A37

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: A37

Inläggav Harald » ons 11 maj, 2016 9:39

dr Cassandra Nojdh skrev:Man kan tycka vad man vill om upphandlingslagstiftningen, men den finns där lik förbannat. Det mest intressanta ur den aspekten är just nu, som tidigare påpekats, om Göteborgs upphandlingsmetodik får grönt ljus i förvaltningsdomstolarna eller ej. Går GS på pumpen så kommer det ju inte precis att förenkla för de offentliga upphandlarna

Det är väl inte förhandlingsmetodiken som har begärts överprövad. Att kvalitetskriterier är tillåtna framgår av lagen. Dock kan det förstås vara problematiskt att utvärdera kvaliteten hos något som inte är byggt ännu. Och det är det som är fallet i Göteborg. GS anser att Skoda inte uppfyller kraven, Skoda anser att de gör det.
Harald
 
Inlägg: 7977
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: A37

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 11 maj, 2016 10:12

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Man kan tycka vad man vill om upphandlingslagstiftningen, men den finns där lik förbannat. Det mest intressanta ur den aspekten är just nu, som tidigare påpekats, om Göteborgs upphandlingsmetodik får grönt ljus i förvaltningsdomstolarna eller ej. Går GS på pumpen så kommer det ju inte precis att förenkla för de offentliga upphandlarna

Det är väl inte förhandlingsmetodiken som har begärts överprövad. Att kvalitetskriterier är tillåtna framgår av lagen. Dock kan det förstås vara problematiskt att utvärdera kvaliteten hos något som inte är byggt ännu. Och det är det som är fallet i Göteborg. GS anser att Skoda inte uppfyller kraven, Skoda anser att de gör det.


Här får jag nog säga att jag tycker det är fråga om en petimäteranmärkning. Jag använder förstås ordet "upphandlingsmetodik" i vidast tänkbara bemärkelse (observera att jag inte skriver "förhandlingsmetodik" - det är möjlig att man kan uppfatta dessa begrepp som synonyma, men det har jag ingen anledning att ta ställning till) eftersom jag inte har någon exakt kunskap om hur upphandlingen har gått till. Själv hoppas jag givetvis att ärendet behandlas så snabbt som möjligt i domstolarna, och att Skodas klagomål avvisas.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1249
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: A37

Inläggav twr » mån 29 okt, 2018 8:14

Om det skulle komma ett beslut att bygga ut spårvägen till Norra Djurgårdsstaden kommer det att behövas fler vagnar. Då uppenbarar sig ett antal frågor:

• Finns det option på tillräckligt många A35? De ska ju räcka till Kistagrenen också.

• Oavsett om det finns option eller ej, är det önskvärt att utnyttja den? Säg att ”Spårväg City” öppnar kring mitten av 20-talet. Då kommer A35 vara en vagntyp med ett och ett halvt decennium på nacken. Vill man inte snarare upphandla något nytt då?

• Min preliminära slutsats blir att det då blir aktuellt att upphandla A37.

• Här ställs vi inför ett vägval. Ska det vara en vagn som är optimerad för Spårväg City/Lidingöbanan? Eller även för Tvärbanan/Spårväg syd? Det beror bland annat på om vi tror att systemen kommer att kopplas ihop, till exempel via Österleden, Liljeholmsbron, Solnavägen eller under Brunnsviken.


Min preliminära tanke blir: Optimera A37 för Spårväg City/Lidingöbanan (vad det betyder är en intressant fråga i sig). Upphandla senare A38 för att tas i bruk när Spårväg syd öppnas 2034, och för att ersätta A32 omkring samma tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7587
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: A37

Inläggav TKO » mån 29 okt, 2018 11:59

"twr":s inlägg fick mej att läsa igenom denna evighetslånga tråd. Det var både roande och intressant!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9463
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: A37

Inläggav Ute och åker » mån 29 okt, 2018 12:10

twr skrev:Om det skulle komma ett beslut att bygga ut spårvägen till Norra Djurgårdsstaden kommer det att behövas fler vagnar. Då uppenbarar sig ett antal frågor:

• Finns det option på tillräckligt många A35? De ska ju räcka till Kistagrenen också.

• Oavsett om det finns option eller ej, är det önskvärt att utnyttja den? Säg att ”Spårväg City” öppnar kring mitten av 20-talet. Då kommer A35 vara en vagntyp med ett och ett halvt decennium på nacken. Vill man inte snarare upphandla något nytt då?

• Min preliminära slutsats blir att det då blir aktuellt att upphandla A37.

• Här ställs vi inför ett vägval. Ska det vara en vagn som är optimerad för Spårväg City/Lidingöbanan? Eller även för Tvärbanan/Spårväg syd? Det beror bland annat på om vi tror att systemen kommer att kopplas ihop, till exempel via Österleden, Liljeholmsbron, Solnavägen eller under Brunnsviken.


Min preliminära tanke blir: Optimera A37 för Spårväg City/Lidingöbanan (vad det betyder är en intressant fråga i sig). Upphandla senare A38 för att tas i bruk när Spårväg syd öppnas 2034, och för att ersätta A32 omkring samma tid.

Med tanke på vad som skrivs om problem med buller och vikt när det gäller A35 i en annan aktuell tråd så låter det klokt att upphandla en helt ny spårvagn A37 för Spårväg City/Lidingöbanan. Det betyder i så fall att A35 blir "biggest looser". :D

Jag har faktiskt sett en officiell tanke någonstans att i sinom tid överföra A36 till Spårväg Syd och så kan man en gång för alla optimera en helt ny (lätt och tyst) enhetlig spårvagnstyp för Lidingöbanan/Spårväg City. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 682
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: A37

Inläggav TKO » mån 29 okt, 2018 12:37

Ute och åker skrev:Jag har faktiskt sett en officiell tanke någonstans att i sinom tid överföra A36 till Spårväg Syd och så kan man en gång för alla optimera en helt ny (lätt och tyst) enhetlig spårvagnstyp för Lidingöbanan/Spårväg City. :)


Enligt principen "fint folk skall ha fina vagnar medan vad som helst duger i Huddinge"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9463
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: A37

Inläggav Ute och åker » mån 29 okt, 2018 12:46

TKO skrev:
Ute och åker skrev:Jag har faktiskt sett en officiell tanke någonstans att i sinom tid överföra A36 till Spårväg Syd och så kan man en gång för alla optimera en helt ny (lätt och tyst) enhetlig spårvagnstyp för Lidingöbanan/Spårväg City. :)


Enligt principen "fint folk skall ha fina vagnar medan vad som helst duger i Huddinge"?

Oj, det var nästan skrämmande träffsäkert! Jag vet inte om det är en fördel eller nackdel så här i Halloween-tider. Men naturligtvis så är kunskapen och engagemanget för spårvägar så mycket större på Lidingö än i Huddinge. För att inte tala om var de som utreder och föreslår saker kring spårvägar kan tänkas närmast ha sina rötter. Buh! :shock:
Ute och åker
 
Inlägg: 682
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: A37

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 29 okt, 2018 23:19

twr skrev:Om det skulle komma ett beslut att bygga ut spårvägen till Norra Djurgårdsstaden kommer det att behövas fler vagnar. Då uppenbarar sig ett antal frågor:

• Finns det option på tillräckligt många A35? De ska ju räcka till Kistagrenen också.

• Oavsett om det finns option eller ej, är det önskvärt att utnyttja den? Säg att ”Spårväg City” öppnar kring mitten av 20-talet. Då kommer A35 vara en vagntyp med ett och ett halvt decennium på nacken. Vill man inte snarare upphandla något nytt då?

• Min preliminära slutsats blir att det då blir aktuellt att upphandla A37.

• Här ställs vi inför ett vägval. Ska det vara en vagn som är optimerad för Spårväg City/Lidingöbanan? Eller även för Tvärbanan/Spårväg syd? Det beror bland annat på om vi tror att systemen kommer att kopplas ihop, till exempel via Österleden, Liljeholmsbron, Solnavägen eller under Brunnsviken.


Min preliminära tanke blir: Optimera A37 för Spårväg City/Lidingöbanan (vad det betyder är en intressant fråga i sig). Upphandla senare A38 för att tas i bruk när Spårväg syd öppnas 2034, och för att ersätta A32 omkring samma tid.

Ja, optionen för A35 är på 121 vagnar. 14 är levererade till Tvärbanan, en vagn (nr. 461) går på SpvC, ytterligare 8 vagnar levereras till denna bana 2019 och projektet för Tvärbanans Kistagren har i genomförandebeslutet fått rätten att anskaffa 20 vagnar. Inte ens halva optionen är således utnyttjad. Du skriver att att ”Spårväg City” öppnar kring mitten av 20-talet". Säg generöst att med det avses år 2025. Tvärbanans Kistagren avses öppnas för trafik två år dessförinnan och den kommer då att trafikeras med "en vagntyp med ett och ett halvt decennium på nacken". I själva verket är det ju inte så, den första A35-vagnen levererades på våren 2013. Själv tror jag inte att någon upphandlingen är aktuell i närtid, i vart fall kommer den i förekommande fall knappast att påbörjas före 2025. Landstingets tjänstemän gläntade på dörren för en ny vagnupphandling redan till Kistagrenen (själv hörde till dem som då trodde att det skulle bli så) med den dörren stängde politikerna. Det blev A35.

Sedan kan man tycka att A35 är en usel vagn, att den inte är optimerad för det ena eller andra osv. Det är frågon som har ventilerats mycket i denna tråd, och väl även fortsättningsvis kommer att ventileras.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1249
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: A37

Inläggav TKO » mån 29 okt, 2018 23:22

Jag dristar mej till att påstå att det inte kommer att bli några fler A35/A36 i Stockholm!

oraklet
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9463
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: A37

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 29 okt, 2018 23:22

Ute och åker skrev:
twr skrev:Om det skulle komma ett beslut att bygga ut spårvägen till Norra Djurgårdsstaden kommer det att behövas fler vagnar. Då uppenbarar sig ett antal frågor:

• Finns det option på tillräckligt många A35? De ska ju räcka till Kistagrenen också.

• Oavsett om det finns option eller ej, är det önskvärt att utnyttja den? Säg att ”Spårväg City” öppnar kring mitten av 20-talet. Då kommer A35 vara en vagntyp med ett och ett halvt decennium på nacken. Vill man inte snarare upphandla något nytt då?

• Min preliminära slutsats blir att det då blir aktuellt att upphandla A37.

• Här ställs vi inför ett vägval. Ska det vara en vagn som är optimerad för Spårväg City/Lidingöbanan? Eller även för Tvärbanan/Spårväg syd? Det beror bland annat på om vi tror att systemen kommer att kopplas ihop, till exempel via Österleden, Liljeholmsbron, Solnavägen eller under Brunnsviken.


Min preliminära tanke blir: Optimera A37 för Spårväg City/Lidingöbanan (vad det betyder är en intressant fråga i sig). Upphandla senare A38 för att tas i bruk när Spårväg syd öppnas 2034, och för att ersätta A32 omkring samma tid.

Det återstår väl att se hur stora de problemen är/blir.
Med tanke på vad som skrivs om problem med buller och vikt när det gäller A35 i en annan aktuell tråd så låter det klokt att upphandla en helt ny spårvagn A37 för Spårväg City/Lidingöbanan. Det betyder i så fall att A35 blir "biggest looser". :D

Jag har faktiskt sett en officiell tanke någonstans att i sinom tid överföra A36 till Spårväg Syd och så kan man en gång för alla optimera en helt ny (lätt och tyst) enhetlig spårvagnstyp för Lidingöbanan/Spårväg City. :)


Det återstår väl att se hur stora de problemen är/blir.

Om man har "sett en officiell tanke någonstans" är det väl lämpligt med en källhänvisning.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1249
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: A37

Inläggav twr » tis 30 okt, 2018 6:08

TKO skrev:Jag dristar mej till att påstå att det inte kommer att bli några fler A35/A36 i Stockholm!

oraklet
Thomas K Ohlsson

Jag gissar att man löser ut 20 stycken till Kistagrenen, men inte fler efter det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7587
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: A37

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 30 okt, 2018 9:22

twr skrev:
TKO skrev:Jag dristar mej till att påstå att det inte kommer att bli några fler A35/A36 i Stockholm!

oraklet
Thomas K Ohlsson

Jag gissar att man löser ut 20 stycken till Kistagrenen, men inte fler efter det.

Ja, för dryga 3 år sedan trodde ju jag, som sagt, att det inte ens skulle bli så:
viewtopic.php?f=17&t=37616&p=334407

Den som lever får väl se. Vilka realistiska spårvägsprojekt har vi, som behöver vagnar men som ännu inte är beslutade/påbörjade?
- SpvC till Ropsten
- Spårväg Syd
- Spårväg Älvsjö - Gullmarsplan
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1249
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: A37

Inläggav ADDE » ons 31 okt, 2018 14:43

med tanke på hur mycket problem A35 har haft så kanske man ber CAF ta fram en specifikation, en "uppdatering" av vagntypen för att åtgärda de brister som har uppstått så att man får fram en driftsäkrare vagntyp. den kanske skiljer sig teknisk mot de tigidare varianterna så den kanske får en egen littera?
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: A37

Inläggav Ute och åker » ons 31 okt, 2018 15:06

ADDE skrev:med tanke på hur mycket problem A35 har haft så kanske man ber CAF ta fram en specifikation, en "uppdatering" av vagntypen för att åtgärda de brister som har uppstått så att man får fram en driftsäkrare vagntyp. den kanske skiljer sig teknisk mot de tigidare varianterna så den kanske får en egen littera?

Man kunde ju nyss förhandla om optionen hos CAF för A35 till ett par A36. Jag tycker nog man bör fundera över att förhandla om optionen på A35 till CAF Urbos 3 (eller 4) 70 eller eventuellt CAF Urbos 100 istället. För CAF kan jag inte se några stora nackdelar med det, så det borde vara möjligt. Ja, ursäkta ni som inte gillar CAF, men om nu CAF-optionen är ekonomiskt gynnsam för SL så kanske det måste bli CAF. Men då har man i alla fall möjlighet att prova en vagntyp som har ett internationellt bättre rykte! Det är en annan och vad jag förstår lättare konstruktion (har inte kolla viktuppgifterna) och med fler dörrar (vilket jag förstår är ett önskemål från många). (ser med nyfikenhet och spänning fram mot reaktioner/motreaktioner på den tanken.) :)
Ute och åker
 
Inlägg: 682
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: A37

Inläggav M224 » ons 31 okt, 2018 15:46

Jag har inget emot CAF per se. Det jag däremot inte gillar är att SL har valt att beställa vagnar som inte passar i stadstrafik (bland annat tycker jag att de har för få dörrpar per sida). Sen är ju utropen patetiskt dåliga i A35/A36.
Det låter ju som att hon som ropar ut hållplatsnamnen är krafigt drogad...

Vagnarna i Lund verkar bli mer stadsmässiga än A35 och A36.
Zurückbleiben bitte!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: A37

Inläggav Sio » ons 31 okt, 2018 18:49

Ute och åker skrev:
ADDE skrev:med tanke på hur mycket problem A35 har haft så kanske man ber CAF ta fram en specifikation, en "uppdatering" av vagntypen för att åtgärda de brister som har uppstått så att man får fram en driftsäkrare vagntyp. den kanske skiljer sig teknisk mot de tigidare varianterna så den kanske får en egen littera?

Man kunde ju nyss förhandla om optionen hos CAF för A35 till ett par A36. Jag tycker nog man bör fundera över att förhandla om optionen på A35 till CAF Urbos 3 (eller 4) 70 eller eventuellt CAF Urbos 100 istället. För CAF kan jag inte se några stora nackdelar med det, så det borde vara möjligt. Ja, ursäkta ni som inte gillar CAF, men om nu CAF-optionen är ekonomiskt gynnsam för SL så kanske det måste bli CAF. Men då har man i alla fall möjlighet att prova en vagntyp som har ett internationellt bättre rykte! Det är en annan och vad jag förstår lättare konstruktion (har inte kolla viktuppgifterna) och med fler dörrar (vilket jag förstår är ett önskemål från många). (ser med nyfikenhet och spänning fram mot reaktioner/motreaktioner på den tanken.) :)


Även om beställare och leverantör kan komma överens så måste man ju också lyckas övertyga beställarens upphandlingsjurister om att det är förenligt med LOU eller LUF (vilken av dem nu TF följer).
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 279
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: A37

Inläggav daniel_s » ons 31 okt, 2018 19:17

M224 skrev:Jag har inget emot CAF per se. Det jag däremot inte gillar är att SL har valt att beställa vagnar som inte passar i stadstrafik (bland annat tycker jag att de har för få dörrpar per sida). Sen är ju utropen patetiskt dåliga i A35/A36.
Det låter ju som att hon som ropar ut hållplatsnamnen är krafigt drogad...

Vagnarna i Lund verkar bli mer stadsmässiga än A35 och A36.


Det var nog ingen som förutsåg att vagnarna skulle bli så klumpiga som de blev förrän det var för sent. (Va, kan man inte ställa vilka krav som helst i en specifikation utan att det blir konstigt, sånt ska väl anbudsgivaren lösa?!? :roll: )

Passagerarinfosystemet är egendomligt konstruerat på de här vagnarna och presterar dåligt överlag. Utropen är syntetiska så det finns ingen "hon". (Däremot borde man kanske drogtesta dem som kom på idén att ha syntetiska utrop :wink: )
daniel_s
 
Inlägg: 12070
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: A37

Inläggav JohanB » ons 31 okt, 2018 19:21

M224 skrev:Jag har inget emot CAF per se. Det jag däremot inte gillar är att SL har valt att beställa vagnar som inte passar i stadstrafik (bland annat tycker jag att de har för få dörrpar per sida). Sen är ju utropen patetiskt dåliga i A35/A36.
Det låter ju som att hon som ropar ut hållplatsnamnen är krafigt drogad...

Vagnarna i Lund verkar bli mer stadsmässiga än A35 och A36.


Jag vet att inte alla håller med , men jag gillar verkligen A35. Vagnarna är stora och luftiga, går mjukt och är tysta. På 7:an blir jag alltid extra glad när 461:an kommer istället för Norrköpingsvagnarna.

Men allt detta är ju bara ur resenärens perspeltiv.
JohanB
 
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 9:47

Re: A37

Inläggav daniel_s » ons 31 okt, 2018 19:35

JohanB skrev:Jag vet att inte alla håller med , men jag gillar verkligen A35. Vagnarna är stora och luftiga, går mjukt och är tysta. På 7:an blir jag alltid extra glad när 461:an kommer istället för Norrköpingsvagnarna.

Men allt detta är ju bara ur resenärens perspeltiv.


Luftig? Nja. En så stor vagn borde vara betydligt luftigare, som A32 är. Framförallt har de inte lika mycket skrot kring dörrarna som delar upp vagnen i småkupéer, och så slipper man de förskräckliga podestrarna som gör gången trång och minskar antalet ståplatser. Sen är ju väggarna lite tunnare så att utrymmet blir några centimeter bredare. Och man kan resa sig upp från varje sittplats utan att slå skallen i inredningen!

Vad gäller "tystare" så kan det nog vara så att A35 känns lite tystare när man är inne i vagnen.
daniel_s
 
Inlägg: 12070
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: A37

Inläggav M224 » ons 31 okt, 2018 21:42

Jag upplever A32 som mer luftig än A35. Väggarna på A35 är ju för bövelen 10 cm tjocka! Skulle A32 fräschas upp så skulle det vara ett stort lyft.
Zurückbleiben bitte!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Söderort FTW, Uffe Ö och 7 gäster