Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » sön 21 apr, 2013 14:24

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?

Jag tror det är alldeles för smalt på de "gatorna", och passar inte så bra med Tvärbanans snabbspårvägskaraktär. Jag tror inte alternativet har varit ett alternativ, för att uttrycka sig lite snårigt.

Ett typiskt fyrkantigt resonemang. På vilket sätt drabbas resenärerna på resten av Tvärbanan av en förlängning genom köpladeområdet i ena änden?

De kanske ska åka vidare med Saltsjöbanan?

Okej, det kanske var lite fyrkantigt, men restiden har väl alltid betydelse, trots allt? Och gatorna är ju inte så breda heller. Järnvägsgatan är cirka 12 meter och Simbagatan cirka 18 meter, till exempel. Vi har diskuterat frågan förut (i en anna tråd?). Jag vet inte om det finns någon fördel att dra spårvägen genom området.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » sön 21 apr, 2013 18:58

Fördelen skulle väl vara att få hållplats(er) precis utanför dörrarna på butikerna.

De som drabbas är främst de som vill göra "spetsbyte" till Saltsjöbanan (d.v.s. åka Sjöstaden-Slussen med Tvärbanan+Saltsjöbanan) men även de som vill åka vidare mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan österut.


Jag inser att det är säkert "för svårt", "går inte" o.s.v. att dra banan genom köpområdet. För att tänka mer realistiskt så vore det nog bra om det planerades för en framtida hållplats/station som ligger så nära butikerna som möjligt.

Hur ser byggnaderna ut invändigt? Går det enkelt att ordna genomgång genom något av husen? Eller är det promenad längs Järnvägsgatan som kommer gälla även i framtiden?

Det kanske rent av är alldeles utmärkt med hållplatser/stationer vid Sickla och "Nacka" som idag?

Man kan jämföra med busstrafiken, http://sl.se/scripts/kartor-geografiska/7510.Innerstan.2013.html
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » mån 22 apr, 2013 19:54

Det där fungerar inte! Alla som varit på plats vet att det inte finns några vettiga vägar i i köpområdet från Sickla Industriväg. Dessutom är trafikmiljön därinne hemsk, med massor av gående som byter sida ideligen. Det finns heller ingen behov - från Sickla station kommer man lätt och snabbt gåendes in i området.

Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » mån 22 apr, 2013 22:42

Tagbitaren skrev:Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!

Det gäller väl de flesta av våra diskussioner här på forumet? :P
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » ons 24 apr, 2013 19:10

twr skrev:
Tagbitaren skrev:Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!

Det gäller väl de flesta av våra diskussioner här på forumet? :P


Ja, verkligen, men ibland kan man ana att det är nån nånstans som lyssnar på nåt, eller så råkar folk bara tänka samma saker. :)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » ons 24 apr, 2013 19:19

M_M skrev:
twr skrev:
Tagbitaren skrev:Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!

Det gäller väl de flesta av våra diskussioner här på forumet? :P


Ja, verkligen, men ibland kan man ana att det är nån nånstans som lyssnar på nåt, eller så råkar folk bara tänka samma saker. :)

Jo jag tror både att vissa av dem som bestämmer läser här, och att det ofta är många som tänker samma sak samtidigt, mer eller mindre oberoende av varandra. Och då borde det ju vara ganska bra idéer kan man tycka?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav carltram » tis 30 apr, 2013 19:32

Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » ons 01 maj, 2013 10:26

carltram skrev:http://www.svtplay.se/klipp/1192535/tvarbanan-knyts-ihop-med-saltsjobanan?tab=clips&sida=1

Det var värst. Det ska tydligen byggas, och vara klart 2016. Nacka betalar 40 av 410 miljoner, förvånansvärt lite kan man tycka. Men projektet är säkert värt pengarna, särskilt med tanke på Slussenombyggnaden (om den nu nånsin blir av...).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav LÅ1 » ons 01 maj, 2013 11:56

Tack för länken, carltram!

twr skrev:Det var värst. Det ska tydligen byggas, och vara klart 2016. Nacka betalar 40 av 410 miljoner, förvånansvärt lite kan man tycka. Men projektet är säkert värt pengarna, särskilt med tanke på Slussenombyggnaden (om den nu nånsin blir av...).

Tänkte i stort sett i samma banor när jag såg inslaget.

Funderade också på hur stort trycket blir på resor Sickla - Gullmarsplan, och omvänt, när Slussen kommer att bli en kaosartad byggarbetsplats? Saltsjöbanan kommer bara att gå till en tillfällig ändstation vid Londonviadukten och därifrån blir det bussersättning till Slussen, så ett byte blir det oavsett resväg. Låter som om första Tvärbanetåg efter att ett saltsjöbanetåg anlänt kommer att bli smockfullt redan från start!

Förlängningen välkomnas nog av många, oavsett Slussenombyggnaden. Köpstades butiker och kulturen i Dieselverkstaden lockar säkert många Sjöstadsbor och med spårvagn hela vägen fram så blir det bekvämare att ta sig dit.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Odd » ons 01 maj, 2013 13:41

Jag var förbi Sickla i jobbets vägnar i går och konstaterade att det ändrats en del sedan jag var förbi där sist. Alla möjligheter att bygga en kostnadseffektiv, integrerad spårväg mellan Sickla Udde och Sickla/Nacka har förstörts av ogenomtänkta byggnader som numera står i vägen. Synd att man inte klarar av en så enkel sak som en helhetssyn på byggnation, planering, försörjning och kommers vilket skulle gynnat alla parter.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav AdrianLangemar » ons 01 maj, 2013 16:40

Ett mycket stort misslyckande är att det inte blir något byte mellan Tvärbanan och motorvägsbussarna. Motorvägsbussarna har betydligt fler resenärer än Saltsjöbanan och lokalbussarna på Värmdövägen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav CS » ons 01 maj, 2013 18:54

Odd skrev:Jag var förbi Sickla i jobbets vägnar i går och konstaterade att det ändrats en del sedan jag var förbi där sist. Alla möjligheter att bygga en kostnadseffektiv, integrerad spårväg mellan Sickla Udde och Sickla/Nacka har förstörts av ogenomtänkta byggnader som numera står i vägen. Synd att man inte klarar av en så enkel sak som en helhetssyn på byggnation, planering, försörjning och kommers vilket skulle gynnat alla parter.


Välkommen till det som kallas samhällsplanering :D

Hur det har gått i det här projektet vet jag inte så noga, men jag har lite allmänna reflektioner:

Förvånansvärt ofta är det enskilda individers handlande som om de sker i rätt ögonblick kan bli oerhört styrande. Sedan beror det mycket på bemanningen i olika organisationer och vilka konsulter man råkar hyra in

Kategori 1 Det finns ganska få individer som kan inse motpartens intressen och bedöma om motpartens företrädare inser sin egna organisations intresse.
Kategori 2 Det finns fler individer som inser den egna organisationens fulla intressen och kan göra avvägnignar däremellan
kategori 3 Det finns rätt många människor som inser det egna projektets, sakområdets intressen, men har svårt att inse hela den egna organisationens intressen

Kategori 4 Sedan finns det några riktiga stolpskott också

Förutom detta beror det på vilken social kompetens olika personer i samhällsplaneringsprocessen besitter för att kunna förklara och få igenom sin intressen
Huvudsakligen arbetar kategori 3-personer i den här sortens planering, några 2:or brukar finnas med och kanske någon 1:a. Kategori 4-personer brukar straffa ut sig, men brukar dyka upp lite här och där i mindre viktiga projekt.

Men man ska nog vara lite försiktig så man inte överskattar sin egna kategori eller förmåga att bedöma andra personers kategorier. Individer kan ju var lite olika duktiga/engagerade/tillgängliga vid olika tillfällen.

Jag gissar att det är ungefär såhär en spårvägsoperatör/bussoperatör fungerar också
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 568
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 17:41

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Medic » ons 01 maj, 2013 19:05

Trevligt! Men nog fan borde det gå att fixa på två år, eller till och med snabbare.. Nu när en anledning är att avlasta Slussen..
Användarvisningsbild
Medic
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 01 maj, 2012 16:27

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Den fria mannen » ons 01 maj, 2013 19:19

Medic skrev:Trevligt! Men nog fan borde det gå att fixa på två år, eller till och med snabbare.. Nu när en anledning är att avlasta Slussen..

Det var planen från början, men blev nog senarelagd pga budgetförändringar, och en ansökan om statsbidrag som blir klart i juli 2014.

http://infobank.nacka.se/handlingar/Kom ... laga_4.pdf
Den fria mannen
 
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 17:31

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav JohanB » ons 01 maj, 2013 21:13

Ska vi gissa att förlängningen det första året får gå med en ensam pendelvagn mellan Sickla och Sickla udde pga att det är i stort sett omöjligt att koppla in signalsystem på Tvärbanan?
JohanB
 
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 10:47

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » ons 01 maj, 2013 23:17

Den fria mannen skrev:
Medic skrev:Trevligt! Men nog fan borde det gå att fixa på två år, eller till och med snabbare.. Nu när en anledning är att avlasta Slussen..

Det var planen från början, men blev nog senarelagd pga budgetförändringar, och en ansökan om statsbidrag som blir klart i juli 2014.

http://infobank.nacka.se/handlingar/Kom ... laga_4.pdf

En mycket specifik tidsplan. Trafikstart 19 december 2016. Ska vi gissa på början av år 2017?

Det finns ingen tid i tidsplanen för överklagande av detaljplan, verkar det. Hur sannolikt är det? Hur mycket försenar det?

När sker (den tillfälliga) avkortningen av Saltsjöbanan till Londonviadukten? Finns det någon möjlighet att vänta till 2017, när Sicklaförlängningen är klar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav LÅ1 » tor 02 maj, 2013 0:04

twr skrev:När sker (den tillfälliga) avkortningen av Saltsjöbanan till Londonviadukten? Finns det någon möjlighet att vänta till 2017, när Sicklaförlängningen är klar?

'Enligt stockholm.se sker det 2014. Framgår inte om det är i januari eller december eller någon annan månad som avkortningen sker.
Saltsjöbanan går inte hela vägen in till Slussen 2014 - 2020, utan planeras vända vid Londonviadukten, därifrån går matarbussar på Stadsgårdsleden till Slussen.
När Slussen är färdig får Saltsjöbanan en ny station, vid dagens station, med två spår istället för ett, för att kunna öka trafiken.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Odd » tor 02 maj, 2013 2:54

Vad är det som gör att det tar nästan nio kvartal att bygga denna korta stump?

Hmm.. vad dumt det kan bli med frågorna ibland, klart det tar så lång tid, det är ju SL det handlar om...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » tor 02 maj, 2013 5:55

AdrianLangemar skrev:Ett mycket stort misslyckande är att det inte blir något byte mellan Tvärbanan och motorvägsbussarna. Motorvägsbussarna har betydligt fler resenärer än Saltsjöbanan och lokalbussarna på Värmdövägen.


Har du något förslag på hur man skulle kunnat ordna detta?

Mitt förslag är att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan (och därmed givetvis förlänga dubbelspåret till Sickla, det är bara ett par hundra meter spår det gäller och en eventuell sammankoppling kräver ändå signalsystemändringar hur man än vänder sig) och sedan dra upp Tvärbanan till Forum Nacka där det skulle gå att byta till/från motorvägsbussarna.

I princip skulle vagnarna kanske kunna fortsätta i blandtrafik till Nacka Strand.

JohanB skrev:Ska vi gissa att förlängningen det första året får gå med en ensam pendelvagn mellan Sickla och Sickla udde pga att det är i stort sett omöjligt att koppla in signalsystem på Tvärbanan?


Ett annat tänkbart scenario är att man börjar med nya signalsystemet på denna sträcka och kör på sikt i övergången mellan gamla-nya systemet.

Ja, eller så blir man inte klar med det här förrän Tvärbanan ändå stängs av för signalsystembyte...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » tor 02 maj, 2013 8:33

Är det verkligen tänkt att dessa 7-800 meter ska ställverksregleras. Sträckan Gullmarsplan-Sickla Udde körs ju på sikt. Denna korta förlängningen borde rimligen köras på samma sätt. Här behövs ju naturligtvis signaler i korsningen med Sicklavägen, men det kan ordnas med vägsignaler.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ADDE, TKO och 12 gäster