Tunnelbana till Täby ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav TKO » mån 06 maj, 2019 16:10

twr skrev:
TKO skrev:Inget av begreppen "bana/gren/linje/system" har entydiga och allmängiltiga betydelser - oavsett vad som förs fram på detta forum...

Jag tycker nog att åtminstone gren och linje har ganska tydliga betydelser, medan system är lite flummigare, och bana mittemellan.

(Att det kallas till exempel gröna linjen betyder ju inte att det är linje, det är bara ett inkonsekvent namn!)

Om vi nu ska se det hela i ett internationellt perspektiv - det är kanske onödigt men ändå - så används både i London och New York begreppet "linje" ("LINE") på samma sätt som SL gör det i Stockholm...

"Bana" är den historiskt korrekta benämningen på det vi idag kallar "gren" - "Hagsätragrenen" kallades "Vantörsbanan" etc. Ja redan förortsspårvägarna hade namn som "Brommabanan", "Mälarhöjdsbanan"...

System? Jag tycker nog att vi har ett tunnelbanesystem, som är ett av flera spårtrafiksystem.

Sen har vi pendeltågssystemet. Är det så att "Bålstalinjen" går på "Mälarbanan"? Eller är det "Bålstagrenen" som går på "Mälarbanan" och trafikeras av pendeltågslinjerna 43 och 44? Och finns det någon som använder linjenumren inom pendeltågstrafiken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » mån 06 maj, 2019 16:36

Ur dokumentet "Fortsatt arbete med tunnelbanans mål och syfte" (se sidan 12):

Trafikförvaltningen skrev:Utifrån denna tänkta roll utgick planen från en indelning av regionen i sju geografiska sektorer kring stadens centrum, där varje sektor skulle ha ett spårburet kollektivtrafiksystem som skulle ombesörja allt kollektivtrafikbehov, se Figur 5. Detta gav ett stjärnformat linjenät med tre diagonala system, för radiella, genomgående förbindelser från Hägernäs och Häggvik i norr till Farsta strand och Bollmora i syd, och från Hässelby strand respektive Alby i väst till Nacka i öst. Behov av tätare trafik i centrum gav principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system. Man avsåg på detta sätt skapa en systemdesign som sammanföll med det tänkta resmönstret, och som därmed krävde minimal styrning av resenärsflödena.

Således har tunnelbanan tre system med tre stammar och tio grenar. Stockholmsförhandlingen innebär att två nya grenar tillkommer. Sverigeförhandlingen innebär att en ny gren och en ny stam tillkommer.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 06 maj, 2019 16:55

Enceladus skrev:Ur dokumentet "Fortsatt arbete med tunnelbanans mål och syfte" (se sidan 12):

Trafikförvaltningen skrev:Utifrån denna tänkta roll utgick planen från en indelning av regionen i sju geografiska sektorer kring stadens centrum, där varje sektor skulle ha ett spårburet kollektivtrafiksystem som skulle ombesörja allt kollektivtrafikbehov, se Figur 5. Detta gav ett stjärnformat linjenät med tre diagonala system, för radiella, genomgående förbindelser från Hägernäs och Häggvik i norr till Farsta strand och Bollmora i syd, och från Hässelby strand respektive Alby i väst till Nacka i öst. Behov av tätare trafik i centrum gav principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system. Man avsåg på detta sätt skapa en systemdesign som sammanföll med det tänkta resmönstret, och som därmed krävde minimal styrning av resenärsflödena.

Således har tunnelbanan tre system med tre stammar och tio grenar. Stockholmsförhandlingen innebär att två nya grenar tillkommer. Sverigeförhandlingen innebär att en ny gren och en ny stam tillkommer.

Men om man läser hela skriften är det inte så enkelt. Där används till exempel benämningarna "Gröna linjen", "Röda linjen" och "Blåa linjen" på flera ställen i texten. Och i det övergripande definitionsförsöket på sidan 7 så talas det om "olika trafiksystem", t ex "tunnelbanesystemet"...

Dessutom bör vi inse att rapporten är skriven ur ett planeringsperspektiv - vilket gör att benämningar och nomenklatur skiljer sej från de som används vid trafikutförandet. Så ur den senare aspekten är jag säker på att ingen kommer att påstå att "tunnelbanan har tre system med tre stammar och tio grenar" - annat än möjligen på detta forum!

Men ett intressant dokument var det - som kanske säger mer än vad som var avsett om den förvirring som verkar råda i den långsiktiga trafikplaneringen...

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 09 maj, 2019 14:52

Norrortsbor: Så borde politikerna lösa kökaoset

Direktpress skrev:Han tycker även att det är konstigt att man inte satsar på bättre kollektivtrafik mellan Skarpäng och Roslags Näsby.

– Det är inte lätt att åka kommunalt om man bor här vilket gör att fler väljer att ta bilen, säger han.

Bilisten Mattias Kulling uppmärksammar ett stort problem med busstrafiken i Norrort. Skarpäng trafikförsörjs av tre busslinjer på dagen: linje 611 mot Danderyds sjukhus, linje 613 mot Danderyds sjukhus och linje 614 mot Täby centrum. Roslags Näsby är den närmaste stationen på Roslagsbanan, men någon busstrafik dit finns inte. Förutom stationens läge har Roslags Näsby den stora fördelen att den har dubbelt så många avgångar som Täby centrum. Busslinjen mot Täby centrum tycks ha centrumet som målpunkt, inte Roslagsbanan. Den som vill resa till stan hänvisas istället till matarbussarna mot Danderyds sjukhus.

Det här upplägget verkar inte vara alltför uppskattat, och det är nog ganska dyrt att köra alla dessa bussar parallellt med Roslagsbanan. Borde inte busstrafiken i Norrort läggas om så att bussarna matar till Roslagsbanan istället för Danderyds sjukhus? På söndagar har Roslagsbanan bara 30-minuterstrafik, vilket inte är särskilt attraktivt. Skulle inte det stora flertalet vinna på ett upplägg som liknar pendeltågens?

I tråden om nattrafik på Roslagsbanan har det påståtts att Roslagsbanan har ett begränsat resandeunderlag. Det är ju klart att underlaget blir begränsat när det går så många bussar parallellt med banan. På natten går bussarna istället parallellt med varandra, t.ex. linjerna 610 och 690 mot Vallentuna/Rosengården. De avgår till och med samtidigt, t.ex. klockan 1:57 från Danderyds sjukhus. Det här upplägget är helt enkelt uselt - både dyrt och oattraktivt. Är det inte konstigt att tunnelbanan hägrar när busstrafiken ser ut så här?
Enceladus

Inläggav twr » tor 09 maj, 2019 14:56

Enceladus skrev:Norrortsbor: Så borde politikerna lösa kökaoset

Direktpress skrev:Han tycker även att det är konstigt att man inte satsar på bättre kollektivtrafik mellan Skarpäng och Roslags Näsby.

– Det är inte lätt att åka kommunalt om man bor här vilket gör att fler väljer att ta bilen, säger han.

Bilisten Mattias Kulling uppmärksammar ett stort problem med busstrafiken i Norrort. Skarpäng trafikförsörjs av tre busslinjer på dagen: linje 611 mot Danderyds sjukhus, linje 613 mot Danderyds sjukhus och linje 614 mot Täby centrum. Roslags Näsby är den närmaste stationen på Roslagsbanan, men någon busstrafik dit finns inte. Förutom stationens läge har Roslags Näsby den stora fördelen att den har dubbelt så många avgångar som Täby centrum. Busslinjen mot Täby centrum tycks ha centrumet som målpunkt, inte Roslagsbanan. Den som vill resa till stan hänvisas istället till matarbussarna mot Danderyds sjukhus.

Det här upplägget verkar inte vara alltför uppskattat, och det är nog ganska dyrt att köra alla dessa bussar parallellt med Roslagsbanan. Borde inte busstrafiken i Norrort läggas om så att bussarna matar till Roslagsbanan istället för Danderyds sjukhus? På söndagar har Roslagsbanan bara 30-minuterstrafik, vilket inte är särskilt attraktivt. Skulle inte det stora flertalet vinna på ett upplägg som liknar pendeltågens?

I tråden om nattrafik på Roslagsbanan har det påståtts att Roslagsbanan har ett begränsat resandeunderlag. Det är ju klart att underlaget blir begränsat när det går så många bussar parallellt med banan. På natten går bussarna istället parallellt med varandra, t.ex. linjerna 610 och 690 mot Rosengården. De avgår till och med samtidigt, t.ex. klockan 1:57 från Danderyds sjukhus. Det här upplägget är helt enkelt uselt - både dyrt och oattraktivt. Är det inte konstigt att tunnelbanan hägrar när busstrafiken ser ut så här?

Det kommer ganska säkert bli mer matning till Roslagsbanan när den förlängs till T-Centralen. Men kanske även tidigare. På några års sikt är det ju tänkt att trafiken ska utökas, när de nya tågen är levererade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » fre 10 maj, 2019 8:09

Jag tror att om de matar till Roslagsbanan innan den går till T-centralen så kommer folk klaga på extrabyte. Men det tål att testas.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » fre 10 maj, 2019 8:57

Kantorn skrev:Jag tror att om de matar till Roslagsbanan innan den går till T-centralen så kommer folk klaga på extrabyte. Men det tål att testas.

Det tror jag också. Men det är möjligt att det kommer att hända ändå!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 10 maj, 2019 10:18

Kantorn skrev:Jag tror att om de matar till Roslagsbanan innan den går till T-centralen så kommer folk klaga på extrabyte. Men det tål att testas.

För bussresenärerna blir det en förbättring i vissa reserelationer och en försämring i andra. För Roslagsbaneresenärerna blir det en stor förbättring med ökat resandeunderlag och i förlängningen ökad turtäthet. På det stora hela blir kollektivtrafiken attraktivare. 30-minuterstrafik på söndagar är verkligen ett uselt utbud. Eftersom det är billigare att köra matarbussar till Roslagsbanan än till Danderyds sjukhus så är det inte uteslutet att bussarna också får ökad turtäthet, speciellt om det passar med omloppstiden. Dessutom blir det attraktivare att cykla till Roslagsbanan, vars stationer ju ligger relativt nära de flesta områdena.
Enceladus

Inläggav Kantorn » fre 10 maj, 2019 10:58

Enceladus skrev:

För bussresenärerna blir det en förbättring i vissa reserelationer och en försämring i andra. För Roslagsbaneresenärerna blir det en stor förbättring med ökat resandeunderlag och i förlängningen ökad turtäthet. På det stora hela blir kollektivtrafiken attraktivare. 30-minuterstrafik på söndagar är verkligen ett uselt utbud. Eftersom det är billigare att köra matarbussar till Roslagsbanan än till Danderyds sjukhus så är det inte uteslutet att bussarna också får ökad turtäthet, speciellt om det passar med omloppstiden. Dessutom blir det attraktivare att cykla till Roslagsbanan, vars stationer ju ligger relativt nära de flesta områdena.

Visst. Men om det innebär att man får byta en gång till för att komma till city (och då menar jag inte området omkring Östra station) så kommer folk att klaga. Även om det möjligen blir bättre för några få.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Enceladus » ons 22 maj, 2019 20:33

Drygt sju av tio vill ha t-bana till Täby

Andreas Hatzigeorgiou skrev:Vi behöver satsa mer och det finns en samsyn i regionen om att satsa på tunnelbanan.

Stockholmarna nöjer sig inte med de fyra nya t-baneprojekt som redan är beslutade. Tunnelbanan med sin unika status fortsätter att hägra.
Enceladus

Inläggav twr » tor 23 maj, 2019 5:26

Enceladus skrev:Drygt sju av tio vill ha t-bana till Täby

Andreas Hatzigeorgiou skrev:Vi behöver satsa mer och det finns en samsyn i regionen om att satsa på tunnelbanan.

Stockholmarna nöjer sig inte med de fyra nya t-baneprojekt som redan är beslutade. Tunnelbanan med sin unika status fortsätter att hägra.

En opinionsundersökning beställd av handelskammaren är inte mycket värd...’

Hur många stockholmare vet ens att Roslagsbanan ska byggas till T-Centralen? Och hur många av dem vet hur mycket bättre det är än tunnelbana?

Handelskammaren skulle kunna bidra konstruktivt, om de bara la en aning energi på att sätta sig in i frågan. Men det gör de aldrig. Kanske för att de egentligen inte bryr sig om kollektivtrafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tor 23 maj, 2019 9:26

twr skrev:
Enceladus skrev:Drygt sju av tio vill ha t-bana till Täby

En opinionsundersökning beställd av handelskammaren är inte mycket värd...’

Hur många stockholmare vet ens att Roslagsbanan ska byggas till T-Centralen? Och hur många av dem vet hur mycket bättre det är än tunnelbana?

Handelskammaren skulle kunna bidra konstruktivt, om de bara la en aning energi på att sätta sig in i frågan. Men det gör de aldrig. Kanske för att de egentligen inte bryr sig om kollektivtrafik?

