Spärrarna i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spärrarna i Stockholms T-bana

Inläggav Lennart Petersen » fre 19 okt, 2012 21:48

daniel_s skrev:Visst ja, så här var det ju alltid förr också när man började diskutera det här. De som visade upp giltiga kort tyckte att man inte viserade dem tillräckligt noga och de andra tyckte att man var onödigt noggrann.

Ibland när någon krävde att man skulle titta noggrannare på kortet ryckte man åt sig det, betraktade det övertydligt noga men endast på baksidan (där det inte stod någonting alls om giltigheten) och påpekade att de borde fylla i namnet :cheesygrin:

Jag har en viss förståelse för att den som inte hade giltigt kort inte önskade att man var onödigt noggrann, även om det förstås var klandervärt att visa ogiltigt kort.
Var det svar på mitt inlägg ? Jag är inte så ruggigt kinkig men jag tycker att det är trevligt med en godkännande nick när jag visar upp giltigt färdbevis. Laptop-tittaren var en kollega till mig och att han var förhäxad av sin skärm bekräftas väl av att han inte kände igen mig utan bara reflexmässigt sträckte ut armen till knappen för öppning.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » fre 19 okt, 2012 22:38

Lennart Petersen skrev:Var det svar på mitt inlägg ? Jag är inte så ruggigt kinkig men jag tycker att det är trevligt med en godkännande nick när jag visar upp giltigt färdbevis.

Ja, det tycker jag också. Om man inte får någon kontakt, så kan man ju alltid fråga om tidtabeller och priser och allt möjligt :wink:
daniel_s

Inläggav BSB101 » lör 20 okt, 2012 7:35

När det gäller mobilbiljetter har jag samma erfarenhet, de flesta vinkar bara förbi en utan att kolla. Ibland tar sig spärrvakten tid och kollar och en gång var det nästan så att han inte ville släppa in mig trots giltig mobilbiljett.

Om jag skulle visa samma nonchalans inför mina arbetsuppgifter som spärrvakterna gör inför sina skulle jag inte bli lågvarlig på min arbetsplats.
BSB101

Inläggav daniel_s » lör 20 okt, 2012 10:42

BSB101 skrev:När det gäller mobilbiljetter har jag samma erfarenhet, de flesta vinkar bara förbi en utan att kolla. Ibland tar sig spärrvakten tid och kollar och en gång var det nästan så att han inte ville släppa in mig trots giltig mobilbiljett.

Om jag skulle visa samma nonchalans inför mina arbetsuppgifter som spärrvakterna gör inför sina skulle jag inte bli lågvarlig på min arbetsplats.

Nu är vi där igen. Vad vet du egentligen om hur deras arbetsuppgifter är definierade? Just sms-biljetterna har varit föremål för en del märkliga instruktioner om vad som ska kollas. Som regel får man nog säga att spärrexpeditörerna håller sig inom ramen för givna instruktioner. Det kan man inte kalla för nonchalans, även om det ser ut som sådan...
daniel_s

Inläggav M_M » lör 20 okt, 2012 15:50

vilsam skrev:Det är definitivt inte så lätt att vara plankare i dag som på vändkorsens tid. Undersökningarna visade ju också att antalet ovaliderade passager går ner med 40-50 procent när glasspärrarna sätts upp.

Hur stor andel av dessa ovaliderade passage var plankningar?

vilsam skrev:Slussenexperimentet visade ju dessutom i sin tur att när man bytte vändkorsen mot öppen spärrlinje halverades intäkterna. Så slutsatsen är nog att glasspärrarna också stoppar många potentiella plankare.

Men sluta tramsa nu, de där siffrorna stämmer inte.

–Undersökningen har ju några år på nacken men vi anser att resultatet är lika aktuellt i dag, säger Thomas Silvander, chef för intäktssäkring på SL.
Resultatet visar att fuskåkandet till en början fördubblades under de första tre månaderna, från cirka 6 procent till 12 procent av resenärerna. Men efter att man börjat med färdbeviskontroller i anslutning till den fria passagen lyckades man reducera fuskåkandet tillbaka till den tidigare nivån på 6 procent. Någon försämring i form av ökat kl-ttr- eller vandaliseringar märktes inte.

