lidingös bussar flyttas till stockholm.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
lidingös bussar flyttas till stockholm.
Det har just beslutats att lidingös bussdepå i stockby inte blir av. i stället parkeras bussarna i stockholm vilket blir billugare ur investeringssynpunkt. Detta sänker investeribgskostnaden för spårväg city.
HS
HS
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Vart i Stockholm?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Men var i Stockholm? Frihamnen? (Eller Lunda kanske?Henrik Schütz skrev:Det har just beslutats att lidingös bussdepå i stockby inte blir av. i stället parkeras bussarna i stockholm vilket blir billugare ur investeringssynpunkt. Detta sänker investeribgskostnaden för spårväg city.
HS

Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Både Frihamnen och Fredriksdal hör ju till innerstadsstadsdelar, sedan att de väl inte räknas som innerstaden i vanligt tal behöver ju inte journalister bekymra sig om - betänk de kunde ju t.o.m. ha skrivit innanför tullarna...hade ju varit ännu värre....daniel_s skrev:Men var i Stockholm? Frihamnen? (Eller Lunda kanske?Henrik Schütz skrev:Det har just beslutats att lidingös bussdepå i stockby inte blir av. i stället parkeras bussarna i stockholm vilket blir billugare ur investeringssynpunkt. Detta sänker investeribgskostnaden för spårväg city.
HS)
-
- Inlägg: 3210
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Hur sänker det investeringskostnaden för spårvägen ?Henrik Schütz skrev:Det har just beslutats att lidingös bussdepå i stockby inte blir av. i stället parkeras bussarna i stockholm vilket blir billugare ur investeringssynpunkt. Detta sänker investeribgskostnaden för spårväg city.
HS
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
I spårväg citys depåbygge ingick en summa för nybyggd bussdepå. Om bussarna flyttas till stockholm inryms denna summa i ex vis hornsbergsdepåns flyttkostnader. Totalkostnaden blir lägre, förmodligen, och en betydande summa lyfts från spårväg citys budget.
HS
HS
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Ingick summan i Spårväg City för att spårvägen på något sätt "äter upp" nuvarande bussdepåyta (t.ex. vagnhallen AGA)?
Det här är väl iofs inget höjdarbeslut, bussarna som kör på Lidingö lär väl börja sina första turer på Lidingö och avsluta sina sista turer på Lidingö. (De bussar som bara kör i högtrafiken har givetvis en paus vid Ropsten - men det torde vara ett lägre antal och om man skulle vilja spara vagnkilometrar kan man säkert ställa upp dem vid nån slags "bussdagis" vid Ropsten?).
Å andra sidan kan man nu först säga att man sparat pengar för Spårväg City och sedan kan man senare ändra sig igen och då säga att man sparat pengar igen fast då på driftkostnaden för busstrafiken
Det här är väl iofs inget höjdarbeslut, bussarna som kör på Lidingö lär väl börja sina första turer på Lidingö och avsluta sina sista turer på Lidingö. (De bussar som bara kör i högtrafiken har givetvis en paus vid Ropsten - men det torde vara ett lägre antal och om man skulle vilja spara vagnkilometrar kan man säkert ställa upp dem vid nån slags "bussdagis" vid Ropsten?).
Å andra sidan kan man nu först säga att man sparat pengar för Spårväg City och sedan kan man senare ändra sig igen och då säga att man sparat pengar igen fast då på driftkostnaden för busstrafiken

Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Fast just i det här fallet tror jag det kan fungera rätt bra. Om man därmed behåller Frihamnen och har dem där, är ju avståndet från Aga relativt kort. För att vara bussdepåavstånd är det därmed en ganska marginell merkostnad, iaf om man använder sig av Frihamnen. Även Tomteboda blir ju mycket nära tidsmässigt efter att Norra länken öppnat. Men det kanske innebär en merkostnad på säg 5 000 per dag. Alla bussar gör man ju inte heller en förlust på med en depå närmare Ropsten - högtrafikvagnar avslutar ju eller börjar ofta sitt pass vid Ropsten, det är ju endast turer som går hela dagen (jo, jag vet att det inte är så enkelt med omlopp - men för exemplet), och då rör det sig kanske bara om ett 20-tal fordon per dag. Lidingö kör ju också 73:an som utgår från Ropsten, icke att förglömma.M_M skrev:Ingick summan i Spårväg City för att spårvägen på något sätt "äter upp" nuvarande bussdepåyta (t.ex. vagnhallen AGA)?
