Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

Fyrspår på Mälarbanan

sön 03 feb, 2013 16:51

Fyrspår Barkarby - Kallhäll började väl byggas i fjol och ska stå färdigt 2016?

Vad händer med fyrspåret Tomteboda - Barkarby? vad är tidsplanen? Hur löser man passagen i Sundbyberg? Blir det någon pendeltågsstation i Solvalla (där man korsar Tvärbanan Kistagrenen)? Blir det regionaltågsstationer i Sundbyberg och Barkarby och isåfall när?

(Jag kan säkert ta reda på svaren, men någon här kanske kan det på sina fyra fingrar? :D )

Edit: Fem fingrar borde det väl vara? Har jag sett för mycket Simpsons eller blivit förledd av rubrikens "fyrspår"? :D
Senast redigerad av twr sön 03 feb, 2013 18:52, redigerad totalt 2 gånger.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

sön 03 feb, 2013 18:33

Trafikverket verkar ha ganska aktuell information.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Malarbanan-Tomteboda-Kallhall/Om-Projekt-Malarbanan/Laget-just-nu/

Re: Fyrspår på Mälarbanan

sön 03 feb, 2013 18:53

C30 skrev:Trafikverket verkar ha ganska aktuell information.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Malarbanan-Tomteboda-Kallhall/Om-Projekt-Malarbanan/Laget-just-nu/

Uppenbarligen önskar Sundbybergs stad ha alla fyra spåren i tunnel genom centrum men frågan är vem som betalar?

Re: Fyrspår på Mälarbanan

sön 03 feb, 2013 23:21

Genom att lägga spåren i tunnel räknar man nog med att kunna bygga ovanför tunneln. Det blir säkert attraktiv "ny mark" i centralt läge-. Då får man bort "barriäreffekten" (inklusive plankorsning) och kan säkerligen få bra betalt för byggrätter så att det blir en delfinansiering av projektet. Det får väl göras på något sätt så att alla parter (kommunen, Trafikverket och exploatörer) känner sig nöjda.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

sön 03 feb, 2013 23:30

En politikersäkrad utbyggnad, man börjar alltså där den är minst lönsam (längst ut på planerad utbyggnad) och arbetar sig in mot centralen. Precis som dubbelspåret på BJ som började i Öxnered och arbetade sig ned mot Göteborg...

Re: Fyrspår på Mälarbanan

mån 04 feb, 2013 0:06

Det är väl tekniskt enklare att lägga bygga de extra spåren längre ut. Genom Centrala Sundbyberg torde det behövas längre tid för planering för att få alla bitar på plats.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

mån 04 feb, 2013 0:23

Att utbyggnaden börjar längre ut beror väl på att den yttre sträckningen var lättare att bestämma än den inre. Järnvägen mellan Kallhäll och Språng ska följa nuvarande sträckning. För den inre delen diskuterades att dra järnvägen via Kista istället för vid Sundbyberg. Beslut om detta gjorde att planeringen och därmed byggandet för den yttre delen kunde ske snabbare.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

mån 04 feb, 2013 0:31

Ja. Ännu en anledning att börja "längre ut".

Re: Fyrspår på Mälarbanan

sön 10 feb, 2013 23:42

Fast frågan är om det är den tekniska aspekten eller den folkliga aspekten som gör det svårast att bygga något på mer central mark. Mer folk innebär i regel att det växer upp fler nejsägarklubbar.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

mån 11 feb, 2013 10:16

När det gäller sträckan genom Sundbyberg så torde den tekniska aspekten ändå överväga. Ett utbrett folkligt motstånd mot att "barriären" försvinner borde väl inte kunna uppjagas. Däremot måste det ju uppstå besvärligheter under byggtiden med buller, transporter av schaktmassor etc. Även sådant kan naturligtvis förorsaka protester. Så var/är det ju med bygget av Citybanan. Men när det väl är klart så torde de flesta vara nöjda.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

mån 11 feb, 2013 17:32

Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?

Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...

P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

mån 11 feb, 2013 17:59

F.d. Banverket hade inget emot att gräva ner spåren i Sundbyberg om staden slantade upp stålarna, intresset minskade avsevärt efter det beskedet för en nergrävning. Glöm inte bort att stationen ligger i Sundbyberg, bangården i Solna.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

mån 11 feb, 2013 19:57

M_M skrev:Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?

Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...

P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.

Nej det finns principbeslut på 4-spår hela vägen Tomteboda-Kallhäll. Kroken över Kista har avförts av kostnadsskäl.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

tis 12 feb, 2013 9:24

Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?

Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...

P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.

Nej det finns principbeslut på 4-spår hela vägen Tomteboda-Kallhäll. Kroken över Kista har avförts av kostnadsskäl.

Tvärbana mot Kista? Det beror på vad man menar. Om du mot all förmodan menar spårvägen mot Kista - Sollentuna och bra bytesmöjlighet så tror jag inte det. Då blir det byte i Sundbyberg - eller Bålsta? - till pendeltåg och sedan byte i ny station Solvalla. Men det var nog inte det du menade.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

tis 12 feb, 2013 19:42

Kantorn skrev:
Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:Är det inte redan bestämt att det ska bli fyrspår från Sundbyberg C och vidare utåt?

Folkligt motstånd mot fyrspår i just Sundbyberg torde kunna undvikas genom att föreslå en alternativ lösning (där fjärrtågen går via Uppsalabanan) som gör att Sundbyberg C blir av med regionaltåguppehållen...

P.S. sidospår:
Hur var det med planerna för tvärbana mot Kista, kommer det bli någon bytespunkt som i framtiden eventuellt kan användas av regionaltågen på Mälarbanan? "Tekniktunga" arbetsplatser i Kista torde kunna ha en del mer långväga pendlare, kan man tro.

Nej det finns principbeslut på 4-spår hela vägen Tomteboda-Kallhäll. Kroken över Kista har avförts av kostnadsskäl.

Tvärbana mot Kista? Det beror på vad man menar. Om du mot all förmodan menar spårvägen mot Kista - Sollentuna och bra bytesmöjlighet så tror jag inte det. Då blir det byte i Sundbyberg - eller Bålsta? - till pendeltåg och sedan byte i ny station Solvalla. Men det var nog inte det du menade.

M_M menar kanske om Solvalla blir en regionaltågsstation? Svaret är nej. Byggs stationen överhuvudtaget blir den till för endast pendeltåg.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

tis 12 feb, 2013 20:58

twr uppfattar mig rätt.

Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

tis 12 feb, 2013 22:29

M_M skrev:twr uppfattar mig rätt.

Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.


Finns nog knappast något realistiskt underlag för en sådan linje, som ju skulle bli en viss omväg plus nödvändigt att bygga någon slags triangel. De enda som jag kan se skulle få någon nytta vore de som anländer med regionaltåg till Sundbyberg och det räcker inte för en sådan förbindelse. Naturliga byten blir Rissne och en tänkt pendelstation vid Solvalla.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

tis 12 feb, 2013 22:42

Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:twr uppfattar mig rätt.

Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.


Finns nog knappast något realistiskt underlag för en sådan linje, som ju skulle bli en viss omväg plus nödvändigt att bygga någon slags triangel. De enda som jag kan se skulle få någon nytta vore de som anländer med regionaltåg till Sundbyberg och det räcker inte för en sådan förbindelse. Naturliga byten blir Rissne och en tänkt pendelstation vid Solvalla.

Och en ännu naturligare bytespunkt är kanske Barkarby där det faktiskt finns planer (hur konkreta?) på en regionaltågstation. Barkarby - Kista har stombuss och SL utreder nu om det i framtiden ska byggas spårväg eller tunnelbana i relationen.

Re: Fyrspår på Mälarbanan

tis 12 feb, 2013 23:08

Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:twr uppfattar mig rätt.

Med andra ord vore det intressant att titta på hur restiderna blir om man kör en linje Sundbyberg C - Kista jämfört med andra alternativ för den som vill resa (Örebro/Västerås-)Sundbyberg-Kista.


Finns nog knappast något realistiskt underlag för en sådan linje, som ju skulle bli en viss omväg plus nödvändigt att bygga någon slags triangel. De enda som jag kan se skulle få någon nytta vore de som anländer med regionaltåg till Sundbyberg och det räcker inte för en sådan förbindelse. Naturliga byten blir Rissne och en tänkt pendelstation vid Solvalla.


Regionaltågen har ju - jämfört med lokaltrafik - relativt låg turtäthet. Det går med andra ord relativt få vagnar för att bedriva en sånhär trafik. En triangel är väl ändå rätt bra att ha vid trafikstörningar söder om förgreningen och torde väl inte heller kosta så ohemult mycket att bygga. Däremot behöver man kanske tänka till lite hur man konstruerar omloppen, det lär väl knappast bli en körtid Kista - Sundbyberg C som är jämförbart med turtätheten på regionaltågen (speciellt knappast utanför rusningen).

Men visst, den troligaste resan är väl regionaltåg->Sundbyberg C - spårvagn -> Solna C -> Kista, kanske?

Re: Fyrspår på Mälarbanan

tis 12 feb, 2013 23:25

twr skrev: Och en ännu naturligare bytespunkt är kanske Barkarby där det faktiskt finns planer (hur konkreta?) på en regionaltågstation. Barkarby - Kista har stombuss och SL utreder nu om det i framtiden ska byggas spårväg eller tunnelbana i relationen.


Här: http://www.barkarbystaden.se/sidor/tagtrafik/ och här:http://www.jarfalla.se/download/18.6547062113a642feafa80008062/Planbeskrivning.pdf talas just om att nya Barkarby ska bli en station för såväl pendeltåg som för fjärr/regionaltåg (en nordvästlig motsvarighet till Flemingsberg). Men är det rimligt att ha två sådana stationer med ett avstånd på cirka 7 km? Är det tänkt att fjärrtågens uppehåll i Sundbyberg ska upphöra om Barkarby byggs ut? Om man måste välja, vilket läge är bäst? Eftersom det är två olika kommuner kommer naturligtvis båda att tala för "sin" sak.
Besvara