Tunnelbana till Täby ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav Enceladus » fre 19 jul, 2019 12:16

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Den markerade linjen till Fruängen lär vara en missuppfattning av linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Kartan är nog gjord av tidningen, inte FUT.


Nej, det är tydligen FUT som har gjort tunnelbanekartan. Den var redan missvisande förr med "gula linjen", men nu är den alltså felaktig. Risken finns att pengar kommer att läggas på onödig omskyltning.

FUT har verkligen noll koll. Pinsamt.


Ja, det är pinsamt. Men det blir inte lätt med färgläggningen. Mellan Fridhemsplan och Liljeholmen blir det en helt ny stam som har två grenar söder om Liljeholmen. Men Norsborgsgrenen är samtidigt en gren av stammen mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Ur ett omvänt perspektiv kan stammarna från Liljeholmen till Fridhemsplan respektive Östermalmstorg ses som grenar av en stam mellan Liljeholmen och Norsborg!

Trafikförvaltningen talar om "principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system". Efter Stockholmsförhandlingen kommer denna princip att följas till punkt och pricka. Efter Sverigeförhandlingen kommer ett system för första gången att ha två stammar. System och stam kommer inte längre att vara synonyma.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav Enceladus » fre 19 jul, 2019 12:33

TKO skrev:Det kan inte vara så att FUT i lönndom planerar att bygga anslutningen till Fruängsbanan istället för till Mälarhöjdsbanan?
Dom kanske har räknat ut att resandet då går från försumbart till obetydligt...

spekulerar
Thomas K Ohlsson


Tanken att bygga anslutningen till Fruängsbanan är faktiskt inte ny. Se exempelvis Stockholm 2070. Den lösningen skulle vara mindre störningskänslig eftersom banorna från Liljeholmen till Fridhemsplan respektive Östermalmstorg hade varit helt oberoende. Det finns dock en uppenbar nackdel. Fruängsbanan skulle förlora sin direktförbindelse till både City och Södermalm. Den förändringen hade nog varit svårsmält.

För Norsborgsgrenen går det väl på ett ut. Det viktiga är att turtätheten ökar. Jag brukar skriva att SL tunnelbanan har högsta prioritet, men det finns ett undantag. Det är Norsborgsgrenen. Den har ungefär lika många resenärer som Mörbygrenen men ändå bara halva turtätheten under hela mellantrafiken. Signaturen "daniel_s" har som vanligt en förklaring:

daniel_s skrev:
spårlasse skrev:Det är ju intressant att se att tunnelbanan ju fortfarande har sämre turtäthet på gröna linjen västerut och röda mot sydväst än man hade på 1980-talet. Men det är klart vill man bara köra med upplägget med extratåg Liljeholmen-Mörby spelar det förstås ingen roll om det är linje 14 eller 23.


Det är väl Åkeshov-Vällingby och Liljeholmen-Sätra som har fått "sämre" turtäthet dagtid än på 80-talet. Men ingen av dessa sträckor står ju för någon särskilt stor del av resandet. I det förstnämnda fallet är det väl snarare Brommaplan som skulle behöva bättre turtäthet, och i det senare är det snarast till Skärholmen man behöver köra. Idag måste man i så fall köra till Alby, och då kan man lika gärna köra till Norsborg, men det är inte rimligt. Med ett vändspår Skärholmen-Vårberg skulle det nog vara en annan sak!


En stor förtjänst med Sverigeförhandlingens projekt är det planerade vändspåret i Skärholmen! Men direktförbindelsen till Fridhemsplan kommer väl också att uppskattas.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav TKO » fre 19 jul, 2019 12:57

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Ja, det är pinsamt. Men det blir inte lätt med färgläggningen. Mellan Fridhemsplan och Liljeholmen blir det en helt ny stam som har två grenar söder om Liljeholmen. Men Norsborgsgrenen är samtidigt en gren av stammen mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Ur ett omvänt perspektiv kan stammarna från Liljeholmen till Fridhemsplan respektive Östermalmstorg ses som grenar av en stam mellan Liljeholmen och Norsborg!

Trafikförvaltningen talar om "principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system". Efter Stockholmsförhandlingen kommer denna princip att följas till punkt och pricka. Efter Sverigeförhandlingen kommer ett system för första gången att ha två stammar. System och stam kommer inte längre att vara synonyma.


Jag tror att den resande allmänheten överlever detta!
Men jag förstår att det blir värre för oss amatörexperter...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav twr » fre 19 jul, 2019 15:26

Att helt överföra Fruängenbanan till en ”västlig tunnelbana” är en idé från gamla regionplaner, det kom före Swecos fantasier i ”Stockholm 2070”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7375
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AndersH och 3 gäster