Det här är väl iofs inget höjdarbeslut, bussarna som kör på Lidingö lär väl börja sina första turer på Lidingö och avsluta sina sista turer på Lidingö. (De bussar som bara kör i högtrafiken har givetvis en paus vid Ropsten - men det torde vara ett lägre antal och om man skulle vilja spara vagnkilometrar kan man säkert ställa upp dem vid nån slags "bussdagis" vid Ropsten?).
Å andra sidan kan man nu först säga att man sparat pengar för Spårväg City och sedan kan man senare ändra sig igen och då säga att man sparat pengar igen fast då på driftkostnaden för busstrafiken
Jämför den kostnaden med vad en ny depå kostar (när det gäller SL är jag mycket tveksam att det skulle kosta under 400 miljoner - men man har ju bara angett samlat för Stockby och Aga tillsammans). Då skulle det alltså ta 80 000 dagar att vända den uteblivna depån till en förlust. Och till dess behöver man nog bygga en ny depå i alla fall.
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
En bonusfråga är väl om man någonsin har för avsikt att låta fordonen gå i trafik sista biten till/från depån med närliggande hållplats?
(Jämför att spårvagnar i Göteborg ofta går i trafik skyltade Svingeln (österifrån), Centralstationen (när efterföljande Ullevi Norra egentligen är sista hållplatsen) eller Vagnhallen Majorna när de går in till vagnhall. Bussarna kan väl utgöra en bonusförstärkning av norra änden av Spårväg City påväg mellan Ropsten och bussdepån, eller ligger den för avsides?
(Jämför att spårvagnar i Göteborg ofta går i trafik skyltade Svingeln (österifrån), Centralstationen (när efterföljande Ullevi Norra egentligen är sista hållplatsen) eller Vagnhallen Majorna när de går in till vagnhall. Bussarna kan väl utgöra en bonusförstärkning av norra änden av Spårväg City påväg mellan Ropsten och bussdepån, eller ligger den för avsides?
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Ja, 80 000 dagar är ju 219 år, och vi det laget åker vi förstås runt med jetpacks på ryggen allihop!spårlasse skrev:Fast just i det här fallet tror jag det kan fungera rätt bra. Om man därmed behåller Frihamnen och har dem där, är ju avståndet från Aga relativt kort. För att vara bussdepåavstånd är det därmed en ganska marginell merkostnad, iaf om man använder sig av Frihamnen. Även Tomteboda blir ju mycket nära tidsmässigt efter att Norra länken öppnat. Men det kanske innebär en merkostnad på säg 5 000 per dag. Alla bussar gör man ju inte heller en förlust på med en depå närmare Ropsten - högtrafikvagnar avslutar ju eller börjar ofta sitt pass vid Ropsten, det är ju endast turer som går hela dagen (jo, jag vet att det inte är så enkelt med omlopp - men för exemplet), och då rör det sig kanske bara om ett 20-tal fordon per dag. Lidingö kör ju också 73:an som utgår från Ropsten, icke att förglömma.M_M skrev:Ingick summan i Spårväg City för att spårvägen på något sätt "äter upp" nuvarande bussdepåyta (t.ex. vagnhallen AGA)?
Det här är väl iofs inget höjdarbeslut, bussarna som kör på Lidingö lär väl börja sina första turer på Lidingö och avsluta sina sista turer på Lidingö. (De bussar som bara kör i högtrafiken har givetvis en paus vid Ropsten - men det torde vara ett lägre antal och om man skulle vilja spara vagnkilometrar kan man säkert ställa upp dem vid nån slags "bussdagis" vid Ropsten?).
Å andra sidan kan man nu först säga att man sparat pengar för Spårväg City och sedan kan man senare ändra sig igen och då säga att man sparat pengar igen fast då på driftkostnaden för busstrafiken
Jämför den kostnaden med vad en ny depå kostar (när det gäller SL är jag mycket tveksam att det skulle kosta under 400 miljoner - men man har ju bara angett samlat för Stockby och Aga tillsammans). Då skulle det alltså ta 80 000 dagar att vända den uteblivna depån till en förlust. Och till dess behöver man nog bygga en ny depå i alla fall.
Hör linje 73 till Lidingös avtal? Hur kommer det sig?
När går förresten avtalen för innerstaden och Lidingö ut? Alla verkar vara överens om att de kommer att slås samman till ett avtalsområde?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Nä 73 hör till Innerstaden, men samtidigt är ju vagnparken på LIdingö dimensionerad för att man också kör den.twr skrev: Ja, 80 000 dagar är ju 219 år, och vi det laget åker vi förstås runt med jetpacks på ryggen allihop!
Hör linje 73 till Lidingös avtal? Hur kommer det sig?
När går förresten avtalen för innerstaden och Lidingö ut? Alla verkar vara överens om att de kommer att slås samman till ett avtalsområde?
2014 är det tänkt att det nya avtalet skall träda i kraft. SL har sammanlagt tiden för när avtalen går ut (Lidingö har varit ett tillsvidareavtal så där har man kunnat bestämma själv när avtalet skall löpa ut). Så allt detta tyder på att man gör så. Formellt är det förstås inte klart förrän förfrågningsunderlag - eller något inledande pm om upphandlingen kommit ut. Möjligheten finns förstås att man håller öppet för att kunna lägga bud både med och utan Lidingö. SL:s trend de senaste åren är dock att ha väldigt stora avtalsområden. Och Lidingö tillhör idag ett av de minsta (om inte det minsta - är väl ungefär lika stort som Nynäshamn).
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Måste bussarna altid till depå ? Anars kan man ju parkera i centrum för på natten är ju afärerna stängda .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
I princip: Ja.Johan A skrev:Måste bussarna altid till depå ? Anars kan man ju parkera i centrum för på natten är ju afärerna stängda .
Depån är till för att man ska kunna tvätta, städa, underhålla och reparera bussarna samt skydda dem mot oönskade besök.
Ju förr dess bättre.
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
I princip skulle samma yta kunna vara bussdepå på natten och väg på dagen, förutsatt att det bara förekommer nattstängda butiker längs sträckan och den inte behövs för att trafiken i övrigt ska fungera på natten.
Har man någonsin övervägt en sådan lösning?
Har man någonsin övervägt en sådan lösning?
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Man vill ju - iaf i Stockholm ha stängsel om platsen. Däremot kan man förstås ha en enklare anläggning - bara man har tillgång till en depå med viss service och tvättmöjligheter. I SL trafiken har man alltid velat ha värmeramper - och det är förstås att föredra. Men det finns rätt många satelitdepåer i Stockholm utan depåfunktioner - annat än värmeramp.
Det är förstås inte ovanligt när det gäller olika former av spårbunden trafik heller. Men givetvis kräver sådant lite mer logistik - man måste ha program för hur bussar/tåg skall flyttas runt etc.
Det är förstås inte ovanligt när det gäller olika former av spårbunden trafik heller. Men givetvis kräver sådant lite mer logistik - man måste ha program för hur bussar/tåg skall flyttas runt etc.
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Jag tänker alltså att man helt enkelt låser igen ändarna på gatan med grindar, och i "hemliga luckor" längs husfasaderna finns alla depåfunktioner som t.ex. värmerampanslutningar och liknande.
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Fantasifullt, men knappast speciellt praktiskt, eller realistiskt. Sedan är det ju så att man ju inte har alla bussar i trafik varje dag och hela dagarna. Mellan högtrafikstopparna kan det stå rätt många bussar i en depå, för att inte tala om på helger etc. Helt tomt är det ju nästan aldrig på grund av att man behöver teknisk reserv etc. Nä, det är nog svårt att merutnyttja marken för bussuppställningar. Ska det vara - så skall det väl i sådana fall vara för liknande ändamål - alltså något som rör transporter etc. Men någon större vinst har jag svårt att se att man skulle kunna göra.M_M skrev:Jag tänker alltså att man helt enkelt låser igen ändarna på gatan med grindar, och i "hemliga luckor" längs husfasaderna finns alla depåfunktioner som t.ex. värmerampanslutningar och liknande.
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Ur själva buss-synpunkten så skulle man givetvis bara göra så för just det antal bussar som alltid behövs åtminstone på vardagar, och om de inte behövs på helger så ställer man upp dem på annan plats.spårlasse skrev:Fantasifullt, men knappast speciellt praktiskt, eller realistiskt. Sedan är det ju så att man ju inte har alla bussar i trafik varje dag och hela dagarna. Mellan högtrafikstopparna kan det stå rätt många bussar i en depå, för att inte tala om på helger etc. Helt tomt är det ju nästan aldrig på grund av att man behöver teknisk reserv etc. Nä, det är nog svårt att merutnyttja marken för bussuppställningar. Ska det vara - så skall det väl i sådana fall vara för liknande ändamål - alltså något som rör transporter etc. Men någon större vinst har jag svårt att se att man skulle kunna göra.M_M skrev:Jag tänker alltså att man helt enkelt låser igen ändarna på gatan med grindar, och i "hemliga luckor" längs husfasaderna finns alla depåfunktioner som t.ex. värmerampanslutningar och liknande.
Problemet är väl snarast att hitta en plats där detta går att fixa vettigt. Det måste vara typ en shoppinggata - bostäder eller för den delen andra typer av arbetsplatser är nog uteslutna för de behöver kunna nås dygnet runt. Shoppinggator brukar tyvärr ligga i den ända man inte vill börja köra busslinjerna från - men å andra sidan kan de kanske ligga bättre till än en depå i långtbortistan.
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
I princip - nej! Nattparkeringsförbudet för motorfordon gäller såvitt känt även bussar och även/speciellt på busshållplatser....Johan A skrev:Måste bussarna altid till depå ? Anars kan man ju parkera i centrum för på natten är ju afärerna stängda .
Ett motsvarande förbud har funnits mot att nattetid parkera spårvagnar på Stockholms gator och torg... måhända är det inte
upphävt!
Före år 1936 rådde totalförbud mot nattparkering av fordon på gatumark i Stockholm....alla fordonsägare MÅSTE förfoga över
annan plats - därför ser gatorna ofta så tomma ut på bilder från tiden....
Vissa biologiska enheter verkar hata samhället så oändligt djupt att de hellre än allt annat vill skada och förstöra vår gemensamma egendom.
Lokaltrafikfordon är det som kanske allra mest är utsatt för denna verksamhet....
Jag har personligen ingen som helst förståelse för att förstörelsen skulle kunna göra någonting bättre, men vi har ju alla våra skäl att agera!
Den galopperande upptrappningen
av skydd mot vandaler gläder väl möjligen Gunnebo Perimeter Protection i Ödeborg....Vad kostar staketen och taggtråden - sedan måste man
ju ha larm och horder av väktare OCKSÅ!!!!
Sedan frågar jag mig som vanligt - om ett förslag är så bra - varför förekommer det inte någon annanstans i världen?
Jag tror faktiskt att det trots allt fortfarande existerar intelligent liv på jorden... sedan kan man förstås ha sina uppfattningar om en del
som skrivs på Forum...inget nämnt och inget glömt!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.
Hur vanligt är det med rena affärsgator i centrala delar av städer? Oftast brukar affärer ligga i bottenvåningen och sedan bostäder, kontor etc i våningarna ovan. Dessa gator ska även ligga så till att de kan stängas av nattetid utan att påverka övrig trafik.
Gällande vandalism är det knappast ett problem isolerat för Sverige.
Gällande vandalism är det knappast ett problem isolerat för Sverige.