Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Per Lind » mån 18 maj, 2015 12:05

dr Cassandra Nojdh skrev:Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/

Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Joakim W » mån 18 maj, 2015 12:58

Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/

Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per

Kan Saltsjöbanans vagnar passera genom sjöstaden? Är det inte lite för trångt?
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 23:42
Ort: Lina Hage, Södertälje

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 18 maj, 2015 13:02

Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/

Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per


Gammalt argument! Var uppe för två år sedan också. Ska vi veva den diskussionen igen?
viewtopic.php?f=2&t=35666
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Per Lind » mån 18 maj, 2015 13:35

dr Cassandra Nojdh skrev:
Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/

Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per


Gammalt argument! Var uppe för två år sedan också. Ska vi veva den diskussionen igen?
viewtopic.php?f=2&t=35666

Alla följer inte forumdiskussionerna så väl att vi kommer ihåg när allt avhandlads.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 18 maj, 2015 14:53

Per Lind skrev:
Per Lind skrev:Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/

Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per

dr Cassandra Nojdh skrev:Gammalt argument! Var uppe för två år sedan också. Ska vi veva den diskussionen igen?
viewtopic.php?f=2&t=35666

Per Lind skrev:Alla följer inte forumdiskussionerna så väl att vi kommer ihåg när allt avhandlads.-Per



Nänä. Om vi skulle beröra sakfrågan då istället. Som framgår av min länk är C10/C11 specade för en minsta kurvradie på 50 m medan Tvärbanan har en minsta radie på 25 m. Så jag skulle inte våga mitt huvud på att det går.

Den här kamraten serverade, då frågan var uppe senast, följande:
218 skrev:
Harald skrev:C10 är ju i grunden tunnelbanevagnar och tunnelbanan har väl inga kurvor under 50 m. En vagn med 11 m boggiecentrumavstånd kommer att skära in kraftigt i en 25 m kurva,. Frågan är också hur mycket boggierna kan vrida sig innan något går sönder. Om det alls går att köra skulle man nog få göra det under tid då det inte är någon annan trafik på banan.


Det är säkert så att det ryker en del kringutrustning vilket i och för sig säkert låter flyttas på sig i tid inför en specialtransport. Vad som är möjligt och inte i detta sammanhang är intressant och framförallt VAD det är som dimensionerar. I "tidigare liv" på gamla SJ skulle vi kolla upp vad de då nylevererade X10:orna gick att köra i för minsta radie. Varför har jag glömt. Men många stora och bekymrade veck uppstog i många handläggares ansikten vid tanken på detta. ABB (var det då) meddelade att under 35 m kunde vagnarna inte köras då uppstod hemskheter! Så började X10 byggas i Elektromekanos fastigheter i Ramlösa. Ut från fabriken visste vi att det var radier på 28 meter. Spänningen steg när de första skulle bogseras ut. Vi frågade ABB hur det gick att köra i 28 m radier ut från fabriken. "Inga problem, bara att lossa kablaget mellan A- och B-vagn"! "Så ni menar att det ni sa till SJ att min var 35 meter var kablaget som dimensionerade? Om man förlänger kablaget kan man köra i mycket mindre radie"? "Javisst"! Varför berättar jag det här då? Jo det där med vad som är möjligt eller inte ska man nog ta och syna innan man sätter ner foten, det som från början framstår som totalt omöjligt kan i förlängningen visa sig fullt möjligt! Vi lever dessutom i en bransch där ingenting är speciellt möjligt "i kafferumssnacket" innan motsatsen har bevisats!

218


och det är ju en kul och trevlig liten historia, som dock inte säger någonting om C10/C11. Bifogar därför en länk till en postvagnstråd där en som vet något yttrar sig:
http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=438602

Iofs. är det inte orimligt att tänka sig en fysisk hopkoppling av banorna, men ovanstående är knappast prio 1. Såvitt jag kan förstå finns inget i den föreslagna konstruktionen som omöjliggör detta men det är som sagt inget som görs nu. Särskilt vansinnig är det inte heller.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » mån 18 maj, 2015 15:36

dr Cassandra Nojdh skrev:Iofs. är det inte orimligt att tänka sig en fysisk hopkoppling av banorna, men ovanstående är knappast prio 1. Såvitt jag kan förstå finns inget i den föreslagna konstruktionen som omöjliggör detta men det är som sagt inget som görs nu. Särskilt vansinnig är det inte heller.

Åtkomst till depå är nog inte så viktigt. En sammankoppling skulle motiveras om det fanns ett behov av genomgående trafik. Vilket det säkert finns olika uppfattningar om. Jag tror att det kunde vara värdefullt att dra Tvärbanan till Nacka centrum. Då är vi en bit på väg mot spår på "stomlinje M" mellan Kungens kurva/Skärholmen och Nacka centrum/Orminge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » ons 20 maj, 2015 1:26

En sammankoppling skulle kanske snarast vara användbar för diverse arbetsfordon och liknande, fast de blir ju allt mer av den typ som även kan rulla på landsväg.

Apropå sammankopplingar så kommer det strax dessutom finnas två separata bansystem med mig veterligen samma spänning och strömart i kontaktledningen. Finns det för- och/eller nackdelar med en sammankoppling eller möjlighet till sammankoppling av banmatningarna?

Vi kan väl utgå från att åtminstone jorden hos båda banorna kommer sammankopplas av elsäkerhetsskäl. Av stöldsäkerhetsskäl så är det kanske enklast att helt enkelt låta en räl fortsätta bortom stoppbockarna och nå Saltsjöbanans spår och göra förbindelse med järn där. Risken att nån stjäl räler är väl låg, risken att nån stjäl kopparkabel hög.

Om jordarna inte är sammankopplade så vill inte jag vara i närheten om det sker en ledningsrivning så att ena banans ledning ramlar ner på den andra banans räler. Dessutom brukar väl stolpar och liknande i närheten jordas i spåren - och med två spår så blir det förstås inget bra om det inte är samma jord hos båda spåren.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » fre 22 maj, 2015 9:19

Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Tvärbanans förlängning till Sickla
Arbetet med att förlänga Tvärbanan till Sickla fortsätter enligt plan. Utbyggnationen möjliggör byte mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan och enklare byten till bussarna mot Nacka och Värmdö. På lite längre sikt förbinds även de olika trafikslagen med tunnelbanans förlängning till Nacka, som får en ny hållplats i Sickla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav roggek » fre 22 maj, 2015 9:51

twr skrev:Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Tvärbanans förlängning till Sickla
Arbetet med att förlänga Tvärbanan till Sickla fortsätter enligt plan. Utbyggnationen möjliggör byte mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan och enklare byten till bussarna mot Nacka och Värmdö. På lite längre sikt förbinds även de olika trafikslagen med tunnelbanans förlängning till Nacka, som får en ny hållplats i Sickla.


Gör om gör rätt (använd gärna förhandsgranskning så att länkarna fungerar!):
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » fre 22 maj, 2015 23:22

Jag tror att twr drabbades av katten pejst? Mjau!

Månne att samma länkar i ett tidigare inlägg kopierades och klistrades in här? I så fall är tipset att klicka på "redigera" på sitt eget inlägg, kopiera raderna med länkarna och sen överge "redigeringen". :)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 11 jun, 2015 22:06

Vid Sickla station/hållplats är landskapet helt förändrat. Här ska det skjutas bort mycket berg för att ge plats för Tvärbanan.
Bild

Bild

Jämför med SL/TF:s illustration av det färdiga resultatet. Jag utgår från att även SB:s nuvarande träbrygga rivs och ersätts av en riktig plattform.
http://www.sll.se/Exigus/252674.jpg

Glada tillrop från Nacka kommun:
Bild

Den gamla stödmuren längs Saltsjöbanan rivs i samband med att Värmdövägen flyttas för att ge plats åt Tvärbanans tråg (på andra sidan Värmdövägen). En ny mur formsätts:
Bild

De här gubbarna fixar ny kanalisation:
Bild
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav gek » tis 30 jun, 2015 23:51

Bild
I Båtbyggargatan gräver man nu en djup grop, uppenbarligen för att kunna förstärka den dåliga undergrunden inför spårvägens förlängning. I bakgrunden på bilden ovan syns en spårvagn på nuvarande vändspår.

Sickla köpkvarter i bakgrunden, den för tillfället otrafikerade Saltsjöbanan till vänster
Bild
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 01 jul, 2015 20:24

Kul att fler än jag intresserar sig för hur arbetena framskrider. På Gunnars bilder ser man att det redan skjutits åtskilliga salvor i Sickla. Många kubikmeter berg som ska bort blir det.

På en av mina bilder högre upp i tråden såg man hur det såg ut vid Sickla Udde när man började riva i marken och ta bort många kubikmeter, denna gång av cellplast. Den fyllningen duger inte när man ska köra spårväg (och inte biltrafik heller, samma jobb gjordes för ett par år sedan för körbanorna på Båtbyggargatan). När man rivit bort plasteländet driver man ned stålrör till fast berg, skiten inuti röret borrar/spolar man bort och rören fylls sedan med betong. På dessa pålar gjuts sedan ett betongdäck, som sedan kan täckas med vanliga fyllnadsmassor och sedan överst spårbädden. Förmodligen måste man göra samma jobb även för de sträckor på Båtbyggargatan där det redan finns spåranläggning (Sickla Udde hpl + vändspåren).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav LÅ1 » ons 01 jul, 2015 21:21

dr Cassandra Nojdh skrev:Kul att fler än jag intresserar sig för hur arbetena framskrider.

Vi är nog många. Även om jag inte åker dit och fotograferar. Men jag, och säkert fler med mig, är tacksam(ma) för bilderna som visar vad som sker. Så tack för bilderna, "dr Cassandra Nojdh" och "gek".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Odd » tor 02 jul, 2015 0:26

Joakim W skrev:
Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/

Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per

Kan Saltsjöbanans vagnar passera genom sjöstaden? Är det inte lite för trångt?

Jag tror knappast man kan ta dessa tunnelvagnar genom Hammarby Sjöstad, men det behövs nog inte. Förbindelsen kan kanske användas av arbetsfordon, rälstransporter etc.
Men även om man inte bygger förbindelsen direkt så kanske man skall se till att man kan bygga den utan att behöva bygga om stationen. Vem vet, kanske kommer man börja köra spårvagnar på Saltsjöbanan i framtiden trots allt, i varje fall en bit. Vad sägs om en förbindelse till Nacka Strand...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Per Lind » tor 02 jul, 2015 10:38

Ingen dum idé.
Oslo gör så, eller gjorde, för det blev väol problem med signalsystemet som inte kände till spårvagnarna?
I Stuttgart har man hållplatser med dubbla perronghöjder så det vore inga problem.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » tor 02 jul, 2015 22:20

Per Lind skrev:Ingen dum idé.
Oslo gör så, eller gjorde, för det blev väol problem med signalsystemet som inte kände till spårvagnarna?
-Per


Konklusionen var väl att vagnarna sandade bort sig. Man lär nu ha uppfunnit ett relä (eller om det nu är en elektronisk funktion) som kopplar bort sandningen vid ATP-övervakad körning och kan därmed återuppta trafiken om man nu får bukt med vagnbristen. Tycker att det låter konstigt, men det är kanske sån där överkänslig och överdriven automatisk sandning på SL95?
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 13 sep, 2015 10:44

Efter en välförtjänt sommarledighet har Cassandra nu åter besiktigat banbygget upp till Sickla station.

Bild
Vid Sickla station har SB:s plattform återuppbyggts. Den forna parkeringsplatsen mm. är nu sprängbotten och Sickla industriväg är avstängd. Härnäst ska vägkroppen schaktas bort för att ge plats åt TvB:s spårport.

Bild
Stationsområdet från motsatt sida. Som synes har stationens gamla "shintotempel" ersatts av ordinära regnskydd.

Bild
Mycket material måste schaktas bort även på andra sidan Sickla industriväg för att ge plats för spåranläggningens tråg.

Bild
Mycket berg ska skjutas bort också.

Bild
Och nu smäller det ......

Bild
Mycket berg och ännu mer berg....

Bild
Utsikt från Fanny Udde. En gång gick vattnet nästan upp hit. Strukton-huset är rivet och hela området mellan Sicklavägen och Uddvägen planas av. Observera sprängmattorna i högra hörnet - här kommet det strax att skjutas ett sprängskott.

Bild
Uddvägsområdet från Sicklavägen, med färgfabriken i fonden och de provisoriska studentbostäderna, varifrån en del överklagare fördröjde bygget med nästan ett helt år. Villa Fanny Udde skymtar under ett träd. Nästa etapp blir omläggning av Sicklavägen, för att möjliggöra bygget av spåranläggningens korsning över denna:
http://www.anpdm.com/newsletterweb/434B ... 49425E4471

Bild
Påldäcket under Båtbyggargatan fordrar omfattande armering.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav LÅ1 » tis 15 sep, 2015 0:19

Tack för bilderna!

Hittade fler på Stockholmprojekt: http://stockholmprojekt.blogspot.se/2015/09/tvarbana-till-nacka.html
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 17 nov, 2015 21:12

Idag damp senaste nyhetsbrevet från Tvärbanans Sicklaprojekt ned i min mailbox:
http://www.anpdm.com/newsletterweb/434A ... 49425E4471

Med detta följde också några bilder på hur den framtida Sickla station tänks gestalta sig:
http://img2.anpdm.com/Trafikforvaltning ... tation.jpg
http://www.sll.se/Exigus/388404.jpg

Man ser också Mme Chartins käcka mönster på betongytorna. En del staket och höjdskillnader mellan mittplattformens Tvärbane- och Saltsjöbanedel syns också, vilket förefaller försvåra byte över plattform från den ena banan till den andra. Nå, vi får se hur det blir.

Detta föranledde i varje fall en utflykt till Sickla i novembersolen.

Bild
Platsen för Tvärbanans kommande stoppbockar kringgärdas av rejäla betongmurar. Här blir det inget förbindelsespår inom överskådlig tid.

Bild
En del ledningsomflyttningar måste tydligen göras innan man kan börja schakta bort vägkroppen för Sickla Industriväg där Tvärbanan ska fram. Knallen i förgrunden måste också bort.

Bild
Stora bergmassor återstår fortfarande att ta bort mellan Uddvägen och Sickla Idustriväg.

Bild
Här har man grävt fram en gammal stödmur längs Värmdövägen.

Bild
Sicklavägen är tillfälligt omledd, och i den ordinarie sträckningen pågår pålningsarbeten för Tvärbanans bankropp, när denna ska passera Sicklavägen upp mot Uddvägen.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Den fria mannen och 6 gäster