"För över Skarpnäcksgrenen på blå linjen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "För över Skarpnäcksgrenen på blå linjen"

Inläggav spårlasse » tor 27 dec, 2012 22:06

BSB101 skrev:
spårlasse skrev: Säkerligen kommer punktligheten på pendeltågen (som faktiskt inte är så dålig som man skulle kunna tro - i delårsrapporten anges 92,1 procent), öka med några procentenheter som en följd av detta.

Räknar man alla förseningar eller bara dom över fem minuter? För en försening på fyra minuter är rätt stor på en resa på 20 minuter, det är också alla småförseningar som är irriterande. Förlängningarna av restiderna vid senaste tidtabellbytet visar även att det lätt uppstår småförseningar.

Jovisst är det irriterande med småförseningar. SL mäter dock i sina egna rapporter efter max 3-minuters försening och 1 minut för tidig avgång. Min uppfattning är nog iaf att pendeltågen i regel är bättre på småförseningar än tunnelbanan. Där märker man det ju dock inte lika tydligt eftersom det väl är få som vet när tåget skulle ha gått...

Problemet är väl dock med alla system att de många förseningarna märks ju främst i rusningstid. På pendeln kör man ju med stomtrafik, vilket ju också gör att tågen nästan normalt blir ett par minuter sena när det är många som reser....
spårlasse

Inläggav Kristofer » fre 28 dec, 2012 15:05

Odd skrev:Grejen är att oavsett hur man gör så finns det fördelar och nackdelar. Med ett sånt här förslag så kan man binda samman fler olika delar med varandra till en liten kostnad av att de som skall från Farstagrenen måste byta vid Skärmarbrink. Å andra sidan kommer turtätheten att öka rejält på Skarpnäckgrenen så antal bytesmöjligheter blir många. Dessutom finns det ju en liten möjlighet att i rusningen till exempel kunna köra rusningståg från Farsta till Odenplan via Gullmarsplan vart tionde minut eller så.

En nackdel med ditt förslag är att de som från Farstahållet vill mot Gullmarsplan - Skanstull bara har Skarpnäcksgrenen att byta till. Alltså bara hälften av gröna linjens tåg. Om man kopplar blå linje till Hagsätra så går det dubbelt så många tåg från Skärmarbrink mot Gullmarsplan och Skanstull (både Farsta- och Skarpnäcksgrenarna), vilket gör att bytet upplevs som mindre jobbigt för trafikanterna. (De som vill till Medborgarplatsen sparar kanske tid på att byta vid Slussen, om det blir vettiga bytesmöjligheter där.)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Odd » fre 28 dec, 2012 15:17

Men hur har du rent fysiskt tänkt att ansluta Hagsätralinjen till Bana 3 vid Gullmarsplan? Det är ett par meters höjdskillnad trots allt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lennart Petersen » fre 28 dec, 2012 17:40

Odd skrev:Men hur har du rent fysiskt tänkt att ansluta Hagsätralinjen till Bana 3 vid Gullmarsplan? Det är ett par meters höjdskillnad trots allt.

Man lär väl få gå under jord och bygga underjordstation vid Gullmarsplan. Gullmarsplan är så överbelastad så det kan behövas något sådant. på något sätt måste man trassla sig förbi Södra länken men det ska nog gå.
Lennart Petersen

Inläggav M_M » sön 30 dec, 2012 23:24

stockholm79 skrev:Helst skulle jag även vilja lägga Saltis över till tunnelbanan, men då blir det fyra grenar på blå linjen.

Viktigt att komma ihåg är att öster om Fisksätra lär resandeunderlaget antagligen inte öka nämnvärt under överskådlig tid. Med andra ord räcker dagens 20-min-trafik även ganska långt framåt i tiden. Det betyder i praktiken att det bara är tre tåg per timme som behöver gå på en Saltsjöbanegrej, och på en bana som t.ex. klarar 30 tåg per timme är det bara var tionde tåg. Man har alltså 27 tåg kvar per timme som kan gå andra sträckor.

Jag skulle - som jag tidigare sagt - nog egentligen snarast också vilja ansluta nya grenar även till Saltsjöbanans västra del, och rusta upp den med dubbelspår hela vägen och kapacitetsstarkare säckstation vid Slussen (eller helst förlängning vidare, Södra station, Hornstull, Fridhemsplan, Odenplan och utspikad Roslagsbana har jag tjatat om förr).

Kristofer skrev:
Odd skrev:Grejen är att oavsett hur man gör så finns det fördelar och nackdelar. Med ett sånt här förslag så kan man binda samman fler olika delar med varandra till en liten kostnad av att de som skall från Farstagrenen måste byta vid Skärmarbrink. Å andra sidan kommer turtätheten att öka rejält på Skarpnäckgrenen så antal bytesmöjligheter blir många. Dessutom finns det ju en liten möjlighet att i rusningen till exempel kunna köra rusningståg från Farsta till Odenplan via Gullmarsplan vart tionde minut eller så.

En nackdel med ditt förslag är att de som från Farstahållet vill mot Gullmarsplan - Skanstull bara har Skarpnäcksgrenen att byta till. Alltså bara hälften av gröna linjens tåg. Om man kopplar blå linje till Hagsätra så går det dubbelt så många tåg från Skärmarbrink mot Gullmarsplan och Skanstull (både Farsta- och Skarpnäcksgrenarna), vilket gör att bytet upplevs som mindre jobbigt för trafikanterna. (De som vill till Medborgarplatsen sparar kanske tid på att byta vid Slussen, om det blir vettiga bytesmöjligheter där.)

För att det ska vara nytta med fler bytesmöjligheter för resor mot Gullmarsplan så krävs det att någon faktiskt ser till att fixa vettig realtidsvisning ombord på tågen som talar om var man bäst bör göra vissa vanligt förekommande byten. Hittils verkar intresset ligga mycket nära noll för detta, även om jag kanske åtminstone fick någon att begripa poängen och någon slags rimlighet i mitt förslag då jag diskuterade det i en annan tråd, då med fokus på spårvägstrafiken i Göteborg. (Exemplet var att åka Mölndal-Kortedala med spårvagn. Det finns flera tänkbara bytesplatser och hur lämplig vissa är går inte att överskåda med mindre än att man kollar realtidsvisningen online med t.ex. mobiltelefonen. Praktexemplet på detta är om man klivit på linje 4 norrut och vill veta om det är en bra eller dålig idé att byta till linje 6 vid Korsvägen. Praktisk erfarenhet visar att åtminstone på eftermiddag/kväll så är det nästan aldrig en bra idé men i teorin framstår det som ett fantastiskt bra byte).

I detta tunnelbanefall är frågan alltså om man ska ta tunnelbanan vid Skärmarbrink eller Tvärbanan vid Globen.

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Men hur har du rent fysiskt tänkt att ansluta Hagsätralinjen till Bana 3 vid Gullmarsplan? Det är ett par meters höjdskillnad trots allt.

Man lär väl få gå under jord och bygga underjordstation vid Gullmarsplan. Gullmarsplan är så överbelastad så det kan behövas något sådant. på något sätt måste man trassla sig förbi Södra länken men det ska nog gå.

Om man flyttar bort en tunnelbanelinje ned mot jorden så kanske det blir lättare att sammanbinda en spårvägskonverterad linje 4 med Tvärbanan?

Gullmarsplan är å andra sidan sannolikt mestadels överbelastad på grund av all busstrafik. Om man - som jag lite löst föreslagit på annat ställe i tråden - spåransluter ett antal av dagens bussmatade områden, så borde belastningen på Gullmarsplan minska.

Hur blåa banan än dras i Nacka & co så bör det ändå ordnas så att Tvärbanan utgör länk mellan blåa banan och Gullmarsplan. Räcker inte det?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Christer J » tis 08 jan, 2013 17:44

Odd skrev:Jag har publicerat detta tidigare men det tål att tas upp igen. Denna tar hänsyn till mycket av höjdskillnadsproblematiken som andra förslag har.
2012-12-27 14-04-15.jpg

Fortfarande lite oborstad och ofullständigt, men visar lite vad man kan göra.

Igår svarade jag för Söderortsliberalerna på förstudien om Nackagrenen. Den svarar bland annat på hur man även i fortsättningen direkt kan komma till Gullmarsplan.

Bild

Som synes innebär denna förlängning att man drar en grenlinje från en station under Hammarbykanalen söderut med stationer i anknytning till Skärmarbrinks station. Därefter in under Stockholmsarenan med en station under arenan.

När man kollar höjdelationerna har jag utgått från profilen för Tb 1 Gullmarsplan - Farsta Strand. Den nya sträckningen kommer i huvudsak att följa den sträckning som profilen gäller. Lutningen mellan stationer motsvarar lutningen på Skanstullsbron (som jag beräknar motsvarar max tillåtna lutning på 3,5 %). Station Stockholmsarenan hamnar ca 35 meter under ytan, vilket motsvarar djupet på Östermanlmstorgs och Västra Skogens stationer. Station Skärmarbrink hamnar ytterligare längre ned, ca 50 meter under jord. Station Hammarbykanalen ligger med ca 15 meters bergstäckning under kanalen och ca 40 meter upp till ytan. Om man kan minska behovet av bergstäckning på denna station skulle man kunna höja Skärmarbrink med motsvarande antal meter.

Som synes bör hela sträckan ha bra bergtäckning hela vägen. Jag räknar med att Södra Länken ligger mycket högre upp än banan mellan Skärmarbrink och Hammarbykanalen (som lägst på 0-planet rätt under markeringen för Nynäsvägen norr om Skärmarbrink. Ramperna upp till Nynäsvägen ligger max 10 meter under ytan där banan passerar mellan Stockholmsarenan och Skärmarbrink.

Bild

Det kan inte bli en station vid Sandsborg och beroende på om man går upp norr om Skogskyrkogården eller Tallkrogen så kan även Skogskyrkogården försvinna från den nya sträckningen. Då den gamla sträckan behålles för linje 18 (som fortsätter till Farsta Strand i 10 minuterstrafik), så är det närmast en fördel om man kan få bort ett antal stationer och därigenom snabba upp trafiken för den linje som skall gå på den nya Tb 3-grenen (även den till Farsta Strand).

Fördelarna med detta förslag är att det dels ger en ordentlig avlastning för Tb 1 vad gäller försörjning av arenorna i Globenområdet. Den nya Stockholmsarenan har en kapacitet på 40.000 åskådare. Det innebär nära nog en tredubbling av den belastning som kan drabba nuvarande stationer i Globenområdet. Skulle det vara samtidiga arrangemang på flera av arenorna innebär det ett ännu större tryck på stationerna i området. Redan idag tar det nära nog 40-45 minuter att tömma Globenområdet genom i första hand stationerna Globen och Gullmarsplan (och i viss mån Skärmarbrink) vid ett fullsatt Globen. Trafiken under den tiden motsvarar i stort sett samma turtäthet som under rusningstiden (27 tåg per timme). För att klara av det större antalet åskådare som Stockholmsarenan kommer att bidra med krävs det en utökad kapacitet på tunnelbanan i området. Den föreslagna sträckningen skulle innebära en sådan avlastning. Tb 3:s sträckning genom staden innebär att det blir en god spridning av resenärerna på nya stationer utan behov av byte. Även detta borde innebära ett ökat utnyttjande av tunnelbanan.

Samtidigt föreslås att trafiken från Tb 1 fortsätter att trafikera Farstagrenen. Detta ger en ökad kapacitet för denna gren samtidigt som man behåller anknytningen till Gullmarsplan och all den anknytningstrafik som finns där. Därtill innebär det att man kan öka trafikutbudet på Hagsätra- och Skarpnäcksgrenarna då den nya grenen för Tb 3 tar över en hel del av resenärerna. Jag räknar med 10 minuterstrafik på respektive linje som stomtrafik (dvs 5.minuterstrafik mellan Farsta Strand och Tallkrogen/Skogskyrkogården, därtill insatståg i rusningen mellan Hökarängen - Stockholmsarenan - Solna Centrum - Hallonbergen/Rinkeby/Hjulsta).

Denna ökade kapacitet för ytterstaden söder om Södermalm kommer väl till pass för den kraftiga nybyggnad som nu sker och kommer att ske i tunnelbanans upptagningsområde. Även antalet arbetsplatser kommer öka, vilket även det motiverar den föreslagna lösningen.

Denna sträckning tänker jag då skall ansluta till förslag 1 eller 2 i förstudien - dvs passage av östra Södermalm med fortsättning av betong eller bergstunnel till Kungsträdgården. Jag har föreslagit en grenstation under Hammarbykanalen met uppgångar på båda sidor om kanalen (söder därom med anslutning till hållplats Luma). Det skulle även kunna innebära att man kan få en gångtunnel mellan Norra och Södra Hammarby Sjöstaden. Skärmarbrink får norra uppgången vid Solandergatan och södra uppgången i plattformarna på befintlig station. Södergående plattform kan breddas genom att byggas ut över gamla förbindelsestråket för gatuspårvägen till Hammarbyverkstaden (sista färden för alla ingående vagnar natten mot den 3 september 1967)

Notera att jag även finns en gren från tvärbanan ned till södra Globenområdet för att även den vägen kunna avlasta den nya arenan för resande västerut mot pendeltågen och Tb 2 (Röda banan).
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Odd » tis 08 jan, 2013 17:58

Jag tycker det är ett mycket bra förslag och det tar tillvara på möjligheten, som jag skrev tidigare, att kunna köra Farstagrenen både till Gullmarsplan som den nya vägen.
Odd skrev:Dessutom finns det ju en liten möjlighet att i rusningen till exempel kunna köra rusningståg från Farsta till Odenplan via Gullmarsplan vart tionde minut eller så.

Detta skulle kunna utformas så att under lågtrafik så kan Bana 3 ha ena ändhållplatsen vid Skärmarbrink.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » tor 10 jan, 2013 9:23

Om man lägger nya plattformen för Skärmarbrink söder istället för norr om de gamla hamnar den högre. Dessutom skulle man kunna bygga en utgång mot Globenområdet och således kunns skippa ett stopp.

Vad är det för övrigt för fel med att koppla till Hagsätragrenen?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav AdrianLangemar » tor 10 jan, 2013 14:27

Inge skrev:Om man lägger nya plattformen för Skärmarbrink söder istället för norr om de gamla hamnar den högre. Dessutom skulle man kunna bygga en utgång mot Globenområdet och således kunns skippa ett stopp.

Det förstår inte jag heller. Det är mycket bättre att koppla till Hagsätragrenen eftersom man då får bytesmöjlighet från samtliga grenar till Blå linjen. Om man bygger en utgång mot Globenområdet får man dessutom bytesmöjlighet med Tyresöbussarna (givetvis blir det då en ny hållplats på Nynäsvägen).

Här finns en karta: http://uf.yimby.se/se/e53bdc85-f0c6-476 ... deeac3.png

Men jag tycker att det är för stort fokus på en förgrening från Hammarby sjöstad. Det är helt förståeligt, om man tittar på kartan ser det väldigt lockande ut med en förbindelse mellan Hammarby sjöstad och Skärmarbrink, eftersom det är så nära mellan stationerna. Den stora höjdskillnaden går dock att man måste bygga en ganska lång tunnel, inklusive minst en tunnelstation.

Ett bättre alternativ är att bygga två nya spår på Skanstullsbron (det finns ledigt utrymme där sedan Johanneshovsbron öppnades) och fortsätta i tunnel till en station för Blå linjen vid Slussen. Det blir en betydligt kortare tunnelsträcka än till Hammarby sjöstad, och man behöver inte bygga någon extra tunnelstation. Restiden från Hagsätra till T-Centralen blir drygt tre minuter kortare än via Hammarby sjöstad. Det blir ett mycket smidigt byte över plattform vid Gullmarsplan, och man får anslutning till alla bussar vid Gullmarsplan.
AdrianLangemar

Inläggav Söderort FTW » tor 10 jan, 2013 15:33

Christer J

En liten korrigering angående Tele 2 arena. Kapaciteten är 30.001 (en arena som ska uppfylla UEFA/FIFAs arena krav måste ha mer än 30.000 sittplatser, därav den udda siffran) och inte 40.000 som det stog i ditt inlägg. Tycker förövrigt att du annars kommer med mycket välgenomtänkta och bra ideér!

MVH!
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Söderort FTW

Inläggav Christer J » fre 11 jan, 2013 4:17

Odd skrev:Jag tycker det är ett mycket bra förslag och det tar tillvara på möjligheten, som jag skrev tidigare, att kunna köra Farstagrenen både till Gullmarsplan som den nya vägen.
Odd skrev:Dessutom finns det ju en liten möjlighet att i rusningen till exempel kunna köra rusningståg från Farsta till Odenplan via Gullmarsplan vart tionde minut eller så.

Men varför vill du ha mindre trafik än det jag föreslår?

Så här har jag tänkt:
Stomtrafik på Tb 1 (Grön bana)
Linje 17: Vällingby - Skarpnäck
Linje 18: Alvik (Hässelby Strand under rusningen) - Farsta Strand
Linje 19: Hässelby Strand - Hagsätra

Stomtrafik på Tb3 (Blå bana)
Linje 10: Hjulsta - (via Stockholmsarenan) - Farsta Strand
Linje 11: Akalla - Forum Nacka

Insatstrafik under rusningen på Tb 1
Linje 17x: Vällingby - Skarpnäck
Linje 19x: Åkeshov - Högdalen/Hagsätra

Insatstrafik under rusningen på Tb 3
Linje 10x: Hjulsta/Rinkeby - (via Stockholmsarenan) - Hökarängen
Linje 11x: Akalla - Forum Nacka

Dessutom ett antal uppställningsspår söder om Stockholmsarenan för att kunna härbärgera extratåg för större arrangemang. Kanske till och med ett enkelspår som ansluter söderut mellan Enskede Gård och Sockenplan för att kunna bli försörjd från Högdalsdepån.

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Om man lägger nya plattformen för Skärmarbrink söder istället för norr om de gamla hamnar den högre. Dessutom skulle man kunna bygga en utgång mot Globenområdet och således kunns skippa ett stopp.

Det förstår inte jag heller. Det är mycket bättre att koppla till Hagsätragrenen eftersom man då får bytesmöjlighet från samtliga grenar till Blå linjen. Om man bygger en utgång mot Globenområdet får man dessutom bytesmöjlighet med Tyresöbussarna (givetvis blir det då en ny hållplats på Nynäsvägen).

Angående Stockholmsarenan så är kapciteten vid fotboll 30.000 åskådare. Vid konserter räknar man med 40.000 Det är mer än dubbelt så många som på Globen. Att låta denna dubbla mängd tvingas upp till Globens station (med en entré) tror jag inte på - idag tar det som jag tidigare nämnt nära tre kvart att forsla bort åskådarna från en full Globen. Hur lång tid skulle det ta med det dubbla antalet? Redan idag är polisen bekymrad över ordningsläget i samband med stora evenemang i Globenområdet. Det är av den anledningen som jag lagt en helt ny station under arenan (med väl tilltagna plattformar, rulltrappor och biljetthallar) Det innebär att man kan sprida ut de resande på två stationer som går på två olika banor med den kraftigt ökade kapacitet som det innebär jämfört med idag. Om man anser att det är olämpligt att ha stationen rätt under arenan kan man lägga den något väster om arenan - fortfarande tillräckligt långt under jord för att bygget inte skall störa aktiviteterna på ytan.

På YIMBYs karta kan man tydligt se att man inte har någon station under Gullmarsplan. Den som kommer med Tyresöbussarna måste då gå till Globen eller ta 17/18 till Skärmarbrink. Resan tar kanske 5 minuter med genomsnittlig väntetid, därefter ett byte med väntetid. I mitt förslag kan man antingen likaledes åka till Skärmarbrink (ingen skillnad) eller ta 22an till Luma och byta där.
YIMBY säger att den nya underjordsstationen vid Globen ersätter den gamla. Tänker man ha kvar möjligheten att köra till Gullmarsplan eller klipper man den förbindelsen (som i originaltanken från 1960-talet)? Jag behåller trafiken på alla tre grenarna till Gullmarsplan. Jag anser att det är ett för kraftigt avbräck att kapa en av grenarnas kontakt med Gullmarsplan. Tyresöresenärer kan ta 22an i direkt anknytning vid Gullmarsplan till Luma om man vill åka österut.

Jag tar mig friheten att visa YIMBYs förslag här:
Bild

AdrianLangemar skrev:Men jag tycker att det är för stort fokus på en förgrening från Hammarby sjöstad. Det är helt förståeligt, om man tittar på kartan ser det väldigt lockande ut med en förbindelse mellan Hammarby sjöstad och Skärmarbrink, eftersom det är så nära mellan stationerna. Den stora höjdskillnaden går dock att man måste bygga en ganska lång tunnel, inklusive minst en tunnelstation.

Nej det är helt naturligt då Östra Södermalm är enda större innerstadsområdet som har långt till tunnelbanan. Då talar jag inte bara för de som bor där utan lika mycket för de som skall dit för att arbeta. Notera att både jag ochYIMBY lägger en station under Hammarbykanalen för att även ge alla boende norr om Hammarbykanalen nära till tunnelbanan - det finns många bostäder där numera. Dessutom kan man anordna en gångförbindelse under kanalen för att bättre knyta ihop områdena.

Angående höjdskillnaderna så har jag visat på profilkartan i mitt förra inlägg på vilka djup stationerna hamnar - om man vill ha god bergtäckning för alla (dvs att man kan spränga hela banan i berg utan att behöva ta till en massa försvarsabeten om man går nära ytan och ovanför berget och in i jord och morän mm). Man kan för Skärmarbrink Undre och Stockholmsarenan fortfarande få god bergstäckning om man väljer att höja stationen under Hammarbykanalen från mitt föreslagna djup till YIMBYs grundare förslag. Men då måste man bygga stationen under kanalen från ytan med en avstängd kanal under kanske två år eller mer. Men höjer man stationen i mitt förslag med 20-25 meter till YIMBYs nivå kan man höja Skärmarbrink med 20-25 meter varvid man kommer upp till samma djup som Västra Skogen och Östermalmstorg. Även Stockholmsarenans station kan höjas med vad som kan anses lämpligt antal meter.
AdrianLangemar skrev:Ett bättre alternativ är att bygga två nya spår på Skanstullsbron (det finns ledigt utrymme där sedan Johanneshovsbron öppnades) och fortsätta i tunnel till en station för Blå linjen vid Slussen. Det blir en betydligt kortare tunnelsträcka än till Hammarby sjöstad, och man behöver inte bygga någon extra tunnelstation. Restiden från Hagsätra till T-Centralen blir drygt tre minuter kortare än via Hammarby sjöstad. Det blir ett mycket smidigt byte över plattform vid Gullmarsplan, och man får anslutning till alla bussar vid Gullmarsplan.

Så här ser Skanstullsbron ut i tvärprofil:
Bild
Notera att man satt pelare och de längsgående vertikala vebbarna (ca tre meter höga - så som de tvärgående som syns på bilden) mellan pelarna i stort sett under respektive spår på tunnelbanebron - detta för att bron skall klara den stora axellasten som tunneltågen har. Den högra delen av vägbron som jag måste räkna med att Adrian föreslår att man skall dra de nya två spåren på har inte bärighet för en tunnelbana utan kraftiga förstärkningsarbeten. Om man istället vill dra spåren på den vänstra delen av vägbron kan man troligen få tillräcklig bärighet. Däremot måste man söder om brofästet gå ned under Nynäsvägen (om det gäller en omlänkning av Hagsätragrenen) och befintliga spår på 17/18 som går under Nynäsvägen. Vill man dessutom ha en station under Gullmarsplans station och bussterminal kan man inte lyckas med det annat än att den kommer att läggas rätt grunt. Troligen måste stationen byggas från ytan. Jag bävar för de försvars- och avväxlingsarbeten som måste till under t-banestation och bussterminal utan att störa befintlig trafik. Det kommer kosta massor och det kommer ta extra lång tid. Dessutom så blir det samma problem vid norra brofästet. Jag kan inte se annat än att man måste fortsätta rätt fram under Götgatan ett par hundra meter innan man kan svänga österut under kvarteren, om man inte är beredd på att riva åtminstone husen mitt emot Ringen på Götgatan. Dessutom ligger Skanstulls station direkt under Götgatan - så där blir det samma problem som vid Gullmarsplan att bygga nya tunnlar direkt under befintlig station med full trafik. YIMBY anger bland annat att man vill minimera byggstörningar samt att man även tar hänsyn till byggekonomin jag håller med dem där och mitt förslag klarar dessa krav.

Angående körsträckor så har YIMBYs förslag emot sig att man åker i sepentiner mellan Kungsträdgården och Globenområdet. Det kommer ta tid - i mtt förslag som går betydligt rakare (passerar inte Slussen) så bör få man samma tidsvinst. Dessutom så kommer angöringen av Slussen bli besvärlig om man skall gå in grunt under den - 15 meter under gatunivå (om man räknar från Slussplan så blir det rätt in i befintliga betongkonstruktioner) eller så får man lägga sig österut med resulterande gångtunnlar till stationen. Efter Hammabykanaless station i YIMBYs förslag kan man inte börja stiga förrän man kommit in under skidbacken, och då blir det inte så mycket längre sträcka än i mitt förslag som man har på sig att få upp banan till ett grunt läge under Skärmarbrink.

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Odd » fre 11 jan, 2013 5:03

Förslaget möjliggör faktiskt hopkoppling till både Farstagrenen och Hagsätragrenen. Det är faktiskt inte heller så dumt, då man skapar större redundans i systemet och ökar möjlighet till alternativ trafikering vid större arbeten etc. Jag har ritat in den på kartan (gul linje) .
Vx.jpg
Vx.jpg (172.67 KiB) Visad 2198 gånger
Kanske skulle man även kunna rita in en liten förbindelse mellan Enskede Gård och nya tunneln samt mellan nya tunneln och Farstagrenen (lila linjer) , enkelspår som skulle kunna användas vid alla möjliga behov, inte minst vid vagntransporter och vid evenemang.

Som en bonus skulle förslaget integrera bana 1 och bana 3 på ett sätt som omöjliggör delade upphandlingar för resp bana i framtiden.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav spårlasse » fre 11 jan, 2013 8:09

Det vore väl som flera varit inne på vara betydligt bättre att dra Hagsätralinjen till blåa linjen, än den exra omdragningen på Farstalinjen, vilket ju också försämrar trafiken vid Blåsut/Sandsborg. Tycker väl också att ett för stort fokus också ligger på närhet till den nya arenan. Det är ju inte ofta det är 30 000 på en fotbollsplan och även om Globen skulle ha aktiviteter samtidigt, så lär ju sällan evenemangen sluta samtidigt - i sådana fall har man ju misslyckats katastrofalt med planeringen. Att det skulle kunna inträffa teoretiskt är ju inget skäl för att det inträffar. Fördelen är väl förstås att man kan åka förbi stationen utan att stanna 95 procent av trafiktiden när det inte är något evenemang...

sedan måste man ju också planera trafiken till blåa linjen så att det kan fungera vid trafikutökning. OM idén att bygga 40 000 nya bostäder - alltså för 100 000 fler invånare vid Nacka så blir det nog aktuellt att ganska fort börja köra i fyraminuterstrafik på den nya sträckningen (alltså 2-minuterstrafik totalt). Så fort man börjar planera att koppla två av gröna linjens grenar till blåa linjen blir det alltså lätt problem - man måste bygga en stabil planering så att det fungerar bra även vid en ganska trolig trafikutökning.

Kör man "bara" 19 (eller 18 med det i mitt tycke sämre alternativet) på den nya banan med 4-minuterstrafik blir det alltså en stabil trafik. Skall man köra 17 och 18 eller något sådant (eller för den delen 19 och 18), så måste ju även gröna linjens turtäthet fungera med den föreslagna på blåa linjen och då får man lätt problem. Utgångspunkten när man planerar bör alltså vara att en linje trafikerar den nya banan. Sedan om inte den trafikutökningen behövs, kan det ju vara en bonus att det går att köra med bägge varianterna.

Man kan förvisso tänka sig att man fortsätter köra var 6:e minut på gröna linjen från respektive gren och var 12:e minut via den nya banan från alla tre grenar. Intresset för dem som jobbar längs blåa linjen att invänta rätt tåg, bör då ändå vara tillräckligt starkt för att avlasta grenarna i morgonrusningen...Samtidigt är det väl så att ju mer olika linjedragningar man har, ju mer instabil blir lösningen.

Samtidigt ser jag en risk med om man bygger en kopplling till blåa linjen att det utanför högtrafik kommer bli 5-minuuterstrafik från Gullmarsplan. Det finns alltså samtidigt en fördel i att föreslå att den gren som får kopplingen till den blåa linjen även i framtiden får avgångar in till stan på den gröna linjen. Men det gäller att hitta en lösning som fungerar även om det behövs tätare trafik på exempelvis blåa linjen. Med de exploateringsplaner som finns, är det nog också en sådan utveckling ett ganska troligt scenario.
spårlasse

Inläggav Inge » fre 11 jan, 2013 10:43

5-min trafik utanför högtrafik från Gullmarsplan bör inte vara något problem. Väntetiden är kort nog och kapaciteten täcker definitionsmässigt. Annars är det ju inte utanför högtrafik.

Det är redan idag är det många som går till alternativa stationer från Globenområdet. En fördel med en gemensam stayipn för Skärmarbrink och Globen vore att man kunde bygga den likt T-centralen, så att de som skall vidare till gröna banan kunde passera fritt genom stationen i en särskild tunnel mellan spåren. På samma vis som resenärer AEX vid T-centralen. Dessutom bör stationen som nämts ändå läggas så långt västerut som möjligt. 200 meter gör mycket för höjdnivån.

Enskede gårds och Sockenplans stationer bör slås ihop. Vill man fortsätta med spårvagsavstånd mellan stoppen kan man väl göra det med spårvagnar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav spårlasse » fre 11 jan, 2013 11:52

Inge skrev:5-min trafik utanför högtrafik från Gullmarsplan bör inte vara något problem. Väntetiden är kort nog och kapaciteten täcker definitionsmässigt. Annars är det ju inte utanför högtrafik.

Såg det väl mer som en nackdel. Det kan tyckas att 5-minuterstrafik är fullt tillräckligt men det gör större effekt än man kan tro både på restider och bytestider. När tunnelbanan går var3-4:e minut så upplevs den gå "hela tiden", en normal försening på några minuter så blir det vid 5-minuterstrafik ganska långa väntetider och detta kan också faktiskt skapa lite problem för de anslutande linjerna vid Gullmarsplan.

En ytterligare aspekt är ju att om man drar 17 eller 18 till "blåa" så kan ju bytestiden vid Skärmarbrink bli onödigt lång.

Men nu behöver man ju inte heller göra så. I London har man väl alltid haft 5-minuterstrafik från Wimbeldon med sina "två" grenar mot Elgar Road och Temle. Så det finns ju inget krav på att försämra bara för att det är möjligt. Mer för att betona att jag nog tror att det är bra om man kan köra på den "vanliga" banan också. En möjlighet kan ju vara att bara ha den möjilgheten i lågtrafik - men i högtrafik låta alla turer från 19 gå på blåa linjen. En sådan lösning är ju bra ur trafikeringssynpunkt men kanske svårare att förklara till trafikanter. Å tredje sidan skall det väl kunna gå att vända ganska bra vid Polacksbacken om 19 normalt går annan väg - vilket väl är ett ytterligare skäl för att föredra att 19 går till blåa linjen framför 17 eller 18.

En ytterligare aspekt är väl förvisso att väljer man att koppla 19 till blåa, bör man nog försöka hitta plats för en ny depå i söderförort. Hammarbyhallen vore perfekt! (men visst ja, den har man ju rivit)
spårlasse

Inläggav Odd » fre 11 jan, 2013 13:46

spårlasse skrev:...Tycker väl också att ett för stort fokus också ligger på närhet till den nya arenan. Det är ju inte ofta det är 30 000 på en fotbollsplan och även om Globen skulle ha aktiviteter samtidigt, så lär ju sällan evenemangen sluta samtidigt - i sådana fall har man ju misslyckats katastrofalt med planeringen. Att det skulle kunna inträffa teoretiskt är ju inget skäl för att det inträffar. Fördelen är väl förstås att man kan åka förbi stationen utan att stanna 95 procent av trafiktiden när det inte är något evenemang...

Jag tycker det ligger för litet fokus på att försörja stora evenemangsarenor med kollektivtrafik i Stockholmsregionen. Ta tex den nya arena i Solna, den borde ha en evenemangsstation och en t-banegren från Solna Centrum, en station som enbart trafikeras vid evenemang.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav AdrianLangemar » fre 11 jan, 2013 18:47

Christer J skrev:Så här har jag tänkt:
Linje 17: Vällingby - Skarpnäck
Linje 18: Alvik (Hässelby Strand under rusningen) - Farsta Strand
Linje 19: Hässelby Strand - Hagsätra

Linje 10: Hjulsta - (via Stockholmsarenan) - Farsta Strand
Linje 11: Akalla - Forum Nacka

Linje 17x: Vällingby - Skarpnäck
Linje 19x: Åkeshov - Högdalen/Hagsätra

Linje 10x: Hjulsta/Rinkeby - (via Stockholmsarenan) - Hökarängen
Linje 11x: Akalla - Forum Nacka

Några kommentarer angående trafikeringen:
Blanda inte in trafikeringen norr om stan i denna diskussion. Den har ingenting med trafikeringen söder om stan att göra. I övrigt är det orimligt med mer trafik på Farstagrenen än på Nackagrenen. Minst två av tre tåg på Blå linjen i rusningstrafik bör trafikera Nacka.

Christer J skrev:
AdrianLangemar skrev:

Angående Stockholmsarenan så är kapciteten vid fotboll 30.000 åskådare. Vid konserter räknar man med 40.000 Det är mer än dubbelt så många som på Globen. Att låta denna dubbla mängd tvingas upp till Globens station (med en entré) tror jag inte på - idag tar det som jag tidigare nämnt nära tre kvart att forsla bort åskådarna från en full Globen. Hur lång tid skulle det ta med det dubbla antalet? Redan idag är polisen bekymrad över ordningsläget i samband med stora evenemang i Globenområdet. Det är av den anledningen som jag lagt en helt ny station under arenan (med väl tilltagna plattformar, rulltrappor och biljetthallar) Det innebär att man kan sprida ut de resande på två stationer som går på två olika banor med den kraftigt ökade kapacitet som det innebär jämfört med idag. Om man anser att det är olämpligt att ha stationen rätt under arenan kan man lägga den något väster om arenan - fortfarande tillräckligt långt under jord för att bygget inte skall störa aktiviteterna på ytan.

På YIMBYs karta kan man tydligt se att man inte har någon station under Gullmarsplan. Den som kommer med Tyresöbussarna måste då gå till Globen eller ta 17/18 till Skärmarbrink. Resan tar kanske 5 minuter med genomsnittlig väntetid, därefter ett byte med väntetid. I mitt förslag kan man antingen likaledes åka till Skärmarbrink (ingen skillnad) eller ta 22an till Luma och byta där.
YIMBY säger att den nya underjordsstationen vid Globen ersätter den gamla. Tänker man ha kvar möjligheten att köra till Gullmarsplan eller klipper man den förbindelsen (som i originaltanken från 1960-talet)? Jag behåller trafiken på alla tre grenarna till Gullmarsplan. Jag anser att det är ett för kraftigt avbräck att kapa en av grenarnas kontakt med Gullmarsplan. Tyresöresenärer kan ta 22an i direkt anknytning vid Gullmarsplan till Luma om man vill åka österut.

Jag tar mig friheten att visa YIMBYs förslag här:

Som jag har skrivit så kan man bygga en utgång från den underjordiska stationen vid Skärmarbrink vid Nynäsvägen där man kan ha en hållplats för Tyresöbussarna, då finns det ingen anledning för Hagsätragrenen att passera Gullmarsplan. Tvärbanan kan man ju byta till vid Globen. I övrigt anser jag att man inte bör överdriva anpassningen till sällan förekommande evanemang.

Christer J skrev:Angående körsträckor så har YIMBYs förslag emot sig att man åker i sepentiner mellan Kungsträdgården och Globenområdet. Det kommer ta tid - i mtt förslag som går betydligt rakare (passerar inte Slussen) så bör få man samma tidsvinst. Dessutom så kommer angöringen av Slussen bli besvärlig om man skall gå in grunt under den - 15 meter under gatunivå (om man räknar från Slussplan så blir det rätt in i befintliga betongkonstruktioner) eller så får man lägga sig österut med resulterande gångtunnlar till stationen. Efter Hammabykanaless station i YIMBYs förslag kan man inte börja stiga förrän man kommit in under skidbacken, och då blir det inte så mycket längre sträcka än i mitt förslag som man har på sig att få upp banan till ett grunt läge under Skärmarbrink.

Det är en seglivad myt att sträckan blir rakare om man inte passerar Slussen.
AdrianLangemar

Inläggav AdrianLangemar » fre 11 jan, 2013 18:55

Inge skrev:Enskede gårds och Sockenplans stationer bör slås ihop. Vill man fortsätta med spårvagsavstånd mellan stoppen kan man väl göra det med spårvagnar.

Hagsätragrenen ÄR byggd som en spårväg. Att sträckan trafikeras av tunnelbanevagnar har ingen betydelse eftersom accelerationen är ungefär samma som för spårvagnar.
AdrianLangemar

Inläggav Christer J » lör 12 jan, 2013 2:24

AdrianLangemar skrev:Några kommentarer angående trafikeringen:
Blanda inte in trafikeringen norr om stan i denna diskussion. Den har ingenting med trafikeringen söder om stan att göra. I övrigt är det orimligt med mer trafik på Farstagrenen än på Nackagrenen. Minst två av tre tåg på Blå linjen i rusningstrafik bör trafikera Nacka.

Om jag förklarar det på detta sätt då:
Tre tåg var tionde minut mellan 06 - 22 (en på vardera 17, 18 och 19)

Två tåg var tionde minut mellan 06 - 22 (en på vardera 10 och 11)

Ytterligare två tåg var tionde minut mellan 06 - 10 samt 15 - 20 (totalt med stomtågen två tåg på vardera 17 och 19 var tionde minut samt en var tionde minut på 18) med trimmat signalsystem.

Ytterligare två tåg var tionde minut mellan 06 - 10 samt 15 - 20 (totalt med stomtågen två tåg på vardera 10 och 11 var tionde minut), vill man kan man inrätta ett femte tåg mellan Nacka - Rinkeby.

Som komplettering har Tb 2 fyra tåg var tionde minut i rusningen.

Så jag talar inte om två tåg av tre utan två tåg av fyra (alternativt tre tåg av fem) var tionde minut mot Nacka. Borde det inte räcka till? Dessutom så måste man ju tala om trafiken norr om stan då tågen är genomgående (de måste ju ta vägen någonstans och inte samlas i klasar vid T-Centralen). :wink:

I Söderort (dvs Stockholms stad söder om Södermalm) bor det över 300.000 innevånare, dessa har huvudsakligen tunnelbanan som kollektivt färdmedel in till stan. Därtill kommer boende i Vårby och Norra Botkyrka (linje 13) samt bussresande från Tyresö (av alla dessa är det relativt få som använder pendeln). Inflyttningen till Söderort fortsätter och kan mycket väl bli upp till 100.000 fler inom 20 år. I Nacka räknar man väl med drygt 120.000 innevånare i framtiden. Så om Nacka får tre tåg var tionde minut (plus Saltsjöbanan) mot Söderorts 11 tåg var tionde minut så bör det vara en bra avvägning. Värmdö skall vad jag förstår fortsätta att försörjas med bussar till Slussen.

När man i en framtid förlänger tunnelbanan till Orminge och Gustavsberg kan det bli dags för ytterligare en tung linje till innerstaden men med en annan dragning genom innerstaden.

AdrianLangemar skrev:

AdrianLangemar skrev:Som jag har skrivit så kan man bygga en utgång från den underjordiska stationen vid Skärmarbrink vid Nynäsvägen där man kan ha en hållplats för Tyresöbussarna, då finns det ingen anledning för Hagsätragrenen att passera Gullmarsplan. Tvärbanan kan man ju byta till vid Globen. I övrigt anser jag att man inte bör överdriva anpassningen till sällan förekommande evanemang.

Innan linje 18 förlängdes till Hökarängen och Farsta så körde man bussar med släp till dessa förorter. SS räknade då ut att om bussarna gick tätare än med 90 sekunders mellanrum så blev det stockningar vid hållplatserna för att framförvarande buss inte han undan (trots två kondisar på varje busståg). Ökänd är väl även hållplatsen på Södertäljevägen i höjd med Liljeholmen innan tunnebanan där invigdes. Den var nog mer än hundra meter lång och var bemannad av flera trafikledare som såg till att bussarna inte fastnade i köerna in till hållplatsen. Vad vill jag säga med detta? Jo att man kan inte ha en hållplats för hur många busslinjer som helst, speciellt inte när de går så tätt som de gör på Tyresölinjerna till och från Gullmarsplan under rusningen. Man har ju tagit konsekvensen av detta Henriksdal och Londonviadukten där flera av busslinjerna inte längre får stanna för påstigande.

Sällan förekommande arrangemang :?: Jag bor nära Globen och Gullmarsplan. Jag kan inte förstå vad du menar med sällan förekommande. Med tre arenor (Hovet, Globen och Stockholmsarena) kan det mycket väl bli ett arrangemang per dag/kväll. Dessutom kan arenorna vara bokade samtidigt och vid vissa tillfällen flera sittningar underdagen. I mellandagarna var det Disney-on-ice flera dagar i sträck med tre sittningar per dag, dessutom ishockey på Hovet (AIK-Timrå). Blir det EM eller VM av något slag kan det bli två tre sittningar per dag i en till två veckor i sträck. Glöm dessutom inte bort att Globenområdet är ett arbetsplatsområde som fortfarande växer och kommer att växa i framtiden. Med Stockholmsarenan (visserligen i konkurrens med Nationalarenan) kommer vi få hit artister som inte kom när vi bara hade Globen.

På andra ställen i världen med stora arenor försöker man ha flera alternativa resvägar till och från arenan för att tömma och avlasta området så bra som möjligt. Tänk bara vad bra det kan vara att låta lagens supportergäng ledas till olika stationer, olika vägar och olika banor. Det minskar riskerna för sammanstötningar före och efter matcherna. Att ha åskådare kvar i över en timme på området är ingen ingen höjdare och ingen bra reklam för arenorna. Desutom kan det bli kallt på vintern och folk klär sig inte alltid därefter.

Christer J skrev:Angående körsträckor så har YIMBYs förslag emot sig att man åker i sepentiner mellan Kungsträdgården och Globenområdet. Det kommer ta tid - i mtt förslag som går betydligt rakare (passerar inte Slussen) så bör få man samma tidsvinst. Dessutom så kommer angöringen av Slussen bli besvärlig om man skall gå in grunt under den - 15 meter under gatunivå (om man räknar från Slussplan så blir det rätt in i befintliga betongkonstruktioner) eller så får man lägga sig österut med resulterande gångtunnlar till stationen. Efter Hammabykanalens station i YIMBYs förslag kan man inte börja stiga förrän man kommit in under skidbacken, och då blir det inte så mycket längre sträcka än i mitt förslag som man har på sig att få upp banan till ett grunt läge under Skärmarbrink.

AdrianLangemar skrev:Det är en seglivad myt att sträckan blir rakare om man inte passerar Slussen.

Då är det ju enkelt och gå in på Eniro och mäta upp sträckorna :!: Jag har räknat mellan Kungsträdgården - Skärmarbrink, den sträcka vi har gemensamt.

Mitt förslag - med betongrör under Strömmen (dyrt):
4.300 meter tar 8 minuter med snitthastighet på 32 km/h och 7 minuter 15 sekunder med snitthastighet på 35 km/h.

Mitt förslag - med djup bergtunnel under Strömmen (billigt):
4.700 meter tar 8 minuter 50 sekunder med snitthastighet på 32 km/h och 8 minuter med snitthastighet på 35 km/h.

YIMBYs serpentinförslag - med dragning strax utanför Skeppsbron förbi Strömmen (dyrt?):
6.000 meter tar 11 minuter 15 sekunder med snitthastighet på 32 km/h och 10 minuter 15 sekunder med snitthastighet på 35 km/h.

Då YIMBY har en extra station i sitt förslag (Slussen) så bör man lägga till en minut eller mer på det uppehållet. Så visst tar det extra tid att åka i serpentiner.
Med Tb 1 tar det mellan 9-10 minuter att åka från Globen/Skärmarbrink till T-Centalen idag.

Jag erbjuder oförändrad restid från Globen (och söder därom) och en minut snabbare från Skärmarbrink (räknat med en minut mellan Kungsträdgården - T-Centralen) och ännu mer söder därom (genom 1-2 färre stationer).

YIMBY erbjuder 2-4 minuters längre restid från Globen och söder därom till T-Centralen med sitt förslag.

Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Christer J » lör 12 jan, 2013 3:57

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Enskede gårds och Sockenplans stationer bör slås ihop. Vill man fortsätta med spårvagsavstånd mellan stoppen kan man väl göra det med spårvagnar.

Hagsätragrenen ÄR byggd som en spårväg. Att sträckan trafikeras av tunnelbanevagnar har ingen betydelse eftersom accelerationen är ungefär samma som för spårvagnar.

Ja, 1930 var det en spårväg med många gatukorsningar. Men efterhand byggde man bort dessa korskningar och gjorde banan korsningsfri så det gick att köra ostört på banan utan att bekymra sig för korsande trafik. Kurvorna hade redan från början väl tilltagna radier. Jag har själv kört på linje 19 och kan försäkra dig om att man kan köra för fullt längs hela banan söder om Gullmarsplan. Det är 70 på hela sträckan utom längs stationerna så klart.

Tittar man till exempel i Teknisk Tidskrift från 1933 (4 sidor) kan man finna att man redan på 1930-talet var på det klara med att förortsbanorna skulle bli kapacitetsstarka. Man räknade med som mest 25.000 resande i timmen. Slussen var redan då en fyrspårsstation enligt samma spårlösning för tillfarterna från söder och sydväst, som vi har idag. Man var inriktad på en sammanknytning av södra och västra förortsbanorna. Detta bekräftas dessutom i slutbetänkandet av 1930 års trafikkommitté. Man talade till och med om en framtida sträckning under Östermalm och Gärdet för att sluta på Lidingön.

När man i början av 1930-talet hade kommit så långt i talet och besluten om tunga förortsbanor så måste det redan inför planeringen av Örbybanan några år innan insetts att den i en framtid skulle bli föremål för något som likar en metro. Man hade för att få kunskap och inspiration studerat tunnelbanorna i Berlin, Hamburg och London. Jämför dragningen och spårläget med den många år äldre Skarpnäcksbanan så kan du se att man tänkt till när man projekterade Örbybanan. Likaså var Örbyvagnarna något helt annat än alla andra spårvagnar som SS hade på den tiden, inklusive A11/A12. De var egentligen inte gjorda för innerstadstrafik - de lär dessutom ha spårat ur med jämna mellanrum i kurvan Götgatan-Folkungagatan på grund av för liten radie. Tänk interurban istället.

På 1930-talet talade man om minimum kurvradier på 200 meter och en medelhastighet på 25 km/h. Det var med motorvagn och två släp. Ställ en nyservad A13 bredvid en C20 och kör dragracing så får du se vilken som är bäst. Pröva samma sedan uppför Skanstullsbron så är det nog inget snack om vilken vagn som vinner.

Användarvisningsbild
Christer J

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik