Switch to mobile style

Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Med spårvagn till Sickla

Inläggav 1 » lör 26 jan, 2013 20:01

"Ibland sker det stora i det tysta!"

Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting beslutade i höstas att utreda förlängning av linje 22 från Båtbyggarvägen i Sjöstaden till Sickla station på Saltsjöbanan. Detta för att i mars kunna ta ett ev. beslut om utbyggnad.

Nacka kommun har därför omedelbart startat detaljplanearbetet för den ca 700 meter långa bansträckningen. Från Sjöstaden skall linjen fortsätta Båtbyggarvägen för att korsa väg 260 och sedan vika av utefter Uddvägen. Vid Gamla Värmdövägen viker den av mot Sickla station. Här är det ännu oklart hur den framtida stationsplaceringen kommer att göras.

Kommunen har på nuvarande stadium strukit alternativet att fortsätta Båtbyggarvägen rakt fram och sedan låta linjen löpa i en tunnel fram till Sickla.

Det första steget är att godkänna en s.k. startpromemoria för projektet där bl.a. SL måste godkänna linjedragningen. Nacka kommun har avsatt 1,5 milj. kronor för detaljplanearbetet. Kommunen kommer även att anvisa mark för banan.

Bild

Hälsningar / Richard
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Lennart Petersen » lör 26 jan, 2013 20:10

Tycker mig minnas ha sett den här förlängningen beskrivas som en förvånansvärt billig anläggning så det är väl märkligt att den inte redan kommit till stånd.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » lör 26 jan, 2013 22:14

Ja, det här borde ju ha gjorts för länge sedan, vilket Stig Dingertz alltid brukade framhålla. Och det alldeles oavsett hur det går med Saltsjöbanan eller övriga trafikslag i sydostsektorn.

Nacka kommuns förslag till Start-PM finns här: http://infobank.nacka.se/Handlingar/Tek ... art_pm.pdf

Den som vill kan botanisera i området här:
http://www.hitta.se/karta?ref=start#var ... ing=270.00

Såvitt jag förstår avser man egentligen inte att samlokalisera spåranläggningarna med Saltsjöbanans.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Stefan Widén » lör 26 jan, 2013 22:25

Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » lör 26 jan, 2013 22:57

Stefan Widén skrev:Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan

Ja, det vore väl inte helt fel. Mycket beror väl på hur man utformar stations/hållplatsområdet vid Sickla, för det är väl där det kan göras. Det blir nog rätt mycket schaktande vid korsningen Gl:a Värmdövägen/Sickla Industriväg.

Ett annat problem är om SL har några stålar (oavsett hur "billig" denna utbyggnad blir). Är Nacka kommun villig att slanta upp något? Eller fastighetsägarna? Åtminstone kunde de sistnämnda ju avstå från intrångsersättning, särskilt Atrium-Ljungberg, som ju tillsammans med kommunen har jobbat fram den tekniska studie "Tvärbana till Sickla" som ligger till grund för aktiviteterna. Den skulle jag gärna vilja läsa, men såvitt jag kan se finns den inte nedladdningsbar från Nacka kommuns website.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Joakim W » lör 26 jan, 2013 23:00

Stefan Widén skrev:Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan

Klarar Saltisvagnarna verkligen kurvradierna i Hammarby Sjöstad...?
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 23:42
Ort: Lina Hage, Södertälje

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » lör 26 jan, 2013 23:41

Istället för övergångsspår borde man väl snarast bygga en riktig anslutning och dubbelspår (Sickla)-Nacka, för att i framtiden enkelt kunna grena av Tvärbanan från precis före plattformarna vid Saltsjö Järla upp längs Värmdövägen till Forum Nacka?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Stefan Widén » lör 26 jan, 2013 23:52

Joakim W skrev:
Stefan Widén skrev:Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan

Klarar Saltisvagnarna verkligen kurvradierna i Hammarby Sjöstad...?



Tja det var ju orsaken till att man lade ner BV spår i sjöstaden. Är väl 25 iaf vid Sickla udde.... har inte exakta uppgiften.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » sön 27 jan, 2013 0:24

Man får väl också hoppas att lastprofilen är rymlig nog.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Inge » sön 27 jan, 2013 0:26

Det här är nog ett projekt som man får ta steg för steg utan att basunera ut allt för vidlyftifa visioner från början. Det har fördelar det också. Bl.a. att man tvingas motivera varje steg.

Det blir nog bra med stumpen till Sickla.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4259
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » sön 27 jan, 2013 0:29

Intressant projekt. Läste för någon månad sedan att det betraktas som enkelt och billigt. Som boende i närområdet tog jag mig före att ta en promenad i den tilltänkta sträckningen en kall och solig dag. Men är det verkligen så enkelt som det sägs? Sträckan är visserligen inte lång, drygt 700 meter om jag förstått det rätt (675 meter i Nacka kommun plus en sträcka väster därom till nuvarande ändhållplats. Det första problemet är korsningen med Sicklavägen. Denna är länsväg 260 med mycket trafik. Som det ser ut på platsen verkar en plankorsning var det enda "enkla" alternativet. Det går naturligtvis att lösa med signalreglering, men torde ändå medföra vissa komplikationer. Jag tror en sådan sträckning tidigare avvisats just med hänvisning till detta. Sträckan i själva Uddvägen verkar däremot ganska enkel att lösa, även om vägen som sådan behöver uppgraderas. Strukton Rail (f d Banproduktion) har ju sin anläggning alldeles intill (kanske kunde ett stickspår vara aktuellt?). Sedan börjar det knöla till sig igen. Det ligger att antal studentbostäder i vägen. Dessa är i form av baracker och har redan flyttas en gång, så det är kanske ett litet problem. Sedan förefaller det vara rätt trångt mellan Värmdövägen och Quality Hotel. Här erforderas, som det verkar, rätt omfattande sprängningsarbeten och att hotellets parkering delvis tas i anspråk. Att Sickla Industriväg på grund av topografin kan passeras planfritt är naturligtvis bra. Sedan måste man åstadkomma en bra ändållplats, där smidigt byte till SB kan ske. Därutöver krävs vändspår av samma typ som vid Sickla Udde idag. En spårsammankoppling mellan TvB och SB bör komma till till stånd. Att bara lägga spåren några meter från varandra utan övergångsväxel verkar inte särskilt bra. Nacka kommun verkar desssutom att vara väldigt rädd om en gammal färgfabrik från 50-talet och påfartsramp av okänd ålder. Bra i alla fall att planering har satts igång.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav 1 » sön 27 jan, 2013 1:02

Anders Hanquist skrev:. Det första problemet är korsningen med Sicklavägen. Denna är länsväg 260 med mycket trafik. Som det ser ut på platsen verkar en plankorsning var det enda "enkla" alternativet. Det går naturligtvis att lösa med signalreglering, men torde ändå medföra vissa komplikationer. Jag tror en sådan sträckning tidigare avvisats just med hänvisning till detta.


Korsningen är redan signalreglerad för biltrafiken och kräver bara "egen fas" för spårvagnarna.

/ Richard
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Inge » sön 27 jan, 2013 1:26

Det kan bli svårt att få till en ny bro för Sickla industriväg till 2015. Det är väl ingen katastrof, man kan ju lägga hållplatsen på andra sidan. Men sammanbindningen kan förstås inte göras utan en ny bro.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4259
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav M_M » sön 27 jan, 2013 1:34

Var och varför behöver den vägen en ny bro?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Inge » sön 27 jan, 2013 1:38

Därför att den inte har någon bro idag.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4259
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Anders Hanquist » sön 27 jan, 2013 9:55

Hela korsningen Sickla Industriväg/Värmdövägen inklusive den så kallade Sickla Bro, som är viadukten över SB, kan nog behöva en rejäl modernisering, som kan komma att aktualiseras genom det här projektet, när TvB ska ta sig under Industrivägen bara några meter från den andra viadukten. En gemensam viadukt över båda spåren och en uträtning av Värmdövägen bör nog kunna åstadkommas.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » sön 27 jan, 2013 10:01

Anders Hanquist skrev:Intressant projekt. Läste för någon månad sedan att det betraktas som enkelt och billigt. Som boende i närområdet tog jag mig före att ta en promenad i den tilltänkta sträckningen en kall och solig dag. Men är det verkligen så enkelt som det sägs? Sträckan är visserligen inte lång, drygt 700 meter om jag förstått det rätt (675 meter i Nacka kommun plus en sträcka väster därom till nuvarande ändhållplats. Det första problemet är korsningen med Sicklavägen. Denna är länsväg 260 med mycket trafik. Som det ser ut på platsen verkar en plankorsning var det enda "enkla" alternativet. Det går naturligtvis att lösa med signalreglering, men torde ändå medföra vissa komplikationer. Jag tror en sådan sträckning tidigare avvisats just med hänvisning till detta. Sträckan i själva Uddvägen verkar däremot ganska enkel att lösa, även om vägen som sådan behöver uppgraderas. Strukton Rail (f d Banproduktion) har ju sin anläggning alldeles intill (kanske kunde ett stickspår vara aktuellt?). Sedan börjar det knöla till sig igen. Det ligger att antal studentbostäder i vägen. Dessa är i form av baracker och har redan flyttas en gång, så det är kanske ett litet problem. Sedan förefaller det vara rätt trångt mellan Värmdövägen och Quality Hotel. Här erforderas, som det verkar, rätt omfattande sprängningsarbeten och att hotellets parkering delvis tas i anspråk. Att Sickla Industriväg på grund av topografin kan passeras planfritt är naturligtvis bra. Sedan måste man åstadkomma en bra ändållplats, där smidigt byte till SB kan ske. Därutöver krävs vändspår av samma typ som vid Sickla Udde idag. En spårsammankoppling mellan TvB och SB bör komma till till stånd. Att bara lägga spåren några meter från varandra utan övergångsväxel verkar inte särskilt bra. Nacka kommun verkar desssutom att vara väldigt rädd om en gammal färgfabrik från 50-talet och påfartsramp av okänd ålder. Bra i alla fall att planering har satts igång.

Visst finns det en mängd problem med utbyggnaden. Man ska nog vara försiktig med att beskriva den som ”enkel och billig”. Men såvitt jag kan se finns de flesta av de problem du pekar på omhändertagna för behandling i förslaget till start-PM (som faktiskt är läsvärt). Just de befintliga studentbostäderna är nog ett mindre problem eftersom arrendet för dessa löper ut 2014, och Nacka ändå tänkt omvandla området.

Största problemet blir nog, som flera redan varit inne på, avslutningen vid station Sickla, särskilt om Sickla Industriväg ska korsas planskilt. Där krävs ganska omfattande schaktningsarbeten för att få plats med tråg, bro och plats för Tvärbanans spår vid Sickla station. Några särskilda vändspår, som ex.vis vid Sickla Udde, är dock inte nödvändiga om banan löper på egen banvall. Då kan man lika gärna lägga ett växelkryss innan Sickla, på samma sätt som i Alvik.

Tiden är förstås den stora fienden, och tidsplanen förefaller väl ambitiös, särskilt om man tänker sig en utformning vid Sickla station enligt ovan. Hela plan- och projekteringsprocessen ska klaras av under 2013, inklusive framtagande av systemhandlingar och upphandling av byggentreprenader. Dessutom fordras att man blir överens med berörda fastighetsägare ganska enkelt och smidigt (Atrium-Ljungberg blir nog inga problem, de är ju pådrivande, men de övrigas inställning vet man inget om). Samt att inga överklaganden sker. Mark- och Miljödomstolen är visserligen belägen i Nacka, men det har nog ingen betydelse........
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Tagbitaren » sön 27 jan, 2013 10:03

Stefan Widén skrev:
Joakim W skrev:
Stefan Widén skrev:Det vore konstigt om man inte gjorde ett övergångsspår om de nu hamnar parallellt. Sträckan från Sickla upp till Gullmarsplan har ju rätt last och konstruktionsprofil för saltisvagnarna. Där av att det ligger järnvägsgaturäl i hela Sjöstaden. Då får ju saltis åter kontakt med omvärden via räl efter att förbindelsen på Stadsgården bröts. Alltid finns det väl några arbetsfordon som kan merutnyttjas. Eller om saltisvagnarna ska till Hammarby.

Stefan

Klarar Saltisvagnarna verkligen kurvradierna i Hammarby Sjöstad...?



Tja det var ju orsaken till att man lade ner BV spår i sjöstaden. Är väl 25 iaf vid Sickla udde.... har inte exakta uppgiften.

Stefan

Alla kurvor på trafikspår ska hålla minst 25 m radie. Vad C10/C11 klarar vet jag inte. Sedan har vi Mårtensdalsrampen, med en lutning på max 52 promille.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Harald » sön 27 jan, 2013 10:27

C10 är ju i grunden tunnelbanevagnar och tunnelbanan har väl inga kurvor under 50 m. En vagn med 11 m boggiecentrumavstånd kommer att skära in kraftigt i en 25 m kurva,. Frågan är också hur mycket boggierna kan vrida sig innan något går sönder. Om det alls går att köra skulle man nog få göra det under tid då det inte är någon annan trafik på banan.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav C12C3C3C12 » sön 27 jan, 2013 11:40

För att bli ett bra alternativ bör spårvagnen gå på ytan, inte leka T-bana där, sedan varför inte förlänga till Nacka handelområde/Nacka station, borde vara lättare att skapa anslutning där än vid Sickla station.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TKO och 5 gäster