Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » mån 04 feb, 2013 1:29

twr skrev: Vilken av dessa lösningar var det du menade, Anders Hanquist? Eller har jag misstolkat dig totalt?

Jag tänkte mig ungefär http://kartor.eniro.se/m/nJyPo.

Det första man bör göra är att räta ut såväl Sickla Industriväg som Värmdövägen så att de möts i en T-korsning (eller om cirkulation är modernare och får plats) några meter längre österut. Under vägkorsningen byggs en ny vägport (som ersätter SB:s nuvarande) med plats för tre spår. På så sätt kan man även "räta ut" SB så att man slipper ha stationen i kurva som i nuläget. Ungefär där det i dag är en parkering byggs ändhållplats för TvB. Bortom den gärna ett förbindelsespår till SB.

Den viadukt jag vill ersätta har hängt med ett tag och såg ut så här på sextiotalet: http://www.stockholmslansmuseum.se/fakt ... /LX99-0076

Andra lösningar som föreslås med spårvägen dragen upp över viadukten och ner på andra sidan har jag svårt att förstå mig på.
Anders Hanquist

Inläggav twr » mån 04 feb, 2013 13:11

Anders Hanquist skrev:
twr skrev: Vilken av dessa lösningar var det du menade, Anders Hanquist? Eller har jag misstolkat dig totalt?

Jag tänkte mig ungefär http://kartor.eniro.se/m/nJyPo.

Det första man bör göra är att räta ut såväl Sickla Industriväg som Värmdövägen så att de möts i en T-korsning (eller om cirkulation är modernare och får plats) några meter längre österut. Under vägkorsningen byggs en ny vägport (som ersätter SB:s nuvarande) med plats för tre spår. På så sätt kan man även "räta ut" SB så att man slipper ha stationen i kurva som i nuläget. Ungefär där det i dag är en parkering byggs ändhållplats för TvB. Bortom den gärna ett förbindelsespår till SB.

Okej, ungefär som jag föreställde mig. Skulle SB alltså förbli enkelspårig? På sikt kanske man kör spårvagn på SB och då behöver man ju bara en hållpats.

Anders Hanquist skrev:Den viadukt jag vill ersätta har hängt med ett tag och såg ut så här på sextiotalet: http://www.stockholmslansmuseum.se/fakt ... /LX99-0076

Andra lösningar som föreslås med spårvägen dragen upp över viadukten och ner på andra sidan har jag svårt att förstå mig på.

Spårväg över Gamla Värmdövägen har jag aldrig föreslagit, det hoppas jag har framgått. Men frågan är om SB kommer att gå kvar i Henriksdalsberget och om man ändå försöker få plats med en biltunnel. Alltså: Kommer det att finnas skäl att byta plats på SB och Gamla Värmdövägen som man tidigare planerade?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Tagbitaren » mån 04 feb, 2013 13:40

twr skrev:
Tagbitaren skrev:Ja, här kommer omfattande önskelistor upp – rena julafton, faktiskt. Inget fel i det, på ett diskussionsforum ska väl alla åsikter få komma fram. Däremot tror jag inte att alla har förstått (kanske inte jag heller) vad Nacka kommun vill med detta. Projektet har egentligen ingen koppling till Slussenombyggnaden, inte heller till den framtida t-baneutbyggnaden. I själva verket är det något som borde ha gjorts för länge sedan, och som måste bedömas på sena egna meriter, oavsett framtiden för SB och när/om t-baneutbyggnaden blir av. Därför menar jag att det är fel utgångspunkt att kalla detta ”en billig stump relativt sett, och tänkt att vara temporär under slussenbygget”. Så är det inte! Den här bandelen är tänkt att bestå. Därmed inte sagt att det är fel att tänka på hur en ev. fortsättning mot Nacka/Saltsjö-Järla skulle kunna utformas. Att omstigningen mellan TvB och SB måste ske i plan anser jag vara självklart, annars går det mesta fördelarna av denna pseudo-sammankoppling förlorade. Det bästa exemplet på detta är omstigningen mellan Nockebybanan och t-banan i Alvik. Enda nackdeler jag ser med utbyggnaden är att hpl. Sickla Udde, som egentligen var tänkt att vara ett provisorium, nu mer eller mindre permanentas. Egentligen borde man separera buss-hpl från buss nr. 74 helt från TvB, vilket det borde finnas utrymme för.

Tittar man på Inges utmärkta bilder som ser man att det inte alls är särskilt trångt mellan Sickla och Nacka C. Det skulle utan vidare gå att bygga dubbelspår hela vägen, även om man får schakta en del. Viss vegetation ryker också, men det får man ta (det ligger också några byggnader norr om spåren - de är troligen teknikhus för SB). Att tre spår ryms vid Sickla anser jag omomtvistligt, även om man får ta en bit mark söder om nuvararande station. Hur mycket man vill göra åt korsningen Sickla Industriväg/Gl:a Värmdövägen och bron över SB beror naturligtvis mycket på hur Nacka kommun vill ha det med Värmdövägen (och hur mycket pengar man vill lägga ut). SB lär nog ändå vara kvar i sin nuvarande, inre sträckning i minst 10 år till.

Jag håller med om allt (med ett undantag). Är det någon som har trott att det här var temporärt? Visst borde det här ha gjorts redan 2002, men då planerades anslutningen i ett helt annat läge som en del av Danvikslösen. Vad som har hänt nu är att Danvikslösen har slopats och då kan man förlänga från Sickla udde, och att ombyggnaden av Slussen har gjort det mer brådskande.

Men varför vill du inte permanenta Sickla udde? Det är ju bara en av fyra hållplatser som är gemensam för Tvärbanan och buss 74.

Tja, du får väl läsa igenom tråden, så får du se vem som anväder ordet temporär. Tvärbana Sydost (GUP - SIU) projekterades mycket tidigare än 2002 och som Stig Dingertz säger i intervjun på sid 30 i Tvärbaneboken, borde denna "stump" ändå ha byggts. Danvikslösen var lika nebulöst då som nu.

Jag har aldrig sagt att inte vill permanenta hpl SIU, men det medför en del nackdelar. Problement med åtkomstkonflikter mellan buss och spårväg bör ju för all delk minska när SIU inte längre är ändhållplats. Sedan kan man ju inte förverkliga den gamla stadsplanen med att göra Lugnets Allé till en boulevard med gångväg i mitten. Men fördelarna överväger!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inläggav Inge » mån 04 feb, 2013 13:47

Inge skrev:Personligen är jag lite tveksam till att man behöver investera så mycket i Värmdövögens bro. Saltsjöbanans blindtarm blir in till Slussen blir överflödig när tunnelbanan öppnar. Hur lång tid det tar vet vi inte, men enkelspåret bör klara sig så länge. Man får plats med en bra anslutning vid Sickla om spåret flyttas lite norrut. För sträckan vidare till Nacka kan man tänka sig något så här:
Bild
Gult=Nytt dubbelspår från Tvärbanan.
Grönt=Nytt spår för Saltsjöbanan med förbigångsmöjlighet. Jag tror att man kan bygga så att ett tåg går in i verkligheten även om det ser trångt ut på skissen.

Jag tänkte mig inte någon förändring för SB i dagsläget. Två skilda viadukter spledes. Den gamla för värmdövägen över SB och en ny för Sickla Industriväg över Tvärbanan.

Det är bra om SB byter till norra sidan om Värmdövägen på samma plats som idag och det finns ingen anledning till att dra Tvärbanan till den sidan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav M_M » mån 04 feb, 2013 17:44

Tagbitaren skrev:Jag har aldrig sagt att inte vill permanenta hpl SIU, men det medför en del nackdelar. Problement med åtkomstkonflikter mellan buss och spårväg bör ju för all delk minska när SIU inte längre är ändhållplats. Sedan kan man ju inte förverkliga den gamla stadsplanen med att göra Lugnets Allé till en boulevard med gångväg i mitten. Men fördelarna överväger!

Sidospår:

Var är en boulevard med gångväg i mitten uppskattat, och av vem och varför?

Det verkar förekomma en del folk som går på gångvägen i mitten av Vasagatan i Göteborg har jag märkt då jag cyklat där (enda cykelbanan på Vasagatan, typ) men själv har jag nog i stort sett aldrig gått där. Det finns ju helt okej trotoarer längs sidorna av vägen.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » mån 04 feb, 2013 21:11

Tagbitaren skrev:Tvärbana Sydost (GUP - SIU) projekterades mycket tidigare än 2002 och som Stig Dingertz säger i intervjun på sid 30 i Tvärbaneboken, borde denna "stump" ändå ha byggts. Danvikslösen var lika nebulöst då som nu.

Men Danvikslösen var väl ändå det som planerades under ganska många år, oavsett om det varen bra eller dålig idé?

Tagbitaren skrev:Jag har aldrig sagt att inte vill permanenta hpl SIU, men det medför en del nackdelar. Problement med åtkomstkonflikter mellan buss och spårväg bör ju för all delk minska när SIU inte längre är ändhållplats. Sedan kan man ju inte förverkliga den gamla stadsplanen med att göra Lugnets Allé till en boulevard med gångväg i mitten. Men fördelarna överväger!

Menar du Båtbyggargatan? Det är där hållplatsen ligger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » mån 04 feb, 2013 21:43

Inge skrev:Jag tänkte mig inte någon förändring för SB i dagsläget. Två skilda viadukter spledes. Den gamla för värmdövägen över SB och en ny för Sickla Industriväg över Tvärbanan.

Det är bra om SB byter till norra sidan om Värmdövägen på samma plats som idag och det finns ingen anledning till att dra Tvärbanan till den sidan.

Jag är inte tillräckligt bekant med platsen för att ha en definitiv åsikt. Dina argument är vettiga. Anders Hanquists idé med en gemensam viadukt känns också vettig. En spårförbindelse bör man få till. Sedan är det en senare fråga om Saltsjöbanan ska fortsätta att vara "tunnelbana" eller i framtiden bli spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Anders Hanquist » mån 04 feb, 2013 22:37

Idén med en gemensam viadukt baseras mest på att den nuvarande verkar "uttjänt". Dess "bäst-före-datum" verkar vara passerat för många år sedan. Genom att bygga en ny gemensam i stället för att klämma in en ny bredvid den existerande kunde man få andra fördelar (uträtning av såväl bana som vägar) så att säga "på köpet". I vart fall borde det utredas vad det skulle innebära ekonomiskt.
Anders Hanquist

Inläggav M_M » tis 05 feb, 2013 22:01

Det är väl rätt svårt att som glad amatör se hur det står till med livslängden på en viadukt?

Men OBS, hur man än vänder på steken så bör man vara tydlig med att det här med viadukten o.s.v. är en vägfråga - inte en kollektivtrafikfråga. Planera spårväg rakt över Sicka Industriväg och vill nån ha nåt annat så får denne "nån annan" pröjsa extrakostnaden.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Anders Hanquist » tis 05 feb, 2013 23:43

Självklart har jag inte gjort några slags mätningar av den befintliga viaduktens tekniska kvalitet. Att bara dra Tvärbanans spår rakt över Sickla industriväg känns dock inte optimalt med tanke på nivåerna på platsen. Naturligtvis bör kommunen vara med och "pröjsa" för att skapa en bättre korsning med banorna och samtidigt få en bättre dragning av vägarna. Det borde kunna bli en så kallad "win-win-situation". Jag är kanske inte heller överförtjust över plankorsningen med Sicklavägen i Båtbyggargatans förlängning. Men där finns inga naturliga nivåskillnader att utnyttja, så det skulle kräva en rätt lång viadukt för att komma över vägen eller ett långt "tråg" för att komma under. Men så har man ju löst det i korsningen med Solnavägen. Men, ska det bli snabbt och enkelt så får man nog lösa det med signalreglering där, i alla fall på kortare sikt.
Anders Hanquist

Inläggav twr » ons 10 apr, 2013 9:51

Jag trodde Sicklautbyggnaden skulle upp i aprilnämnden, men det verkar inte så: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=63613
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Den fria mannen » ons 10 apr, 2013 19:56

Hmm, först var det tänkt att det skulle tas upp i mars sammanträde, med trafikstart 2015. Sedan senarelades det och ska bli klart i slutet av 2016, med planerat genomförandebeslut nu den 16 april. Tidsplanen var väl lite för optimistisk trots allt.

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... fault.aspx
Den fria mannen

Inläggav twr » ons 10 apr, 2013 21:47

Den fria mannen skrev:Hmm, först var det tänkt att det skulle tas upp i mars sammanträde, med trafikstart 2015. Sedan senarelades det och ska bli klart i slutet av 2016, med planerat genomförandebeslut nu den 16 april. Tidsplanen var väl lite för optimistisk trots allt.

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... fault.aspx

På Nacka kommuns sida (länken) ser allt väldigt okomplicerat ut. "SL ska ditt och datt och Nacka kanske bidrar med en slant". Är inte säker på att SL ser det på riktigt samma sätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Tagbitaren » tor 11 apr, 2013 9:53

Antagligen inte. Nacka är förstås angelägna om att detta blir av, men kanske inte lika fullt beredda att bidra ekonomiskt (annat än med marken, då). Så kommunen driver på, medan SLL, som ska stå för fiolerna, nog vill diskutera igenom det här lite mer ingående innan ett genomförandeavtal skrivs. Politik kallas det. Visserligen är kostnadsposten, åtminstone i jämförelse med andra infrastrukturprojekt, inte så stor men inte på något sätt försumbar.
Tagbitaren

Inläggav M_M » lör 13 apr, 2013 16:58

Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Tagbitaren » sön 14 apr, 2013 21:22

M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?

Man får nog tolka Trafiknämndens beslut 16/10 2012 så (§ 129), även om formuleringarna i beslutet är rätt allmänt hållna.
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... 6_PDFA.pdf
Tagbitaren

Inläggav twr » tor 18 apr, 2013 10:20

M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?

Jag tror det är alldeles för smalt på de "gatorna", och passar inte så bra med Tvärbanans snabbspårvägskaraktär. Jag tror inte alternativet har varit ett alternativ, för att uttrycka sig lite snårigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Tagbitaren » tor 18 apr, 2013 14:46

twr skrev:

Jag tror det är alldeles för smalt på de "gatorna", och passar inte så bra med Tvärbanans snabbspårvägskaraktär. Jag tror inte alternativet har varit ett alternativ, för att uttrycka sig lite snårigt.

Det tror inte jag heller. Dessutom är ju, åtminstone enligt min tolkning av beslutet ovan, det primära syftet att skapa övergångsmöjligheter mellan TvB och SB. Bifogar några bilder från den tänkta sträckningen, tagna en mörk februaridag i år:
Bild
Till att börja med är det enkelt, från vändspårens slut vid korsningen mellan Båtbyggargatan och Vävar Johans Gata finns plan mark tillgänglig.

Bild
Sedan ska man då passera väg 260 i plan för att nå Uddvägen på andra sidan. I bakgrunden AkzoNobels nya, fula HK under uppförande.

Bild
Uddvägen upp mot gamla färgfabriken.

Bild
Gamla färgfabriken, som tydligen anses kulturskyddad på något sätt. :evil: vet vad det är för verksamheter som bedrivs där idag, min GF och jag blev totalt nedstänkta när vi promenerade där och en dåre i pickup kom körande med en fart som jag knappt sett hos det kriminella slöddret i söderortsslummen ens.

Bild
Gamla rampen upp mot Värmdövägen. Här någonstans måste Tvärbanan höja sig upp från Uddvägens nivå på en ny betongramp....

Bild
för att passera utmed Värmdövägen. Studentbostäderna t.h. kommer att flyttas

Bild
och slutligen komma ut på p-platsen vid Quality Hotel. Här måste man sedan börja äta sig ned i marken med ett tråg e. dyl. för att komma ned till...

Bild
Saltsjöbanans nivå vid stn. Sickla.

Bild
En viss uppfattning om höjdskillnaderna får man även från andra sidan SB (ja, bilden är något sanerad i Photoshop)

Bild
Det finns mark tillräcklig för att få plats även med Tvärbanan när man har passerat under Sickla Industriväg...

Bild
och även österut finns plats för att bygga dubbelspår
Tagbitaren

Inläggav Den fria mannen » sön 21 apr, 2013 10:43

Genomförandebeslutet tas i maj pga diskussioner mellan SLL och Stockholms stad. Om man vill veta mer om vem som finansierar vad och hur sträckningen kommer se ut så finns det en hel del material på Nackas infobank, kommunstyrelsen och miljö- och stadsbyggnadsnämnden. Intressanta läsningar. http://www.nacka.se/web/politik_organis ... fault.aspx
Den fria mannen

Inläggav AdrianLangemar » sön 21 apr, 2013 12:14

twr skrev:

Ett typiskt fyrkantigt resonemang. På vilket sätt drabbas resenärerna på resten av Tvärbanan av en förlängning genom köpladeområdet i ena änden?
AdrianLangemar

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik