Hur ska vi utnyttja överkapaciteten i T-banan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hur ska vi utnyttja överkapaciteten i T-banan?

Inläggav TKO » fre 23 mar, 2012 17:52

Ja ni läste rätt - och jag har inte helt förlorat förståndet... jo jag vet att diskussionerna oftast handlar om hur överfullt det är i T-banan, men det finns en annan sida av saken. Eller om man så vill - en annan linje!

Jag talar naturligtvis om Blå linjen, som förhoppningsvis inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att förlängas under Saltsjön. Vi får då ytterligare en kapacitetsstark spårförbindelse genom Stockholms kritiska snitt, det måste därför ligga i allas intresse att denna utnyttjas på bästa sätt.

(Att det i en annan tråd framförts tanken att det inte alls är något slöseri med skattemedel att inte använda den dyra spårkapaciteten fullt ut ser jag mer som ett utslag av debattlusta än något vi skall ta på alltför stort allvar...)

Idag trafikeras Blå linje med 20 tåg/timme på den gemensamma sträckan Västra Skogen - Kungsträdgården. Tågen är dessutom kortare än vad infrastrukturen tillåter. Detta innebär att det går att åka resandekapaciteten med drygt 60% utan andra investeringar än fler och längre tåg! OK - det måste till depåkapacitet också, men det behövs ju ändå när linjen förlängs till Nacka.

Frågan är då vilka stadsbyggnadsgrepp som måste till för att utnyttja denna kapacitet? För visst känns det lite fel att å ena sidan tala om en trafikinfarkt på tunnelbanans innerstadssträckor, medan samtidigt ett av tre system är starkt underutnyttjat till och med genom innerstan?

Jag lämnar ordet fritt!

/Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Hur ska vi utnyttja överkapaciteten i T-banan?

Inläggav Kantorn » fre 23 mar, 2012 18:03

En sak är ju det som talats om mycket, låta en gren gå till Nacka och en ta över någon av de gröna linjerna söderut. Jag vet att linje 19 har varit på tal länge, jag tycker dock hellre linje 17 för eventuell vidare utbyggnad till Tyresö.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » fre 23 mar, 2012 18:15

Kantorn skrev:En sak är ju det som talats om mycket, låta en gren gå till Nacka och en ta över någon av de gröna linjerna söderut. Jag vet att linje 19 har varit på tal länge, jag tycker dock hellre linje 17 för eventuell vidare utbyggnad till Tyresö.

Gamla idéer kan bli som nya, speciellt med lite nytt tänkande...

Jag vet inte hur stor del av linjens kapacitetet som behövs för Nacka/Värmdö, men jag tror också att det räcker och blir över till andra sektorer, t ex Tyresö!

Men hur gör vi på norra sidan, där finns ju redan en bana som inte alls utnyttjas till fullo?

/Thomas
TKO

Inläggav AdrianLangemar » fre 23 mar, 2012 18:20

På norra delen bör man bebygga Bromma flygfält och dra en ny gren på Blå linjen dit. Vad jag tycker om södra delen har jag redan skrivit: viewtopic.php?f=2&t=33946
AdrianLangemar

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 23 mar, 2012 18:35

Härligt att TKO återkommit. Här slår han ett slag för något som undertecknad också har funderat mycket över. Även om jag politiskt står en bit ifrån honom. Men jag ser en rejäl potential till nya bostadsområden. Mellan station Hallonbergen och Akalla finns ett enormt grönområde som jag anser att man mycket väl skulle kunna "offra" för bostadsändamål. Och i Akalla pekar ju banan rätt ut mot ett stort område som också går att exploatera. När det gäller grenen till Hjulsta är väl inte potentialen lika stor.

I andra änden är inte potentialen tillnärmelsevis lika stor. Visst vore det bra med en bana till Nacka men Sofia och Sjöstaden funkar med nuvarande trafik. Och området i Nacka ut till Forum är inte särdeles tätbebyggt. Potentialen ligger i att fortsätta ännu någon mil utåt och samtidigt "betongifiera" Ektorp - Skuru - Björknäs - Saltsjö Boo. Vilket garanterat inte är politiskt möjligt. Och Orminge är inte stort nog för att självt motiviera en T-bana. Dessutom innebär en avkortning av Värmdös busslinjer med byte till T-bana en försämring för de resande som kommer från platser bortom Nacka Forum. Därför är jag inte entusiatisk för en Nacka-gren med mindre man får till en massiv utbyggnad av storskaliga bostadsområden. Jag ser utbyggnad i andra änden av linjen kopplad till nya bostadsområden som mer angeläget.

Jag anser alltså att det vore bättre att använda investeringspengarna för en Nackagren till en järnvägsutbyggnad till en "New Town" någonstans ute i de icke exploaterade skogarna. Och i andra hand till en utbyggnad på Järva och bortom Akalla. Men jag ville prioritera något i Roslagen runt Brottby eller ute på Södertörn till exempel bortom Jordbro. Därför att Stockholmsområdet behöver få till en bostadsutbyggnad "King Size" och det måste ske snabbt, något som också kräver investeringar i både kollektivtrafik och vägar. Annars blir resultatet stora sociala problem i form av bostadsbrist och sekundärt förslumning , problem som vi inte klarar att lösa.

Min uppfattning är att Stockholm just nu har samma problem som man hade på 1940-talet. Sedan tycker jag dess värre att våra politiker inte är lika stora visionärer som deras kollegor var för 70 år sedan. Och den åsikten är inte relaterad till partier, det går rätt över hela gänget.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Sven Blomberg » fre 23 mar, 2012 19:05

AdrianLangemar skrev:På norra delen bör man bebygga Bromma flygfält och dra en ny gren på Blå linjen dit.

Jag tror att det tar lång tid innan Bromma Flygplats bebyggs med bostäder, om någonsin. Man har ju just påbörjat en utbyggnad/ombyggnad av flygplatsen. För det var väl bostäder du menade, eller menade du att tunnelbanan skulle dras till Bromma för flygresenärernas skull?
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg

Inläggav LÅ1 » fre 23 mar, 2012 19:35

När det gäller Nacka så har det väl ingen större betydelse om T-banan slutar vid Nacka Forum eller om den fortsätter längre öster ut. Bara matartrafiken går till den nya T-banan, inte fortsätter till Slussen.

Att förlänga de norra ändarna av blåa linjens två grenar till Pendeltågen så styr man kanske över en hel del resenärer som hellre byter i förorten än vid T-centralen, även om bytet mellan pendeltåg och blå linjen kommer att bli betydligt enklare på den senare platsen om ett antal år.

Och det finns många platser utmed blå linje där det går att förtäta inom det bebyggda områdena, förutom att det finns en del "ödemark" som kan bebyggas. Barkaby f.d. flygfält planeras väl att bli bebyggt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Kantorn » fre 23 mar, 2012 20:14

Norra sidan? Jag sällar mig inte till dem som tror på en ny gren på blå linje. Men om - inte när - om tampen till Karolinska byggs så kan man väl låta den gå in och ta över linje 11 från Solna C till Akalla. Det har jag tyckt ett tag nu. Förläng denna gren till Barkarby Handelsplats - Jakobsberg och (ev) Hjulstalinjen till Barkarby. Det tror jag inte påverkar kapaciteten i Centrum, däremot blir det fler som åker längre ut på linjen. Men då blir det ju ännu mer kapacitet över. Vrid då av linje 11 åt nordost och Danderyd - Mörby Centrum - Täby Centrum med tillämpliga stationer.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav spårlasse » fre 23 mar, 2012 20:46

Så stor är inte överkapaciteten på blåa linjen. visst, möjligheten till två vagnar längre tåg är förstås en marginal att ta av. Med tanke på att blåa linjen inte är genomgående, så ligger den ju ganska nära röda linjen i passagerarantal. Skulle man räkna bara på de prognoser man gör för en förlängning till Nacka, så skulle man ju komma upp i ungefär 400 000 resande per dag - inte så långt ifrån dagens antal resande på röda linjen.

Tror man dock att kapacitetstaket tar relativt lång tid att uppnå, kan man fundera över andra sträckningar (grenar). Men kostnaderna är faktiskt så höga för infrastruktursatsningar att man ju inte bara kan göra det för att det finns överkapacitet. Och framförallt inte för att det finns överkapacitet idag. Ibland kan den"billiga lösningen på sikt därmed bli rätt dyrbar...

Det svåra är ju också att få bra trafikupplägg - bara för att det finns överkapacitet innebär ju inte det att en sträcka klarar sig på halva kapaciteten mot dagens.
spårlasse

Inläggav TKO » fre 23 mar, 2012 21:30

spårlasse skrev:Så stor är inte överkapaciteten på blåa linjen. visst, möjligheten till två vagnar längre tåg är förstås en marginal att ta av. Med tanke på att blåa linjen inte är genomgående, så ligger den ju ganska nära röda linjen i passagerarantal. Skulle man räkna bara på de prognoser man gör för en förlängning till Nacka, så skulle man ju komma upp i ungefär 400 000 resande per dag - inte så långt ifrån dagens antal resande på röda linjen.

Tror man dock att kapacitetstaket tar relativt lång tid att uppnå, kan man fundera över andra sträckningar (grenar). Men kostnaderna är faktiskt så höga för infrastruktursatsningar att man ju inte bara kan göra det för att det finns överkapacitet. Och framförallt inte för att det finns överkapacitet idag. Ibland kan den"billiga lösningen på sikt därmed bli rätt dyrbar...

Det svåra är ju också att få bra trafikupplägg - bara för att det finns överkapacitet innebär ju inte det att en sträcka klarar sig på halva kapaciteten mot dagens.

Vad jag kan se finns det inget hinder att köra 30 tåg/timme på Blå linje, så nog finns det utrymme för trafikökning. Jag förstår som vanligt inte ditt resonemang: Jag ser en möjlig kapacitetsökning på 10 tåg/timme och "2 vagnar" per tåg - det blir minst 60%. Naturligtvis kan inte alla dessa tåg vändas vi Kungsträdgården - men nu ska väl inte Blå linje vända där i framtiden?

Den möjliga kapacitetsökningen motsvarar mer än "en gren" på södra delen av Gröna linjen - så det handlar om möjlighet att försörja ett befolkingsunderlag som ligger en bit över 100.000 innevånare.

Och vad menar du med "bara för att det finns överkapacitet innebär det ju inte att en sträcka klarar sej med halva kapacitetn mot dagens"? Det är vad jag kan se 10 tåg/timme under högtrafik på Blå linjens bägge grenar, det finns alltså utrymme på stamsträckan för ytterligare en gren med samma turtäthet om man så vill. Dessutom finns möjligheten att öka varje tågs kapacitet med 25%.

Nej - jag får erkänna att jag inte förstår matematiken i ditt inlägg!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav AdrianLangemar » fre 23 mar, 2012 22:18

Här kommer fakta:
Dagens trafikupplägg är 16 tåg per 49 minuter på den gemensamma sträckan. Om man ökade till 30 tåg per timme och införde tåglängder motsvarande 10 CX-vagnar skulle man få en kapacitetsökning med 91 procent. Förhoppningsvis kommer det att gå att köra något oftare än så, ca 31-34 tåg per timme, vilket skulle innebära en kapacitetsökning med 97-117 procent. Dessutom sjunker den praktiska kapaciteten i dagens trafikupplägg något pga ojämn tidtabell, så ökningen blir något större om man inför jämn sekundtidtabell.
AdrianLangemar

Inläggav TKO » fre 23 mar, 2012 22:34

AdrianLangemar skrev:Här kommer fakta:
Dagens trafikupplägg är 16 tåg per 49 minuter på den gemensamma sträckan. Om man ökade till 30 tåg per timme och införde tåglängder motsvarande 10 CX-vagnar skulle man få en kapacitetsökning med 91 procent. Förhoppningsvis kommer det att gå att köra något oftare än så, ca 31-34 tåg per timme, vilket skulle innebära en kapacitetsökning med 97-117 procent. Dessutom sjunker den praktiska kapaciteten i dagens trafikupplägg något pga ojämn tidtabell, så ökningen blir något större om man inför jämn sekundtidtabell.

Nu är det så sent på fredagskvällen att jag inte ska svära på att jag räknar rätt, men enligt den publika tidtabellen är det 3-minuterstrafik under en stor del av högrtrafikstiden, dvs 20 tåg/timme. 16 på 49 motsvarar nästan 3-minuterstrafik, eller 19,6 tåg per timme om man så vill- det kanske är den verkliga trafikintensiteten?

En ökning till 30 tåg/timme är 10 tåg fler: 10/20 = 50%.

Ökning från "8 vagnar" till "10 vagnar" per tåg ger (10-8)/8 = 2/8 = 25%.

Och nu kommer det svåra - om vi nu ska uttrycka bägge dessa kapacitetsökningar i en procentsats, vad blir då den?

Jag gissar på 87,5%!

Så dina beräkningar stämmer nog - och då är den outnyttjade kapaciteten ännu större än vad jag inledningsvis trodde.

hälsar Thomas
TKO

Inläggav spårlasse » lör 24 mar, 2012 12:48

TKO skrev:
Vad jag kan se finns det inget hinder att köra 30 tåg/timme på Blå linje, så nog finns det utrymme för trafikökning. Jag förstår som vanligt inte ditt resonemang: Jag ser en möjlig kapacitetsökning på 10 tåg/timme och "2 vagnar" per tåg - det blir minst 60%. Naturligtvis kan inte alla dessa tåg vändas vi Kungsträdgården - men nu ska väl inte Blå linje vända där i framtiden?

Den möjliga kapacitetsökningen motsvarar mer än "en gren" på södra delen av Gröna linjen - så det handlar om möjlighet att försörja ett befolkingsunderlag som ligger en bit över 100.000 innevånare.

Och vad menar du med "bara för att det finns överkapacitet innebär det ju inte att en sträcka klarar sej med halva kapacitetn mot dagens"? Det är vad jag kan se 10 tåg/timme under högtrafik på Blå linjens bägge grenar, det finns alltså utrymme på stamsträckan för ytterligare en gren med samma turtäthet om man så vill. Dessutom finns möjligheten att öka varje tågs kapacitet med 25%.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Så tråkigt att du inte förstår mig. Jag tror ju att resandet kommer öka rätt mycket på blåa linjen. Man bygger rätt mycket i både Solna och Sundbyberg, och för den delen i Kista. Dessutom får vi en situation i Stockholm där regionen som sådan växer med rätt många nya hus etc.

Men att man inte kör fler tåg idag, är ju inte för att det inte behövs. SL har ju själva redan tidigare föreslagit fler tåg under max 20-minuter för att det är rätt mycket trängsel. Alltså kan du inte utgå från att dagens kapacitet är den rimliga. Snarare bör du utgå från att 4-minuterstrafik med dagens tåglängd är det optimala - om vi ser ca 20 år fram i tiden. Detta givetvis något beroende på hur effekten av en tätare och mer tillförlitlig trafik på pendeltåget kan något ändra trafikströmmarna. Å andra sidan kommer ju ett ökat resande på pendeltågen också att medföra fler byten till tunnelbana etc i och med att regionen växer.

Det är ju idag marginellt fler per tåg på gröna linjen från söderort än vad det är in till stan på blåa linjen på morgonen.

Det utrymme vi har - om vi ser på en rimlig belastning - är ju snarare alltså snare 25 procent och det räcker inte till för ytterligare en gren.

Men givetvis skulle det kanske fungera med en ny gren i 5-10 år. Men frågan är då om det är en bra investering.

Vi måste när vi planerar tunnelbana se 30-40 år fram i tiden. Det är svårt, nästan omöjligt. Och det är ju hur vi tror att kollektivtrafiken ser ut då som till mycket kommer avgöra vilka lösningar vi bör välja. Jag tror ju att både kollektivtrafikandelen och Stockholm kommer växa rätt kraftigt och då är jag inte säker på att fler grenar är det rätta.

Sedan kan man - och det är väl det som är intressant, planera som med röda linjen - alltså tänka sig framtida andra avgreningar och möjligheter att bygga ytterligare spår. Och det är detta man i sådana fall bör tänka på när man planerar.
spårlasse

Inläggav AdrianLangemar » lör 24 mar, 2012 17:01

spårlasse skrev:Men att man inte kör fler tåg idag, är ju inte för att det inte behövs. SL har ju själva redan tidigare föreslagit fler tåg under max 20-minuter för att det är rätt mycket trängsel. Alltså kan du inte utgå från att dagens kapacitet är den rimliga. Snarare bör du utgå från att 4-minuterstrafik med dagens tåglängd är det optimala - om vi ser ca 20 år fram i tiden. Detta givetvis något beroende på hur effekten av en tätare och mer tillförlitlig trafik på pendeltåget kan något ändra trafikströmmarna. Å andra sidan kommer ju ett ökat resande på pendeltågen också att medföra fler byten till tunnelbana etc i och med att regionen växer.

Varför utökar inte SL trafiken på Blå linjen under max 20-minuter då? Det går faktiskt utan ombyggnader, om man använder vändbryggan vid Kungsträdgården för var femte tåg. Dessa tåg bör gå tomma från T-Centralen för att minska tiden då plattformen blockeras, och går till vändbryggan via spår 2. Därefter kan de gå tomma till Rissnedepån när spår 1 blir ledigt (eller i trafik T-Centralen till Hallonbergen) Det borde gå att köra 2:40-minuterstrafik åtminstone. Depåplatser och vagnar finns ju.

spårlasse skrev:Det är ju idag marginellt fler per tåg på gröna linjen från söderort än vad det är in till stan på blåa linjen på morgonen.

Det utrymme vi har - om vi ser på en rimlig belastning - är ju snarare alltså snare 25 procent och det räcker inte till för ytterligare en gren.

Det är inte marginellt fler tåg på Gröna linjen från Söderort än på Blå linjen, det är 53 procent fler, och trängseln på Gröna linjen är ändå mycket större.
AdrianLangemar

Inläggav TKO » lör 24 mar, 2012 18:12

spårlasse skrev:
TKO skrev:

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Så tråkigt att du inte förstår mig. Jag tror ju att resandet kommer öka rätt mycket på blåa linjen. Man bygger rätt mycket i både Solna och Sundbyberg, och för den delen i Kista. Dessutom får vi en situation i Stockholm där regionen som sådan växer med rätt många nya hus etc.

Men att man inte kör fler tåg idag, är ju inte för att det inte behövs. SL har ju själva redan tidigare föreslagit fler tåg under max 20-minuter för att det är rätt mycket trängsel. Alltså kan du inte utgå från att dagens kapacitet är den rimliga. Snarare bör du utgå från att 4-minuterstrafik med dagens tåglängd är det optimala - om vi ser ca 20 år fram i tiden. Detta givetvis något beroende på hur effekten av en tätare och mer tillförlitlig trafik på pendeltåget kan något ändra trafikströmmarna. Å andra sidan kommer ju ett ökat resande på pendeltågen också att medföra fler byten till tunnelbana etc i och med att regionen växer.

Det är ju idag marginellt fler per tåg på gröna linjen från söderort än vad det är in till stan på blåa linjen på morgonen.

Men givetvis skulle det kanske fungera med en ny gren i 5-10 år. Men frågan är då om det är en bra investering.

Vi måste när vi planerar tunnelbana se 30-40 år fram i tiden. Det är svårt, nästan omöjligt. Och det är ju hur vi tror att kollektivtrafiken ser ut då som till mycket kommer avgöra vilka lösningar vi bör välja. Jag tror ju att både kollektivtrafikandelen och Stockholm kommer växa rätt kraftigt och då är jag inte säker på att fler grenar är det rätta.

Sedan kan man - och det är väl det som är intressant, planera som med röda linjen - alltså tänka sig framtida andra avgreningar och möjligheter att bygga ytterligare spår. Och det är detta man i sådana fall bör tänka på när man planerar.

Nu har jag läst detta inlägg, och även ditt tidigare och då tror jag att du menar så här:

"Det finns idag en outnyttjad kapacitet på blå linjen, men den kommer till stor del att behövas för den resandeökning som kommer att uppstå även om linjens influensområde inte ändras. Kvar blir så lite att det inte ´räcker´ till en gren".

Är det rätt uppfattat? I så fall måste jag fråga varifrån alla dessa resande förväntas komma - har jag missat några stora exploateringsplaner inom blå linjens närområde?

Och jag måste även fråga om resonemanget även gäller en förlängning i söder mot Nacka, krävs 30 10-vagnarståg under maxtimmen (eller åtminstone 10 tåg under "topp 20") för att möta efterfrågan? Det är jag väldigt tveksam till...

Vem du riktar de snusförnuftiga orden "vi måste när vi planerar tunnelbana se 30-40 år framåt i tiden" förstår jag inte heller. Det är väl alldeles uppenbart att det är just detta perspektiv som ligger till grund för min ursprungliga frågeställning?

Sen kan svaret på frågan bli att vi inte alls skall grena av eller förlänga den blå linjen i norr, utan istället förtäta bebyggelsen krig den befintliga banan. Men det är också ett svar...

Jag tycker dock att det är rimligt att vi funderar på hur även det tredje tunnelbanesystems kapacitet skall utnyttjas fullt ut på den central sträckning, det är inte givet att trafikmängden ökar så mycket "bara av sej själv". Utan jag tror det krävs regionalplanemässiga och stadsbyggnadsmässiga insatser för att styra bebyggelsen så att resandet hamnar där det redan finns kapacitet. Utvecklingen i Storstockholm de senaste 25-30 åren har inte gått i den riktningen...

Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav M_M » lör 24 mar, 2012 18:18

Kantorn skrev:En sak är ju det som talats om mycket, låta en gren gå till Nacka och en ta över någon av de gröna linjerna söderut. Jag vet att linje 19 har varit på tal länge, jag tycker dock hellre linje 17 för eventuell vidare utbyggnad till Tyresö.

Jag håller med.

Skarnäckresenärer som ska till Gullmarsplan kan med fördel åka med Tvärbanan från en "Sjöstaden"-station eller ev. grenstation i Sickla.

Ett alternativ för befintlig bana från Kärrtorp och norrut skulle vara att konvertera (Kärrtorp)-(Skärmarbrink) till snabbspårväg, bygga spårväg vidare genom området kring Pelarvägen-Arkadvägen och sedan vidare västerut på den öst-västliga "genomfartsgånvägen" mellan (de faktiskta byggnaderna alltså, inte stationen) Globen och Hovet vidare till Globenstationen för att där ansluta på Tvärbanan västerut.

Bygg vidare från Bagarmossen mot Älta och Tyresö. Överväg att konvertera (Bagarmossen)-Skarpnäck till snabbspårväg och bygg t.ex. nya tunnelbanespår under/bredvid de befintliga Bagarmossen-Kärrtorp som nyttjas för spårvagnar, eller kör både spårvagnar och tunneltåg gemensamt på samma sträcka här.

Alternativ: låt gröna tunnelbanan i söderort vara som den är - även om den är tungt lastad så finns det mig veterligen inga större planer på någon förändring i söderort som ytterligare ökar belastningen, och att minska belastningen på gröna banan kan - enligt vad jag kan se kloka inlägg i andra trådar - göras genom att minska antalet påstigande vid Gullmarsplan. Spårväg torde lösa en del, en annan variant är att fixa bussfiler i söderledstunneln & co och köra "Gullmarsplanbussarna" ända till centralen i rusningen. En möjlig joker här är en framtida utveckling där folk samköper villor för att nyttja som en klase lägenheter / semi-kollektiv eller liknande, och därmed ökar underlagen för vissa områden. Dessutom vet vi inte vilken befolkningstäthet per kvadratmeter boyta vi kommer att ha i framtiden. Framtiden kan både innehålla par som bor i ettor och/eller ensamstående som bor i treor-fyror...

Halvt off-topic: Inte ens SL verkar "tro" på linjenummer. Man måste titta på en karta som bara visar spårtrafik för att se linjenummer. Om man klickar upp "söderort"-kartan inkl. busslinjer så ser man inga nummer på tunnelbanegrenarna.

TKO skrev:Men hur gör vi på norra sidan, där finns ju redan en bana som inte alls utnyttjas till fullo?

Nya spår som kopplar Alvik till Rådhuset-Kungsträdgården (analysera separat om det ska vara plattformar vid Fridhemsplan eller om det är "för dyrt". Med tanke på att hela stationsinfrastrukturen med entréer o.s.v. redan finns så hoppas jag det inte blir för dyrt). Bygg (delvis?) fyrspår Alvik-Vällingby. (Egentligen helst fyrspår/förbigångsspår förbi Thorildsplan och Kristineberg också, men där är det trängre). Nya grenar bortom Brommaplan/Vällingby.

Förläng Akalla-Jakobsberg och Hjulsta-Barkarby-Häggvik/Sollentuna (enligt mitt förslag i en annan gammal tråd, karta med förslaget finns på flickr, följ min signatur) o.s.v. enligt den gamla tråden. Komplettera med tunnelbana Odenplan-Karolinska-Solna C.

Fast nu blev det mycket upprepningar...

Jag tycker det är mycket viktigt att först analysera hur trafiken bäst bör se ut inne i centrum innan man bara konstaterar att en bana är riktigt hårt belastad, en bana är medelhårt belastad och en har en hel del kapacitet att ta av.
Belastningsskillnaderna i innerstaden beror inte bara på hur banorna ser ut i förorterna utan också på var de går i innerstaden, antar jag.

För övrigt bör man se upp så att man inte misstar sig kring blåa banans kapacitet på den gemensamma sträckan - en orsak till att banan inte är så hårt belastad är att den har inte särskilt många stationer i innerstaden.

Vad gäller en New Town så vore det kanske bra att bebygga "Nackareservatet" och låta det få en gren på blåa banan? Jag är såpass optimistik att jag tror att idag går det att bygga ett "miljonprogramområde" som blir riktigt bra med tanke på att vi idag har mängder av kunskap om hur människors tänkande/psyke fungerar som saknades eller ignorerades när det förra miljonprogrammet drog igång för snart 50 år sen.

Förslag: en ny tråd som diskuterar hur en "new town" eller ny ultra-bauta-förort kan se ut. Kort tanke kring detta är att man skulle kunna ha två stationer på tunnelbana/järnväg och en spårväg som är formad som en ring, droppe, åtta eller "mun" med knytpunkter vid de båda stationerna. ("Åtta"-spårväg med knytpunkt vid tre stationer).
Bygg inga vägar (upplåtna för annat än utryckningsfordon och ersättningsbussar) som ansluter i riktning mot Stockholm, utan tvinga all vägtrafik att köra en omväg. Låt alla boende i området bli bjussade på fri kollektivtrafik och ha som experiment öppna spärrlinjer (endast aktuella för besökare).

Som jag sagt i annan "new town"-tråd: Om man ska bygga längre ut så bör man istället expandera befintliga orter. De stora åkrarna kring Uppsala är en god kandidat. Fyrspår och fler pendeltågstationer fixar trafikförsörjningen på ett rätt bra sätt, men lämpligt är kanske en spårväg för lokalare resor. Bygg spårvägen så att den garanterat i "all överskådlig framtid" får en förutsebar körtid i förhållande till pendeltågens körtid (eller tunnelbanans i Nackareservatfallet) så att spårvägen får vettig anslutning vid ett flertal pendeltågstationer längs vägen.

Inge skrev:Der här med förgreningar har inte bara med tunnelbanans kapacitet att göra utan givetvis lika mycket med den täta stadens storlek. I större städer kan man inte ha grenar. Berlin har byggt bort många och det lär Stockholm också få göra. Men det ligger kanske så långt fram i tiden att det ändå är rimligt att ha dubbla grenar från början. Att då flytta en gren från gröna linjen, eller snarare förbereda för det verkar rimligt. Men verkligheten kan ha ändrats innan det är aktuellt.

Berlin har mig veterligen bara byggt bort grenar genom att fortsätta västerut för att skapa dagens U7. Det "tog" östra södergrenen på banan C (dagens U6) som blev U7, och tog också en del av den korta avgrenaren på banan A (dagens U2) till Richard Wagner Platz.

Under järnridåtiden var bana A helt avstängd över gränsen, och då var det heller ingen idé att trafikera bana A's sträcka mellan Gleisdreieck och Wittenbergplatz. Det gör att det ser ut som om man byggt bort grenar på modern tid. Men visst, på tidig stenålder byggde man verkligen bort grenar här, d.v.s. 1912 byggdes den "nya" sträckan Gleisdreieck-Wittenbergplatz. Välj själv om det räknas som "bortbyggande av grenar" eller bara ursprunglig utveckling eller nåt sånt med tanke på att det skedde när tunnelbanan bara var 10 år gammal.

Har det skett några fler bortbyggningar?

Jämför för övrigt subsurface-linjerna i London som fortfarande har en rätt rejäl kapacitetsgräns beroende på att det endast är korsningarna precis invid Earls Court som är planskiljda. De övriga korsningarna, d.v.s. de två strax öster om Earls Court, den som ansluter Hammersmithbanan, den som ansluter dagens Metropolitan och de tre korsningarna i triangeln i östra delen av cirkeln är alla plankorsningar. Om man verkligen ville nyttja infrastrukturen bättre så skulle man kosta på sig att demolera några hus eller vad som nu krävs för att göra dessa korsningar planskiljda. (Min idé där är att enbart köra tåg i ring motsols och låta District-tågen köra på norra cirkelhalvan österut och södra cirkelhalvan västerut, samt trolla nåt annat med Hammersmith/Metropolitan, för att slippa korsande tågvägar i plan).
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Mr G » lör 24 mar, 2012 22:49

Den största överkapaciteten som finns i t-banesystemet måste väl ändå finnas på grön linje, där trafikströmmarna är så gott som enkelriktade i rusningen, och massor med tomma tåg körs för att hämta upp resenärer som ska in mot stan på morgonen och ut till förorten på eftermiddagen. Liknande överkapacitet finns i nästan lika stor utsträckning på röd linje, men på blå linje är det ståplatser som gäller i bägge riktningarna såväl i morgon- som eftermiddagsrusningen.
Mr G

Inläggav AdrianLangemar » lör 24 mar, 2012 22:54

Mr G skrev:Den största överkapaciteten som finns i t-banesystemet måste väl ändå finnas på grön linje, där trafikströmmarna är så gott som enkelriktade i rusningen, och massor med tomma tåg körs för att hämta upp resenärer som ska in mot stan på morgonen och ut till förorten på eftermiddagen. Liknande överkapacitet finns i nästan lika stor utsträckning på röd linje, men på blå linje är det ståplatser som gäller i bägge riktningarna såväl i morgon- som eftermiddagsrusningen.

På Blå linjen ska man åka något norr om tågets mittpunkt, där finns det normalt sittplatser utom möjligen söderut i morgonrusningen.
AdrianLangemar

Inläggav Lennart Petersen » lör 24 mar, 2012 23:15

Mr G skrev:Den största överkapaciteten som finns i t-banesystemet måste väl ändå finnas på grön linje, där trafikströmmarna är så gott som enkelriktade i rusningen, och massor med tomma tåg körs för att hämta upp resenärer som ska in mot stan på morgonen och ut till förorten på eftermiddagen. Liknande överkapacitet finns i nästan lika stor utsträckning på röd linje, men på blå linje är det ståplatser som gäller i bägge riktningarna såväl i morgon- som eftermiddagsrusningen.

Ja blå linje är väl den som bäst använder4 kapaciteten i bägge riktningarna under rusningstid.
Vilket förklaras av de många arbetsplatser som kommit till i Kista,Solna och Sundbyberg.
Sårskilt stn Sundbybergs centrum har ökat väldeliga i resandetal under de senaste åren.
Utöver arbetsplatser och boende så svarar även omstigning till pendel,regionaltåg,bussar till nya stora Ursvik och snart kommer även tvärbanan att mata på trafik i Sumpan. Sundbyberg blir f.ö enda station med både t-bana,fjärrtåg,pendeltåg och tvärbana !
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » sön 25 mar, 2012 0:45

Skall man tolka det som att idén med ABC-staden, egentligen ABC-förorten, som marknadsfördes stort när Vällingby öppnades är bäst implementerad utmed den blå linjen? Fast man har inte har lyckats para ihop jobb och bostad för samma individer förstås, så det är ändå inte helt lyckat. :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Nästa

Återgå till Spårtrafik