Switch to mobile style

Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 19 sep, 2017 15:09

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Man ska inte köpa italienska signalsystem (och inte spanska vagnar heller!)!

Kan det vara bättre att köpa italienska vagnar och spanska signalsystem?
(jag misstänker att såväl göteborgare som juter i kör skriker "nej"... men för egen del har jag enbart goda erfarenheter av italiensk vagnbyggnadskonst - vem vill inte susa fram i ett ETR-500 längs Amalfikusten med ett glas väl kyld Prosecco inom räckhåll? Eller varför inte en hel bottiglia?)
hälsningar från
"sjenjörn i årsta"

Ja, åker man tåg i Italien är det kanske bäst att välja banor med fungerande linjeblockering, gärna ATC-övervakad.
viewtopic.php?f=35&t=39000&p=348016

Det märkliga är att italienska signalsystem verkar fungera - i Italien (när/där de nu finns).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav heasm » tis 19 sep, 2017 15:13

Lite OT. Jag kollade upp när det är tänkt att Saltsjöbanan skall gå till Slussen igen... 2025! Jösses vad det tar tid att bygga en ny sluss (+lite annat)...
heasm
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 19 sep, 2017 15:33

heasm skrev:Lite OT. Jag kollade upp när det är tänkt att Saltsjöbanan skall gå till Slussen igen... 2025! Jösses vad det tar tid att bygga en ny sluss (+lite annat)...

Ja, här flyter Tvärbanan och Saltsjöbanan ihop, precis som det var tänkt, hehe.

I det dokument jag refererar till i denna tråd
viewtopic.php?f=2&t=39990

och som beskriver landstingets syn på den upphöjning av Saltsjöbanan mellan Sickla och Nacka/Saltsjö-Järla som Nacka kommun är väldigt angelägen om att få genomförd, skriver man
SLL/TF skrev:Tvärbanan till Sickla färdigställs under hösten 2017, vars ena syfte är att ge
Saltsjöbaneresenärer ett attraktivt resealternativ mot Stockholm istället för
ersättningsbuss från Henriksdal till Slussen. Vid genomförandet av
Upphöjningen kan den nya bytespunkten mellan Saltsjöbanan och Tvärbanan i
Sickla inte nyttjas, eftersom Saltsjöbanan är totalavstängd eller avkortad öster
om Nacka station. Byte till Tvärbanan får då istället ske från ersättningsbuss/
ordinarie busstrafik på Värmdövägen (hållplats Sickla bro eller Sickla station),
vilket inte är lika smidigt som bytet mellan banorna på samma plattform.

Det finns planer på att låta Saltsjöbanan gå in till det gamla stationsläget på
Stadsgårdsleden, kallat Lokattens trappa, som en etapplösning innan Slussen är
helt klar men efter Danviksbron är renoverad. Detta skulle kunna vara troligt
mellan 2022-2025. Med Upphöjningen mellan 2020-2023 är endast åren 2023-
2025 aktuella för Lokattens trappa, vilket kan göra att lösningen med Lokattens
trappa inte anses lika intressant att fortsätta utreda och genomföra.


Just nu verkar i alla fall stora delar av det gamla spårområdet mellan Stadsgårdstunneln och Slussen vara helt uppgrävd - det såg jag från bussen igår.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav gek » tis 19 sep, 2017 22:58

dr Cassandra Nojdh skrev:Nå, det är ju ingen hemlighet att ATP/ATC-övervakningen i General Electric/Alstoms signalsystem fungerar dåligt, och det var också i drift på Solnagrenen endast en kort tid i januari.
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/07 ... grenen.pdf

Eftersom det tydligen är besvärligt att åtgärda problemet (ATP-systemet måste få en eget frekvensband i GHz-området) har Alstom tydligen t.v. utvecklat en ligth-variant, kallad DIS
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/28 ... a-ses_.pdf


Märkliga förhållanden som framkommer genom dessa säkerhetsmeddelanden; Alstoms ATP måste tas ur bruk "på grund av den ökade skaderisken för personer i spårvagnen" [SM 07-2017] - säkerhetssystemet har alltså blivit en säkerhetsrisk. Och de farliga nödbromsningarna beror troligen på radiostörningar. Varför kunde SL inte klara sig med den grundläggande funktionaliteten i systemet, baserad på mikrovågsförbindelse? I Italien används såvitt jag vet inte "radio infill". Och i SM 28-2017 nämns ställverk som startar om spontant vilket uppenbarligen bedöms som ett möjligt säkerhetsproblem. Överhuvudtaget känns detta nya signalsystem inte stabilt, trots att det provats ut under många år och installerats och testats under en mycket lång trafikavstängning.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 801
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » tis 19 sep, 2017 23:47

gek skrev:Märkliga förhållanden som framkommer genom dessa säkerhetsmeddelanden; Alstoms ATP måste tas ur bruk "på grund av den ökade skaderisken för personer i spårvagnen" [SM 07-2017] - säkerhetssystemet har alltså blivit en säkerhetsrisk. Och de farliga nödbromsningarna beror troligen på radiostörningar. Varför kunde SL inte klara sig med den grundläggande funktionaliteten i systemet, baserad på mikrovågsförbindelse? I Italien används såvitt jag vet inte "radio infill".


Nja nu blandar du ihop ett och annat. Det är inte radio infill-funktionen som störts ut vid dessa tillfällen, utan det du kallar den grundläggande funktionaliteten (den punktformiga signalerigen). Som är en rätt märklig konstruktion med en massa stolpar som förfular anläggningen och skymmer sikten.

Upphandlingar följer en viss process, SL upphandlade ett system med vissa krav (funktions- och prestandakrav) som man berättade i förväg innan anbuden togs emot. Radio infill-funktionen är den här tillverkarens lösning på dessa krav. En annan tillverkare hade kunnat välja en annan lösning. Någon kanske rentav t ex kunde ha utformat anläggningen med dubbelt så många huvudsignaler, alltid en hel signalsträcka som skyddssträcka, och frisläppningshastighet lika med spårets sth (dvs ingen bromskurva alls mot signal i stopp, bara nödbroms om den passeras). Då hade det inte behövts någon försignalering alls, fast det hade blivit betydligt mer svårkört och mycket dyrare än att sätta upp några mojänger som sänder ut en eller annan form av elektromagnetiska signaler.
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 20 sep, 2017 8:31

gek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Nå, det är ju ingen hemlighet att ATP/ATC-övervakningen i General Electric/Alstoms signalsystem fungerar dåligt, och det var också i drift på Solnagrenen endast en kort tid i januari.
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/07 ... grenen.pdf

Eftersom det tydligen är besvärligt att åtgärda problemet (ATP-systemet måste få en eget frekvensband i GHz-området) har Alstom tydligen t.v. utvecklat en ligth-variant, kallad DIS
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/28 ... a-ses_.pdf


Märkliga förhållanden som framkommer genom dessa säkerhetsmeddelanden; Alstoms ATP måste tas ur bruk "på grund av den ökade skaderisken för personer i spårvagnen" [SM 07-2017] - säkerhetssystemet har alltså blivit en säkerhetsrisk. Och de farliga nödbromsningarna beror troligen på radiostörningar. Varför kunde SL inte klara sig med den grundläggande funktionaliteten i systemet, baserad på mikrovågsförbindelse? I Italien används såvitt jag vet inte "radio infill". Och i SM 28-2017 nämns ställverk som startar om spontant vilket uppenbarligen bedöms som ett möjligt säkerhetsproblem. Överhuvudtaget känns detta nya signalsystem inte stabilt, trots att det provats ut under många år och installerats och testats under en mycket lång trafikavstängning.

Gunnar, jag tror att man måste vara försiktig med slutsatser, baserade på en enda mening. Såhär står det i det aktuella SM-et:
TF skrev:16. När ställverk startar om, spontant eller beordrat, skall TL tillse att alla fordonsrörelser upphört innan tågväg läggs efter omstarten.

Alla vet att Tvärbanans Solnagren plågades av upprepade sk. ställverksras tiden efter trafikstarten 2013. Med tiden har ställverksfunktionaliteten förbättrats så pass att detta problem (jag är ingen frekvent resenär på Solnagrenen, så detta blir min subjektiva bedömning) praktiskt taget försvunnit. Att det omnämns i en bisats ändrar inte på den saken.

Beträffande SSC så har ju Daniel S redan förklarat problemets grund, troliga radiostörningar, som inte observerats i något driftsfall tidigare. Du skriver i din utmärkta översikt av SSC
http://www.ekeving.se/tk/SSC/index.html
att upplänken (dvs. från tåget till transpondern) arbetar på 5,8 GHz medan nedlänken (dvs. från transpondern till tåget) har lägre frekvens (tyvärr anges inte vilken frekvens här). Om problemet är som det beskrivits för mig, dvs. att ombordutrustningen (Sottosistema di Bordo) pga. radiostörningar inte kan tolka meddelandet i nedlänken och därför (som sig bör) slår till nödbroms.

En teori som framkastats är att det är mobila videolänksystem, t.ex. för kontroll av byggkranar, som stör. Tittar man på PTS frekvensplan för sådana system
https://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Rad ... deolankar/
ser man att bandet 2,3 - 2,4 GHz stängs för sådan användning fr.o.m. 1/1 2018. Jag vill inte dra några mer långtgående slutsatser av detta, det finns ju annan användning av de aktuella delarna av radiospektrum också.

Edit: I Gunnars referens
http://www.irse.org/knowledge/publicirs ... 10_web.pdf (sid. 9) anges faktiskt
"The SSC microwave air-gap works with a microwave carrier in the bandwidth of 5,725 - 5,825 GHz".

Tittar man i PTS frekvensplan ( http://etjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/ ) ser man att denna del av spektrum får användas för allsköns sk, ISM-tillämpningar
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISM-banden och annat

För ett vägtullsystem duger det väl kanske, men inte så vasst för ett säkerhetskritiskt system. Jag gissar att man måste hitta ett annat frekvensband för SSC på Tvärbanan, och då måste man med all säkerhet in och gräva i systemets hårdvara också.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh ons 20 sep, 2017 9:35, redigerad totalt 2 gånger.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav TKO » ons 20 sep, 2017 9:27

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Är körtiderna anpassade för 50 km/h eller 80 km/h sth?
För jag förmodar att utan hastighetsövervakning så är sth 50 km/h...
/TKO


Utan fungerande ATC/ATP-system är sth begränsad till 50 km/tim, det framgår av TRI spårväg, sid. 82
http://www.rtcon.se/sakdok/tri/Tri%20Sp ... 201-10.pdf

Körtiderna verkar emellertid vara desamma som tidigare, dock med några minuters tillägg för resan från Sickla Udde till Sickla.



Så den tidtabell som SL nu publicerat förutsätter att signalsystemet fungerar, inklusive hastighetsövervakningen?

Hur stor är chansen att det kommer att fungera?

Och om inte - vilka konsekvenser får det på tidtabellen, fungerar 7½-minuterstrafik även med lägre sth?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 20 sep, 2017 9:37

Det får Daniel, eller någon annan med förarerfarenhet, kommentera.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav X12 » ons 20 sep, 2017 9:42

Är inte optiska signaler utan ATP/ATC en ganska tillräcklig säkerhetsstandard på just det här avsnittet av Tvärbanan? Är det ens möjligt att komma upp i så mycket högre hastigheter än 50 km/h här?
X12
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 20 sep, 2017 9:55

X12 skrev:Är inte optiska signaler utan ATP/ATC en ganska tillräcklig säkerhetsstandard på just det här avsnittet av Tvärbanan? Är det ens möjligt att komma upp i så mycket högre hastigheter än 50 km/h här?

Egentligen talar vi väl om hela Tvärbanan, inte bara något enstaka avsnitt (undantaget då gatuspårssträckorna genom Solna/Sundbyberg, Gröndal och Hammarby sjöstad+ nya Uddvägen (de sistnämnda går förstås på eget utrymme, inte i blandtrafik men framförs ändå "på sikt".)

Ja, vad som är godtagbar säkerhetsnivå kan ju alltid (och har alltid diskuterats, t.ex. här). Själv har jag grundinställningen att en signalreglerad bana ska övervakas med ATC. Visst går det att köra fortare än 50 km/tim, t.ex. över Essingebroarna och på sträckan Valla Torg-Linde, det har jag kunnat konstatera i min GPS-app (sitter man långt fram i ledarvagnen kan man också tjuvkika på förarpanelen). Några minuter gör det väl, men inte mycket mer. Lång ifrån alla förare verkar heller utnyttja denna möjlighet.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav X12 » ons 20 sep, 2017 10:06

dr Cassandra Nojdh skrev:Visst går det att köra fortare än 50 km/tim, t.ex. över Essingebroarna och på sträckan Valla Torg-Linde

Nu tänkte jag på de här ca 700 nybyggda metrarna i Sickla. Men det kanske var jag som missförstod vad diskussionen handlade om.

Hur stor del av Sickla utbyggnaden är ATC-övervakad?
X12
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 20 sep, 2017 10:49

X12 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Visst går det att köra fortare än 50 km/tim, t.ex. över Essingebroarna och på sträckan Valla Torg-Linde

Nu tänkte jag på de här ca 700 nybyggda metrarna i Sickla. Men det kanske var jag som missförstod vad diskussionen handlade om.

Hur stor del av Sickla utbyggnaden är ATC-övervakad?

Signalregleringen tar vid här, vid den övre plankorsningen på Uddvägen, och sträcker sig förstås upp till Sickla station.
Bild
I övrigt kör man även här på sikt, som i H-by Sjöstad.

Det är möjligt att även kollektivtrafiksignalen vid korsningen nere vid Sicklavägen ATC-övervakas:
Bild
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » ons 20 sep, 2017 10:57

Nej, den Ksi:n ligger i siktkörningsområde (MTZ, "gatuspår" signaltekniskt sett), gränsen går som du säger vid signal 1357 och ungefär mitt för den på andra spåret. Ingen lång sträcka således (fem signaler) och sth 30, det var nog inte självklart att den skulle få ATP men det får ändå sägas vara en mycket blygsam merkostnad när man ändå utrustar resten av sträckan Alvik-Mårtensdal och mycket bättre säkerhet. Två transpondrar hade hur som helst behövts för att försätta vagnarna i rätt driftläge vid uppstart.
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav TKO » ons 20 sep, 2017 11:21

dr Cassandra Nojdh skrev:Det får Daniel, eller någon annan med förarerfarenhet, kommentera.


Efter att ha tittat i "Tvärbanan Banbok version 8" (gällande från 2017-08-18) har jag kommit fram till att det för närvarande inte finns några sträckor där högre hastighet än 50 km/h tillåts.
(Om jag nu fattat rätt - jag är ju ingen expert på att läsa SL:s banböcker!)

Men tidigare har väl högre hastighet tillåtits, t ex på Gröndalsbron?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » ons 20 sep, 2017 11:37

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det får Daniel, eller någon annan med förarerfarenhet, kommentera.


Efter att ha tittat i "Tvärbanan Banbok version 8" (gällande från 2017-08-18) har jag kommit fram till att det för närvarande inte finns några sträckor där högre hastighet än 50 km/h tillåts.
(Om jag nu fattat rätt - jag är ju ingen expert på att läsa SL:s banböcker!)

Men tidigare har väl högre hastighet tillåtits, t ex på Gröndalsbron?

/TKO


Banboken anger den hastighet som tillåts för tåg utan ATP, denna hastighet står med siffror på hastighetsmärkena.

För tåg med ATP gäller den hastighet som visas på förarens display. Detta förhållande framgår för föraren av ett litet tilläggsmärke, "ATC-höjandemärke", med en uppåtriktad pil som sitter under hastighetsmärket.

Tillåtna hastigheter över 50 förekommer på sträckorna Gullmarsplan-Årstafältet, Årstaberg-Årstadal, Gröndal-Johannesfred, Norra Ulvsunda-Karlsbodavägen samt Gränsgatan-Solna centrum. För att se exakta hastigheter och brytpunkter får man titta i den tekniska dokumentationen.
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav TKO » ons 20 sep, 2017 12:37

daniel_s skrev:
TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det får Daniel, eller någon annan med förarerfarenhet, kommentera.


Efter att ha tittat i "Tvärbanan Banbok version 8" (gällande från 2017-08-18) har jag kommit fram till att det för närvarande inte finns några sträckor där högre hastighet än 50 km/h tillåts.
(Om jag nu fattat rätt - jag är ju ingen expert på att läsa SL:s banböcker!)

Men tidigare har väl högre hastighet tillåtits, t ex på Gröndalsbron?

/TKO


Banboken anger den hastighet som tillåts för tåg utan ATP, denna hastighet står med siffror på hastighetsmärkena.

För tåg med ATP gäller den hastighet som visas på förarens display. Detta förhållande framgår för föraren av ett litet tilläggsmärke, "ATC-höjandemärke", med en uppåtriktad pil som sitter under hastighetsmärket.

Tillåtna hastigheter över 50 förekommer på sträckorna Gullmarsplan-Årstafältet, Årstaberg-Årstadal, Gröndal-Johannesfred, Norra Ulvsunda-Karlsbodavägen samt Gränsgatan-Solna centrum. För att se exakta hastigheter och brytpunkter får man titta i den tekniska dokumentationen.


Bockar och bugar!
"ATC-höjandemärke", placering av dessa finns inte med i Banboken?
(Sen kan jag - som inte är så kunnig inom spårtrafiksprojektering - undra varför man lägger ner sådan kraft på att märka ut största tillåtna hastighet för fordon utan ATL - sådana är knappast så vanligt förekommande. Såvida man inte utgår från att ATP:n inte så sällan kommer att vara avstängd på grund av felfunktion. En förmodligen både felaktig och orättvis jämförelse är hur det ser ut på en fransk LGV - där finns knappt några optiska signaler eller märken - man utgår från att signalsäkerhetssystemet fungerar. Ja även på Botniabanan är det rätt sparsamt med optisk signalering om jag minns rätt.)

Så en mer nördig fråga/anmärkning:
Om det är fordon med ATP som inte behöver rätta sej efter hastighetstavlorna, varför heter det då "ATC-höjarmärke"?

Rätt svar på den frågan kan belönas med en Hofbräu Oktoberfestbier - det är väl ändå den bästa? Om så krävs kan kruset förses med en uppåtriktad pil - "ölhöjandemärke"! Men det behövs nog inte...

svamlar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 20 sep, 2017 14:55

Men nu är väl ingenjörn allt bra petig! Fast det är klart, strängt taget borde man skriva in i TRI Spårvägs begreppsförklaring att förkortningarna/begreppen ATC och ATP är likvärdiga, regulatoriskt sett. På Lidingöbanan kommer man nog att fortsätta att säga ATC (liksom på Saltsjöbanan, men där är det ju fråga om en annan TRI).

Beträffande höjarmärket skulle jag kunna tänka mig att skälet är historiskt. När Bombardiers ATC-system äntligen var godkänt för användning i farter över 50 km/tim så var det enklare att sätta upp ett generaliserat märke, jämfört med att explicit skylta om hastighetsgränserna. Det är ju (antar jag) enklare att ändra i ATC/ATP-programmeringen.

På Botniabanan och på de nyaste TGV-linjerna använder man väl ERTMS L2? Där finns inga optiska signaler alls:
http://banportalen.banverket.se/Banport ... banan8.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_France

PS. Öl avstår jag från - det är för maskulint för mig. Men gärna ett glas vitt...............
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 20 sep, 2017 14:59

daniel_s skrev:Nej, den Ksi:n ligger i siktkörningsområde (MTZ, "gatuspår" signaltekniskt sett), gränsen går som du säger vid signal 1357 och ungefär mitt för den på andra spåret. Ingen lång sträcka således (fem signaler) och sth 30, det var nog inte självklart att den skulle få ATP men det får ändå sägas vara en mycket blygsam merkostnad när man ändå utrustar resten av sträckan Alvik-Mårtensdal och mycket bättre säkerhet. Två transpondrar hade hur som helst behövts för att försätta vagnarna i rätt driftläge vid uppstart.

Ja, och ev. hindrar man också ouppmärksamma förare från att köra upp växlarna i växelkrysset under Sickla Industriväg.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav TKO » ons 20 sep, 2017 15:54

dr Cassandra Nojdh skrev:Men nu är väl ingenjörn allt bra petig! Fast det är klart, strängt taget borde man skriva in i TRI Spårvägs begreppsförklaring att förkortningarna/begreppen ATC och ATP är likvärdiga, regulatoriskt sett. På Lidingöbanan kommer man nog att fortsätta att säga ATC (liksom på Saltsjöbanan, men där är det ju fråga om en annan TRI).

Beträffande höjarmärket skulle jag kunna tänka mig att skälet är historiskt. När Bombardiers ATC-system äntligen var godkänt för användning i farter över 50 km/tim så var det enklare att sätta upp ett generaliserat märke, jämfört med att explicit skylta om hastighetsgränserna. Det är ju (antar jag) enklare att ändra i ATC/ATP-programmeringen.

På Botniabanan och på de nyaste TGV-linjerna använder man väl ERTMS L2? Där finns inga optiska signaler alls:
http://banportalen.banverket.se/Banport ... banan8.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_France

PS. Öl avstår jag från - det är för maskulint för mig. Men gärna ett glas vitt...............


Enligt min ringa mening ingår det i ingenjörskompetensen att vara petig - det är inte så bra med en balk som NÄSTAN håller...
(Och jag ser nu att jag blandat ihop begreppen - ATL förekommer inte bland SL:s signalsäkerhetssystems begreppssfär, det är ju "Lantbrukets Affärstidning", ett av mina husorgan!)

Visst använder man ERTMS (eller kanske snarare ECTS - den som är intresserad av distinktionen kan söka på Postvagnen, innan jag blev nesligen bannlyst /liksom dr Martin Luther/ förklarade jag utförligt vari skillnaden ligger. Till och med en byggnadsingenjör borde begripa detta!) på Botniabanan, men trots detta finns det vissa optiska signaler. Dels "märken" som markerar rörelsegränser (tror jag - jag är ju blott byggnadsingenjör), dels dvärgsignaler "utifallatt" och för att ge signalbesked som hyttsignalsystemet inte klarar av.
Eftersom jag under en period i mitt liv hade anledning att besöka Härnösand tämligen frekvent har jag någonstans bilder på hur det ser ut där - just nu hittar jag inte dessa. Men nog fanns det konventionella dvärgsignaler i överflöd!

Öl eller vin? Med tanke på min tyska läggning är det inte frågan om antingen eller - utan både och!

Ju mer jag tänker på det - ju märkligare framstår det att SL strösslat med ljussignaler och signaltavlor när man har ett signalsäkerhetssystem som borde klara sej utan sådant tingeltangel!?!?
Eftersom jag nyss såg Svenska Ord:s revy "Glaset i örat" på Öppet Arkiv /rekommenderas!/ avslutar jag med ett /retoriskt/ citat: Rätta mej om jag har fel...

Sedan kan jag ju inte undgå att undra vad den goda doktorn har emot dr Martin Luther - men det kanske vi får ta över det där glaset vitt. I så fall insisterar jag på att det får bli två glas Würzburger Stein Silvaner Trocken från Juliusspital /trots min protestantiska läggning/ - där finns ju dessutom en viss spårvägsanknytning!

nog om detta
vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » ons 20 sep, 2017 16:20

Hen-skapet är lite fel ute vad gäller historiken. Tvärbanan skyltades från början 50, 70, 65, 40 osv precis enligt ATC-projen. Men ATC-driftsättningen dröjde, det klagades och man skyltade om till 50 med provisoriska skyltar.

Sedan blev det en historia med spårvagnarnas hjul, så när ATC var i drift gällde sth 50 för fordonen i stället. Och det klagades och de provisoriska skyltarna byttes ut till nya fina 50-skyltar. När det äntligen var klart att höja hastigheterna så var hela banan permanent 50-skyltad så då körde man 50 av den anledningen i stället.

Nu hade SL naturligtvis tröttnat på att skylta om hela banan om och om igen och ville ha en enklare lösning. ATC hette systemet på den tiden och då uppfanns ATC-höjandemärket. Sedan dess (2009) har det varit skyltat som det är nu. Och det kommer ju väl till pass dessa dagar! Det ger ju dessutom ett minskat antal skyltar eftersom exempelvis en ändring från 80 till 65 eller omvänt inte behöver skyltas alls.

Thomas, när och var kan jag inkassera biran? :-)
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster