår 2
...................fr.Bålsta..........42... spår 2
40... spår 3..........................52... spår 3
50... spår 2......till Bålsta......................
55... spår 3..........................07....spår 3
Som synes måste man använda samma sida för tåg till och från Bålsta och omväxlande använda spår 2 och 3 för vändande tåg. Här har jag valt lång vändtid för skip-stopttågen som vänder vid Kungsängen, då den andra lösningen skulle bli än mer kritisk. Samtidigt gör detta att uppställningspåret i princip är upptaget mestadels och kan därmed inte användas som reserv för "stopp-tågen" vid förseningar. Är det någon som tror att man i praktiken kan klara av trafiken med ett sådant här upplägg ovan? Jag tycker det verkar rätt vanskligt.
mån 25 jan, 2016 0:32
mån 25 jan, 2016 7:11
Bo Rengmark skrev:Remisstiden gick ut 8 september. Har det hänt något sedan dess? Jag har inte ens sett en sammanställning över remissvaren. Det har nu gått 4½ månad och trafikstarten närmar sig.
mån 25 jan, 2016 7:52
Bo Rengmark skrev:Remisstiden gick ut 8 september. Har det hänt något sedan dess? Jag har inte ens sett en sammanställning över remissvaren. Det har nu gått 4½ månad och trafikstarten närmar sig.
tis 26 jan, 2016 7:00
Inge skrev:Jag misstänker att det kliar lite i fingrarna på berörda tjänstemän och politiker att få göra om hela systemet och med pukor och famfarer inviga det samtidigt som citybanan.
Men det bästa vore förstås om man sköt upp det till december och sedan glömde bort det helt.... Ökad turtäthet räcker långt och blir bättre, men visst kunde man experimentera med enstaka skip-stoptåg på de grenar där det är lämpligt.
tis 26 jan, 2016 17:55
Inge skrev:Det kommer att gå bra att köra med femminuterstrafik och jämnt intervall när fyrspåret mellan Barkarby och Kallhäll är klart. Det framgår också av vad trafikverket själva har uppgivit i samband med att alla de miljarder bygget kostade anslogs.
Redan idag går det som bekant bra med 7,5 minuters jämnt intervall. Varför skulle det bli sämre med Citybanan och fyrspårsutbyggnad, befinner vi oss på Lidingö?
tis 26 jan, 2016 23:19
Lars_L skrev:Men vi kan förstås nöja oss med att 16 tåg i timmen som idag efter Citybanans invigning. Men då blir det ju egentligen ingen förbättring mot idag...Och vi klarar väl inte heller riktigt den resandeökning som väl blir fallet när Citybanan invigs.
ons 27 jan, 2016 0:01
Lars_L skrev:Tycker nog att 16 tåg i timmen ger en lagom god återställningsförmåga (vilket ju är max idag). Redan 18-tåg i timmen är ju på gränsen.
Lars_L skrev:Nä, idag har vi inte 7,5-minuterstrafik
Lars_L skrev:Men vi kan förstås nöja oss med att 16 tåg i timmen som idag efter Citybanans invigning. Men då blir det ju egentligen ingen förbättring mot idag...
ons 27 jan, 2016 7:40
kildor skrev:Lars_L skrev:Tycker nog att 16 tåg i timmen ger en lagom god återställningsförmåga (vilket ju är max idag). Redan 18-tåg i timmen är ju på gränsen.Lars_L skrev:Nä, idag har vi inte 7,5-minuterstrafikLars_L skrev:Men vi kan förstås nöja oss med att 16 tåg i timmen som idag efter Citybanans invigning. Men då blir det ju egentligen ingen förbättring mot idag...
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.
Men inom ramen för 16 tåg i timmen finns det ju en mängd förbättringar man kan göra, t.ex:
* Fylla i alla luckor som saknas idag och köra 16 tåg i timmen under hela morgon- och eftermiddagsrusningen.
* Förlänga alla "insatståg" till Kallhäll samt göra uppehåll även i Barkarby.
* Låta alla tåg till/från Nynäshamn i rusningen vara snabbtåg.
* Kör 8 tåg i timmen till Södertälje.
Sen kan man ju välja att köra jämn trafik eller skip-stop med dessa 16 tåg. Men väljer man skip-stop så blir det försämrad turtäthet för många resenärer, vilket man antingen får acceptera, eller kompensera genom att köra ännu fler tåg.
tor 28 jan, 2016 0:41
tor 28 jan, 2016 9:01
Bo Rengmark skrev:I Kollektivtrafiknämndens protokoll (Landstinget, Uppsala) från i höstas står följande.
Landstinget i Uppsala län och Stockholms läns landsting beräknas ta inriktningsbeslut i december 2015.
Mälabs styrelse beräknas ta beslut under vintern 2016.
Det beslut som fattas kommer att bli vägledande för hur pendel- och regionaltågstrafiken utformas efter Citybanans öppnande 2017 och framåt.
ons 03 feb, 2016 0:52
ons 03 feb, 2016 10:37
Bo Rengmark skrev:SL har fått tågläge för tåg 2911 från Kallhäll kl. 7.16 till Tumba från 8 augusti. SJ tåg 781 passerar Kallhäll 3 minuter senare . Detta tåg har inga uppehåll mellan Enköping och Stockholm C och kan riskera att få krypköra bakom 2911 om inte fyrspåret hinner bli färdigt. Tidigare år har det uppstått tvist som utfallit till SJs fördel. Länkar till grafen: http://www.trafikverket.se/contentassets/a83bdb4880b645d7acb0f6f855a9151b/x028.pdf
ons 03 feb, 2016 21:55
Lars_L skrev:Bo Rengmark skrev:SL har fått tågläge för tåg 2911 från Kallhäll kl. 7.16 till Tumba från 8 augusti. SJ tåg 781 passerar Kallhäll 3 minuter senare . Detta tåg har inga uppehåll mellan Enköping och Stockholm C och kan riskera att få krypköra bakom 2911 om inte fyrspåret hinner bli färdigt. Tidigare år har det uppstått tvist som utfallit till SJs fördel. Länkar till grafen: http://www.trafikverket.se/contentassets/a83bdb4880b645d7acb0f6f855a9151b/x028.pdf
Och är väl med anledning av det troligt att SL får fortsätta låta tåget utgå från Jakobsberg, till dess fyrspåret är klart om det skulle bli försenat?
Edit - tror förresten att det var det tåget som nu utgår från Upplands Väsby. Men principen densamma.
ons 03 feb, 2016 22:55
tor 04 feb, 2016 1:03
Hechtwagen skrev:Detta belyser att tydligt att fyrspåret är av större betydelse för regionaltågens punktlighet än för SL-pendeltågens punktlighet.
Hela tunneln under stan och detta fyrspår kommer endast påverka punktligheten för pendeltågen mariginellt.
2017 ska ju punktligheten för pendeltågen bli nästintil 100% om man ska tro halleluljakörena men de kommer få ett hårt uppvaknande! Men tunneln behövs helt klart, fast den borde varit fyrspårig om man menat allvar!
tor 04 feb, 2016 7:13
kildor skrev:Lars_L skrev:Bo Rengmark skrev:SL har fått tågläge för tåg 2911 från Kallhäll kl. 7.16 till Tumba från 8 augusti. SJ tåg 781 passerar Kallhäll 3 minuter senare . Detta tåg har inga uppehåll mellan Enköping och Stockholm C och kan riskera att få krypköra bakom 2911 om inte fyrspåret hinner bli färdigt. Tidigare år har det uppstått tvist som utfallit till SJs fördel. Länkar till grafen: http://www.trafikverket.se/contentassets/a83bdb4880b645d7acb0f6f855a9151b/x028.pdf
Och är väl med anledning av det troligt att SL får fortsätta låta tåget utgå från Jakobsberg, till dess fyrspåret är klart om det skulle bli försenat?
Edit - tror förresten att det var det tåget som nu utgår från Upplands Väsby. Men principen densamma.
Tåget drogs in i samband med besparingarna i höstas. Men återkommer som sagt i höst på Mälarbanan där det ursprungligen låg. Fyrspåret är inte klart i augusti. Däremot är den nya stationen i Kallhäll klar, vilket gör att 2911 kan stå vid plattform medan 781 passerar och sedan smyga ut bakom.
tor 04 feb, 2016 10:38
tor 04 feb, 2016 11:45
Bo Rengmark skrev:Jag länkar till Trafikverkets beslut från förra året då sträckan Jakobsberg-Stockholm C förklarades överbelastad.
http://www.trafikverket.se/contentassets/71f976651a4b42daad5b831b7605eb01/kapacitetsanalys_jakobsberg_stockholm_c_t15_komplett1.pdf
tor 04 feb, 2016 17:04
Inge skrev:Nu har man riggat hela systemet med "prioriteringskriterier" för att gynna SJ och på så vis genomföra "avreglering" på låtsas. Därför blir det kanske svårt att samtidigt få in tidstillägg.
Men ur en samhällsekonomisk synvinkel är det självklart att man låter det snabbare tåget bromsa någon minut för att öka kapaciteten.
Tänk dig själv att den snabbaste bilen alltid skulle ha företräde på motorvägen och alla andra fick stanna hemma. Gisses hur många motorvägar och filer man skulle "behöva" då....