Enceladus skrev:
Jag tycker att resultatet i opinionsundersökningen ganska väl speglar medborgarnas åsikter. Min uppfattning är att opinionen för tunnelbana har ökat kraftigt i Täby under de senaste åren. Det är svårt att säga hur många som känner till Roslagsbanans förlängning till City, men jag har diskuterat ämnet med några Täbybor och de flesta har då sagt att de hade föredragit en utbyggd tunnelbana utan att förklara varför. I artikeln talas det om att tunnelbanan är pålitlig och effektiv i förhållande till andra trafikslag. Hög turtäthet under hela trafikdygnet ökar pålitligheten eftersom inställda avgångar inte har lika stor effekt. Sedan ska vi inte sticka huvudet i sanden när polisen i Norrort uppmärksammar ordningsproblemen på nattbussarna. Generellt sett är nattbussar på helger en usel idé och där påverkar trafikpolitiken opinionen för tunnelbana en hel del.
Jag har också fått uppfattningen att opinionen för tunnelbana håller på att öka i Tyresö, men inte lika mycket som i Täby. Jag kan förstås bara spekulera om orsakerna, men i det här fallet tror jag faktiskt att det främst beror på den ökande trängseln på bussarna. Även om tunnelbana inte ger restidsvinster så ger den ökad kapacitet. Kapacitetsfrågan är viktig för valet av trafikslag. Exempelvis är trådbussar kanske ingen bra idé om dubbeldäckare kommer att behövas av kapacitetsskäl inom en snar framtid. Den som påstår att det går att köra hur många bussar som helst genom att införa kollektivkörfält behöver nog ta hänsyn till att Gudöbroleden är enfilig...
Det är inte heller något nytt att opinionen för tunnelbana inte är lika stark på Lidingö. Detta kan komma att ändras när Ropsten omvandlas till en tät innerstadsmiljö utan massor av parkeringsplatser, men det återstår att se.
Skulle man kunna be dig Enceladus att göra ett litet experiment nästa gång du pratar med Täbybor
"I framtiden så har du 2 val på hur du med spårtrafik åker till stan
1) Restid 22 min, turtäthet 5 min i rusning, 10-mintrafik i mellantrafik
2) restid 15 min turtäthet 2-3 min i rusning, 4-mintrafik i mellantrafik
vilket väljer du?"
När du sedan fått svaret på preferensen avslöjar du att 1) är Tunnelbanealternativet och 2) är Roslagsbanealternativet.
Kan du sedan redovisa här på forum lite statistik över hur dina Täbykompisar tycker så vore det toppen.