Tunnelbana till Täby ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav Enceladus » fre 19 jul, 2019 12:16

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Den markerade linjen till Fruängen lär vara en missuppfattning av linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Kartan är nog gjord av tidningen, inte FUT.


Nej, det är tydligen FUT som har gjort tunnelbanekartan. Den var redan missvisande förr med "gula linjen", men nu är den alltså felaktig. Risken finns att pengar kommer att läggas på onödig omskyltning.

FUT har verkligen noll koll. Pinsamt.


Ja, det är pinsamt. Men det blir inte lätt med färgläggningen. Mellan Fridhemsplan och Liljeholmen blir det en helt ny stam som har två grenar söder om Liljeholmen. Men Norsborgsgrenen är samtidigt en gren av stammen mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Ur ett omvänt perspektiv kan stammarna från Liljeholmen till Fridhemsplan respektive Östermalmstorg ses som grenar av en stam mellan Liljeholmen och Norsborg!

Trafikförvaltningen talar om "principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system". Efter Stockholmsförhandlingen kommer denna princip att följas till punkt och pricka. Efter Sverigeförhandlingen kommer ett system för första gången att ha två stammar. System och stam kommer inte längre att vara synonyma.
Enceladus
 
Inlägg: 4036
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav Enceladus » fre 19 jul, 2019 12:33

TKO skrev:Det kan inte vara så att FUT i lönndom planerar att bygga anslutningen till Fruängsbanan istället för till Mälarhöjdsbanan?
Dom kanske har räknat ut att resandet då går från försumbart till obetydligt...

spekulerar
Thomas K Ohlsson


Tanken att bygga anslutningen till Fruängsbanan är faktiskt inte ny. Se exempelvis Stockholm 2070. Den lösningen skulle vara mindre störningskänslig eftersom banorna från Liljeholmen till Fridhemsplan respektive Östermalmstorg hade varit helt oberoende. Det finns dock en uppenbar nackdel. Fruängsbanan skulle förlora sin direktförbindelse till både City och Södermalm. Den förändringen hade nog varit svårsmält.

För Norsborgsgrenen går det väl på ett ut. Det viktiga är att turtätheten ökar. Jag brukar skriva att SL tunnelbanan har högsta prioritet, men det finns ett undantag. Det är Norsborgsgrenen. Den har ungefär lika många resenärer som Mörbygrenen men ändå bara halva turtätheten under hela mellantrafiken. Signaturen "daniel_s" har som vanligt en förklaring:

daniel_s skrev:
spårlasse skrev:Det är ju intressant att se att tunnelbanan ju fortfarande har sämre turtäthet på gröna linjen västerut och röda mot sydväst än man hade på 1980-talet. Men det är klart vill man bara köra med upplägget med extratåg Liljeholmen-Mörby spelar det förstås ingen roll om det är linje 14 eller 23.


Det är väl Åkeshov-Vällingby och Liljeholmen-Sätra som har fått "sämre" turtäthet dagtid än på 80-talet. Men ingen av dessa sträckor står ju för någon särskilt stor del av resandet. I det förstnämnda fallet är det väl snarare Brommaplan som skulle behöva bättre turtäthet, och i det senare är det snarast till Skärholmen man behöver köra. Idag måste man i så fall köra till Alby, och då kan man lika gärna köra till Norsborg, men det är inte rimligt. Med ett vändspår Skärholmen-Vårberg skulle det nog vara en annan sak!


En stor förtjänst med Sverigeförhandlingens projekt är det planerade vändspåret i Skärholmen! Men direktförbindelsen till Fridhemsplan kommer väl också att uppskattas.
Enceladus
 
Inlägg: 4036
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav TKO » fre 19 jul, 2019 12:57

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Ja, det är pinsamt. Men det blir inte lätt med färgläggningen. Mellan Fridhemsplan och Liljeholmen blir det en helt ny stam som har två grenar söder om Liljeholmen. Men Norsborgsgrenen är samtidigt en gren av stammen mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Ur ett omvänt perspektiv kan stammarna från Liljeholmen till Fridhemsplan respektive Östermalmstorg ses som grenar av en stam mellan Liljeholmen och Norsborg!

Trafikförvaltningen talar om "principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system". Efter Stockholmsförhandlingen kommer denna princip att följas till punkt och pricka. Efter Sverigeförhandlingen kommer ett system för första gången att ha två stammar. System och stam kommer inte längre att vara synonyma.


Jag tror att den resande allmänheten överlever detta!
Men jag förstår att det blir värre för oss amatörexperter...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav twr » fre 19 jul, 2019 15:26

Att helt överföra Fruängenbanan till en ”västlig tunnelbana” är en idé från gamla regionplaner, det kom före Swecos fantasier i ”Stockholm 2070”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7650
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav LÅ1 » lör 02 nov, 2019 0:07

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13191
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav Enceladus » lör 02 nov, 2019 8:35



Mitt i skrev:Ju strängare krav Danderyd ställer på Roslagsbanan – från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt – desto mer attraktivt kommer en satsning på förlängd tunnelbana till Täby att framstå för SL. Om målet är förlängd tunnelbana till Täby är medlet sannolikt Roslagsbanan.


Det är viktigt att välja rätt strategi.

Mitt i skrev:Roslagsbanans höga hastigheter (80 km/tim i framtiden 110 km/tim) och långa bromssträckor utgör en trafikfara. Olyckorna liksom dödligheten på spåren är bland de högsta i regionen (landet?). Skulle man inte kunna kräva lägre hastigheter av trafiksäkerhetsskäl? Inte minst invid en skola, som på Danderydsvägen, där hastigheten för bilar är 30 km/tim? Hur ser det rättsliga läget ut?


Nu snackar vi!

Mitt i skrev:Roslagsbanan skapar allvarliga miljö- och trafikproblem. Det är inte bara höga bullernivåer utan det är den höga frekvensen av höga bullernivåer med tågpassager varannan minut under högtrafik. Det är också den omfattande trafiken nattetid, inte minst med tomma tåg som beror på att SL inte byggt någon fordonsdepå norr om Danderyd. Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Danderyd skulle med hjälp av miljöjurist kunna ställa krav på SL och pröva nya framkomstvägar.


Vad säger alla hundratusentals invånare som bor vid järnvägar trafikerade av bullrande godståg? De allra flesta är nog tacksamma för närheten till en attraktiv kollektivtrafik!

Ett tips är att den som inte gillar järnvägar inte ska bosätta sig vid en. Den som bor i Danderyd har ju ett val...
Enceladus
 
Inlägg: 4036
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav Enceladus » lör 16 nov, 2019 13:01

Drömmen om tunnelbana till Täby lever

Kommunpolitikerna i Täby ger inte upp hoppet om tunnelbana och allt vad den innebär: minst 10-minuterstrafik till klockan 21 alla dagar, nattrafik på helger, långt trafikdygn på vardagar, 15-minuterstrafik på helgmorgnar, och så vidare och så vidare.

Agneta Lundahl Dahlström (S) skrev:– Vi kommer att behöva en tunnelbana om vi ska nå de här målen för att få ner utsläppen. Vi i Täby åker enormt mycket bil.


Bara tunnelbana ger förutsättningar för ett bilfritt* liv!

*inklusive svarttaxi
Enceladus
 
Inlägg: 4036
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav TKO » lör 16 nov, 2019 14:29

Tyvärr (?) är det så att det spelar väldigt liten roll i Täby vad SAP tycker...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav twr » lör 16 nov, 2019 14:49

TKO skrev:Tyvärr (?) är det så att det spelar väldigt liten roll i Täby vad SAP tycker...

/TKO

Pinsamt att en ledande politiker inte har någon koll på vad hon pratar om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7650
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav Odd » lör 16 nov, 2019 21:18

Enceladus skrev:Drömmen om tunnelbana till Täby lever

Kommunpolitikerna i Täby ger inte upp hoppet om tunnelbana och allt vad den innebär: minst 10-minuterstrafik till klockan 21 alla dagar, nattrafik på helger, långt trafikdygn på vardagar, 15-minuterstrafik på helgmorgnar, och så vidare och så vidare.

Agneta Lundahl Dahlström (S) skrev:– Vi kommer att behöva en tunnelbana om vi ska nå de här målen för att få ner utsläppen. Vi i Täby åker enormt mycket bil.


Bara tunnelbana ger förutsättningar för ett bilfritt* liv!

*inklusive svarttaxi


Så med lite dekaltrimning så uppnår man alla krav utan att egentligen behöva bygga "riktig tunnelbana" (vad det nu egentligen betyder)...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4489
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav TKO » sön 17 nov, 2019 14:36

twr skrev:
TKO skrev:Tyvärr (?) är det så att det spelar väldigt liten roll i Täby vad SAP tycker...

/TKO

Pinsamt att en ledande politiker inte har någon koll på vad hon pratar om.


Fast är det en så dålig idé med tunnelbana till Täby?
Och om det är det - hade det varit bättre om grenlinjen till Mörby Centrum aldrig blivit byggd?

(Jag har svårt att se att Mörby Centrum är en naturligt ändpunkt för en tunnelbanelinje...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav twr » sön 17 nov, 2019 17:22

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Tyvärr (?) är det så att det spelar väldigt liten roll i Täby vad SAP tycker...

/TKO

Pinsamt att en ledande politiker inte har någon koll på vad hon pratar om.


Fast är det en så dålig idé med tunnelbana till Täby?
Och om det är det - hade det varit bättre om grenlinjen till Mörby Centrum aldrig blivit byggd?

(Jag har svårt att se att Mörby Centrum är en naturligt ändpunkt för en tunnelbanelinje...)

/TKO

Jag säger inte nödvändigtvis att det är en dålig idé, bara att den här politikern inte har någon koll när hon pratar om kapacitet till exempel.

Dina frågor är intressanta, jag måste fundera lite innan jag besvarar dem.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7650
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inläggav TKO » mån 18 nov, 2019 10:49

Av intresse kanske följande siffror kan vara, de avser "maxtimmen" (7:30 - 8:30) 2018:

Mörby centrum
Avstigande buss 850
Påstigande tunnelbana 1200

Danderyds sjukhus
Avstigande buss 2100
Påstigande tunnelbana 2700

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonask och 14 gäster