Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav 218 » sön 27 jan, 2013 10:47

Harald skrev:C10 är ju i grunden tunnelbanevagnar och tunnelbanan har väl inga kurvor under 50 m. En vagn med 11 m boggiecentrumavstånd kommer att skära in kraftigt i en 25 m kurva,. Frågan är också hur mycket boggierna kan vrida sig innan något går sönder. Om det alls går att köra skulle man nog få göra det under tid då det inte är någon annan trafik på banan.


Det är säkert så att det ryker en del kringutrustning vilket i och för sig säkert låter flyttas på sig i tid inför en specialtransport. Vad som är möjligt och inte i detta sammanhang är intressant och framförallt VAD det är som dimensionerar. I "tidigare liv" på gamla SJ skulle vi kolla upp vad de då nylevererade X10:orna gick att köra i för minsta radie. Varför har jag glömt. Men många stora och bekymrade veck uppstog i många handläggares ansikten vid tanken på detta. ABB (var det då) meddelade att under 35 m kunde vagnarna inte köras då uppstod hemskheter! Så började X10 byggas i Elektromekanos fastigheter i Ramlösa. Ut från fabriken visste vi att det var radier på 28 meter. Spänningen steg när de första skulle bogseras ut. Vi frågade ABB hur det gick att köra i 28 m radier ut från fabriken. "Inga problem, bara att lossa kablaget mellan A- och B-vagn"! "Så ni menar att det ni sa till SJ att min var 35 meter var kablaget som dimensionerade? Om man förlänger kablaget kan man köra i mycket mindre radie"? "Javisst"! Varför berättar jag det här då? Jo det där med vad som är möjligt eller inte ska man nog ta och syna innan man sätter ner foten, det som från början framstår som totalt omöjligt kan i förlängningen visa sig fullt möjligt! Vi lever dessutom i en bransch där ingenting är speciellt möjligt "i kafferumssnacket" innan motsatsen har bevisats!

218
218
 
Inlägg: 892
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » sön 27 jan, 2013 11:54

Jag inser att det givetvis vore bra med en planfri korsning för Sickla Industriväg, på samma sätt som det oftast vore bra om all trafik alltid hölls så separerad som möjligt.

Det jag inte inser är varför denna korsning verkar ses som viktigare än den med väg 260?

Vore det inte bättre att bygga en fly-under-tunnel för genomgående trafik på 260 vid den blivande korsningen med spårvägen, och ovanpå den flyundern ha en vanlig signalreglerad korsning?

Eller är Sicka Industriväg en bra "smitväg" för trafiken på 260 om det är rusning från Södra Länken söderifrån upp mot Värmdövägen västerut?

Trafik österut från 260 väljer väl ändå Järlaleden österut direkt vid rondellen vid Planiavägen?

Om man är sugen på att bygga en ny bro över spåren så kanske man kan låta Planiavägen fortsätta på en bro över spåren och ansluta till Värmdövägen? D.v.s. trafik från 260 kan köra rakt upp norrut till Värmdövägen istället för att svänga ut åt något håll på Järlaleden?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Inge » sön 27 jan, 2013 12:32

Om man vill att Sickla industriväg skall vara i nivå med Värmdövägen (tämligen lämpligt) samtidigt som man vill att Tvärbanan skall vara i nivå med Saltsjöbanan lär det bli svårt att undvika planskildhet mellan Sickla industriväg och tvärbanan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Hechtwagen » sön 27 jan, 2013 12:42

Borde kunna kosta en miljard om man verkligen vill! Själv tycker jag 100 miljoner är fullt rimligt!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » sön 27 jan, 2013 13:06

Jag tjatar igen:
Finns det skäl för Sickla Industriväg att faktiskt ansluta till Värmdövägen?
Går de skälen att istället applicera på Planiavägen? Om inte - i så fall varför?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav indigirka » sön 27 jan, 2013 15:07

Hechtwagen skrev:Borde kunna kosta en miljard om man verkligen vill! Själv tycker jag 100 miljoner är fullt rimligt!


Med den för alla bekanta formeln blir ju 700 meter = 700 miljoner.

Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").
indigirka
 
Inlägg: 213
Blev medlem: ons 27 okt, 2010 7:59

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » mån 28 jan, 2013 0:41

M_M skrev:Jag tjatar igen:
Finns det skäl för Sickla Industriväg att faktiskt ansluta till Värmdövägen?
Går de skälen att istället applicera på Planiavägen? Om inte - i så fall varför?


Då blir det ju ett projekt med en helt annan prislapp. Planiavägen, spårområdet och Värmdövägen ligger ju på ungefär samma nivå. Då måste man ju "skapa" en nivåskillnad genom att sänka eller höja spårområdet. Om man nu anser sig ha råd med det så skulle man väl hellre lägga de pengarna på en planskildhet vid korsningen med länsväg 260.

Sickla Industriväg ansluter redan till Värmdövägen och SB-spåren går redan under korsningen planskilt. Viadukten verkar gammal och sliten och Värmdövägen gör en krok för att hamna rätt. Här borde det vara enklare att samtidigt förbättra vägkorsningen och förägga TvB:s och SB:s spår parallellt.

Så VARFÖR skulle man komplicera det hela genom att "klippa av" Industrivägen och i stället bygga en korsning vid Planiavägen? Du kanske har någon bra anledning till detta förslag. Låt oss då ta del av det.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Odd » mån 28 jan, 2013 1:18

Vad kostade sträckan Gullmarsplan-Sickla Udde? Jag vill minnas att det kostade ungefär 400 miljoner för 2,4 km för 10 år sedan. Bara konstruktionen med bron är ca 600 meter lång, så om man bygger vidare Tvärbanan med en bro över hela rasket och rakaste vägen så borde ju kostnaden bli betydligt lägre än så, eller hur?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3851
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav 2763 » mån 28 jan, 2013 10:20

indigirka skrev:Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").


Du kan inte jämföra så. Infrastrukturen under en gräsmatta i Norrköping är lättare att hantera än vad infrastrukturen under asfalten i Stockholms innerstad är. Det är dimensionerande i sammanhanget.

Det pratas väldigt mycket om "norrköpingskonsulter". De flesta av de konsulter som jobbar med Norrköping jobbar förmodligen även i andra spårvägsprojekt - det är inte det som är dimensionerande.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav spårlasse » mån 28 jan, 2013 11:54

2763 skrev:
indigirka skrev:Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").


Du kan inte jämföra så. Infrastrukturen under en gräsmatta i Norrköping är lättare att hantera än vad infrastrukturen under asfalten i Stockholms innerstad är. Det är dimensionerande i sammanhanget.

Det pratas väldigt mycket om "norrköpingskonsulter". De flesta av de konsulter som jobbar med Norrköping jobbar förmodligen även i andra spårvägsprojekt - det är inte det som är dimensionerande.

//T


Är det något som gjort det billigare av administrativ art i Norrköping, så är det väl då i sådana fall att man varit en och samma huvudman. Man har kunnat prata över fikabordet om spårdragning och med en gång komma fram till en bra lösning, istället för pingpongsspelandet i Stockholm mellan landsting och kommun. Den delen kanske motsvarar ett par miljoner eller tre, men knappast den femdubbla kostnaden. I detta ligger väl också en viss kommunal sparsamhet som också underlättas av att vara samma förvaltning. Man blir från båda håll nog mer ekonomisk medveten.

Det är ju också så - förutom det 2763 skriver - att arbetet måste ske mycket mer forcerat i Stockholm. I Norrköping har man ju i princip kunnat ha allt spårmaterial bredvid byggplatsen. Det går inte riktigt i Stockholms innerstad. Till detta kommer en trafiksituationen som gör att man inte kan ha avstängt hur länge som helst. Här finns ju också en inte oväsentlig samhällsekonomisk vinst i att bygga snabbt i Stockholm. Dessutom gör ju trafiken att det också tar längre tid att bygga - man har inte alltid den plats som skulle vara önskvärt ur arbetssynpunkt och får ibland därför ta till dyrare lösningar än vad som är möjligt rent tekniskt.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Hechtwagen » mån 28 jan, 2013 16:37

Vi kan ju som pilotsträcka inför förlängningen av spårväg city prova att pressa kostnaden på sträckan längs med lindarängsvägen, det är ungefär en kilometer och det är bara gräs där idag så det borde kunna bli rekordbilligt och sedan säger vi vad det kostade till sossarna så VET dom tvärsäkert vad det kostar att bygga spårväg sedan! 50 miljoner är nog realistiskt!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav LÅ1 » mån 28 jan, 2013 18:25

Hechtwagen skrev:Vi kan ju som pilotsträcka inför förlängningen av spårväg city prova att pressa kostnaden på sträckan längs med lindarängsvägen, det är ungefär en kilometer och det är bara gräs där idag så det borde kunna bli rekordbilligt och sedan säger vi vad det kostade till sossarna så VET dom tvärsäkert vad det kostar att bygga spårväg sedan! 50 miljoner är nog realistiskt!

:D :D :D

Men får man bygga spårväg på Nationalstadsparkens gräsytor? :shock:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Hechtwagen » mån 28 jan, 2013 18:30

Det är väl bara att ha gräs på spårområdet precis som i G och Nr. Håller effektivt borta alla bussar!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » mån 28 jan, 2013 20:45

HÄR http://www.sjostadsbladet.se/index.php/ ... -mot-Nacka finns en artikel om projektet. Den visar två alternativa dragningar, varav den "rakt fram" på Uddvägen verkar vara den mest troliga. Intressant är dock den föreslagna nya bebyggelsen mellan Sicklavägen och Uddvägen. Tydligen ska både bensinstationen och Struktons nuvarande kontorshus ersättas med annat, bland annat en livsmedelshall. Någonstans har jag även sett en hållplats vid Fanny udde.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » mån 28 jan, 2013 22:24

Anders Hanquist skrev:Tydligen ska både bensinstationen och Struktons nuvarande kontorshus ersättas med annat, bland annat en livsmedelshall.


Ersätta en bensinstation med en livsmedelshall, det låter som att stänga av själva bensintankfunktionen men i övrigt behålla verksamheten intakt. Kanske ta bort den där halva hyllmetern med spolarvätska. :mrgreen:


P.S. är det bara jag som kommer att tänka på landsgränser när Stockholm bygger bostäder ända fram till kommungränsen medan Nacka har köplador på sin sida av kommungränsen? Det är lite som köpladorna på svenska sidan av gränsen mot Norge eller för den delen "Intershop" för västturister i f.d. DDR :mrgreen:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav LÅ1 » mån 28 jan, 2013 23:40

M_M skrev:Ersätta en bensinstation med en livsmedelshall, det låter som att stänga av själva bensintankfunktionen men i övrigt behålla verksamheten intakt. Kanske ta bort den där halva hyllmetern med spolarvätska. :mrgreen:

Shell hade faktiskt en liten butik i en hörna i Stockholms innerstad utan bensinpumpar under några år. (Minns inte när, kanske slutet av 1990-talet?) Man nyöppnade den, det var inte så att man slutade med bensin. Minns inte om de sålde spolarvätska, men det är troligt. Det var i korsningen mellan S:t Eriksgatan och Fleminggatan. (Alltså långt från Sickla och Tvärbanan.)
Vet inte om man hade fler sådana butiker, eller om det var en test.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav twr » tis 29 jan, 2013 13:13

Anders Hanquist skrev:Hela korsningen Sickla Industriväg/Värmdövägen inklusive den så kallade Sickla Bro, som är viadukten över SB, kan nog behöva en rejäl modernisering, som kan komma att aktualiseras genom det här projektet, när TvB ska ta sig under Industrivägen bara några meter från den andra viadukten. En gemensam viadukt över båda spåren och en uträtning av Värmdövägen bör nog kunna åstadkommas.

Ja, precis. Borde man inte passa på att byta plats på Saltsjöbanan och Värmdövägen som man planerade inom "Danvikslösen"? Faller det på att Saltsjöbanans framtid är osäker? (Såg förresten att SB inte ska kortas till Sickla under Slussenombyggnaden, utan få en tillfällig ändhållplats vid Londonviadukten.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5250
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Henrik Schütz » tis 29 jan, 2013 13:57

En liten lätt förlängning som kan byggas snabbt, och så plötsligt skall Saltsjöbanan byta plats med motorvägen i samma vända, då lär det varken vara snabbt eller billigt längre.

HS :?
Henrik Schütz
 
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 09 nov, 2009 13:27

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Inge » tis 29 jan, 2013 15:34

Det man skulle kunns göra med SB är att man skär ut lite i berget och flyttar spåret norrut, vilket sedan ansluts med skyddsväxel.
Bild
På sikt kan man förstås också lägga dubbelspår mellan Sickla och Nacka, om man vill köra lite längre med spårvagnarna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Sven Blomberg » tis 29 jan, 2013 15:49

Att förlänga ytterligare mella Sickla och Nacka jvst. vore bra för att betjäna köpkvarteren också.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lars Ödlund och 11 gäster