Vilken nivå ligger betalningsviljan på vid platser som har respektive inte har öppen linje?
vilsam skrev:Min åsikt är nog att även om glasspärrarna har sina brister, skulle det få mycket negativa konsekvenser om man tog bort dem. När betalningsmoralen tycks ha nått bottennivåer, känns det inte som rätt läge att öppna spärrlinjerna.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » lör 20 okt, 2012 16:31

M_M skrev:Hur stor andel av dessa ovaliderade passage var plankningar?

Alla ovaliderade passager är plankningar, det heter så för att man hoppar över "planket" (t ex in på en match). I och för sig hindrar ju inte detta att man innehar en biljett, men det är hur som helst ett vilseledande beteende som det är önskvärt att motverka.

M_M skrev:Vilken nivå ligger betalningsviljan på vid platser som har respektive inte har öppen linje?

Viljan är väl samma, däremot blir ju den faktiska betalningsprocenten olika...
daniel_s

Inläggav M_M » lör 20 okt, 2012 16:41

Viljan är väl inte demsanna i hela världen? :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav vilsam » lör 20 okt, 2012 16:56

M_M skrev:
vilsam skrev:Det är definitivt inte så lätt att vara plankare i dag som på vändkorsens tid. Undersökningarna visade ju också att antalet ovaliderade passager går ner med 40-50 procent när glasspärrarna sätts upp.

Hur stor andel av dessa ovaliderade passage var plankningar?

vilsam skrev:Slussenexperimentet visade ju dessutom i sin tur att när man bytte vändkorsen mot öppen spärrlinje halverades intäkterna. Så slutsatsen är nog att glasspärrarna också stoppar många potentiella plankare.

Men sluta tramsa nu, de där siffrorna stämmer inte.

–Undersökningen har ju några år på nacken men vi anser att resultatet är lika aktuellt i dag, säger Thomas Silvander, chef för intäktssäkring på SL.
Resultatet visar att fuskåkandet till en början fördubblades under de första tre månaderna, från cirka 6 procent till 12 procent av resenärerna. Men efter att man börjat med färdbeviskontroller i anslutning till den fria passagen lyckades man reducera fuskåkandet tillbaka till den tidigare nivån på 6 procent. Någon försämring i form av ökat kl-ttr- eller vandaliseringar märktes inte.

Vilken nivå ligger betalningsviljan på vid platser som har respektive inte har öppen linje?
vilsam skrev:Min åsikt är nog att även om glasspärrarna har sina brister, skulle det få mycket negativa konsekvenser om man tog bort dem. När betalningsmoralen tycks ha nått bottennivåer, känns det inte som rätt läge att öppna spärrlinjerna.

Nu lyckades du på något sätt med konststycket att säga att siffrorna inte stämmer, för att sedan bifoga text som just bekräftar det jag skrev, fuskåkandet fördubblades.

Sen började man genomföra razzior gällande inpasserande vid Slussens tunnelbanestation. Den 26-29 mars 2004 kontrollerades 51 867 inpasserande trafikanter. Detta fick god effekt såtillvida att försäljningen av biljetter vid Slussen plötsligt nästan trefaldigades(!). Sedan lyckades man även fortsatt hålla fuskåkandet hyfsat i schack genom att man, vad jag förstår, hade ett ökat antal razzior av inpasserande vid Slussen. Självklart kan man hålla nere plankningen om man börjar köra riktade, regelbundna kontrollrazzior specifikt riktade mot Slussens tunnelbanestation. Jag vet inte vad man ska dra för slutsatser av det? Skulle behöva mer info i så fall, om exakt hur omfattande dessa kontroller var.
vilsam

Föregående

Återgå till Spårtrafik