A37

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: A37

Inläggav Per Lind » lör 12 okt, 2019 13:12

För det optimala tycker jag vi skall ha en förortsvagn med största hastighet för det optimala.
För innerstadslinjerna behövs inte en vagn som kör i 90, vilket kostar ganska mycket mer pengar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2350
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: A37

Inläggav Enceladus » lör 12 okt, 2019 13:19

Lidingöbanan har ett sämre trafikutbud än Nockebybanan under hela dygnet, trots att den tidigare har fler resenärer än den senare. Detta beror sannolikt på tåglängden. Nockebybanan trafikeras med 30-meterståg medan Lidingöbanan trafikeras med 40-meterståg. Även Tvärbanan trafikeras med 30-meterståg kvällstid, vilket medger ett bättre trafikutbud.

Jag tror inte att det är attraktivt att ha låg turtäthet med långa tåg. Exempelvis är andelen resenärer som är nöjda med turtätheten betydligt större på blå linjen som trafikeras med korta tåg när efterfrågan inte räcker till än på pendeltågen som trafikeras med långa tåg när kapaciteten inte räcker till. Därför menar jag att 40-metersvagnar ska undvikas i Stockholms spårvagnstrafik.

30-metersvagnar har fördelen att kunna kopplas ihop när kapaciteten inte räcker till och kopplas isär när efterfrågan inte räcker till. På Nockebybanan är tåglängden ändå begränsad till 30 m. De andra banorna kan väl trafkeras med 60-meterståg utan större ombyggnader (förutom Ropsten som likväl ska byggas om). Således förefaller 30-metersvagnar vara optimala för Stockholms spårvagnstrafik på samtliga banor.
Enceladus
 
Inlägg: 3963
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: A37

Inläggav Lars_L » lör 12 okt, 2019 13:44

Enceladus skrev:Lidingöbanan har ett sämre trafikutbud än Nockebybanan under hela dygnet, trots att den tidigare har fler resenärer än den senare. Detta beror sannolikt på tåglängden. Nockebybanan trafikeras med 30-meterståg medan Lidingöbanan trafikeras med 40-meterståg. Även Tvärbanan trafikeras med 30-meterståg kvällstid, vilket medger ett bättre trafikutbud.


Banorna har väl förvisso haft ungefär lika många resenärer längre tillbaka. Så det är kanske inte något argument. Tror nog också att orsaken snarare är dels tradition, dels då att tunnelbanan har tiominuterstrafik. Att man inte väljer att köra var tionde minut dagtid på Lidingöbanan har nog berott på att det har varit ganska störningskänsligt (med tanke på bristen som funnits på mötesspår) och att det också är knepigare att få till passningarna till tunnelbanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2731
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: A37

Inläggav twr » lör 12 okt, 2019 14:08

Enceladus skrev:Lidingöbanan har ett sämre trafikutbud än Nockebybanan under hela dygnet, trots att den tidigare har fler resenärer än den senare. Detta beror sannolikt på tåglängden. Nockebybanan trafikeras med 30-meterståg medan Lidingöbanan trafikeras med 40-meterståg. Även Tvärbanan trafikeras med 30-meterståg kvällstid, vilket medger ett bättre trafikutbud.

Jag tror inte att det är attraktivt att ha låg turtäthet med långa tåg. Exempelvis är andelen resenärer som är nöjda med turtätheten betydligt större på blå linjen som trafikeras med korta tåg när efterfrågan inte räcker till än på pendeltågen som trafikeras med långa tåg när kapaciteten inte räcker till. Därför menar jag att 40-metersvagnar ska undvikas i Stockholms spårvagnstrafik.

30-metersvagnar har fördelen att kunna kopplas ihop när kapaciteten inte räcker till och kopplas isär när efterfrågan inte räcker till. På Nockebybanan är tåglängden ändå begränsad till 30 m. De andra banorna kan väl trafkeras med 60-meterståg utan större ombyggnader (förutom Ropsten som likväl ska byggas om). Således förefaller 30-metersvagnar vara optimala för Stockholms spårvagnstrafik på samtliga banor.

Intressant.

Jag tror det finns många skäl att hålla sig till 30 meter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster