Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » mån 04 feb, 2013 21:37

Idén med en gemensam viadukt baseras mest på att den nuvarande verkar "uttjänt". Dess "bäst-före-datum" verkar vara passerat för många år sedan. Genom att bygga en ny gemensam i stället för att klämma in en ny bredvid den existerande kunde man få andra fördelar (uträtning av såväl bana som vägar) så att säga "på köpet". I vart fall borde det utredas vad det skulle innebära ekonomiskt.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » tis 05 feb, 2013 21:01

Det är väl rätt svårt att som glad amatör se hur det står till med livslängden på en viadukt?

Men OBS, hur man än vänder på steken så bör man vara tydlig med att det här med viadukten o.s.v. är en vägfråga - inte en kollektivtrafikfråga. Planera spårväg rakt över Sicka Industriväg och vill nån ha nåt annat så får denne "nån annan" pröjsa extrakostnaden.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » tis 05 feb, 2013 22:43

Självklart har jag inte gjort några slags mätningar av den befintliga viaduktens tekniska kvalitet. Att bara dra Tvärbanans spår rakt över Sickla industriväg känns dock inte optimalt med tanke på nivåerna på platsen. Naturligtvis bör kommunen vara med och "pröjsa" för att skapa en bättre korsning med banorna och samtidigt få en bättre dragning av vägarna. Det borde kunna bli en så kallad "win-win-situation". Jag är kanske inte heller överförtjust över plankorsningen med Sicklavägen i Båtbyggargatans förlängning. Men där finns inga naturliga nivåskillnader att utnyttja, så det skulle kräva en rätt lång viadukt för att komma över vägen eller ett långt "tråg" för att komma under. Men så har man ju löst det i korsningen med Solnavägen. Men, ska det bli snabbt och enkelt så får man nog lösa det med signalreglering där, i alla fall på kortare sikt.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » ons 10 apr, 2013 8:51

Jag trodde Sicklautbyggnaden skulle upp i aprilnämnden, men det verkar inte så: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=63613
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Den fria mannen » ons 10 apr, 2013 18:56

Hmm, först var det tänkt att det skulle tas upp i mars sammanträde, med trafikstart 2015. Sedan senarelades det och ska bli klart i slutet av 2016, med planerat genomförandebeslut nu den 16 april. Tidsplanen var väl lite för optimistisk trots allt.

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... fault.aspx
Den fria mannen
 
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 16:31

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » ons 10 apr, 2013 20:47

Den fria mannen skrev:Hmm, först var det tänkt att det skulle tas upp i mars sammanträde, med trafikstart 2015. Sedan senarelades det och ska bli klart i slutet av 2016, med planerat genomförandebeslut nu den 16 april. Tidsplanen var väl lite för optimistisk trots allt.

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... fault.aspx

På Nacka kommuns sida (länken) ser allt väldigt okomplicerat ut. "SL ska ditt och datt och Nacka kanske bidrar med en slant". Är inte säker på att SL ser det på riktigt samma sätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » tor 11 apr, 2013 8:53

Antagligen inte. Nacka är förstås angelägna om att detta blir av, men kanske inte lika fullt beredda att bidra ekonomiskt (annat än med marken, då). Så kommunen driver på, medan SLL, som ska stå för fiolerna, nog vill diskutera igenom det här lite mer ingående innan ett genomförandeavtal skrivs. Politik kallas det. Visserligen är kostnadsposten, åtminstone i jämförelse med andra infrastrukturprojekt, inte så stor men inte på något sätt försumbar.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 20:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » lör 13 apr, 2013 15:58

Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » sön 14 apr, 2013 20:22

M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?


Man får nog tolka Trafiknämndens beslut 16/10 2012 så (§ 129), även om formuleringarna i beslutet är rätt allmänt hållna.
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... 6_PDFA.pdf
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 20:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » tor 18 apr, 2013 9:20

M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?

Jag tror det är alldeles för smalt på de "gatorna", och passar inte så bra med Tvärbanans snabbspårvägskaraktär. Jag tror inte alternativet har varit ett alternativ, för att uttrycka sig lite snårigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » tor 18 apr, 2013 13:46

twr skrev:
M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?

Jag tror det är alldeles för smalt på de "gatorna", och passar inte så bra med Tvärbanans snabbspårvägskaraktär. Jag tror inte alternativet har varit ett alternativ, för att uttrycka sig lite snårigt.


Det tror inte jag heller. Dessutom är ju, åtminstone enligt min tolkning av beslutet ovan, det primära syftet att skapa övergångsmöjligheter mellan TvB och SB. Bifogar några bilder från den tänkta sträckningen, tagna en mörk februaridag i år:
Bild
Till att börja med är det enkelt, från vändspårens slut vid korsningen mellan Båtbyggargatan och Vävar Johans Gata finns plan mark tillgänglig.

Bild
Sedan ska man då passera väg 260 i plan för att nå Uddvägen på andra sidan. I bakgrunden AkzoNobels nya, fula HK under uppförande.

Bild
Uddvägen upp mot gamla färgfabriken.

Bild
Gamla färgfabriken, som tydligen anses kulturskyddad på något sätt. :evil: vet vad det är för verksamheter som bedrivs där idag, min GF och jag blev totalt nedstänkta när vi promenerade där och en dåre i pickup kom körande med en fart som jag knappt sett hos det kriminella slöddret i söderortsslummen ens.

Bild
Gamla rampen upp mot Värmdövägen. Här någonstans måste Tvärbanan höja sig upp från Uddvägens nivå på en ny betongramp....

Bild
för att passera utmed Värmdövägen. Studentbostäderna t.h. kommer att flyttas

Bild
och slutligen komma ut på p-platsen vid Quality Hotel. Här måste man sedan börja äta sig ned i marken med ett tråg e. dyl. för att komma ned till...

Bild
Saltsjöbanans nivå vid stn. Sickla.

Bild
En viss uppfattning om höjdskillnaderna får man även från andra sidan SB (ja, bilden är något sanerad i Photoshop)

Bild
Det finns mark tillräcklig för att få plats även med Tvärbanan när man har passerat under Sickla Industriväg...

Bild
och även österut finns plats för att bygga dubbelspår
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 20:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Den fria mannen » sön 21 apr, 2013 9:43

Genomförandebeslutet tas i maj pga diskussioner mellan SLL och Stockholms stad. Om man vill veta mer om vem som finansierar vad och hur sträckningen kommer se ut så finns det en hel del material på Nackas infobank, kommunstyrelsen och miljö- och stadsbyggnadsnämnden. Intressanta läsningar. http://www.nacka.se/web/politik_organis ... fault.aspx
Den fria mannen
 
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 16:31

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav AdrianLangemar » sön 21 apr, 2013 11:14

twr skrev:
M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?

Jag tror det är alldeles för smalt på de "gatorna", och passar inte så bra med Tvärbanans snabbspårvägskaraktär. Jag tror inte alternativet har varit ett alternativ, för att uttrycka sig lite snårigt.

Ett typiskt fyrkantigt resonemang. På vilket sätt drabbas resenärerna på resten av Tvärbanan av en förlängning genom köpladeområdet i ena änden?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » sön 21 apr, 2013 13:24

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Är SL/SLL ens med på Nackas idé att spårvägen ska gå just till Saltsjöbanans Sicklastation, och inte någon annan väg, t.ex. genom köpladeområdet?

Jag tror det är alldeles för smalt på de "gatorna", och passar inte så bra med Tvärbanans snabbspårvägskaraktär. Jag tror inte alternativet har varit ett alternativ, för att uttrycka sig lite snårigt.

Ett typiskt fyrkantigt resonemang. På vilket sätt drabbas resenärerna på resten av Tvärbanan av en förlängning genom köpladeområdet i ena änden?

De kanske ska åka vidare med Saltsjöbanan?

Okej, det kanske var lite fyrkantigt, men restiden har väl alltid betydelse, trots allt? Och gatorna är ju inte så breda heller. Järnvägsgatan är cirka 12 meter och Simbagatan cirka 18 meter, till exempel. Vi har diskuterat frågan förut (i en anna tråd?). Jag vet inte om det finns någon fördel att dra spårvägen genom området.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » sön 21 apr, 2013 17:58

Fördelen skulle väl vara att få hållplats(er) precis utanför dörrarna på butikerna.

De som drabbas är främst de som vill göra "spetsbyte" till Saltsjöbanan (d.v.s. åka Sjöstaden-Slussen med Tvärbanan+Saltsjöbanan) men även de som vill åka vidare mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan österut.


Jag inser att det är säkert "för svårt", "går inte" o.s.v. att dra banan genom köpområdet. För att tänka mer realistiskt så vore det nog bra om det planerades för en framtida hållplats/station som ligger så nära butikerna som möjligt.

Hur ser byggnaderna ut invändigt? Går det enkelt att ordna genomgång genom något av husen? Eller är det promenad längs Järnvägsgatan som kommer gälla även i framtiden?

Det kanske rent av är alldeles utmärkt med hållplatser/stationer vid Sickla och "Nacka" som idag?

Man kan jämföra med busstrafiken, http://sl.se/scripts/kartor-geografiska/7510.Innerstan.2013.html
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » mån 22 apr, 2013 18:54

Det där fungerar inte! Alla som varit på plats vet att det inte finns några vettiga vägar i i köpområdet från Sickla Industriväg. Dessutom är trafikmiljön därinne hemsk, med massor av gående som byter sida ideligen. Det finns heller ingen behov - från Sickla station kommer man lätt och snabbt gåendes in i området.

Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 20:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » mån 22 apr, 2013 21:42

Tagbitaren skrev:Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!

Det gäller väl de flesta av våra diskussioner här på forumet? :P
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » ons 24 apr, 2013 18:10

twr skrev:
Tagbitaren skrev:Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!

Det gäller väl de flesta av våra diskussioner här på forumet? :P


Ja, verkligen, men ibland kan man ana att det är nån nånstans som lyssnar på nåt, eller så råkar folk bara tänka samma saker. :)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » ons 24 apr, 2013 18:19

M_M skrev:
twr skrev:
Tagbitaren skrev:Dessutom är det ointressant vad som sägs här - Nacka kommun vill ha den dragning som skisseras i start-PM:et och den är den som kommer att byggas - om det byggs något alls!

Det gäller väl de flesta av våra diskussioner här på forumet? :P


Ja, verkligen, men ibland kan man ana att det är nån nånstans som lyssnar på nåt, eller så råkar folk bara tänka samma saker. :)

Jo jag tror både att vissa av dem som bestämmer läser här, och att det ofta är många som tänker samma sak samtidigt, mer eller mindre oberoende av varandra. Och då borde det ju vara ganska bra idéer kan man tycka?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav carltram » tis 30 apr, 2013 18:32

Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: heasm och 3 gäster