Jag tycker att resultatet i opinionsundersökningen ganska väl speglar medborgarnas åsikter. Min uppfattning är att opinionen för tunnelbana har ökat kraftigt i Täby under de senaste åren. Det är svårt att säga hur många som känner till Roslagsbanans förlängning till City, men jag har diskuterat ämnet med några Täbybor och de flesta har då sagt att de hade föredragit en utbyggd tunnelbana utan att förklara varför. I artikeln talas det om att tunnelbanan är pålitlig och effektiv i förhållande till andra trafikslag. Hög turtäthet under hela trafikdygnet ökar pålitligheten eftersom inställda avgångar inte har lika stor effekt. Sedan ska vi inte sticka huvudet i sanden när polisen i Norrort uppmärksammar ordningsproblemen på nattbussarna. Generellt sett är nattbussar på helger en usel idé och där påverkar trafikpolitiken opinionen för tunnelbana en hel del.

Jag har också fått uppfattningen att opinionen för tunnelbana håller på att öka i Tyresö, men inte lika mycket som i Täby. Jag kan förstås bara spekulera om orsakerna, men i det här fallet tror jag faktiskt att det främst beror på den ökande trängseln på bussarna. Även om tunnelbana inte ger restidsvinster så ger den ökad kapacitet. Kapacitetsfrågan är viktig för valet av trafikslag. Exempelvis är trådbussar kanske ingen bra idé om dubbeldäckare kommer att behövas av kapacitetsskäl inom en snar framtid. Den som påstår att det går att köra hur många bussar som helst genom att införa kollektivkörfält behöver nog ta hänsyn till att Gudöbroleden är enfilig...

Det är inte heller något nytt att opinionen för tunnelbana inte är lika stark på Lidingö. Detta kan komma att ändras när Ropsten omvandlas till en tät innerstadsmiljö utan massor av parkeringsplatser, men det återstår att se.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 10:01

Som vanligt innehåller signaturen "Enceladus" flagranta felaktigheter - som jag tvingas korrigera även om de inte berör trådens ämne:

Gudöbroleden är INTE enfilig. Som alla förstår vore detta en omöjlighet...

/TKO
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 23 maj, 2019 10:48

TKO skrev:Som vanligt innehåller signaturen "Enceladus" flagranta felaktigheter - som jag tvingas korrigera även om de inte berör trådens ämne:

/TKO

Såja, såja ingenjörn, saturnusmånen menar nog att sagda länsväg har ett körfält i varje riktning:
https://www.google.com/maps/place/Gud%C ... 18.1880542

Utan att ta ställning i sakfrågan (om nu en sådan existerar), blir jag ur argumentationsanalytisk synvinkel alltid lika förvånad när en infrastrukturinvestering förespråkas utifrån antaganden av typen "jag har också fått uppfattningen...". Men för all del, alla har rätt till en åsikt!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 10:53

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Som vanligt innehåller signaturen "Enceladus" flagranta felaktigheter - som jag tvingas korrigera även om de inte berör trådens ämne:

/TKO

Såja, såja ingenjörn, saturnusmånen menar nog att sagda länsväg har ett körfält i varje riktning:
https://www.google.com/maps/place/Gud%C ... 18.1880542

Aha, vi skall inte läsa det någon skriver utan det någon borde ha skrivit! Ja varför inte...

Hur som helst har Gudöbroleden breda vägrenar så med minimala (eller inga) alls vägbreddningar kan vi få in ett kollektivkörfält. Men trots detta ligger inte vägsträckan i Täby, inte ens på vägen dit!
(Om man inte startar resan i Vendelsö föstås...)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 23 maj, 2019 10:54

Enfilig betyder "som har ett körfält", ibland underförstått i en given riktning. Googla gärna på "fyrfiliga Essingeleden" och "åttafiliga Essingeleden" för att se vilket uttryck som är vanligast! :roll:
Enceladus

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 10:59

Enceladus skrev:

Enfilig betyder "som har ett körfält", ibland underförstått i en given riktning. Googla gärna på "fyrfiliga Essingeleden" och "åttafiliga Essingeleden" för att se vilket uttryck som är vanligast! :roll:

Jag bryr mej väl inte om vad den där google kommer fram till, jag vet ju vad det heter på riktigt!
(Men det var en lite fjantig kommentar från min sida - det medges...)

/TKO
TKO

Inläggav twr » tor 23 maj, 2019 12:33

TKO skrev:Aha, vi skall inte läsa det någon skriver utan det någon borde ha skrivit! Ja varför inte...

Det är ganska vanligt att säga enfilig när man menar tvåfilig, tvåfilig när man menar fyrfilig osv. Inte så tydligt, men eftersom det är så vanligt förstår man ju av sammanhanget vad som avses.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 23 maj, 2019 17:24

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jag tycker att resultatet i opinionsundersökningen ganska väl speglar medborgarnas åsikter. Min uppfattning är att opinionen för tunnelbana har ökat kraftigt i Täby under de senaste åren. Det är svårt att säga hur många som känner till Roslagsbanans förlängning till City, men jag har diskuterat ämnet med några Täbybor och de flesta har då sagt att de hade föredragit en utbyggd tunnelbana utan att förklara varför. I artikeln talas det om att tunnelbanan är pålitlig och effektiv i förhållande till andra trafikslag. Hög turtäthet under hela trafikdygnet ökar pålitligheten eftersom inställda avgångar inte har lika stor effekt. Sedan ska vi inte sticka huvudet i sanden när polisen i Norrort uppmärksammar ordningsproblemen på nattbussarna. Generellt sett är nattbussar på helger en usel idé och där påverkar trafikpolitiken opinionen för tunnelbana en hel del.

Jag har också fått uppfattningen att opinionen för tunnelbana håller på att öka i Tyresö, men inte lika mycket som i Täby. Jag kan förstås bara spekulera om orsakerna, men i det här fallet tror jag faktiskt att det främst beror på den ökande trängseln på bussarna. Även om tunnelbana inte ger restidsvinster så ger den ökad kapacitet. Kapacitetsfrågan är viktig för valet av trafikslag. Exempelvis är trådbussar kanske ingen bra idé om dubbeldäckare kommer att behövas av kapacitetsskäl inom en snar framtid. Den som påstår att det går att köra hur många bussar som helst genom att införa kollektivkörfält behöver nog ta hänsyn till att Gudöbroleden är enfilig...

Hur vet du vad medborgarnas åsikter är då?

Men hur som helst bör det inte spela så stor roll. Vi har representativ demokrati för att politiker ska kunna fatta kloka beslut. Medborgarna kan inte vara insatta i allt.

För Täby är Roslagsbanan till T-Centralen många gånger bättre än tunnelbana på de flesta sätt. Det har politikerna insett och fattat rätt beslut. Framtidens medborgare har skäl att vara tacksamma att dagens politiker inte har lyssnat för mycket på dagens invånare.

Även för Tyresö är Roslagsbanan till T-Centralen den bästa lösningen på sikt. På kortare silt bör förbättrad framkomlighet för busstrafiken prioriteras (och kanske trådbuss för miljöns skull).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 23 maj, 2019 17:25

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jag tycker att resultatet i opinionsundersökningen ganska väl speglar medborgarnas åsikter. Min uppfattning är att opinionen för tunnelbana har ökat kraftigt i Täby under de senaste åren. Det är svårt att säga hur många som känner till Roslagsbanans förlängning till City, men jag har diskuterat ämnet med några Täbybor och de flesta har då sagt att de hade föredragit en utbyggd tunnelbana utan att förklara varför. I artikeln talas det om att tunnelbanan är pålitlig och effektiv i förhållande till andra trafikslag. Hög turtäthet under hela trafikdygnet ökar pålitligheten eftersom inställda avgångar inte har lika stor effekt. Sedan ska vi inte sticka huvudet i sanden när polisen i Norrort uppmärksammar ordningsproblemen på nattbussarna. Generellt sett är nattbussar på helger en usel idé och där påverkar trafikpolitiken opinionen för tunnelbana en hel del.

Hur vet du vad medborgarnas åsikter är då?

Men hur som helst bör det inte spela så stor roll. Vi har representativ demokrati för att politiker ska kunna fatta kloka beslut. Medborgarna kan inte vara insatta i allt.

För Täby är Roslagsbanan till T-Centralen många gånger bättre än tunnelbana på de flesta sätt. Det har politikerna insett och fattat rätt beslut. Framtidens medborgare har skäl att vara tacksamma att dagens politiker inte har lyssnat för mycket på dagens invånare.

Även för Tyresö är Roslagsbanan till T-Centralen den bästa lösningen på sikt. På kortare sikt bör förbättrad framkomlighet för busstrafiken prioriteras (och kanske trådbuss för miljöns skull).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik