Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » sön 17 aug, 2014 15:46

Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » sön 17 aug, 2014 15:58

M_M skrev:Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?

Nä, det är för att byggsnubbarna ska ha en förevändning för att fixa gratis parkeringsplatser åt sig själva! Men ditt argument duger bra som officiell förklaring.
daniel_s

Inläggav twr » sön 17 aug, 2014 23:39

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Studenter ... tvarbanan/

Några studenter har överklagat detaljplanen. Fånigt, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » mån 18 aug, 2014 3:59

Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.

(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v... :wink: )
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » mån 18 aug, 2014 9:50

M_M skrev:Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.

(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v... :wink: )

Det finns väl inget som hindrar att flera saker är fåniga samtidigt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » mån 18 aug, 2014 11:40

Sant, fånigheterna är gränslösa! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav hgsldf » mån 18 aug, 2014 12:20

Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.

/Göran
hgsldf

Inläggav twr » mån 18 aug, 2014 12:56

hgsldf skrev:Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.

/Göran

Folk har naturligtvis rätt att använda sig av de lagliga möjligheter som finns utifrån vad de tycker är lämpligt. Men jag kan inte låta bli att tycka att studenter ännu mer än andra borde förstå värdet av god kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Henrik Schütz » mån 18 aug, 2014 16:07

Fast det bullrar ju inte nämnvärt om tvärbanans sickladel, går det att köra i Gröndal så går det i Sickla.

AVSLAG!

HS
Henrik Schütz

Inläggav twr » sön 25 jan, 2015 18:59

Vad händer i planprocessen? Hur går det med överklagandet? När kan vi förvänta oss byggstart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Den fria mannen » sön 25 jan, 2015 21:20

Länsstyrelsens beslut att avslå överklagan av detaljplanen har *trumvirvel* överklagats till mark- och miljödomstolen. Planerad trafikstart (externt kommunicerat) verkar dock fortfarande vara sommaren 2017. Förberedande arbeten pågår för fullt och de arbeten som tillåts göras inom Stockholms kommuns sedan åratal gällande detaljplan kommer påbörjas i vår.
Den fria mannen

Inläggav twr » sön 25 jan, 2015 23:07

Den fria mannen skrev:Länsstyrelsens beslut att avslå överklagan av detaljplanen har *trumvirvel* överklagats till mark- och miljödomstolen. Planerad trafikstart (externt kommunicerat) verkar dock fortfarande vara sommaren 2017. Förberedande arbeten pågår för fullt och de arbeten som tillåts göras inom Stockholms kommuns sedan åratal gällande detaljplan kommer påbörjas i vår.

När tar Mark- och miljödomstolen upp frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Den fria mannen » ons 04 feb, 2015 20:14

Mark- och miljödomstolen väljer att inte ens ta upp överklagandet, men det går att överklaga detta beslut till den 23 februari. Om så dock inte blir fallet är byggstart i vår en verklighet!

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Ingen-res ... studenter/
Den fria mannen

Inläggav Hechtwagen » tor 05 feb, 2015 19:45

Då får rättshaveristerna kedja fast sig då! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 05 feb, 2015 23:38

Den fria mannen skrev:Mark- och miljödomstolen väljer att inte ens ta upp överklagandet, men det går att överklaga detta beslut till den 23 februari. Om så dock inte blir fallet är byggstart i vår en verklighet!

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Ingen-res ... studenter/

Det är inte korrekt att säga som NVP, att Mark- och Miljödomstolen vid Nacka Tingsrätt inte tagit upp ärendet. En mark- och miljödomstol kan inte vägra att behandla ett överklagat planärende från en länsstyrelse. Vad som har hänt är att mark- och miljödomstolen (som numera - oftast - är den enda överinstansen efter länsstyrelsen, tidigare var det regeringen) har avslagit överklagandet av länsstyrelsens beslut (avslag). Att det gick så pass fort att få fram en dom i ärendet får nog sägas bero på länsstyrelsens gedigna handläggning av det överklagande av KF Nackas beslut som rättshaveristerna gjorde i somras. Att det tog så lång tid för länsstyrelsen att komma till beslut beror nog delvis på rättshaveristernas förhalningstaktik, vilket framgår av länsstyrelsens diarieföring i ärendet. Rättshaveristerna har medvetet lämnat in ofullständiga handlingar, vilket gjort att länsstyrelsen tvingats begära in kompletteringar. De tidsfrister som rättshaveristerna då fått har man utnyttjat maximalt.

Som ärendet beretts av länsstyrelsen hade mark- och miljödomstolen en förhållandevis enkel uppgift, när de kom fram till att rättshaveristerna saknade fog för sin överklagan. Man kan nu räkna med att dessa nu utnyttjar överklagadefristen maximalt och lämnar in sin överklagan till Mark- och miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt. Denna instans har däremot rätt att vägra ta upp ett ärende, eftersom det här krävs att domstolen medger prövningstillstånd. Det troliga är att mark- och miljööverdomstolen vägrar prövningstillstånd, vilket kan ta ytterligare 1 - 1,5 mån. Därefter vinner detaljplanen laga kraft och alla ordinära rättsmedel därmed uttömda. Om det finns ytterligare kommunala beslut som krävs för byggstart, och som kan överklagas, vet jag inte - i fallet Hammarbydepåns nya vagnhall överklagades inte bara detaljplanen utan även byggloven. Också den striden förlorade överklagarna.

Dessutom finns det inte mycket att kedja fast sig i längre, slyskogen mellan Värmdövägen och barackrucklen är väl fälld redan................... :o
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Sven Blomberg » fre 06 feb, 2015 12:31

Mycket möjligt att det står tidigare i tråden, men att jag inte hittar det. Vad är det man överklagar? Är det några bostadshus som måste rivas?
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg

Inläggav Kantorn » fre 06 feb, 2015 12:43

Sven Blomberg skrev:Mycket möjligt att det står tidigare i tråden, men att jag inte hittar det. Vad är det man överklagar? Är det några bostadshus som måste rivas?

Läs TWRs länk härstädes:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=325720#p325720
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 10 feb, 2015 14:04

Myndigheternas handläggning av ärendet hittills:
http://diarium.lansstyrelsen.se/Case/Ca ... ID=1547084

Vad jag tycker om detta beteende (dvs. överklagandet, inte handläggningen) i allmänhet och i Nacka i synnerhet ska jag skriva om en annan dag, kanske.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 10 feb, 2015 15:26

Jag har också roat mig med att rekvirera Mark- och miljödomstolens dom i ärendet:
https://www.dropbox.com/sh/9zco0ymc1syp ... Bqmia?dl=0

Lägg märke till kronologin i det bifogade dagboksbladet, där NIMBY-gängets ledare Florian Reitmann konsekvent försöker fördröja domstolens handläggning genom att komma in med nya yttranden och begäran om nya frister för dessa.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Some » tis 10 feb, 2015 16:19

Man är inte rättshaverist om man uppnår syftet med sitt handlanade. Ett haveri torde inehållan någon form av misslyckande. Är det så att man är student och vill bo kvar tills man studerat färdigt och kan uppnå det via fördröjning, så har man inte misslyckats.

Har lite svårt att förstå folk som kallar andra för rättshaverister, sådana som lyckas vinna tid eller till och med vinner målen. Vem är det egentligen som är rättshaverist då?

Jag har ibland själv överklagat beslut. Så länge jag vinner i åtminstone 50% av fallen har jag svårt att se mig som rättshaverist. Men många gånger kan det vara lönsamt med en hitrate betydligt lägre än så. Så länge man vinner på det är det väl bara att köra på?
Some

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik